Veiling 40 Karel de Geus 5 en 6 oktober 2015

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Veiling 40 Karel de Geus 5 en 6 oktober 2015

Bericht door Jan W » 05 okt 2015, 21:46

Vandaag deze veiling half gevolgd omdat er een 18-tal munten waren waar ik wel interesse in had. De Geus had een behoorlijk aanbod provinciaal en daar zaten een aantal voor mij aantrekkelijke stukken bij met redelijke startprijzen. De veiling is met geluid dus je kunt wat anders doen terwijl ik ondertussen wel hoorde wat er in Veldhoven gebeurde. De Geus doet de veiling overigens prima, goede veilingmeester al verklapt hij ook wel eens dat een schriftelijk bod op het punt staat te worden overschreden.

De oogst was helaas nogal schraal: welgeteld één munt gewonnen waar gelukkig verder niemand op bood zodat de prijs meeviel. Opvallend was dat er één bieder was, 8102, die maar door bleef bieden en heel veel opkocht. Of dat nu een handelaar is of een (buitenlandse) verzamelaar maakt niet zoveel uit maar het bederft wel een beetje de stemming. Het is trouwens niet de eerste veiling waar dit voorvalt. Nou ja, ik ben benieuwd waar die munten straks opduiken.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Veiling 40 Karel de Geus 5 en 6 oktober 2015

Bericht door koenmunten » 06 okt 2015, 10:01

Jan W schreef:De oogst was helaas nogal schraal: welgeteld één munt gewonnen waar gelukkig verder niemand op bood zodat de prijs meeviel. Opvallend was dat er één bieder was, 8102, die maar door bleef bieden en heel veel opkocht. Of dat nu een handelaar is of een (buitenlandse) verzamelaar maakt niet zoveel uit maar het bederft wel een beetje de stemming. Het is trouwens niet de eerste veiling waar dit voorvalt. Nou ja, ik ben benieuwd waar die munten straks opduiken.
Ja die ene bieder viel zelfs mijn zoontje op. Hij hoorde elke keer dat zelfde nummer via live bidding en vroeg op een gegeven moment wie die bieder was... ;-). Tja en toen kon ik ook niet anders zeggen dan een meneer of mevrouw met heel veel centjes...
Zelf gisteren niets kunnen bemachtigen, maar vandaag meer van mijn interessegebieden dus hopelijk vandaag meer geluk.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 okt 2015, 11:29

Jan W schreef:De Geus doet de veiling overigens prima, goede veilingmeester al verklapt hij ook wel eens dat een schriftelijk bod op het punt staat te worden overschreden.
Dat schijnt toch mode te zijn bij de veilinghuizen want voorheen deed de MPO dat ook (inmiddels niet meer) en vorige week vrijdag gebeurde het ook bij de Verzamelaarsveiling. Een bieder stopte gelijk met bieden toen het werd gezegd en een 2e keer attendeerde hij hem erop dat hij dat niet mag zeggen.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 06 okt 2015, 12:05

En zo hoort het toch ook, is toch eerlijk naar de schriftelijke bieder toe. Ik heb ook vaak met schriftelijke biedingen die ik niet win dat er maar één bod boven mijn bod word afgeslagen.

Willem

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 06 okt 2015, 15:53

Karel de Geus mocht weer als van ouds de spits afbijten v.w.b. het nieuwe Nederlandse veiling seizoen.
Voor mij zaten er deze keer geen stukken in de veiling die voor mij interessant genoeg waren om aan de collectie toe te voegen, misschien de volgende keer.
Er komen nog een aantal veilingen aan en dan met name in november:

Theo Peters - 14 November.
Schulman - 20 en 21 November.
Nederlandse muntenveiling - 21 November.
MPO - 25 t/m 28 November.
Rietdijk - 11 December.

Ik ben benieuwd wat er zoal aangeboden gaat worden.

Groeten, Cor.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 okt 2015, 16:10

C.vanderLey schreef:Karel de Geus mocht weer als van ouds de spits afbijten v.w.b. het nieuwe Nederlandse veiling seizoen.
Op 1 en 2 oktober begon het al met de Verzamelaarsveiling en daar kon ik wel wat nieuw papiergeld scoren.
Karel de Geus kon ik voorbij laten gaan, weinig papiergeld.
De rest is nog niet bekend maar ik hoop van harte dat de MPO het Nederlandse papiergeld, wat altijd op donderdag geveild wordt, 's-morgens op de 26e gaat veilen. Ik heb goede hoop want er is me verteld dat er veel papiergeld is aangeboden dus wat mij betreft mag het vanaf 10 uur losbarsten. 's-Middags hebben die knurften van collega's namelijk mijn afscheidsreceptie georganiseerd, hoe slecht kun je dat plannen. Was beter geweest als ze het eerst gevraagd hadden.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 06 okt 2015, 16:26

Ilosab schreef:Op 1 en 2 oktober begon het al met de Verzamelaarsveiling
Ach natuurlijk "the sharp dressed men" dit jonge veilingbedrijf was mij even ontgaan :knipoog:

Groeten, Cor.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 okt 2015, 17:10

C.vanderLey schreef:
Ach natuurlijk "the sharp dressed men" dit jonge veilingbedrijf was mij even ontgaan :knipoog: Groeten, Cor.
Nou, ik moet zeggen, er liep er nu eentje tussen in een spijkerbroek, de rest inderdaad in een pak.
Naast mijn aanwinsten waren de broodjes ook best lekker.
Zijn er überhaupt nog leden die nog naar een veiling gaan of wordt alles via internet afgehandeld?

Alfred

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 06 okt 2015, 17:40

Ik heb wel wat mogen winnen helaas best prijzig het duppie 1906 met gepolijste stempel geslagen oa.

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 06 okt 2015, 20:10

Ilosab schreef:
C.vanderLey schreef:
Ach natuurlijk "the sharp dressed men" dit jonge veilingbedrijf was mij even ontgaan :knipoog: Groeten, Cor.
Nou, ik moet zeggen, er liep er nu eentje tussen in een spijkerbroek, de rest inderdaad in een pak.
Naast mijn aanwinsten waren de broodjes ook best lekker.
Zijn er überhaupt nog leden die nog naar een veiling gaan of wordt alles via internet afgehandeld?

Alfred
Ik was vrijdag ook aanwezig en mop staat in de agenda!

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 06 okt 2015, 20:11

Ilosab schreef:
Jan W schreef:De Geus doet de veiling overigens prima, goede veilingmeester al verklapt hij ook wel eens dat een schriftelijk bod op het punt staat te worden overschreden.
Dat schijnt toch mode te zijn bij de veilinghuizen want voorheen deed de MPO dat ook (inmiddels niet meer) en vorige week vrijdag gebeurde het ook bij de Verzamelaarsveiling. Een bieder stopte gelijk met bieden toen het werd gezegd en een 2e keer attendeerde hij hem erop dat hij dat niet mag zeggen.

Alfred
Jammer om te lezen dit, helemaal als ik in het topic van de driekruinenboom lees dat die voor 460 weg is gegaan en ik schriftelijk 450 heb geboden, weet natuurlijk niet dat het bij dit kavel ook aan de hand was maar vind het in het algemeen wel een slechte zaak.

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 06 okt 2015, 20:26

Jan W schreef:Vandaag deze veiling half gevolgd omdat er een 18-tal munten waren waar ik wel interesse in had. De Geus had een behoorlijk aanbod provinciaal en daar zaten een aantal voor mij aantrekkelijke stukken bij met redelijke startprijzen. De veiling is met geluid dus je kunt wat anders doen terwijl ik ondertussen wel hoorde wat er in Veldhoven gebeurde. De Geus doet de veiling overigens prima, goede veilingmeester al verklapt hij ook wel eens dat een schriftelijk bod op het punt staat te worden overschreden.

De oogst was helaas nogal schraal: welgeteld één munt gewonnen waar gelukkig verder niemand op bood zodat de prijs meeviel. Opvallend was dat er één bieder was, 8102, die maar door bleef bieden en heel veel opkocht. Of dat nu een handelaar is of een (buitenlandse) verzamelaar maakt niet zoveel uit maar het bederft wel een beetje de stemming. Het is trouwens niet de eerste veiling waar dit voorvalt. Nou ja, ik ben benieuwd waar die munten straks opduiken.
Ja heel irritant he bieder 8102. Die heeft mij vaak uitgeboden. Maar heb volgende kunnen kopen:

- duit 1769 overijssel, afslag in het zilver. R3
- Duit 1722/1724 Utrecht hybride R3
- Duit 1754 West friesland hybride
-Dubbele stuivers stukken 1677, 1678,1679,1680 deventer ( in 1 keer compleet :lollig: )

Volgende week volgen de foto's
Spaart: Duiten ( in het bijzonder Gelderland) en wereld munten in het bijzonder Sri Lanka en Zwitserland

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 06 okt 2015, 21:06

Vanmiddag nog één munt erbij kunnen kopen (waar gelukkig niemand verder op bood), een Franse 5 francs 1855 D (Lyon) voor 40 euro. Een echt vriendenprijsje. :knipoog:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 07 okt 2015, 17:35

NijmegenMunten schreef:
Ilosab schreef:
Dat schijnt toch mode te zijn bij de veilinghuizen want voorheen deed de MPO dat ook (inmiddels niet meer) en vorige week vrijdag gebeurde het ook bij de Verzamelaarsveiling. Een bieder stopte gelijk met bieden toen het werd gezegd en een 2e keer attendeerde hij hem erop dat hij dat niet mag zeggen. Alfred
Jammer om te lezen dit, helemaal als ik in het topic van de driekruinenboom lees dat die voor 460 weg is gegaan en ik schriftelijk 450 heb geboden, weet natuurlijk niet dat het bij dit kavel ook aan de hand was maar vind het in het algemeen wel een slechte zaak.
Jan W heeft de veiling gevolgd dus eventueel kan hij misschien vertellen of dat daar ook van toepassing was.

Alfred

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 07 okt 2015, 18:06

Jammer om te lezen dit, helemaal als ik in het topic van de driekruinenboom lees dat die voor 460 weg is gegaan en ik schriftelijk 450 heb geboden, weet natuurlijk niet dat het bij dit kavel ook aan de hand was maar vind het in het algemeen wel een slechte zaak.[/quote]

Jan W heeft de veiling gevolgd dus eventueel kan hij misschien vertellen of dat daar ook van toepassing was.

Alfred[/quote]

Ja heeft hij in het topic over de munt gedaan. Was bij deze munt niet het geval dus dat is fijn om te horen. Zie in de opbrengsten lijst nu dat een ander kavel voor 280 is verkocht, dit was mijn hoogste bod dus hoop dat ik hem heb. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Stel iemand 260 bood dan heeft Karel 270 voor mij geboden en dan komt hij op 280 voor de ander. Even afwachten dus.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 07 okt 2015, 18:26

Ik heb de veiling ook gevolgd en het kwam regelmatig voor dat als Karel bijvoorbeeld aan tafel een hoogste bod had van 80 euro dat hij pas zei na een bod uit de zaal van 85 'nu ben ik weg'. En daar is natuurlijk helemaal niets mis mee om dat te zeggen nadat het hoogste bod overboden is. Ik heb 'm niet horen zeggen nog even door bieden dan ben ik weg of iets van die strekking. Volgens mij is het dus (meestal) correct verlopen maar ik heb maar een deel van de veiling gevolgd.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 07 okt 2015, 18:43

Ik heb in de zaal gezeten en het kavel is netjes gegaan idd tegen een schriftelijk bod.
Het startbod was wel hoger 300 of 320...

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 07 okt 2015, 19:25

Inmiddels staat de opbrengstlijst online. Ik had redelijk wat biedingen ingestuurd, maar erg weinig succes. Veel ging een stap boven mijn prijs, een aantal gingen voor een veelvoud van mijn bod weg. Een aantal munten gingen op mijn prijs, dus daarvoor moet ik nog even wachten of ik ze heb. En er ging praktisch niks voor minder dan mijn prijs, geen koopjes dus dit keer. En 1 munt stond niet op de opbrengstlijst, terwijl ik er wel op geboden had. Ben benieuwd wat daarmee aan de hand was.

Er zijn al eerder opmerkingen geplaatst over bieder 8102 die zoveel opkocht. Het valt me de laatste twee jaar op dat bij sommige veilingen een groot gedeelte van mijn biedingen succesvol zijn (en dat zijn de veilingen waar er niet een enkeling bijna alles koopt), terwijl bij een aantal andere veilingen waar er wel een enkeling is die heel veel koopt, ik bijna niets binnenkrijg. Een tussenweg lijkt er niet te zijn...

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 07 okt 2015, 19:36

spatbord schreef:En 1 munt stond niet op de opbrengstlijst, terwijl ik er wel op geboden had. Ben benieuwd wat daarmee aan de hand was.
Als het om de Zeeuwse gouden rijder ging? Die was niet goed. Het bleek te gaan om een naslag uit 1966 die iemand kunstmatig verouderd heeft en waarvan het jaartal was weg geslepen. Waarschijnlijk opgemerkt tijdens de kijkdagen of door een oplettende lezer van de catalogus. De Geus vond dit merkbaar niet leuk en bood zijn verontschuldigingen aan. Netjes trouwens.

Het grappige is dat er ook twee naslagen werden aangeboden uit 1966. Achteraf constateerde ik ook wel dat die wel heel veel gelijkenis vertoonden met de "oude" rijder. :knipoog:

Ik geloof dat er trouwens ook twee of drie andere munten werden teruggetrokken tijdens de veiling zelf. Met allen was iets aan de hand. Ik heb ook wel eens geboden op een munt die ter plekke uit de veiling werden gehaald. Eigenlijk moeten ze dat even op de opbrengstenlijst aangeven.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 07 okt 2015, 22:29

NijmegenMunten schreef:Zie in de opbrengsten lijst nu dat een ander kavel voor 280 is verkocht, dit was mijn hoogste bod dus hoop dat ik hem heb. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Stel iemand 260 bood dan heeft Karel 270 voor mij geboden en dan komt hij op 280 voor de ander. Even afwachten dus.
Als iemand 260 bood zou het volgende bod 280 zijn geweest (stappen van 20 euro tussen 200 en 500 euro). De veilinghouder zal in dat geval zeggen dat er een bod is van 280 euro (jouw bod dus in dat geval). Gaat daar iemand overheen dan wordt het 300 euro en ben jij weg.

Nu dit niet het geval is zijn er twee mogelijkheden: of jij hebt de munt of er is nog iemand geweest die eerder dan jij schriftelijk ook die 280 bood. Die gaat dan voor.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 08 okt 2015, 08:38

Jan W schreef:Als het om de Zeeuwse gouden rijder ging? Die was niet goed. Het bleek te gaan om een naslag uit 1966 die iemand kunstmatig verouderd heeft en waarvan het jaartal was weg geslepen. Waarschijnlijk opgemerkt tijdens de kijkdagen of door een oplettende lezer van de catalogus. De Geus vond dit merkbaar niet leuk en bood zijn verontschuldigingen aan. Netjes trouwens.

Het grappige is dat er ook twee naslagen werden aangeboden uit 1966. Achteraf constateerde ik ook wel dat die wel heel veel gelijkenis vertoonden met de "oude" rijder. :knipoog:
Nu je het zegt, ik heb inderdaad de naslagen hiervan gezien met 1966 erop. Dat de naslag er erg op lijkt is op zich niet zo vreemd: dat is natuurlijk het doel van een naslag. :) Het was me wel opgevallen dat deze munt een erg mooie slag had, maar dat er krassen zaten daar waar bij de naslag het jaartal staat. Het riep echter geen vragen bij mij op omdat deze zelfde munt in 2005 bij de Nederlandse Muntenveiling in de veiling zat. En als een munt tot twee keer toe in een veiling ter tafel komt, dan zou hij toch niet vals zijn?

Toch wel dus...

En nu ik wat beter ga kijken zie ik dat er als gewicht 11,35 gram staat. Dat is natuurlijk een rode vlag: ze zijn normaal maar 10 gram...

Zo blijkt maar weer dat je altijd goed moet opletten, zelfs bij gerenommeerde veilinghuizen!

Dit is de foto van Karel de Geus:
KdG400580.jpg
Dit is een naslag (ook foto van Karel de Geus):
KdG400582.jpg
En dit is dezelfde rijder die 10 jaar terug bij de Nederlandse Muntenveiling in de veiling zat (hun foto):
M05022249.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 08 okt 2015, 10:33

Mooi uitzoekwerk! :klap:

De munt is teruggetrokken en gaat dus terug naar de (particuliere?) aanbieder. Kan deze nu weer teruggaan naar de Nederlandse Muntenveiling? Met andere woorden: zit er er garantie op? Sommige handelaren geven levenslange garantie op echtheid maar hoe dat zit met veilinghuizen?

In dit geval hangt aan deze munt nog altijd de goudprijs, dat scheelt vast wel een gedeelte van de schade. Maar stel dat het een dure koperen of zilveren munt was geweest?

Maar de tip om zelf altijd goed op te letten en kritisch te kijken is een goede. De afgelopen twee jaar heb ik meerdere malen gerenommeerde veilinghuizen (MPO, Künker) getipt dat een munt vals was of dat er bijvoorbeeld een montagespoortje zat die niet benoemd was. Tot nu toe werd dit altijd geapprecieerd en werd de munt teruggetrokken of de omschrijving aangepast. Meerdere forumleden zullen hier trouwens dezelfde ervaringen mee hebben. Bij de enorme hoeveelheden munten glipt er gewoon zo nu en dan wel eens iets door. Het is en blijft mensenwerk.

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 09 okt 2015, 11:38

Jan W schreef:
NijmegenMunten schreef:Zie in de opbrengsten lijst nu dat een ander kavel voor 280 is verkocht, dit was mijn hoogste bod dus hoop dat ik hem heb. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Stel iemand 260 bood dan heeft Karel 270 voor mij geboden en dan komt hij op 280 voor de ander. Even afwachten dus.
Als iemand 260 bood zou het volgende bod 280 zijn geweest (stappen van 20 euro tussen 200 en 500 euro). De veilinghouder zal in dat geval zeggen dat er een bod is van 280 euro (jouw bod dus in dat geval). Gaat daar iemand overheen dan wordt het 300 euro en ben jij weg.

Nu dit niet het geval is zijn er twee mogelijkheden: of jij hebt de munt of er is nog iemand geweest die eerder dan jij schriftelijk ook die 280 bood. Die gaat dan voor.
Was te nieuwsgierig, net even gebeld en ik ben de hoogste bieder :lach: .

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 okt 2015, 11:57

NijmegenMunten schreef:
Jan W schreef:Als iemand 260 bood zou het volgende bod 280 zijn geweest (stappen van 20 euro tussen 200 en 500 euro). De veilinghouder zal in dat geval zeggen dat er een bod is van 280 euro (jouw bod dus in dat geval). Gaat daar iemand overheen dan wordt het 300 euro en ben jij weg.

Was te nieuwsgierig, net even gebeld en ik ben de hoogste bieder :lach: .
50/50 was de mogelijkheid. Mooi dat jij dus de (eerste of enige) bieder was voor 280 euro. Gefeliciteerd! :thumb up: Laat je de munt straks nog even zien bij de nieuwe aanwinsten?

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 09 okt 2015, 14:19

bedankt. Zal t.z.t. een foto plaatsen, kan wel even duren. Wellicht dat ik hem ophaal i.p.v. op laten sturen namelijk.

Terug naar “Veilingen”