Schulman jubileum veiling 350 12 tm 14 Mei

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Schulman jubileum veiling 350 12 tm 14 Mei

Bericht door JO3023 » 17 mei 2016, 20:08

1600 euro is de estimate spatbord, dus tenzij je in de zaal hebt gezeten en hebt kunnen zien dat hij voor dat bedrag is afgeslagen ... Ikzelf heb op twee munten geboden op één met inzetprijs 800 euro / schatting 1000 euro heb ik 1400 euro geboden en op een tweede munt met inzetprijs 1600 euro / schatting 2000 euro heb ik 1800 geboden. Ik heb geen van beide binnen kunnen slepen. Schulman b.v. is voor mij te duur geworden.

Gr,
Tristán

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 17 mei 2016, 20:14

Ik zie spatbord dat je opbrengstlijsten zojuist zijn gepubliceerd. Je had inderdaad gelijk. Lot 8 is voor 1600 euro afgeslagen.

Gr,
Tristán

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 17 mei 2016, 20:15

Op mijn beide biedingen ben ik met 100 euro overboden. Op naar de volgende veiling en Schulman b.v. laat ik voorlopig even links liggen want zo is er natuurlijk geen lol aan.

Gr,
Tristán

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 17 mei 2016, 20:19

spatbord schreef:
arnout bruins schreef:Ik ben wel benieuwd hoeveel er verkocht is, en hoeveel retour. Bij de goede veilingen wordt zeker 95% verkocht.
Van de selectieveiling is 20% retour gegaan.
Dan is er veel meer verkocht dan ik had gedacht!
In elk geval is dat goed nieuws voor Schulman

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 17 mei 2016, 23:26

arnout bruins schreef:Dan is er veel meer verkocht dan ik had gedacht!
Ik stel me steeds de vraag als ik die mooie en enorme aanbod zie van munten.
Wie koopt die dan steeds op ? Zijn dat welgestelde mensen die verder geen contact (willen) hebben met bestaande numismatische kringen.
Een geheim genootschap. :thuink:
Groeten Luc. :D

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 18 mei 2016, 02:21

LUC schreef:Ik stel me steeds de vraag als ik die mooie en enorme aanbod zie van munten.
Wie koopt die dan steeds op ? Zijn dat welgestelde mensen die verder geen contact (willen) hebben met bestaande numismatische kringen.
Een geheim genootschap. :thuink:
Groeten Luc. :D
Het moet bijna wel. Mensen die geld te over hebben en op de e.o.a. manier willen laten verdwijnen/wit wassen of willen investeren. Doen ze ook met andere verzamelobjecten zoals schilderijen. Maar in munten investeren is een zeer risicovolle belegging, zeker wat betreft de duurdere stukken. Bovendien zijn het ook mensen die totaal geen verstand van munten hebben. Ze hebben geen flauw besef van de reële prijs van munten. Ik ben dit al een aantal jaartjes aan het uittesten op verschillende veilingen en ik wordt bijna altijd overboden, het maakt niet uit wat ik bied. Al bied ik het dubbele. Soms doe ik dat ook zoals nu ook bijna met één van de twee munten waar ik op geboden heb. Uiteraard let ik wel op dat mocht ik onverlet de lot of loten toch toegeslagen krijgen dat ik die dan ook kan betalen. Het frappante is ook dat ik bijna altijd door slechts één staffel overboden wordt. Dus het is ook weer niet zo dat er meerdere mensen de loten waarop ik bied willen hebben. Ik vind het allemaal erg vreemd wat er de laatste jaren op veilingen gebeurd. Voorheen was de situatie normalen en geloof mij als ik zeg dat ik al jaren op veilingen heb geboden in binnen- en buitenland. Maar de laatste jaren doe ik dat steeds minder want het laatste wat ik eigenlijk wil is de veilinghuizen helpen door de munt op te prijzen. Op de veiling van Schulman b.v. heb ik een jaartje of twee niet meer geboden vanwege datgene wat ik zojuist heb verteld. Ik had een beetje gehoopt dat de gekte er wel uit was gegaan maar ik heb mij vergist.

Ik had hierboven gezegd op naar de volgende veiling. Ik denk dat ik het geld maar voor mijzelf hou. De volgende veiling die van de MPO, of beter gezegd Heritage Europe doet net zo gek. Een paar weken geleden heb ik op Heritage USA op een munt geboden, mooie munt, UNC, die in Spanje zo'n 100 euro doet. Ik bood $150 en was de hoogste bieder. Gedurende een paar dagen gebeurde er niets en toen net voordat de veiling zou starten werd ik overboden. Ik heb opnieuw geboden en wilde zien tot welk bedrag ik overboden zou worden (riskant spelletje). Toen ik bij $340 was gekomen ben ik maar gestopt. De munt is voor $351 naar mijn tegenbieder gegaan (zeer waarschijnlijk de eigenaar zelf).

Dit is de munt waar het om ging: http://coins.ha.com/itm/spain/civil-war ... ailystatus

Gr,
Tristán

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 mei 2016, 14:06

JO3023 schreef:Ik ben dit al een aantal jaartjes aan het uittesten op verschillende veilingen en ik wordt bijna altijd overboden, het maakt niet uit wat ik bied. Al bied ik het dubbele. Soms doe ik dat ook zoals nu ook bijna met één van de twee munten waar ik op geboden heb. Uiteraard let ik wel op dat mocht ik onverlet de lot of loten toch toegeslagen krijgen dat ik die dan ook kan betalen. Het frappante is ook dat ik bijna altijd door slechts één staffel overboden wordt. Dus het is ook weer niet zo dat er meerdere mensen de loten waarop ik bied willen hebben. Ik vind het allemaal erg vreemd wat er de laatste jaren op veilingen gebeurd. Voorheen was de situatie normalen en geloof mij als ik zeg dat ik al jaren op veilingen heb geboden in binnen- en buitenland. Maar de laatste jaren doe ik dat steeds minder want het laatste wat ik eigenlijk wil is de veilinghuizen helpen door de munt op te prijzen.
Ik zie dit zelf ook de laatste tijd veel vaker. Sommige veilinghuizen (zoals WAG) hebben hun startprijzen ook aanmerkelijk verhoogd, bij anderen hanteren ze reëlere startprijzen maar daar zie ik munten ook voor bedragen weggaan die ik persoonlijk buitenproportioneel vind (bij Künker bijvoorbeeld). Nu weet ik dat mijn verzamelgebied, zilveren crownsize munten, populair is. Op Duitse veilingen zie ik de grote Talers en Doppeltalers tegenwoordig vaak naar Amerika en Japan gaan. Daar zitten blijkbaar verzamelaars die gerust de hoge prijzen willen neertellen. Scheelt ook dat de koers van de Dollar en de Yen ten opzichte van de Euro gestegen is het laatste jaar. Dat maakt de Europese markt opeens weer zeer aantrekkelijk.

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 18 mei 2016, 17:07

Als je net zolang als ik verzameld Jan W, en dat zal denk ik wel het geval zijn, dan ben ik ervan overtuigd dat tot zo'n 5 jaar geleden je meer op veilingen hebt binnengesleept dan de laatste 5 jaren. Dit is zeker bij mij het geval. En dat soort tendensen valt mij meteen op. Net als de verhogingen van de huren, gemeente belastingen of ziektekostenverzekeringen. Misschien is het marktwerking maar ik denk dat er meer speelt want bij marktwerking gaat het om reële prijzen en de prijzen die sommigen munten de laatste 5 jaar doen is buiten proportioneel.

Om een voorbeeld te geven. De volgende munt https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=383&lot=1184 heb ik in nagenoeg dezelfde kwaliteit (misschien iets beter omdat op de mijne geen krasje zit) 2 keer, als ik mij niet vergis, in mijn verzameling zitten. Ik heb zo rond de 1200 euro per stuk voor betaald. Dat is nogal een verschil met 15000 euro exclusief veilingkosten.

Gr,
Tristán

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 mei 2016, 17:32

JO3023 schreef:Als je net zolang als ik verzameld Jan W, en dat zal denk ik wel het geval zijn, dan ben ik ervan overtuigd dat tot zo'n 5 jaar geleden je meer op veilingen hebt binnengesleept dan de laatste 5 jaren. Dit is zeker bij mij het geval.
Ik verzamel al heel lang munten maar dat gaat wel in etappes. Begin jaren '80 kocht ik regelmatig munten via een kennis die in de munthandel zat. Begin jaren 2000 volgde er een opleving toen Ebay opkwam en ik via allerlei buitenlandse handelaren en verkopers buitenlandse zilveren crowns kon kopen die je hier in NL weinig aantrof voor echt lage prijzen (tussen de 10 en 20 dollar vaak, daar koop je ze echt niet meer voor :suprised: ). Daarna zakte het weer wat in omdat via Ebay kopen erg populair werd en de prijzen navenant stegen.
In 2012 kocht ik een Philipsdaalder Gelderland 1558 die mijn interesse voor verzamelen weer wekte. Daarna ontdekte ik ook dit forum wat het verzamelen een stuk leuker maakte. Vooral via veilingen veel kunnen kopen. Maar de laatste maanden kalft het weer wat af. Niet mijn verzamelwoede maar meer zijn het de hoge prijzen die mij weerhouden.
Aan de andere kant loop ik nog steeds wel tegen leuke munten aan maar het is nu een kwestie van beter zoeken en minder vaak succes hebben. Ik blijf gewoon mijn biedingen doen. Als het lukt is het mooi en gaat de munt aan mij voorbij dan is het ook goed. :knipoog:

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 18 mei 2016, 18:22

Ik herken wat jullie zeggen, zeker over de grotere thalers.
Maar bij de oude, kleine middeleeuwse penningen zie ik de prijzen een beetje naar beneden gaan. Dat is ook meer spul voor de 'echte' verzamelaar en minder voor de belegger.

evdmeer
Lid
Lid

Bericht door evdmeer » 01 jul 2016, 21:29

iemand nog geinteresseerd om een veilingcatalogus van Schulman veiling 350 over te nemen?
(niet ingeschreven of zo).

Terug naar “Veilingen”