Veilingen 2016

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Veilingen 2016

Bericht door Ilosab » 27 sep 2016, 13:26

Hierbij nog een overzicht van de veilingen die er dit jaar nog plaats zullen vinden.
Mocht er nog iets ontbreken dan gaarne aanvullen.

6 en 7 oktober: Verzamelaarsveiling http://www.verzamelaarsveiling.nl/
24 oktober: Karel de Geus http://www.kareldegeus.nl/
16 t/m 19 november: Heritage Auctions Europe http://www.mpo.nl
26 november: Nederlandse Munten-en Postzegelveiling http://www.npv.nl
8 december: Rietdijk veilingen http://www.rietdijk-veilingen.com
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

NijmegenMunten
Donateur
Donateur

Re: Veilingen 2016

Bericht door NijmegenMunten » 27 sep 2016, 19:59

Theo Peters heeft nog steeds de zomerveiling erop staan, die komt normaal gesproken toch ook met een najaarsveiling?

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 27 sep 2016, 20:04

Normaal wel en hij staat inderdaad gepland voor het najaar maar op de website is nog steeds niets te zien.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 29 sep 2016, 17:17

De catalogi van de Verzamelaarsmarkt en Karel de Geus staan online. Bij Heritage verwachten ze die rond 19 oktober te plaatsen.

maarten89
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 30 sep 2016, 14:12

Ilosab schreef: Bij Heritage verwachten ze die rond 19 oktober te plaatsen.
O dat is vlot! Benieuwd. Heb volgende week kring veiling oost nederland en ga nog kijken in Eindhoven of nog wat leuks voor mij tussen zit.
Verzameld: 1 en 2 stuiverstukken + duiten.

http://picasaweb.google.nl/103538629734 ... Gelderland

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 13 okt 2016, 13:44

Op FB zag ik het bericht dat de catalogus van Heritage op 21 oktober online wordt gezet.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 20 okt 2016, 08:56

Hij staat er inmiddels op. En zoals we gewend zijn van ze staat het op een lekker snelle server. De hele pdf catalogus (665 mb) gedownload binnen een minuut!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 20 okt 2016, 11:43

Mooi, ga hem gelijk downloaden, bedankt.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 20 okt 2016, 17:49

Inmiddels de afdeling papiergeld Nederland bekeken en er zitten wat interessante kavels bij, in ieder geval waard om over een maand achter de computer te gaan zitten. De kavels voor pre-bid zullen hoogstwaarschijnlijk vrijdagavond op het net staan dus dan kan alles bekeken worden. De catalogus zal eind volgende week worden verzonden.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 22 okt 2016, 13:04

Inderdaad, er staan weer leuke kavels in de mpo cathalogus :-)

Maar weer eens een keertje naar IJsselstein rijden :lach:

JO3023
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 22 okt 2016, 16:45

NijmegenMunten schreef:Theo Peters heeft nog steeds de zomerveiling erop staan, die komt normaal gesproken toch ook met een najaarsveiling?
Toevallig was ik vandaag bij Theo Peters in de winkel. 1 Escudo 1915 van Portugal in UNC kwaliteit gekocht. Daar vroeg ik of ze binnenkort nog een veiling zouden houden. Het antwoord was dat ze normaal gesproken rond het eind van het jaar inderdaad met een najaarsveiling komen maar dat ze deze dit jaar zouden overslaan. Gebrek aan voldoende materiaal, zo schijnt het. Nu koop ik liever in de winkel dan op een veiling.

De Postzegel- en Muntenmarkt heeft zijn laatste tijd wel gehad. Nauwelijks kopers behalve bij "Kokie" waar ze voornamelijk de nieuwe herdenkings 2 euro munten komen halen.

De echte verzamelaars zijn een uitstervend ras. Op veilingen komen alleen, zo is mijn gevoel, voornamelijk mensen die geld proberen wit te wassen of munten als investering zien. Niet dat er op de markt niet wordt witgewassen of dat ze daar geen dubbele boekhouding erop na houden. Niets makkelijker dan een munt voor 500 euro verkopen en aan de fiscus doorgeven dat de munt voor 200 euro verkocht is zeker niet als er handje contantje wordt afgerekend.

Gr,
Tristán

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 01 nov 2016, 14:37

De bladercatalogus van De Nederlandse Muntenveiling staat online, zitten weer aardige biljetten bij.

maarten89
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 01 nov 2016, 19:49

Ilosab schreef:De bladercatalogus van De Nederlandse Muntenveiling staat online, zitten weer aardige biljetten bij.
Voor mij zit niks bij. Nederlandse munten was niks. Aanbod bij hun is ook laag. Vond hem tegen vallen.
Verzameld: 1 en 2 stuiverstukken + duiten.

http://picasaweb.google.nl/103538629734 ... Gelderland

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 01 nov 2016, 20:00

maarten89 schreef:
Ilosab schreef:De bladercatalogus van De Nederlandse Muntenveiling staat online, zitten weer aardige biljetten bij.
Voor mij zit niks bij. Nederlandse munten was niks. Aanbod bij hun is ook laag. Vond hem tegen vallen.
JO3023 schreef:Toevallig was ik vandaag bij Theo Peters in de winkel. Daar vroeg ik of ze binnenkort nog een veiling zouden houden. Het antwoord was dat ze normaal gesproken rond het eind van het jaar inderdaad met een najaarsveiling komen maar dat ze deze dit jaar zouden overslaan. Gebrek aan voldoende materiaal, zo schijnt het.
Gr,
Tristán
En ik maar denken dat de muntenhandel wat aan het inzakken was bij gebrek aan nieuwe verzamelaars. Maar er is dus gebrek aan voldoende materiaal. Of er zijn gewoon teveel veilingen, dat kan ook natuurlijk. :knipoog:

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 01 nov 2016, 20:07

Jan, de markt is heel hard aan het inzakken en er is ontzettend veel goed materiaal op de markt momenteel. Het is waarschijnlijk meer toeval dat Peters dit najaar niet voldoende materiaal heeft.

sgtravel
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 01 nov 2016, 20:46

Heb net de veiling van de NPV bekeken en het aanbod koninkrijk is inderdaad teleurstellend, vorige keer nog een paar proof munten kunnen kopen. Maar de "briljant proof setjes" die ze nu hebben zijn natuurlijk de grootste onzin.( wellicht wachten ze met hun mooie aanbod tot hun jubileum veiling van volgend jaar)
Ook MPO heeft op koninkrijks gebied niet veel voor me, al is het aanbod wel redelijk. Gelukkig hebben ze wel een aantal panda munten, dus die ga ik maar eens bekijken. Het is jammer dat de veiling van Theo peters niet doorgaat, hij heeft meestal een mooi aanbod met soms uitzonderlijk hoge kwaliteit bij de goedkopere munten.
Gelukkig is het aanbod op ebay nog altijd groot(kwaliteit wat minder), en vooral voor de panda munten genoeg keuze(zijn er weer twee onderweg :D )
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 01 nov 2016, 21:09

Koevoets numismatics schreef:Jan, de markt is heel hard aan het inzakken en er is ontzettend veel goed materiaal op de markt momenteel. Het is waarschijnlijk meer toeval dat Peters dit najaar niet voldoende materiaal heeft.
Ha Jan, dank voor je opmerking. :thumb up: Ik kwam er op omdat er nu al een paar veilingen zijn waar het aanbod wat minder is dan voorheen.

Hoe komt het dat de markt zo inzakt? Gaan beleggers hun verzameling weer opdoeken nu het economisch beter gaat? Of sterft de oude garde zachtjes uit en is er weinig nieuwe aanwas?

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 01 nov 2016, 21:47

Koevoets numismatics schreef:Jan, de markt is heel hard aan het inzakken en er is ontzettend veel goed materiaal op de markt momenteel.
Ik ben van mening dat je dit even moet onderverdelen in 2 catagorieën:

Ten eerste is heb je het meer gangbare en/of minder kwalitatieve materiaal, dit zit al jaren in een neerwaartse spiraal mede doordat het aanbod overweldigend is op zowel veiling als andere verkoopsite's.
Ten tweede heb je het zeldzamere en/of kwalitatief hogere materiaal, juist hiervan zie je dat de prijzen de afgelopen jaren behoorlijk aan het stijgen zijn en dit einde lijkt nog lang niet in zicht.

Groet, Cor.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 01 nov 2016, 22:07

Jan W schreef:Of sterft de oude garde zachtjes uit en is er weinig nieuwe aanwas?
Oude munten verzamelen is voor jonge mensen te duur geworden denk ik, plus dat er nu ook meer andere dingen zijn dat de jeugd vandaag bezig houd en liever doet.
En beleggers Ja !!! die zijn als aandelen "op en af "
Groeten Luc. :D

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 01 nov 2016, 22:41

LUC schreef:Oude munten verzamelen is voor jonge mensen te duur geworden denk ik
Misschien toch nog een correctie op deze citaat,
C.vanderLey schreef:Ten tweede heb je het zeldzamere en/of kwalitatief hogere materiaal,
Ook voor oudere verzamelaars is het best duur als je een beetje kwaliteit wilt aankopen.
Ik merk dat ook op in onze club, munten onder de 200 euro verkoopt nog relatief goed, munten daar boven dat vraagt tijd.
groeten Luc. :D

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 02 nov 2016, 00:01

Wellicht een leuk discussie punt.

Maar door de komst van online handelen (waar Jan een pionier is) en de toenemende populariteit hiervan is de concurrentie natuurlijk ook moordend geworden.
Ik kan zo 40 middelgrote Nederlandse handelaren opnoemen die zeker 50% van het koninkrijksspul op voorraad hebben.
De grijze 70+-ers die moeten duur blijven kopen in een winkel met overhead kosten,
omdat ze niet wegwijs zijn op internet en houden daarmee de cataloguswaarde redelijk in stand,
maar de jongere generatie kan echt wel 1 muntje op 10-tallen plekken vergelijken voor deze aan te kopen op de goedkoopste plek met een zo hoog mogelijke kwaliteit.

Inmiddels sterven er ook veel van die oude garde en is de aanwas minder groot dan de sterfte, de vraag voor simpele munten in simpele kwaliteit is dan ook relatief gering,
terwijl de hoge kwaliteiten echt bevochten worden (als mede verzamelaar hiervan merk ik dit bijna elke veiling).
Ik zie wel dat de populariteit naar spotprijs zilver echt groeit er komen wel veel fysieke metaalbeleggers bij en op den duur zal dat ook positief zijn voor de schaarste van eenvoudige munten.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 02 nov 2016, 08:52

CorioCoins schreef:Ik zie wel dat de populariteit naar spotprijs zilver echt groeit er komen wel veel fysieke metaalbeleggers bij en op den duur zal dat ook positief zijn voor de schaarste van eenvoudige munten.
Dat is inderdaad een tendens of groep "munten verzamelaars" die de laatste jaren sterk aan het groeien is.( waarschijnkijk mensen die de "Euro" niet meer vertrouwen).
Bij ons is de 5 frank van Leopold II een geliefd stuk daarvoor, andere of de kleinere zilver muntjes kan je soms zelfs onder de zilverwaarde kopen.
Het zou volgens mij een goede zaak zijn mochten deze munten effectief naar de smeltkroes gaan, maar ik denk dat ze gewoon veranderen van eigenaar.
Groeten Luc. :D

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 02 nov 2016, 09:44

C.vanderLey schreef: Ik ben van mening dat je dit even moet onderverdelen in 2 catagorieën:

Ten eerste is heb je het meer gangbare en/of minder kwalitatieve materiaal, dit zit al jaren in een neerwaartse spiraal mede doordat het aanbod overweldigend is op zowel veiling als andere verkoopsite's.
Ten tweede heb je het zeldzamere en/of kwalitatief hogere materiaal, juist hiervan zie je dat de prijzen de afgelopen jaren behoorlijk aan het stijgen zijn en dit einde lijkt nog lang niet in zicht.

Groet, Cor.
Eens, munten in mindere kwaliteit dan Zeer Fraai (of het moeten heel zeldzame zijn) en munten met beschadigingen (randschade, krasjes, plaatfoutjes, spots) worden flink aangeboden en zijn relatief goedkoop. Bij allerlei recente veilingen (MPO bijvoorbeeld) zie je hier veel voorbeelden van.

De mooiere stukken (als ze er al zijn) gaan bijna allemaal voor hoofdprijzen weg: Net bericht gekregen van veiling Busso Peus dat van mijn lijstje met zestien biedingen er al vijftien overboden zijn... (niet dat ik verwacht had zestien munten te gaan kopen maar een stuk of drie, vier zit (of zat :knipoog: ) er toch altijd eigenlijk wel in). En dan zit ik echt niet op de startprijs met mijn biedingen. Misschien loop ik onderhand wel een beetje achter met de actuele prijzen.. :eeeh:

En wat ook wel een beetje meespeelt, ik raak ook wat besmet door de vele mooie munten die ik op deze site voorbij zie komen. Ik merk dat ik allerlei munten niet meer koop (omdat ze kwalitatief niet echt mooi zijn) die ik voorheen misschien wel had aangeschaft. :knipoog:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 nov 2016, 10:39

Ik mag toch niet klagen v.w.b. het aanbod Nederlands papiergeld, zelfs bij de NPV. Uiteraard probeer ik een zo mooi mogelijke kwaliteit te verkrijgen of een UNC biljet aan te schaffen maar als dat financieel onhaalbaar is dan ben ik net zo tevreden met een ietwat mindere kwaliteit. Ik weet dat ik nooit alles compleet zal kunnen krijgen maar snuffelen/zoeken en eventueel weer een nieuwe aanwinst binnen halen blijft altijd leuk.

JO3023
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 02 nov 2016, 10:54

Jan W schreef:Misschien loop ik onderhand wel een beetje achter met de actuele prijzen.. :eeeh:

En wat ook wel een beetje meespeelt, ik raak ook wat besmet door de vele mooie munten die ik op deze site voorbij zie komen. Ik merk dat ik allerlei munten niet meer koop (omdat ze kwalitatief niet echt mooi zijn) die ik voorheen misschien wel had aangeschaft. :knipoog:
Dat betwijfel ik Jan W. Ik denk dat jij net als ik begint met een goed vooronderzoek en dat je heel goed weet wat de actuele prijzen zijn. Dat je op veilingen dan nog steeds overboden wordt is voor mij niet vreemd. Ik maak dat continue mee en wil ik een bepaalde munt hebben dan moet ik flink boven de startprijs gaan zitten. Laat je niet gek maken. De meeste prijzen waarvoor munten op veilingen weggaan zijn fictieve prijzen vol met hete lucht en nergens op gebaseerd.

Ook je laatste opmerking vindt ik niet vreemd. Als je al vergevorderd bent dan komt er een moment waarop je de brik-brak munten (zoals een handelaar op de Amsterdamse Postzegel- en Munten-markt de lagere kwaliteit munten noemt) achter je laat. Overigens heb ik besloten niet meer bij hem te kopen aangezien hij te duur is met de iets betere munten in navolging van de prijzen die geboden worden op veilingen. Ik doe daar niet aan mee. Als men veilingprijzen wil biedt de munten dan maar aan veilinghuizen zeg ik altijd. Dat doet hij natuurlijk niet vanwege de reden die ik eerder al heb opgegeven. Direct aan klanten verkopen die je contant betalen heeft zijn voordelen. Daarnaast hoeft er ook geen commissie aan het veilinghuis te worden betaald niet dat ze dat overigens deden daar de meeste handelaren commissie-vrij munten aan de veilinghuizen mogen bieden. Nee, de grote winst zit 'em in het in cash geld betaald worden. Daarom willen de overheden en de fiscus eigenlijk af van cash geld.

Gr,
Tristán

Terug naar “Veilingen”