Schulman Veiling 351 - 16 September 2016

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Schulman1880
Lid
Lid

Schulman Veiling 351 - 16 September 2016

Bericht door Schulman1880 » 30 aug 2016, 20:36

Beste leden van Hét Muntenforum,

Op 16 november 2016 zal onze aankomende veiling 351 plaatsvinden. Omdat het altijd plezierig is om naar mooie munten te kijken, hierbij een klein overzicht met enkele bijzondere stukken (en wat inside info voor de liefhebber), veel kijkplezier! Natuurlijk is eenieder van harte uitgenodigd om de stukken bij ons op kantoor te komen aanschouwen!

Schulman351-Lot 40.jpg
Kavel 40. Provincie Holland. Leeuwendaalder 1697. Type III. Ridder achter provinciewapen naar rechts MO· A(RG· P)RO: CON - F(OE· BEL)G: HOL ❀. Kz. klimmende leeuw, jaartal in omschrift. Delm. 832; PW. 24; V. 49.1. 27.22 g. RRRR. Zeer fraai+. Taxatie: € 500,-.
Het enige ons bekende exemplaar, niet in Delmonte, noch in het supplement. Volgens de vierde muntbus (1695-1700) zouden er in 1697 9.315 exemplaren zijn geslagen. Dit stuk is door de inzender ooit (in de jaren '70) aan Jacques Schulman getoond. Jacques heeft het stuk destijds opgenomen in de veiling, maar de eigenaar (tevens de huidige inzender) kon er toch geen afscheid van nemen en heeft het stuk destijds uit de veiling teruggetrokken. Nu is de inzender op leeftijd en wil hij dat een andere verzamelaar net zo van (zijn topstuk) geniet, zoals hij dat alle jaren heeft gedaan.
Schulman351-Lot 58.jpg
Kavel 58. Hollandse Steden - Vianen. St. Jansgoudgulden z.j. Staande heilige Johannes de Doper met het Lam Gods op de arm en met everzwijnskop tussen de voeten HEN: DO: D – BRE: LI: D: VI. Kz. kort leliekruis met in de cantons de wapentjes van Brederode, Mark, Vianen en Ameide-Nieuwenaar ✠ MONETA: NOVA: AVREA: VIAN. 3.30 g. RRRR. Met Zeeuwse klop A 27 (2 var). NUMIS aanmeldnummer: 1129521. Delm. 832; vdCh. 40.8; Fr. 205. Zeer fraai +. Taxatie: € 20.000,-.
Als zodanig UNIEK. Het stuk zelf is vanaf 1880 nooit door ons verhandeld! In combinatie met de klop zondermeer een 'highlight' binnen het vaderlandse numismatisch spectrum. Dit stuk is recent door de inzender opgegraven in het zuiden des lands. Omdat de inzender een grote interesse toont in de vroege geschiedenis van de Noordelijke én de Zuidelijke Nederlanden heeft hij deze vondst netjes gemeld bij de plaatselijke archeoloog en de NUMIS database, zodat nader onderzoek gedaan kan worden, iets wat de numismatiek in Nederland weer zal aanvullen. Mocht iemand meer willen lezen over de geschiedenis van deze munt en de klop, dan verwijs ik graag naar de informatie bij het kavel.
Schulman 351-Lot 113.jpg
Kavel 113. Provincie Utrecht. 1 Gulden 1739 In goud geslagen op het gewicht van 4 dukaten. Type IIId. Staande Nederlandse maagd, jaartal in de afsnede, mt. stadsschild rechts van hoed HAC NITIMVR – HANC TVEMVR. Kz. generaliteitswapen tussen waarde I – G. Omschrift MO: ARG: ORD: FŒD: BELG: TRAI·. Gladde rand. Delm. 979; V. 111.2. RRR. In slab NGC MS61. Vrijwel FDC. Taxatie: € 10.000,-.
Dit exemplaar is afkomstig uit de vermaarde collectie van graaf Ferrari (1850-1917) en is voor zover bij ons bekend het best bewaard gebleven exemplaar. Gouden afslagen van de munten uit het provinciale tijdperk komen weinig voor. Het meest voorkomend zijn afslagen van het Bezemstuivertje. Ook Scheepjesschellingen waren indertijd geliefd als gouden afslag. Somtijds werd een dergelijk stuk ook als 'relatiegeschenk' cadeau gedaan aan VOC- opdrachtgevers. Gouden afslagen van andere munttypes komen in verhouding veel minder vaak voor. Zo zien we al aanmerkelijk minder afslagen van Dubbele Stuivers of Duiten. Exemplaren van de hogere denominaties zijn alle zeer tot uiterst zeldzaam. Het meest voorkomend zijn gouden afslagen van het gewest Holland. Reeds in de zeventiende en achttiende eeuw bevond zich hier het economisch zwaartepunt van de Republiek met steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Leiden en Dordrecht. Het hoge welvaartsniveau zien we terug in de muntslag. Afslagen van de gewesten Utrecht, Zeeland en West-Friesland zijn al veel minder voorkomend. Bovendien zijn veel van deze stukken gemonteerd als hanger of broche om met de 'rijkdom' te kunnen pronken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Schulman1880 op 30 aug 2016, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Schulman1880
Lid
Lid

Re: Schulman Veiling 351 - 16 September 2016

Bericht door Schulman1880 » 30 aug 2016, 20:37

Schulman 351-Lot 336.jpg
Kavel 336. Koninkrijk der Nederlanden. Koning Willem II. 2½ Gulden of rijksdaalder. 1841 Hoofd naar links door D. v. d. Kellen Jr. Mt. mercuriusstaf. TYPE I (1841–1842). Te laag geplaatst oor. Mmt. lelie. Sch. 506. RRR. Met gepolijste stempels geslagen. PCGS PR64. FDC. Taxatie: € 6.500,-
Op 12 juni 1841 werd het stempel van de portretzijde voor het Rijkdaalder van de goedkeuring van de Koning voorzien. Voor het muntproces beschikte de munt slechts over één Uhlhorense pers van het grote model. Deze was in 1822 aangeschaft, maar het slaan van Drieguldenstukken met deze machine had allerlei problemen opgeleverd. De productie van de Drieguldenstukken en Rijksdaalders had dan ook nog plaatsgevonden op de muntschroeven uit de Franse tijd. De constructie van de Uhlhorense pers was echter onlangs verbeterd, vandaar dat muntmeester Poelman het Muntcollege verzocht om de fabriek van Uhlhorn in het Duitse Grevenbroich te mogen bezoeken. Hij zou daarbij enkele muntstempels meenemen, waaronder het voorzijdestempel van het normale 21/2 –guldenstuk. De proefneming met de meegebracht stempels slaagde wonderwel. Poelman werd getroffen door het gemak waarmee de apparaten op stoomkracht konden worden aangesloten. Het zou echter nog tot juni 1843 duren voordat een vernieuwde grote pers van het nieuwe model besteld zou worden. Voorafgaand hieraan bezocht Uhlhorn in 1842 het Utrechtse munthuis. Aan de hand van zijn aanwijzingen werd de grote pers dusdanig aangepast dat deze dezelfde voordelen bood als de nieuwe modellen. Ondertussen waren op 26 juni 1841 de eerste 2123 Rijksdaalders met het portret van Willem II en het jaartal 1841 opgeleverd. De leden van het Muntcollege en enkele direct betrokkenen ontvingen cassettes met exemplaren met een gepolijste stempel. Vervolgens steeg de zilverprijs, zodat aanmunting verliesgevend zou worden. Pas in januari 1842 werd wederom gestart met aanmunten. Eerst werden de stempels van 1840 met het portret van Willem I nog gebruikt en pas nadat deze niet meer gebruikt konden worden werd gestart met de aanmunting van de Rijksdaalders 1841 op naam van Willem II. Vervolgens werd nog een partij Rijksdaalders 1841 geslagen in april 1842. Het goedgekeurde ontwerp van Van der Kellen bleek in de praktijk toch niet goed te voldoen. Een hoog percentage van de nieuwe muntstempels brak reeds na korte tijd Op de artistieke kwaliteiten van het werk waren eveneens de nodige aanmerkingen. Met name de ontwerper van het portret, Louis Royer, was niet te spreken over de prestatie van Van der Kellen. In het bijzonder vormde de te lage plaatsing van het oor van de vorst een punt van kritiek. Dit feit, gekoppeld aan de vele technische problemen die vooral veroorzaakt werden door het hoge reliëf, zorgde ervoor dat er met ingang van 1843 een ander voorzijdestempel in gebruik werd genomen met een veel vlakker reliëf.
Schulman351 - Lot 400.jpg
Kavel 400. Koninkrijk der Nederlanden. Koningin Wilhelmina. 10 Cent of dubbeltje 1944 S over P Hoofd naar links. TYPE IV d (1944). ‘Ouder hoofd’ door J. C. Wienecke. Mt. S + eikel. Te San Francisco voor Nederland geslagen. 1.39 g. Sch. 1061 var. RRR Prachtig. Taxatie: € 1.000,-.
Zie hiervoor het artikel in de Muntkoerier van september 2011, bladzijde 10. Van dit uiterst zeldzame dubbeltje zijn slechts enkele exemplaren bekend. De aanpassing S over P geeft duidelijk aan dat de stempelproductie voor het dubbeltje van 1944 centraal op één plaats heeft plaats gevonden. Blijkbaar is er sprake geweest van een vergissing die later gecorrigeerd is. Aannemelijker lijkt het ons dat een reeds afgewerkt stempel 1944 P over was en men dit exemplaar heeft gebruikt voor de aanmuntingen te San Francisco.

Schulman351-Lot 495.jpg
495. Antieken. Sassaniden. Sapur I (241-272 na Chr.). Dinar. Bebaarde en gedrapeerde buste naar rechts met het haar in een grote knot achter het hoofd. Kz. brandend altaar geflankeerd door twee dienaars. AU 7.36 g. Vgl. SN Göbl. pl. 2.21; vgl. Saeedi AV5. RRR. Goed gecentreerd exemplaar met een sterke diepe goudkleur. Vrijwel ongecirculeerd. Taxatie: € 5.000,-.
De verschillende haarstijlen van de Sassanidische heersers worden gebruikt om de munten aan de juiste persoon toe te kunnen schrijven. Deze munt is geslagen onder Sapur I, de overwinnaar van de slag bij Edessa. In deze slag werd het Romeinse leger verslagen, de soldaten gedood of gevangengenomen. Ook de Romeinse Keizer, Valerianus I, werd krijgsgevangen gemaakt en meegenomen naar Perzië waar hij later is overleden. Valerianus I was de eerste (en enige) keizer van het Romeinse rijk die krijgsgevangene is gemaakt: een gebeurtenis die een grote instabilitiet creëerde.

Met vriendelijke groet,

Tim Poelman
Schulman B.V.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 30 aug 2016, 21:41

Leuk dat jullie weer eens een overzicht van de hoogtepunten hier posten! Vooral de extra informatie weet ik altijd erg te waarderen.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 30 aug 2016, 21:53

En daar ben ik het helemaal mee eens. Vooral die extra info maakt het verzamelen zo leuk. Mooie, bijzondere stukken.

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 30 aug 2016, 23:38

Jan W schreef:En daar ben ik het helemaal mee eens. Vooral die extra info maakt het verzamelen zo leuk. Mooie, bijzondere stukken.
Mee eens Jan W,

Graag ligt ik daarom nog twee penningen uit:
De eerste is Lot 1058 met de verboden afbeelding van de Heilige Drieeenheid / Drievuldigheid in de vorm van een god met drie gezichten. Deze manier van afbeelden deed mij gelijk denken aan de hindoeistische Trimurti in de Elephanta Caves (een UNESCO World Heritage Site).
https://en.wikipedia.org/wiki/Elephanta_Caves
Is er een verband? Is dit de reden van het verbod?? Waarschijnlijk niet maar toch een frappante gelijkenis.
Schermafbeelding 2016-08-30 om 23.02.02.png
800px-Elephanta_Caves_Trimurti.jpg
De andere is Lot 1064 Ter ere van het leven en werk van Robert Desnos, een Franse dichter / verzetstrijder. Desnos kwam laatst naar voren in het aangrijpende programma van Close Up "De avondturiers van de moderne kunst - Midnight in Paris" over het leven en handelen van (bekende) kunstenaars in WOII. http://www.npo.nl/close-up/21-08-2016/AT_2059901 Bovendien een mooi vormgegeven penning.
Schermafbeelding 2016-08-30 om 23.01.31.png
Mvgr,

Mel

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 31 aug 2016, 08:46

Even jammer dat u de link naar de catalogus op uw website niet in het artikel hebt vermeldt want er zijn mensen die niet naar de veiling kunnen gaan maar eventueel via internet willen bieden. Via google gevonden maar het was wel zo netjes geweest.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

evdmeer
Lid
Lid

Bericht door evdmeer » 16 sep 2016, 16:19

weet iemand wat lot 110 heeft gedaan?

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 17 sep 2016, 09:57

evdmeer schreef:weet iemand wat lot 110 heeft gedaan?
3.000 http://www.schulman.nl/auction/Opbrengstlijst351.pdf

evdmeer
Lid
Lid

Bericht door evdmeer » 17 sep 2016, 16:08

Aha, bedankt. Staat nu inderdaad op de site.
3000 is inderdaad de prijs waarvoor ik dacht dat deze zou gaan.

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 17 sep 2016, 20:29

heb deze keer schriftelijk geboden en de buit valt me niet tegen. Vandaag de factuur al ontvangen via de mail dus prima snelle afhandeling. Hoop dat de munten begin komende week in de bus liggen, als ik tijd heb zal ik ze plaatsen bij nieuwe aanwinsten. Nog meer mensen wat gewonnen deze veiling?

evdmeer
Lid
Lid

Bericht door evdmeer » 17 sep 2016, 22:13

heb nog geen factuur ontvangen. Terwijl ik volgens mij wel hoogste bieder zou moeten zijn.
Dinsdag eens bellen hoe dat zit. Namelijk wel een bevestiging van mijn bod gekregen.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 sep 2016, 00:20

evdmeer schreef:heb nog geen factuur ontvangen. Terwijl ik volgens mij wel hoogste bieder zou moeten zijn.
Dinsdag eens bellen hoe dat zit. Namelijk wel een bevestiging van mijn bod gekregen.
Het kan zijn dat een andere bieder hetzelfde bedrag bood maar dan eerder. Het eerste bod gaat dan voor.

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 18 sep 2016, 09:54

Ik had maar op één item (schriftelijk) geboden en ben met 5 euro overboden. :thuink:
Volgens hun eigen voorwaarden is 5 euro niet eens een biedstap voor objecten tussen de 100 en 200 euro, maar goed...

Bernard

evdmeer
Lid
Lid

Bericht door evdmeer » 18 sep 2016, 10:39

dat zou raar zijn, want ik had nog een biedstap meer geboden. Dan zou ik een hogere prijs verwacht hebben.
Volgens mij gaat hoger toch echt nog voor.

En wat Bernard zegt is ook raar. Hoe kan je met 5 euro overboden worden als dat niet eens een biedstap is?
Jan W schreef:
evdmeer schreef:heb nog geen factuur ontvangen. Terwijl ik volgens mij wel hoogste bieder zou moeten zijn.
Het kan zijn dat een andere bieder hetzelfde bedrag bood maar dan eerder. Het eerste bod gaat dan voor.

evdmeer
Lid
Lid

Bericht door evdmeer » 18 sep 2016, 11:23

YES!
Zojuist via email de factuur ontvangen.

Daarmee ben ik de nieuwe eigenaar van lot 110, de grote gouden rijder uit 1620.
Nu nog een gouden Elizabeth zien te bemachtigen, maar dat zal lastig worden.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 sep 2016, 11:28

evdmeer schreef:dat zou raar zijn, want ik had nog een biedstap meer geboden. Dan zou ik een hogere prijs verwacht hebben.
Volgens mij gaat hoger toch echt nog voor.

En wat Bernard zegt is ook raar. Hoe kan je met 5 euro overboden worden als dat niet eens een biedstap is?
Dat zou inderdaad vreemd zijn. Eerst maar even de mail afwachten (als je tenminste per internet geboden hebt), ik kreeg vanmorgen mijn bevestigingsmailtje. Van mijn biedlijstje is ook een munt naar een "vroegere" bieder gegaan zag ik. Volgende keer maar weer eerder insturen. :knipoog:

Edit: ik lees dat je de munt toch gewonnen hebt.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 18 sep 2016, 16:32

bernard3 schreef:Ik had maar op één item (schriftelijk) geboden en ben met 5 euro overboden. :thuink:
Volgens hun eigen voorwaarden is 5 euro niet eens een biedstap voor objecten tussen de 100 en 200 euro, maar goed...

Bernard
Als je in de zaal zit kun je een 'cut bid' doen, een halve biedstap hoger dan de vorige bieding. Handig als er een schriftelijk bod is dat gelijk is aan je eigen hoogste bod. Mocht je bereid zijn toch een beetje meer te betalen, dan geef je aan dat je een 'cut bid' wilt doen, en met een beetje geluk krijg je zo toch het kavel.
Dat is dan een voordeel van in de zaal zitten, maar ik hou er zelf niet zo van. Ik zat dit keer in de zaal, en bij meerdere kavels was er een schriftelijk bod dat gelijk was aan wat ik wilde betalen. Deze heb ik aan mij voorbij laten gaan. Een volgende keer doe ik misschien weer schriftelijk mee: dan had ik een enkele van deze kavels misschien wel gekregen als ik mijn biedingen op tijd ingestuurd had.

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 18 sep 2016, 19:49

spatbord schreef: Als je in de zaal zit kun je een 'cut bid' doen, een halve biedstap hoger dan de vorige bieding. Handig als er een schriftelijk bod is dat gelijk is aan je eigen hoogste bod. Mocht je bereid zijn toch een beetje meer te betalen, dan geef je aan dat je een 'cut bid' wilt doen, en met een beetje geluk krijg je zo toch het kavel.
Dat is dan een voordeel van in de zaal zitten, maar ik hou er zelf niet zo van. Ik zat dit keer in de zaal, en bij meerdere kavels was er een schriftelijk bod dat gelijk was aan wat ik wilde betalen. Deze heb ik aan mij voorbij laten gaan. Een volgende keer doe ik misschien weer schriftelijk mee: dan had ik een enkele van deze kavels misschien wel gekregen als ik mijn biedingen op tijd ingestuurd had.
Bedankt voor de uitleg, Spatbord. Ik ben niet zo ervaren met veilingen, maar nu begrijp ik het. Ik vind het verder ook niet heel erg; het was leuk geweest als ik dit lot had gewonnen, maar nu houd ik het geld op zak voor een volgende keer. :knipoog:

Bernard

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 24 sep 2016, 09:31

Tijdens mijn vakantie in denemarken zat ik te kijken naar de aankondiging van de veiling van Schulman en las het leuke verhaal over de leeuwendaalder 1697. Toen bedaxht ik me ineens dat ik zelf ook eentje heb met dat jaartal die kwam ik gisteren weer tegen. Toch leuk dat je door de veilkngcatalogi weer wijzer wordt over je eigen verzameling en leuk m een bijzonder stuk te hebben.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

Terug naar “Veilingen”