MPO Veiling November 2015

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Re: MPO Veiling November 2015

Bericht door NijmegenMunten » 29 nov 2015, 20:55

Dat is inderdaad een vreemd verhaal dan ja. Dan loont het dus echt om een bod er net boven te plaatsen. Eentje om te onthouden.

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 30 nov 2015, 18:12

Leuke biljetten Alfred.

Voor mij was het een koopje ( helaas ) 1 noodgeld biljet en een biljet van de falklands.

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 01 dec 2015, 02:15

2 Nieuwe aanwinsten kunnen bemachtigen op de MPO, waarvan dit de eerste ...
Lang opzoek geweest naar een 'betaalbare' kwaliteit, en ben tevreden!

1000 Gulden Grietje Seel uit 1921,

Afbeelding
Afbeelding
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

lon
Lid
Lid

Bericht door lon » 01 dec 2015, 11:44

spatbord schreef:kavel is niet eens afgeslagen op 302, maar op 300
Misschien lezen ze wel mee hier op dit forum :hahaha:

Maar hoe weet je dit eigenlijk? Want als ik kijk op http://www.mpo.nl/nl/veilingen/voorgaande_veilingen dan staat daar de lijst nog niet?

Oops, correctie; dat stond op je factuur :zzzz:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 01 dec 2015, 21:41

SnakeDoc schreef:2 Nieuwe aanwinsten kunnen bemachtigen op de MPO, waarvan dit de eerste ...
Lang opzoek geweest naar een 'betaalbare' kwaliteit, en ben tevreden!

1000 Gulden Grietje Seel uit 1921
Mooi biljet. Dat vertegenwoordigde in die tijd een behoorlijke waarde!

Mm, morgen komt de FedEx langs met een pakje uit IJsselstein. Sinds ik de film Cast Away heb gezien verwacht ik altijd dat Tom Hanks himself komt uitstappen.. :knipoog:

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 03 dec 2015, 19:49

Deze blog en in het bijzonder dit tema dat specifiek over hen gaat zullen ze zeker lezen Ion.

Een aantal van de forumleden heeft het er wel eens in een andere tema over gehad, mijzelf inclusief. Schijnbaar leert de MPO, nu dan Heritage Europe, niets of ze trekken zich er niets van aan.

Voorbeeld van de munt dat inmiddels in mijn bezit is:

Schulman b.v.
Auction 344 21-22 March 2014
https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=673&lot=273
Lot 273
Estimate: 100 EUR
Lot unsold
Zeer fraai +

Heritage Auctions Europe
Auction 48 24 - 28 November 2015
https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=2000170
Session 4, Lot 1794
Estimate: - | Starting price: 75 EUR
Overijsselse Steden - Deventer belegerd door de Graaf van Rennenberg (3 aug. - 19 nov. 1578) - Noodmunt van 4 Stuivers (15)78 (vG 143 / PW 4 / FD 74 / CNM 2.12.88) - VZ Adelaar n.l. 'x30OCx78' etc. / KZ 'xI.I.I.IxSx' in bladerkrans met klop stadswapen - PR/UNC

Deze munt gaat dus van een Zeer fraai + naar een PR/UNC. Zojuist erachter gekomen.

We worden door de MPO c.q. Heritage Auctions Europe gewoon belazerd waar we bij staan en ik vrees dat andere veilingen niet veel beter zijn.
Gegroet,
Tristán

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 04 dec 2015, 12:10

Over het verschil in graderingen en kwaliteitsbepalingen is al veel geschreven in dit topic. Ik meen dat Spatbord al eens iets schreef over veilinghuizen die op andere veilingen spullen opkopen die naar hun mening ondergewaardeerd zijn om ze zelf met een (in hun ogen verdiende) hogere gradatie op de veiling te zetten.
Ik zie onderhand zoveel munten voorbij komen op veilingen en op bijvoorbeeld MA-Shops die (in mijn ogen dan) te hoog gegradeerd zijn. Het is gewoon zaak om zelf kritisch te blijven en niet mee te gaan in de overspannen verwachtingen van de verkoper.
Wat ik al eens eerder schreef: als je puur en alleen afgaat op de beschrijving van de verkoper kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen als je dezelfde munt ooit weer wilt verkopen. Stel je koopt de munt als Prachtig maar de munt is eigenlijk niet meer dan hooguit Zeer Fraai dan betekent dat nogal wat voor de prijs... Het lijkt er op dat er bij nogal wat handelaren een kleine "inflatie" heeft plaatsgevonden waarbij graderingen één stukje zijn opgeschoven. Wat eerder Fraai was heet nu bijna Zeer Fraai et cetera.

Goethe schreef ooit: Nicht ärgern, nur wundern. Dat lijkt me een toepasselijke houding in deze. :knipoog:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 04 dec 2015, 13:08

Heel af en toe zie je het tegenovergestelde. Uit de aankomende Rietdijk veiling: deze is volgens hen F+, deze is F/F+, deze is ook F en deze is slechts ZG. Ik denk dat al deze munten (en veel anderen in hun veiling) bij andere veilinghuizen op zijn minst een hele graad, en misschien wel nog meer, hoger zouden krijgen.
Maar goed, dit kan ook gewoon het gevolg zijn van het laten verkavelen door iemand die normaal alleen moderne munten doet en daarmee vergelijkt? De beschrijvingen zijn namelijk ook maar matig. Ze gebruiken geen CNM nummering, maar zetten er wel dit soort dingen neer: 'V.: 10.1-2 D.: 963-966'. Ze nemen dus niet eens de moeite om te kijken welk Delmonte of Verkade nummer het precies is...

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 04 dec 2015, 15:03

Ontzettend slechte foto's trouwens. Ik zie hier overigens ook weer munten die te hoog gewaardeerd zijn. Over het algemeen een kwalitatief zeer mager aanbod van provinciaal. Wel veel gouden (wereld)munten.

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 05 dec 2015, 02:18

Ik heb wel eens een catalogus van Rietdijk bekeken. Bijna alle munten zijn mijns inziens gepoetst, mijn ogen deden pijn van de schittering.

Gr,
Tristán

PS De noodmunt van Deventer is wat mij betreft een PR wel waard, een UNC gaat mij iets te ver. Dus ik heb niet te klagen. Ben alleen een beetje gepikkeerd over het feit dat ik deze munt die ik al twee of misschien zelfs 3 maal in mijn verzameling heb voor de door mij opgegeven maximum prijs heb gekregen. Ik heb nl. maximaal 100 euro geboden, terwijl Schulman de munt niet kon verkopen. Op z'n minst geeft dit wel te denken. En de twee ander munten die ik juist wilde hebben daarvan is er één voor 10 euro meer dan mijn maximum bod weggegaan en de andere munt is voor een belachelijk hoge prijs afgeslagen. De noodmunt van Deventer deed ik voor het gemak er maar bij. Ik bied tegenwoordig niet zo vaak meer op de veiling en ik denk dat ik er waarschijnlijk mee ga stoppen. Ik koop liever bij gewone handelaren.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 05 dec 2015, 10:29

Ik vind de foto's bij Rietdijk qua kleur te slecht om te kunnen beoordelen of ze gepoetst zijn, en er zit meestal te weinig in om het de moeite waard te maken om naar de kijkdag te gaan. Of ze gepoetst zijn kan ik dan ook niet zeggen.

Nog wel iets meer over de gouden dukaat. Deze is van de Akerendam (dat jaar komt allemaal van dat schip vandaan), en komt regelmatig voorbij op veilingen. Deze dukaat bij hen is niet mooi rond en het hoofd van de ridder is erg zwak, maar is verder een mooie munt. F/F+ slaat dan ook nergens op. Ter vergelijking: deze noemt MPO P en deze ZF. Deze is MS63, deze ook, en deze is MS64.

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 05 dec 2015, 11:11

Ik ben slechts één keer op een kijkdag langsgegaan om een Philipsdaalder op dubbel gewicht (piedfort) te bezichtigen. De munt was helaas gepoetst en had een redelijk grote kras. Naar ik begrepen heb had de MPO deze munt gekocht. Het bedrag wat toen neergeteld is was buitsporig hoog. Soms begrijp ik sommige handelaren c.q. verzamelaars niet. Wat mij verteld is was dit een aankoop in opdracht van een onbekende. Die persoon heeft mijns inziens totaal geen verstand van munten noch van hun waarde. Hij heeft er teveel voor betaald. Dit gebeurd de laatste jaren wel vaken terwijl simpele handelaren nauwelijks hun hoofd (althans dat zeggen zij) boven water kunnen houden. Nu geloof ik dit laatse persoonlijk niet echt temeer daar ze zonder al te veel problemen de verkoop buiten de boeken kunnen houden. De maatregelen die de politiek neemt zal dit laatste, het onder de tafel doorverkopen van spullen, een behoorlijke stimulans geven. Het scheelt minstens 20%.

Gr.
Tristán

PS Hoewl ik het eens ben spatbord dat de foto's van Rietdijk zonder meer slecht zijn is denk ik toch redelijk goed vast te stellen dat de toning die te zien is alleen bewerkstelligd kan worden middels het poetsen. Een enkele munt vertoont n.l. wel een natuurlijke patina. Het overgrote deel echter niet.

lon
Lid
Lid

Bericht door lon » 05 dec 2015, 12:47

Rietdijk is echt een rommelveiling dus al deze bevindingen bevreemden mij niet.
JO3023 schreef:Deze blog en in het bijzonder dit tema dat specifiek over hen gaat zullen ze zeker lezen Ion.

Een aantal van de forumleden heeft het er wel eens in een andere tema over gehad, mijzelf inclusief. Schijnbaar leert de MPO, nu dan Heritage Europe, niets of ze trekken zich er niets van aan.
Wel ff mijn blog goed lezen, Tristán :sarcasm2:

Het gaat daar dus over Rietdijk, niet MPO/HA... ik noem Rietdijk ook maar 10x geloof ik :lollig:. Nee echt, HA kun je geen rommelveiling meer noemen, dat gaat daar wel altijd als een trein :thumb up:. Kan Rietdijk nog heel veel van leren.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 05 dec 2015, 22:24

JO3023 schreef:PS Hoewl ik het eens ben spatbord dat de foto's van Rietdijk zonder meer slecht zijn is denk ik toch redelijk goed vast te stellen dat de toning die te zien is alleen bewerkstelligd kan worden middels het poetsen. Een enkele munt vertoont n.l. wel een natuurlijke patina. Het overgrote deel echter niet.
Nou kan ik dat niet goed zien. Mocht je eens de kans zien, zou je dan eens een paar foto's kunnen posten van wat volgens jou wel en wat niet natuurlijk is? Ik blijf dat moeilijk vinden. Ik merk daardoor waarschijnlijk ook een hoop munten als verdacht aan, die dat in werkelijkheid niet zijn... Zo heb ik de indruk dat er ook bij MPO wel erg veel schoongemaakte en kunstmatig gekleurde munten tussen zitten.

Iets anders: hebben meer mensen er last van dat ze sinds kort constant mails van Heritage Auctions krijgen? Ik heb nooit bij hun Amerikaanse tak iets gedaan, alleen bij MPO. En sinds een paar weken krijg ik constant allerlei mailings van ze. Al tien keer unsubscribe gedaan, maar ze blijven maar komen...

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 05 dec 2015, 22:30

spatbord schreef:Iets anders: hebben meer mensen er last van dat ze sinds kort constant mails van Heritage Auctions krijgen? Ik heb nooit bij hun Amerikaanse tak iets gedaan, alleen bij MPO. En sinds een paar weken krijg ik constant allerlei mailings van ze. Al tien keer unsubscribe gedaan, maar ze blijven maar komen...
Die mailtjes komen in mijn spam bak terecht zag ik. :knipoog:

Ze zullen onderling wel één adressenbestand hebben. Wel vreemd dat een unsubscribe verzoek niet wordt gehonoreerd.

Blijdorp Nederland
Lid
Lid

Bericht door Blijdorp » 06 dec 2015, 09:05

Hier hetzelfde als bij Spatbord.

Heb ook al een aantal pogingen gedaan om ervanaf te komen maar de mails blijven vooralsnog komen.

Blijdorp

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 06 dec 2015, 11:12

spatbord schreef:
JO3023 schreef:PS Hoewel ik het eens ben spatbord dat de foto's van Rietdijk zonder meer slecht zijn, is, denk ik, toch redelijk goed vast te stellen dat de toning die te zien is alleen bewerkstelligd kan worden middels het poetsen. Een enkele munt vertoont n.l. wel een natuurlijke patina. Het overgrote deel echter niet.
Nou kan ik dat niet goed zien. Mocht je eens de kans zien, zou je dan eens een paar foto's kunnen posten van wat volgens jou wel en wat niet natuurlijk is? Ik blijf dat moeilijk vinden. Ik merk daardoor waarschijnlijk ook een hoop munten als verdacht aan, die dat in werkelijkheid niet zijn... Zo heb ik de indruk dat er ook bij MPO wel erg veel schoongemaakte en kunstmatig gekleurde munten tussen zitten.

Iets anders: hebben meer mensen er last van dat ze sinds kort constant mails van Heritage Auctions krijgen? Ik heb nooit bij hun Amerikaanse tak iets gedaan, alleen bij MPO. En sinds een paar weken krijg ik constant allerlei mailings van ze. Al tien keer unsubscribe gedaan, maar ze blijven maar komen...
Rietdijk heb ik al lang geleden als interessante veiling voor mij afgeschreven. Juist vanwege de belabberde kwaliteit aan munten die ze bieden. Ze zullen met een prachtmunt moeten komen dat binnen mijn verzamelgebied valt wil ik noch interesse tonen. Maar nogmaals, ik houd al heel lang hun veilingen niet meer in de gaten. Als je de foto's van hun munten vergelijkt met die van andere veilingen dan valt zonder meer op dat de munten van Rietdijk je tegemoet glimmen. Gepoetst zonder meer. De vroegere MPO had/heeft daar ook een handje van. Munten van 300 à 400 jaar oud die blank zijn. Schoongemaakt, kan niet anders. Men kan munten wel schoonmaken, maar je moet wel weten hoe je dat doet zonder de munt te verpesten.

De belgische veilinghuis Jean Elsen daarentegen heeft voornamelijk (kunstmatig) gepatineerde munten met alle kleuren van de regenboog. Het lijken wel munten die ze zo in Sesamstraat zouden gebruiken.

Zelfs musea verprutsen munten. Kijk maar eens naar de noodmunten in het Teylers museum. Om een voorbeeld te geven neem ik de 40 stuivers van Amsterdam uit 1578. Hier het exemplaar van het Teylers museum http://www.teylersmuseum.nl/nl/collecti ... -amsterdam.

Ter vergelijking hier een ander noodmunt van een uitermate mooie kwaliteit en met een prachtige patina. Hoewel, voordat er iemand anders kritiek heeft op mijn opmerkingen, ook deze laatste toont plaatsen waar de munt schoongemaakt moet zijn. Het verschil in patina is volgens mij bewijs hiervoor.

Afbeelding
image hosting site no sign up

Hetzelfde euvel van schoongemaakte munten zag ik ook bij de noodmunten tentoongesteld tijdens de expositie 'De Stercke Stadt Breda' in de Tachtigjarige oorlog van Breda's Museum. Jammer. Voor het overige een interesante tentoonstelling.

Voorbeeld van een gepoetste munt: https://www.rijksmuseum.nl/nl/zoeken/ob ... VG-4-48,19
Voorbeeld van een schoongemaakte munt: https://www.rijksmuseum.nl/nl/zoeken/ob ... -4-50-A,20
Voorbeeld van een munt dat lang geleden is schoongemaakt: https://www.rijksmuseum.nl/nl/zoeken/ob ... G-4-135,45

Van munten moet je gewoon afblijven. En als ze onder handen genomen moeten worden, dan door een expert die weet wat hij/zij doet anders verpest je de munten.

Gr,
Tristán

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 06 dec 2015, 11:27

lon schreef:
JO3023 schreef:Deze blog en in het bijzonder dit tema dat specifiek over hen gaat zullen ze zeker lezen Ion.
Wel ff mijn blog goed lezen, Tristán :sarcasm2:

Het gaat daar dus over Rietdijk, niet MPO/HA... ik noem Rietdijk ook maar 10x geloof ik :lollig:. Nee echt, HA kun je geen rommelveiling meer noemen, dat gaat daar wel altijd als een trein :thumb up:. Kan Rietdijk nog heel veel van leren.
Aangezien dit tema over de MPO gaat dacht ik dat je hen bedoelde. Andere veilingen zal het niet echt veel interesseren wat er over de MPO gezegd wordt tenzij ze dat kunnen (mis)bruiken tegen de MPO en in hun voordeel.

Zonder meer is de MPO veiling vele malen beter dan die van Rietdijk. Maar de kwaliteit van de munten valt doorgaans tegen, vele zijn schoongemaakt. Maar dit gezegd hebbende hebben ze altijd wel leuke munten tussen zitten die je voorheen voor een leuke prijs kon bemachtigen (Ik spreek niet uit eigen ervaring aangezien ik nooit eerder bij de MPO op munten heb geboden maar uit wat ik constateer aan de hand van de opbrenglijsten). Nu de MPO onder Heritage Europe valt is het volgens mij einde verhaal voor de meeste verzamelaars. Sommige munten worden simpelweg voor een te hoog bedrag afgeslagen. Leuk voor Heritage, minder leuk voor de gewone verzamelaar. En ik vertik het om rommel te verzamelen.

Gr,
Tristán

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 06 dec 2015, 13:06

Schoongemaakte munten blijft iets wat altijd weer een interessante discussie oplevert. Wat ik veel op beurzen zie is dat handelaren hun munten, ook provinciaal, een zilverdip behandeling hebben gegeven. De munten glimmen je dan tegemoet, iets wat nogal onnatuurlijk is gezien de ouderdom van deze munten. Maar ze zijn in ieder geval niet gepoetst wat toch weer vele stappen erger is.

Op de foto's van veilingen is soms moeilijk te zien hoe een munt er nu in het echt uitziet. De ene keer worden er professionele fotografen gebruikt, de andere keer lijkt het wel alsof het neefje van de buurman met zijn telefoontje de foto's heeft gemaakt. Sommigen gebruiken ook een flitslamp waardoor munten soms glimmend lijken terwijl ze dat dus niet zijn.

Soms lijken munten ook kunstmatig gepatineerd te zijn. Van Elsen dacht ik altijd dat dit een oude kabinet toning was (veroorzaakt door het jarenlang bewaren in houten lades). Ik heb ook wel munten van hen die zo'n bijzondere regenboog toning hebben. Sowieso zijn hun foto's altijd nogal geel van toon en zijn de munten in het echt een stukje normaler van kleur.. :knipoog:
2012-12-18 Kruisrijksdaalder 1591 Gelderland Jean Elsen EX HSA 1073.jpg
Bij MPO zie ik toch regelmatig kunstmatig gepatineerde munten opduiken. Spatbord heeft daar wel eens foto's van laten zien. Op de ene veiling ziet de munt er nog zilvergrijs uit, later op de MPO-veiling was dezelfde munt opeens bruin gepatineerd. Niet dat MPO dit overigens zelf doet, ik denk eerder dat er verzamelaars zijn die hun munten graag weer oud willen laten lijken (om wellicht een hogere opbrengst te realiseren)..

Ik moet zeggen dat ik bewust ook wel eens schoongemaakte of gedipte munten koop als ze verder van goede kwaliteit zijn. Blootstelling aan de buitenlucht doet ze vanzelf weer bijkleuren al kost dat wel veel tijd en lukt dit niet altijd. Sommige munten wil ik gewoon graag hebben, zie je nauwelijks voorbijkomen en dan neem ik de schoonmaak maar op de koop toe.

Waar ik wel een hekel aan heb is dat in de beschrijvingen van munten op veilingen vaak niet is opgenomen dat een munt schoongemaakt of juist kunstmatig gepatineerd is. Dat zou eigenlijk verplicht moeten zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jan W op 06 dec 2015, 14:32, 2 keer totaal gewijzigd.

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 06 dec 2015, 13:49

Na bijna 40 jaar verzamelen, van met name provinciale munten, heb ik op veilingen en beurzen al duizenden munten door handen gehad en ik denk dat zeker rond de 80% van het reguliere aanbod in het vereleden ooit eens gereinigd is.
Het vinden van een ongereinigde provinciale munt dat is pas iets om zeldzaam te noemen.

Groeten, Cor.

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 06 dec 2015, 14:17

Jan W schreef:Ik moet zeggen dat ik bewust ook wel eens schoongemaakte of gedipte munten koop als ze verder van goede kwaliteit zijn. Blootstelling aan de buitenlucht doet ze vanzelf weer bijkleuren al kost dat wel veel tijd en lukt dit niet altijd. Sommige munten wil ik gewoon graag hebben, zie je nauwelijks voorbijkomen en dan neem ik de schoonmaak maar op de koop toe.
Doe ik ook. Meestal is het argument van de verkoper om de originele muntgloed c.q. glans te laten zien. Is voor mij niet echt noodzakelijk. Maar goed als de munt verder een prachtige bijna ongecirculeerde slag heeft dan neem ik ook de reiniging op de koop toe.
Jan W schreef:Waar ik wel een hekel aan heb is dat in de beschrijvingen van munten op veilingen vaak niet is opgenomen dat een munt schoongemaakt of juist kunstmatig gepatineerd is. Dat zou eigenlijk verplicht moeten zijn.
Ben ik zonder meer met je eens. Sommige veilinghuizen doen dat ook. Ik meen dat Jean Elsen er daar één van is. Daartegenover staat wel dat Jean Elsen geen melding doet of de patina van de munt origineel is (voor zover dat mogeljk is) danwel artificieel.
C.vanderLey schreef:Het vinden van een ongereinigde provinciale munt dat is pas iets om zeldzaam te noemen.
Absoluut.

Gr,
Tristán

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 06 dec 2015, 14:43

JO3023 schreef:
C.vanderLey schreef:Het vinden van een ongereinigde provinciale munt dat is pas iets om zeldzaam te noemen.
Absoluut.
Gr,
Tristán
Ik denk dat dit in het algemeen wel geldt voor alle wat oudere munten. Als ik mijn collectie overzie zijn er maar weinig munten waarvoor ik mijn handen in het vuur durf te steken dat ze nooit (lichtjes) gereinigd zijn.

Bij deze Oostenrijkse taler heb ik het idee dat deze eruit ziet zoals een munt van bijna 400 jaar eruit moet zien na eeuwenlange blootstelling aan de lucht. De munt ziet bijna zwart, zwarter en doffer dan op de bijgaande foto. Maar ook hier weet ik het dus niet zeker. :knipoog:
Taler Oostenrijk 1621.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 09 dec 2015, 18:11

Volgens mij zou een zilveren munt na eeuwenlange blootstelling aan de lucht er gitzwart uitzien. Aan de hand van de foto Jan W krijg ik niet die indruk. Dus ook hier mijns inziens een munt die ooit in het verleden is schoongemaakt. Op zich hou ik dus wel van dit soort munten aangezien ongetwijfeld door de eeuwen heen de adviezen over hoe het beste munten te verzamelen en te conserveren zijn veranderd (zo kan het best wel eens zijn dat het schoonmaken van munten in het verleden geadviseerd werd). Waar ik minder gecharmeerd van ben is als de munten recentelijk zijn schoongemaakt om b.v. de originele muntgloed te tonen, en nog minder als munten onprofessioneel zijn schoongemaakt of kunstmatig zijn gepatineerd. Dus in principe is mijn stelling: Munten niet schoonmaken tenzij dat echt nodig is en dan alleen door iemand die er verstand van heeft.

Gr,
Tristán

PS Overigens een mooie Oostenrijkse Thaler. Als ik mij niet vergis middels een rolpers gefabriceerd. Je ziet ook het einde van plaat, typerend voor munten die op deze wijze zijn "geslagen".

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 dec 2015, 20:24

Op MA-shops biedt een Deense handelaar een Chinese dollar aan. Deze dollar heeft veel patina, de verkoper biedt aan om deze patina eventueel te verwijderen als de koper dat wenst... :knipoog: http://www.ma-shops.com/pmargentum/item ... 75&lang=nl
JO3023 schreef:PS Overigens een mooie Oostenrijkse Thaler. Als ik mij niet vergis middels een rolpers gefabriceerd. Je ziet ook het einde van plaat, typerend voor munten die op deze wijze zijn "geslagen".
Inderdaad geslagen via de zogenaamde Walzenprägung. Dat einde van de plaat (waardoor er een klein half rondje uit de muntplaat is) noemen de Duitsers zainende. Je ziet dit inderdaad vaker bij deze talers.

JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 12 dec 2015, 09:13

Jan W schreef:Op MA-shops biedt een Deense handelaar een Chinese dollar aan. Deze dollar heeft veel patina, de verkoper biedt aan om deze patina eventueel te verwijderen als de koper dat wenst... :knipoog: http://www.ma-shops.com/pmargentum/item ... 75&lang=nl
JO3023 schreef:PS Overigens een mooie Oostenrijkse Thaler. Als ik mij niet vergis middels een rolpers gefabriceerd. Je ziet ook het einde van plaat, typerend voor munten die op deze wijze zijn "geslagen".
Inderdaad geslagen via de zogenaamde Walzenprägung. Dat einde van de plaat (waardoor er een klein half rondje uit de muntplaat is) noemen de Duitsers zainende. Je ziet dit inderdaad vaker bij deze talers.
Weer wat geleerd. In het Spaans noemen ze dit "final de riel" en in het Engels noemen sommigen dit "straight clip". ;) Bij de spaanse munten zie je dit vaak bij de munten van Segovia, de lokale munt had volgens mij toentertijd een rolpers in Oosterijk besteld.

Gr,
Tristán

Terug naar “Veilingen”