Verzamelaarsveiling maart 2016

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Verzamelaarsveiling maart 2016

Bericht door Ilosab » 24 feb 2016, 12:58

Vandaag in Hongarije de nieuwe catalogus voor de veiling in maart ontvangen. Toch netjes dat ze die ook naar het buitenland sturen. Alvast een beetje doorgebladerd en ik denk dat het waard is om via internet mee te bieden op een aantal kavels. Moet alles nog maar eens goed bestuderen vwb het papiergeld.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Verzamelaarsveiling maart 2016

Bericht door Ilosab » 25 feb 2016, 10:53

Er zit inderdaad wel wat bij voor me dus ik hoop een aanwinst te scoren. Voordeel is dat ik maar één zitting hoef bij te wonen. Nadeel van de catalogus is dat de codes van de NVMH en de A.V. zijn gebruikt. Het was wel prettig geweest als ze ook die van de Plomp catalogus erbij hadden gezet, zoveel papiergeld is het niet dus het was een kleine moeite geweest.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 18 mar 2016, 12:07

Veiling was gisteren en vandaag. Ik ben benieuwd of er nog leden meeluisteren met de veiling en of anderen iets op de kop hebben getikt.

Alfred

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 mar 2016, 13:57

Ik wist niet eens dat er een veiling was.. :knipoog:

Maar hier zie ik toch ook wel de tendens om munten kwalitatief hoger in te schatten: http://www.verzamelaarsveiling.nl/lot/l ... oleon-1812

Aangeboden als Zeer Fraai. Ik denk meer aan Zeer Goed/Fraai-. :suprised:

Palmbird
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 18 mar 2016, 14:18

Jan W schreef:Ik wist niet eens dat er een veiling was.. :knipoog:

Maar hier zie ik toch ook wel de tendens om munten kwalitatief hoger in te schatten: http://www.verzamelaarsveiling.nl/lot/l ... oleon-1812

Aangeboden als Zeer Fraai. Ik denk meer aan Zeer Goed/Fraai-. :suprised:
Ik vraag me ook af hoe het komt dat de 5 Francs Napoleon zo prijzig zijn in vergelijking met andere 5 Francs .Komt het door de populariteit(meer vraag) naar deze munt of is er veel minder aanbod ?Ik denk er aan ooit zo een Napoleon te kopen,als ik de prijs zie mag ik dan verwachten dat deze verder in stijgende lijn gaat?
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 18 mar 2016, 14:35

Palmbird schreef:Ik denk er aan ooit zo een Napoleon te kopen,als ik de prijs zie mag ik dan verwachten dat deze verder in stijgende lijn gaat?
Kort antwoord: nee.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 18 mar 2016, 19:26

Ik zit via internet de veiling te volgen :-)

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 18 mar 2016, 19:41

Ik ook, alleen geen geluid, internet in Hongarije is niet zo tof. Desondanks kavel 1618 gewonnen.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 18 mar 2016, 20:06

tot nu toe is kavel 1619 voor mij :-)

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 mar 2016, 20:12

Palmbird schreef:Ik vraag me ook af hoe het komt dat de 5 Francs Napoleon zo prijzig zijn in vergelijking met andere 5 Francs .Komt het door de populariteit(meer vraag) naar deze munt of is er veel minder aanbod ?Ik denk er aan ooit zo een Napoleon te kopen,als ik de prijs zie mag ik dan verwachten dat deze verder in stijgende lijn gaat?
Ik neem aan dat je het over de 5 Francs munten van Napoleon in het algemeen hebt? De neiging bestaat bij handelaren om deze hoog in te zetten omdat Napoleon zo bekend is en inderdaad ook veel gezocht. Er zijn alleen miljoenen van deze munten geslagen zodat je een heel redelijk exemplaar voor zeker 100 euro moet kunnen kopen. En meestal nog wel wat goedkoper ook. Hoge prijzen gewoon laten liggen, er komt er vanzelf wel eentje voorbij die wel een mooie prijs heeft.

De 5 Francs die in 1812 en 1813 te Utrecht geslagen zijn hebben relatief lage oplages. Jaartal en munthuis verzamelaars van Franse munten (bijvoorbeeld uit Frankrijk zelf) zoeken deze munten ook (net als die in Rome, Turijn en Genéve geslagen zijn). Vandaar dat deze prijzen meestal een stuk hoger liggen dan de 5 Francs uit bijvoorbeeld Parijs.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 18 mar 2016, 20:37

1724 heb ik ook op de kop kunnen tikken, bij 1707 ging het hier weer mis met internet, kleunde ik dus mis, wilde ik ook erg graag hebben, zeker voor die prijs.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 18 mar 2016, 20:57

ik heb 1713 er nog bij weten te winnen.

Wat een opbrengsten weer, is wel duidelijk dat de prijzen flink in de lift zitten.

Palmbird
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird » 18 mar 2016, 20:58

@Jan W.Bedankt voor de toelichting.Ik bedoel inderdaad de 5 francs Napoleon 1 in het algemeen.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 18 mar 2016, 21:00

Best N" Maten
Mijn ervaring is dat de 5 Franc Napoleon (gewone courante type) beter zijn prijs kunnen behouden heeft dan andere 5 Franse franken.
Maar ik denk dat handelaars ook voor dit type hun prijzen moeten laten dalen, anders blijven ze staan op hun verkoop sites.
Ik heb een paar jaar terug een zeer fraai met jaartal 1811 Parijs gekocht voor 70 Euro en gelukkig voor dezelfde prijs verkocht.
Nu heb ik hem recent terug gekocht maar dan voor 40 Euro, dit gegeven geeft aan dat dit type ook onder druk staat en dat handelaars hun prijzen
moeten laten zakken.
Voor zeldzame ateliers zal er wel noch een hoge prijs gehaald worden maar de overgebleven verzamelaar zal ook "waar" voor zijn geld willen en hij zal wel een beetje kwaliteit eisen.
Dat dit type langer stand heeft gehouden qua prijs zal mede door de historische persoon Napoleon zelfs zijn, maar die zelfde persoon heeft wel miljoenen munten laten slaan.
Een beetje in de voetsporen van de Romeinen en dit gebruiken als een propaganda middel om zijn keizerschap te claimen over de Franse en niet Franse onderdanen.
Nu de prijzen in de Ma shops vind ik absurd daar moet je voor het zelfde jaar maar dan kwaliteit Fraai : 130 Euro betalen.
Dus wat "spatbord" schreef "Nee' is wel kort maar wel realistisch.
Groeten Luc. :)

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 18 mar 2016, 21:03

Arjena3 schreef:Wat een opbrengsten weer, is wel duidelijk dat de prijzen flink in de lift zitten.
Ongelooflijk, ik zit ook de veiling van de biljetten van Ned Indie te volgen en als ik zie wat er betaald wordt dan heb ik toch ook daarvan een aardige verzameling opgebouwd voor weinig geld.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 18 mar 2016, 21:39

Ilosab schreef:
Arjena3 schreef:Wat een opbrengsten weer, is wel duidelijk dat de prijzen flink in de lift zitten.
Ongelooflijk, ik zit ook de veiling van de biljetten van Ned Indie te volgen en als ik zie wat er betaald wordt dan heb ik toch ook daarvan een aardige verzameling opgebouwd voor weinig geld.

Hehehe ja ik ook , in de tijd dat de biljetten unc niet meer dan 10 dollar opleverede op ebay :lach:

Zonder gekheid ik denk dat ik toch maar eens wat ga laten veilen, ik wil graag steeds meer de kant van alleen Ned. en Noodgeld op. Misschien nu de tijd om de rest eens "op te ruimen"

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 18 mar 2016, 21:43

Ik heb mijn collectie Koninkrijksmunten laten veilen en de collectie euromunten via MP verkocht. Het papiergeld Nederland, Overzeese Gebiedsdelen, Hongarije en WO II blijf ik verzamelen. Noodgeld Hoorn werd niet verkocht.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 18 mar 2016, 21:48

Ilosab schreef:Ik heb mijn collectie Koninkrijksmunten laten veilen en de collectie euromunten via MP verkocht. Het papiergeld Nederland, Overzeese Gebiedsdelen, Hongarije en WO II blijf ik verzamelen. Noodgeld Hoorn werd niet verkocht.
Noodgeld vond ik zo wie zo qua prijs/kwaliteit verhouding echt veel te duur. het biljet van Hoorn had wel wat bemerkingen en was met 315 euro inzet ex de 22% gewoon veel te duur, los daarvan heb ik de hele set zoals je weet ;-) nu meende ik wel te horen dat het biljet naar koper 1417 ging, later de retourlijst nog maar eens bekijken.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 27 mar 2016, 13:39

Inmiddels 9 dagen verder en nog geen nota ontvangen. Als ik inlog op de site zie ik wel een nota staan maar dat is exclusief verzendkosten. Ophalen vanuit Hongarije maakt het wel wat duurder lijkt me. Ze zijn dus niet echt snel, ook niet nadat ik een bericht had verstuurd. Als ik binnen een week niets hoor dan houdt het voor mij op, kunnen ze fluiten naar hun pegels.

Alfred

sgtravel
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 27 mar 2016, 14:38

Ik heb in de naverkoop ook een item gekocht en had de volgende dag al een factuur, ook zonder verzendkosten. Wel staat er vermeld dat als ik opgestuurd wil hebben dat ik er dan €15 bij op moet tellen, staat dat ook niet in jouw factuur Alfred?
Ik haal het af bij een mobiel kantoor, wat gratis is ( maar dat is voor jouw natuurlijk geen optie :knipoog: )
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 27 mar 2016, 14:47

Nee, bij mij staat er niets, alleen het totaal bedrag wat ik ben verschuldigd maar geen opmerking omtrent verzendkosten. Voor de zekerheid de factuur maar opgeslagen want dan kunnen ze me daar niet op aanspreken.

Alfred

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 29 mar 2016, 20:09

En we zijn nu 11 dagen verder na de veiling en nog steeds niets gehoord, ook op mijn verzonden bericht niet.

Alfred

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 apr 2016, 11:26

Na 2 weken maar eens op de normale manier een mailtje gestuurd en ik kreeg zowaar snel antwoord. Ze hadden me toch echt een rekening verstuurd maar helaas voor hun naar het verkeerde e-mailadres dus dat vonden ze een probleem. Beetje bedrijf reageert dan op de foutmelding want dat e-mailadres bestaat niet meer sinds 1 februari. Op de factuur die bij het antwoord was verstuurd stond nota bene wel mijn adres in Hongarije dus als je niets hoort of krijgt een foutmelding dan stuur je een brief of bel je op want ik had al mijn gegevens gewijzigd op de website. Nu heeft die website wel nukken want als ik ben ingelogd en ik wil naar een object van een veiling dan moet ik weer inloggen. Inmiddels betaald en de biljetten zijn onderweg.
Ik hoop dat de MPO veiling wat soepeler verloopt maar daar heb ik alle vertrouwen in, hopelijk hebben ze wel iets in de veiling voor me.

Alfred

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 04 apr 2016, 19:57

Ik had op de veiling op één lot geboden: een zogenaamd Notgeld album met volgens de omschrijving circa 800 biljetten, Marken, Duitsland. Toen ik het noodgeldalbum thuis bekeek zag ik dat er twintig Duitse biljetten inzaten en 780 Oostenrijkse... :suprised: Niet echt mijn verzamelgebied. Na een telefoontje de afspraak gemaakt dat het lot retour kon, ze waren het ermee eens dat de omschrijving in dit geval niet klopte (normaal mogen lots zelden retour). Vandaag het lot ingeleverd bij een kantoor van de firma en ik zag net dat het geld al keurig op de rekening staat.

In ieder geval keurig geregeld zonder gedoe of wachten op de betaling. :thumb up:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 04 apr 2016, 20:16

Mooi dat ze dat keurig hebben afgehandeld maar het was wel een slordige omschrijving van ze, verdiende op zeker geen schoonheidsprijs. Ik kan dat niet begrijpen, ze hebben vestigingen door heel Nederland waar je iets kunt brengen of ophalen en dan zulke blunders. Ook v.w.b. mijn e-mailadres. Na vaak proberen kon ik bij Mijn Instellingen en daar stond wederom mijn oude e-mailadres. Weer gewijzigd in het nieuwe en ik kreeg gelijk een mailtje om e.e.a. te bevestigen. Zo gezegd zo gedaan maar er kwam een error, nog een paar keer geprobeerd maar die error bleef komen. Inmiddels een bericht ontvangen dat mijn e-mailadres is gewijzigd maar de IT afdeling zou e.e.a. nakijken.
Al doende leert men zullen we maar zeggen.

Alfred

Terug naar “Veilingen”