Bijzonder aanbod Künker auctions
Moderators: maarten89, WBE
-
- Donateur
Bijzonder aanbod Künker auctions
Ik denk niet dat Catawiki nou zoveel bijzondere munten aanbiedt. Als je daarin geinteresseerd bent, kijk dan eens hier. Kavels als een gulden Willem II uit 1840, dat zijn bijzondere munten!
Laatst gewijzigd door Munthunter op 29 jan 2015, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vanwege offtopic berichten gescheiden van ander topic.
Reden: Vanwege offtopic berichten gescheiden van ander topic.
Re: Catawiki: waar slaat een schatting nog op?
Oplage van 2 stuks... dat is inderdaad niet zo veel. Waarschijnlijk voor de meeste mensen hier ook niet te betalen.spatbord schreef:Ik denk niet dat Catawiki nou zoveel bijzondere munten aanbiedt. Als je daarin geinteresseerd bent, kijk dan eens hier. Kavels als een gulden Willem II uit 1840, dat zijn bijzondere munten!
Grappig dat er ook gouden tientjes van Willem II op staan. Daar werd er een tijdje terug ook een van op Catawiki geveild. Ik meen dat hij op 2.000 euro was geëindigd.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
En kijk ook even naar dit lot 653: http://www.sixbid.com/browse.html?aucti ... ot=1536312. De enige 8 Realen munt (voor zover ik weet) die ooit in Nederland geslagen is?spatbord schreef:Ik denk niet dat Catawiki nou zoveel bijzondere munten aanbiedt. Als je daarin geïnteresseerd bent, kijk dan eens hier. Kavels als een gulden Willem II uit 1840, dat zijn bijzondere munten!
Toch apart dat een heel stel zeer moeilijk te krijgen NL munten bij Künker worden aangeboden.
Hoi,
Ik denk dat deze munten aan de Berlijnse ondernemer Rolf Horn toebehoorden, die in 1995 is overleden en wiens vrouw de natalenschap deels heeft verkocht en deels geschonken aan musea. Blijkbaar is de muntenverzameling in zijn geheel aan Künker verkocht of misschien hebben Bettina Horn en Künker een of andere regeling getroffen om de munten te verkopen.
Groet,
Mark
Ik denk dat deze munten aan de Berlijnse ondernemer Rolf Horn toebehoorden, die in 1995 is overleden en wiens vrouw de natalenschap deels heeft verkocht en deels geschonken aan musea. Blijkbaar is de muntenverzameling in zijn geheel aan Künker verkocht of misschien hebben Bettina Horn en Künker een of andere regeling getroffen om de munten te verkopen.
Groet,
Mark
Numismatiek op Facebook https://www.facebook.com/groups/hobbymunt.nl
Mijn webshop: http://www.hobbymunt.nl
Mijn webshop: http://www.hobbymunt.nl
Op de site van Künker las ik dat een deel van de aangeboden Duitse munten en penningen uit de collectie van Horn komen. Daarnaast bieden ze Duitse munten en penningen aan Aus Verscheidenem Besitz die dus niet uit de collectie Horn komen. Daarna komen pas de buitenlandse munten waarbij ook geen verwijzing naar Horn staat.
Maar het zou dus ook best kunnen dat deze verzamelaar ook de NL munten bezat. Wie dan ook, de vorige eigenaar had een hele goede neus voor topstukken.![knipoog :knipoog:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Maar het zou dus ook best kunnen dat deze verzamelaar ook de NL munten bezat. Wie dan ook, de vorige eigenaar had een hele goede neus voor topstukken.
![knipoog :knipoog:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
-
- Donateur
Bij de gulden 1840 staat erbij 'Exemplar der Sammlung Horn.'
Die man had een hele mooie collectie.
Die man had een hele mooie collectie.
Re: Bijzonder aanbod Künker auctions
Ik heb deze berichten even gescheiden van het catwiki topic om alles een beetje duidelijk te houden. Ik ben bang dat het anders een hele andere kant op gaat en het niet meer te volgen is.
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Super super super gaaf! Die gulden had alleen zwart wit foto van en is al meer als 50 jaar niet op de markt geweest! Samen 25 cent 1891 zeldzaamste van allemaal! Direct toegevoegd aan mijn digitaal archief.
Groetjes,
Maarten
Groetjes,
Maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
-
- Lid
Hierbij de opbrengst van het nu duurste stuk van Nederlandse munten sinds 1815 tot heden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoera, was mijn bod dus hoog genoeg..
Serieus: hier komt nog 23% commissie overheen, het wordt dus 147.600 Euro. Een cent 1818 NGC AU 58 BN bracht 18.000 euro op (inclusief commissie is dat 22.140 euro).
De prachtige 8 Realen 1601 van de Vereenigde Amsterdamsche Compagnie https://www.kuenker.de/en/auktionen/stueck/66286 bracht 20.000 euro op (24.600 euro).
Is die gulden 1840 van Willem II nu de duurste NL munt ooit?
Serieus: hier komt nog 23% commissie overheen, het wordt dus 147.600 Euro. Een cent 1818 NGC AU 58 BN bracht 18.000 euro op (inclusief commissie is dat 22.140 euro).
De prachtige 8 Realen 1601 van de Vereenigde Amsterdamsche Compagnie https://www.kuenker.de/en/auktionen/stueck/66286 bracht 20.000 euro op (24.600 euro).
Is die gulden 1840 van Willem II nu de duurste NL munt ooit?
-
- Donateur
Zou deze gulden naar Klaaswaal zijn gegaan?
242.000 euro (ex opgeld) voor 14 Nederlandse munten, geen slechte score...
-
- Lid
Uit ons archief valt op te maken dat dit het enige exemplaar in particuliere handen is en vanwege deze bijzonderheid is het stuk door Schulman B.V. Amsterdam verworven. Onze persoonlijke mening is dat deze munt, niet alleen de duurste zilveren Nederlandse Koninkrijksmunt ooit verkocht, maar zeker ook de meest bijzondere munt van het Koninkrijk der Nederlanden is.spatbord schreef:Zou deze gulden naar Klaaswaal zijn gegaan?
Met vriendelijke groet,
Het team van Schulman B.V. Amsterdam
GefeliciteerdSchulman1880 schreef:Uit ons archief valt op te maken dat dit het enige exemplaar in particuliere handen is en vanwege deze bijzonderheid is het stuk door Schulman B.V. Amsterdam verworven. Onze persoonlijke mening is dat deze munt, niet alleen de duurste zilveren Nederlandse Koninkrijksmunt ooit verkocht, maar zeker ook de meest bijzondere munt van het Koninkrijk der Nederlanden is.spatbord schreef:Zou deze gulden naar Klaaswaal zijn gegaan?
Met vriendelijke groet,
![klapper :klap:](./images/smilies/icon_clap.gif)
Gefeliciteerd met deze aankoop!
-
- Volledig lid
Gefeliciteerd met deze fantastische aankoop!
Verzamelaar van bankbiljetten uit (voormalig) communistische landen.
Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.
Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.
€ 2,- CC
Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.
Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.
€ 2,- CC
Leuk dat de firma Schulman dit zelf hier bekend maakt. Gefeliciteerd met deze bijzondere aanwinst.
Heel apart eigenlijk dat er maar twee stuks geslagen zijn (of zijn er maar twee overgebleven?) van dit jaartal. Zoveel moeite doen voor een stempel en er dan maar twee slaan? Het zou economischer zijn om net zoveel munten te slaan tot de stempels versleten waren. Of zit er een andere reden achter vanuit de toenmalige Rijksmunt?
In het zeer informatieve boek De muntslag ten tijde van Koning Willem II staat wat meer informatie. Eind 1839 nam Willem I het besluit om af te treden toen net de stempels voor de nieuwe gulden en 2,5 gulden met zijn portret gereed waren. Willem II besloot daarop dat deze munten wel konden worden geslagen zolang de stempels met zijn beeltenis nog niet gereed waren wat dan ook gebeurde tussen 1840-1842 (allen met het jaartal 1840). Ondertussen was men bezig met de stempels voor de nieuwe koning. Die waren op 28 april 1842 klaar. Blijkbaar zijn er dus in 1842 pas de munten geslagen met de beeltenis van Willem II, ook nog met het jaartal 1841?
In een noot wordt opgemerkt: Van de proefstukken met het zogenaamde 'korter borstbeeld' die voorkomen met zowel de oude keerzijde 1840 als met de nieuwe keerzijde (Schulman nrs 518 en 519a), ontbreekt elke informatie in het archief van 's Rijks Munt.
Schulman 518 is de bewuste gulden 1840 van Willem II (RRRR), Schulman 519a is de variant gulden 1842 met korter borstbeeld zoals deze ook op de gulden uit 1840 staat (RR). Misschien besloot men bij deze laatste toch maar om het stempel van de voorzijde van Schulman 518 te gebruiken vanuit economisch perspectief?
De gulden 1840 is dus een proefstuk. Men heeft blijkbaar een paar proefstukken gemaakt met het portret van Willem II maar tot de stempels officieel waren goedgekeurd (28 april 1842) heeft men gewoon de grote zilveren munten van Willem I met het jaartal 1840 doorgeslagen. Dat laatste was mij altijd onbekend.
Heel apart eigenlijk dat er maar twee stuks geslagen zijn (of zijn er maar twee overgebleven?) van dit jaartal. Zoveel moeite doen voor een stempel en er dan maar twee slaan? Het zou economischer zijn om net zoveel munten te slaan tot de stempels versleten waren. Of zit er een andere reden achter vanuit de toenmalige Rijksmunt?
In het zeer informatieve boek De muntslag ten tijde van Koning Willem II staat wat meer informatie. Eind 1839 nam Willem I het besluit om af te treden toen net de stempels voor de nieuwe gulden en 2,5 gulden met zijn portret gereed waren. Willem II besloot daarop dat deze munten wel konden worden geslagen zolang de stempels met zijn beeltenis nog niet gereed waren wat dan ook gebeurde tussen 1840-1842 (allen met het jaartal 1840). Ondertussen was men bezig met de stempels voor de nieuwe koning. Die waren op 28 april 1842 klaar. Blijkbaar zijn er dus in 1842 pas de munten geslagen met de beeltenis van Willem II, ook nog met het jaartal 1841?
In een noot wordt opgemerkt: Van de proefstukken met het zogenaamde 'korter borstbeeld' die voorkomen met zowel de oude keerzijde 1840 als met de nieuwe keerzijde (Schulman nrs 518 en 519a), ontbreekt elke informatie in het archief van 's Rijks Munt.
Schulman 518 is de bewuste gulden 1840 van Willem II (RRRR), Schulman 519a is de variant gulden 1842 met korter borstbeeld zoals deze ook op de gulden uit 1840 staat (RR). Misschien besloot men bij deze laatste toch maar om het stempel van de voorzijde van Schulman 518 te gebruiken vanuit economisch perspectief?
De gulden 1840 is dus een proefstuk. Men heeft blijkbaar een paar proefstukken gemaakt met het portret van Willem II maar tot de stempels officieel waren goedgekeurd (28 april 1842) heeft men gewoon de grote zilveren munten van Willem I met het jaartal 1840 doorgeslagen. Dat laatste was mij altijd onbekend.
-
- Donateur
Het is zeker een zeer bijzondere munt, gefeliciteerd met deze aanwinst! Kunnen we nu stellen, nu deze door Schulman B.V. is gekocht, dat er geen stuk meer in particuliere handen is?Schulman1880 schreef:Uit ons archief valt op te maken dat dit het enige exemplaar in particuliere handen is en vanwege deze bijzonderheid is het stuk door Schulman B.V. Amsterdam verworven. Onze persoonlijke mening is dat deze munt, niet alleen de duurste zilveren Nederlandse Koninkrijksmunt ooit verkocht, maar zeker ook de meest bijzondere munt van het Koninkrijk der Nederlanden is
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Wie bezit het andere stuk? Zit die in de collectie van het voormalig geldmuseum?
Jan, bedankt voor het posten van die achtergrondinfo. Ik vind deze boeken van 'De muntslag ten tijde van' erg informatief, het is jammer dat men er niet toe gekomen is de serie af te maken.
Dank je wel. Ik heb de twee verschenen boekjes over de muntslag ten tijde van Willem I en Willem II aangeschaft op de beurs in Houten vorig jaar voor 5 euro per stuk. Het zijn mooi gemaakte, gebonden, uitvoeringen waar veel informatie in staat. Onder andere ook over de grote geldsanering bijna halverwege de 19de eeuw toen iedereen zijn oude provinciale munten kon inleveren. Die werden omgesmolten en (deels) weer gebruikt voor de aanmaak van de Koninkrijksmunten. Inderdaad jammer dat de boekjes over Willem III en Wilhelmina niet meer verschenen zijn.spatbord schreef:Jan, bedankt voor het posten van die achtergrondinfo. Ik vind deze boeken van 'De muntslag ten tijde van' erg informatief, het is jammer dat men er niet toe gekomen is de serie af te maken.
Wanneer je het geld hebt liggen is het zeker geen verkeerde belegging en nu maar hopen zoals Jan al eens aangaf dat ze niet ergens een oud pandje afbreken en onder de vloer een pot met 100 van deze guldens vindenSchulman1880 schreef:Uit ons archief valt op te maken dat dit het enige exemplaar in particuliere handen is en vanwege deze bijzonderheid is het stuk door Schulman B.V. Amsterdam verworven. Onze persoonlijke mening is dat deze munt, niet alleen de duurste zilveren Nederlandse Koninkrijksmunt ooit verkocht, maar zeker ook de meest bijzondere munt van het Koninkrijk der Nederlanden is.
Met vriendelijke groet,