MPO Veiling November 2015

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Re: MPO Veiling November 2015

Bericht door NijmegenMunten » 25 nov 2015, 08:00

SnakeDoc schreef:Ik vind die MPO site soms wat onduidelijk,

Was het opgeld na het kopen van een veiling nu verhoogd? Of nog altijd 22,5 procent?
23%. Als je het online biedsysteem gebruikt komt daar nog eens 3% bij(live bid dus 26%). Hiernaast betaal je 1,75euro kavelgeld.

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 25 nov 2015, 12:22

NijmegenMunten schreef:
SnakeDoc schreef:Ik vind die MPO site soms wat onduidelijk,

Was het opgeld na het kopen van een veiling nu verhoogd? Of nog altijd 22,5 procent?
23%. Als je het online biedsysteem gebruikt komt daar nog eens 3% bij(live bid dus 26%). Hiernaast betaal je 1,75euro kavelgeld.
Dank voor de info :thumb up: Morgen maar eens ff kijken in IJsselstein,
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 25 nov 2015, 17:48

SnakeDoc schreef:Dank voor de info :thumb up: Morgen maar eens ff kijken in IJsselstein,
Ga ik je morgen zien, ik neem aan dat je er 's-morgens al bent.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 26 nov 2015, 02:18

Ilosab schreef:
SnakeDoc schreef:Dank voor de info :thumb up: Morgen maar eens ff kijken in IJsselstein,
Ga ik je morgen zien, ik neem aan dat je er 's-morgens al bent.

Alfred
Ja net klaar met werk, dus even paar uurtjes slaap pakken en 09:15 in de auto en een uurtje rijden.

Zal de eerste kavels dus missen, maar heb mijn zinnen ook gezet op f20,- en hoger, dus kan me iets later veroorloven.

Tot morgen!
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 26 nov 2015, 07:24

Ik heb een stuk of 20 kavels aangekruist maar e.e.a. is afhankelijk van het biedverloop. Er zitten kavels bij die ik al heb maar deze zijn UNC dus maar eens kijken wat er voor me overblijft. Ik heb ook een prijsopgave gehad van mijn vaste handelaar van wat biljetten en als op de veiling geboden wordt boven dat bedrag dan is de keuze snel gemaakt. Nog even een bakkie en rond 7:30 uur ga ik rijden. Er staat nog geen file dus met een beetje mazzel ben ik ruim op tijd maar kan ik nog wat kavels bekijken. Het is mijn laatste veiling waarbij ik aanwezig ben, vanaf januari zal alles via internet gaan.
Eventuele aanwinsten zal ik morgen plaatsen want ik heb vanmiddag ook nog een afscheidsreceptie op mijn werk vanwege mijn vervroegde pensionering.
Succes.

Alfred.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Blijdorp Nederland
Lid
Lid

Bericht door Blijdorp » 26 nov 2015, 10:10

In verband met werk in het buitenland kon ik niet aanwezig zijn bij de veiling.

Heb middels pre bid biedingen gedaan op een aantal koninkrijksmunten. Veiling hiervan was als ik het goed heb op dinsdag.

Weet iemand hoe lang het duurt voordat duidelijk wordt of je wel of geen biedingen heb gewonnen? Ben eigenlijk hartstikke benieuwd.
Nu staat er bij de kavels waarop ik heb geboden nog "in afwachting live veiling resultaten".

Gezien de eerdere berichten moet ik mijn verwachtingen waarschijnlijk wat temperen en zitten de munten waarop ik heb geboden in de vrachtauto waaraan in eerdere berichten werd gerefereerd :jajajaja: :crying:

Blijdorp

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 26 nov 2015, 10:42

Ze publiceren de resultaten pas nadat de complete veiling over is. Zondag of maandag zul je waarschijnlijk de opbrengstlijsten op hun website vinden.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 26 nov 2015, 13:28

Ik ben alweer thuis en ondanks de drukte van meer vermogende verzamelaars en de nog meer vermogende handelaren heb ik toch nog 6 aanwinsten kunnen scoren. Mijn vaste handelaar was er ook en die gaf me de 3 biljetten die ik bij hem had gekocht en aangezien ik niet mijn besteedbare budget heb gespendeerd gaan we dit weekend nog maar het e.e.a. uitzoeken bij mijn handelaar. Ik ben wel tevreden.

Alfred

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 26 nov 2015, 20:16

sgtravel schreef:Vanmiddag toch 2 munten kunnen kopen, beide zijn een dubbelslag(was niet beschreven) in unc kwaliteit.(foto's volgen)
Ben benieuwd wanneer dit soort munten in de almanak komen, in de Amerikaanse catalogus worden de "Doubled-Die" munten wel beschreven(vaak met een flink hogere waarde)
Hi Sander

Ben erg nieuwsgierig naar de foto's..

Als het "Doubled-Die" munten zijn, valt dat niet onder de noemer van dubbelslag..
Het dubbele staat namelijk al op het stempel..

Denk niet dat ze snel in de muntalmanak komen, er zijn weinig verzamelaars in Nederland (Europa) die het interessante varianten vinden..
Denk wel eens dat ik 1 van de weinige Nederlanders ben die ze verzameld.. :angel:

Een tijdje terug eens een poll aangemaakt:
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=19 ... oubled+die

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 26 nov 2015, 21:57

Hoi Sander,

het zijn inderdaad Double Die munten (geen dubbelslag) :angel: .
Hierbij vast de foto's die online staan:
10 Cent 1913 UNC: https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=2000918
Op de foto is het wat lastig te zien(in het echt zeer duidelijk), maar bij de 10 en de 1 van 13 zie je de verschuiving.

1 Gulden 1897 UNC: https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=2001005
Bij deze munt is het goed te zien in de woorden "DER NEDERLANDEN" op de portret zijde

Het is inderdaad jammer dat er voor dit soort varianten nog weinig belangstelling is in Nederland, in het Amerikaanse rode boekje staan er wel vermeld. (soms met zeer hoge prijzen in MS kwaliteit)
Mischien moeten we een apart topic maken met alle bekende Nederlandse Double Die varianten, wellicht worden ze dan een keer opgenomen in de Almanak.

Als ik de munten binnen heb zal ik wat close up foto's maken, zodat het wat duidelijker te zien is.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 26 nov 2015, 23:09

Inmiddels ook mijn eerste aanwinsten weten te bemachtigen. Als ik ze na het weekend heb opgehaald zal ik ze wel even laten zien. Het viel mij trouwens op dat de Keltische (de eerste 30 lots) munten helemaal niet zo goed verkochten (waarschijnlijk te danken aan de redelijk hoge prijs), terwijl bijv. de munten van de Romeinse republiek ongeveer de pan uit vlogen, mede door de lage inzetprijzen. Neem bijvoorbeeld een van mijn favorieten, lot 163, hij begon op 30 euro (wat voor een denarius van Caesar erg goedkoop is), maar eindigde op de 130 euro. Helaas ging hij niet naar ons toe :(

Groet,

Mika

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 nov 2015, 10:34

Nummer 8262 is vandaag ook goed op dreef: 25 van de eerste 100 bij provinciaal (Zuidelijke Nederlanden lot 600 t/m 699).. :knipoog:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 27 nov 2015, 11:24

Hij, en 8196 zitten mij af en toe in de weg. Als er dan een keer wel een kavel aan je wordt toegeslagen, begin je je af te vragen of er misschien iets mis is met de munt, of dat je misschien veel teveel hebt geboden. Want waarom bood 8262 er niet op? :)

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 nov 2015, 12:01

Ga er maar van uit dat je véél teveel hebt geboden... :gniffel:

Sommige munten bied ik niet eens op als er geen bod voor is afgegeven, ook met de gedachte dat er dan blijkbaar iets mis is met de munt (gepoetst, randplekjes?) of dat deze eenvoudigweg te duur is. Lijkt me niet helemaal goed toe voor de veilinghouder.

Wel opvallend dat de Zeer Zeldzame 2 Gulden Holland 1687 op vrijwel iedere veiling wordt aangeboden. Hier maar liefst vier keer.. :suprised:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 27 nov 2015, 12:38

Jan W schreef:Wel opvallend dat de Zeer Zeldzame 2 Gulden Holland 1687 op vrijwel iedere veiling wordt aangeboden. Hier maar liefst vier keer.. :suprised:
Als in Delmonte staat dat een munt niet zeldzaam is, terwijl hij dat wel is, dan zal men dat maar al te graag benadrukken in de beschrijving. Als Delmonte echter aangeeft dat een munt zeldzaam is, maar hij is het niet (Delmonte had het fout, of er is sindsdien een karrenvracht van gevonden), dan houdt men gewoon vast aan de zeldzaamheidsaanduiding van Delmonte...

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 nov 2015, 13:20

spatbord schreef:Als in Delmonte staat dat een munt niet zeldzaam is, terwijl hij dat wel is, dan zal men dat maar al te graag benadrukken in de beschrijving. Als Delmonte echter aangeeft dat een munt zeldzaam is, maar hij is het niet (Delmonte had het fout, of er is sindsdien een karrenvracht van gevonden), dan houdt men gewoon vast aan de zeldzaamheidsaanduiding van Delmonte...
Bij Schulman doen ze dat ook graag, verwijzen naar de Delmonte uit 1968 terwijl de CNM voorhanden is. :wave:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 nov 2015, 16:27

Mm, één munt gewonnen nu de veiling provinciaal is afgelopen... Maar vanavond en morgenvroeg een nieuwe ronde met nieuwe kansen bij de buitenlandse munten. :knipoog:

Er ging trouwens best nog wel retour. Vooral de hoge prijzen bij de bijzondere en meer zeldzame driesteden munten werden niet gehaald. Ook andere munten waren toch wel te hoog geprijsd, vooral als je er rekening mee houdt dat er nog 26% bovenop komt.

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 27 nov 2015, 20:16

ik heb 3 kavels kunnen bemachtigen vanmiddag:

bezemstuiver 1762 incuse met gat. Maar ach voor 10 euro neem ik hem wel over. Raak ik wel kwijt :lollig:
Dukaton 1787 utrecht. Altijd leuk zo mooie grote
en lot bodemvondsten.
Aardig geslaagde veiling, had op andere dagen ook nog wat gekocht. Leukste vind ik het muntenkoffertje.

Volgende week maar eens ophalen .

Groetjes,

Maarten
Spaart: Duiten ( in het bijzonder Gelderland) en wereld munten in het bijzonder Sri Lanka en Zwitserland

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 nov 2015, 20:25

Ondertussen nog wat munten kunnen kopen tijdens de avondveiling buitenland. Alleen zitten daar ook weer twee nummers ongelofelijk te bieden, ik denk een Duitse en een Engelse handelaar. :knipoog:

O, ik zie 8262 ook weer tussenbeide komen. :gniffel:

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 27 nov 2015, 20:43

Jan W schreef:Ondertussen nog wat munten kunnen kopen tijdens de avondveiling buitenland. Alleen zitten daar ook weer twee nummers ongelofelijk te bieden, ik denk een Duitse en een Engelse handelaar. :knipoog:

O, ik zie 8262 ook weer tussenbeide komen. :gniffel:
Daar werd ik ook gek van. Die bood mij ook aantal keren uit... :thumb down:
Spaart: Duiten ( in het bijzonder Gelderland) en wereld munten in het bijzonder Sri Lanka en Zwitserland

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 27 nov 2015, 21:00

:lach:
Laatst gewijzigd door C.vanderLey op 29 nov 2015, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 nov 2015, 22:46

C.vanderLey schreef:
maarten89 schreef: Altijd leuk zo mooie grote
Dat denk ik ook telkens als ik onder de douche sta :suprised: :lach:
...met die mooie grote shampoo flacon?

En ik maar denken dat Cor een serieuze numismaat was.. :lach:

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 28 nov 2015, 02:36

Moeten we ff een MPO-Aanwinsten topic maken? Of dumpen we hier wat foto's?

Normaal gesproken doen de muntenliefhebbers dit net als de bankbiljetten freaks in hun eigen forum hoekje, maar ben naar beiden wel nieuwsgierig :)

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 28 nov 2015, 09:09

SnakeDoc schreef:Moeten we ff een MPO-Aanwinsten topic maken? Of dumpen we hier wat foto's?
Het topic "aanwinsten week 48" lijkt me de geschikte locatie hiervoor, ben benieuwd wat iedereen heeft kunnen aankopen bij Heritage Europe !!
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 28 nov 2015, 11:37

Jan W schreef:...met die mooie grote shampoo flacon?
Precies Jan, ik zou niet graag zien dat het verkeerd geïnterpreteerd werd ;) :lach:
Maar even alle gekheid op een stokje, gisteren om 07.30 vertrokken en om 09.00 aangekomen in IJsselstein ( kleine oponthoud i.v.m. de spits knooppunt Lunetten ).
Op dat moment was het nog erg rustig, ik kon mijn auto mooi naast het gebouw parkeren en bij binnenkomst zaten er slechts een handje vol mensen ( bekenden ).
Eerst maar even een bakje koffie gehaald en toen op mijn gemak de kavels waar ik interesse in had bekeken.
Sommige kavels kon ik op mijn lijstje weer doorstrepen toen ik ze eenmaal in de hand gezien had, maar er waren ook kavels bij die in de hand er weer beter uitzagen dan op de foto.
Daarom raad ik ook iedereen aan om toch vooral naar de kijkdagen te gaan, dit om eventuele teleurstellingen te voorkomen!
Om precies 10.00 begon de veiling en ik schat op dat moment een 20 aanwezigen, niet erg druk dus.
De stukken die op mijn lijstje stonden waren allen van wat hogere kwaliteit en dat merk je ook gelijk tijdens het bieden met als uitschieter de Utrechtse Leeuwendaalder 1650 die voor 1900,- euro werd afgeslagen excl.
Toch heb ik nog 3 mooie kavels kunnen bemachtigen ook al werden de prijzen vaak door internet bieders behoorlijk omhoog gedreven.
Persoonlijk heeft het bieden in de zaal mijn voorkeur mede door het contact dat je dan ook hebt met handelaren en verzamelaars wat altijd wel weer gezellig is.

Groeten, Cor.

Terug naar “Veilingen”