Catawiki: waar slaat een schatting nog op?

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

C.vanderLey Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Catawiki: waar slaat een schatting nog op?

Bericht door C.vanderLey » 16 mar 2016, 21:16

janssenfrank schreef: Mochten er nog mensen interesse hebben in kilowaar wereldmunten; voor deze prijs heb ik nog wel wat liggen.
:lach: Gooi ze ook op catawiki, tel uit je winst !

Groeten, Cor.

Mooie Muntjes
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mooie Muntjes » 16 mar 2016, 22:01

Blijft toch altijd bijzonder; op Catawiki worden opbrengsten behaald die je nergens anders gerealiseerd krijgt.... Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat vaak ook zo...

Wil hiermee niet zeggen dat dit hier het geval is geweest maar het verleden heeft meermaals uitgewezen dat aangeboden veilingkavels bij Catawiki helemaal niet verkocht zijn...

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 17 mar 2016, 06:06

C.vanderLey schreef:
janssenfrank schreef: Mochten er nog mensen interesse hebben in kilowaar wereldmunten; voor deze prijs heb ik nog wel wat liggen.
:lach: Gooi ze ook op catawiki, tel uit je winst !

Groeten, Cor.
Als het goed is komt er morgen een kaveltje online. 28,5 kilogram wereldmunten zonder verzendkosten.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

lon
Lid
Lid

Bericht door lon » 17 mar 2016, 15:29

Ik zie het niet. Ik denk dat dit zo'n rubriek is die niet elke week is?!

lelystad Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door lelystad » 27 mar 2016, 11:33

zelfs lege kistjes leveren een vermogen op :dizzie:
http://veiling.catawiki.nl/kavels/49959 ... tenkabinet

dan kan dit leuke handel zijn met dat soort opbrengsten
http://link.marktplaats.nl/m1032774672

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 27 mar 2016, 12:05

Dat is toeval, ik heb eergisteren het bovenstaande houten kistje gekocht voor 50 Euro, dus heb ik blijkbaar toch een mooi koopje gedaan. ;)
Dat kistje is bij ons bekend als de " Rubens koffer' omdat daar zilveren penningen in lagen over Rubens zijn werk en leven als ik mij niet vergis.
Uit gebracht in het jaar 1977 ter herdenking van 400 jaar geleden de geboorte van Peter Paul Rubens op 28 juni 1577.
Groeten Luc. :D

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 27 mar 2016, 12:16

Het is blijkbaar "Rembrandt in zilver" uitgebracht in 1974 volgens de veiling.
Ja dan hebben we met de tijd en het verdwijnen van de zilveren penningen naar de smeltkroes ons vergist van schilder. :wtf:
Oeps! Sorry, foutje. :gniffel:
Groeten luc. :lach:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 27 mar 2016, 23:34

De "Rembrandt munten kist " is voor 312 Euro verkocht, plus nog de veilingkosten boven op.
Wat een gekke prijs, ik heb hem gekocht voor 50 Euro plus gratis aan huis geleverd. :sarcasm1:
Groeten Luc. :lach:

lon
Lid
Lid

Bericht door lon » 01 apr 2016, 15:03

Zal stiekem nog wel vol met de zilveren munten hebben gezeten...

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 20 mei 2016, 22:17

Op Catawiki is nu een veiling met 25 zeldzame en exclusieve stukken. Waaronder een Dollar 1893 CC in PCGS slab MS63. Als ik de kleine en wat wazige foto's zo bekijk vraag ik me af of deze munt wel MS63 is. Slijtage op de adelaar en een vlakke slag van het hoofd op de voorzijde. Het nummer van de slab klopt wel met de database van PCGS: http://www.pcgs.com/cert/28201984.

Maar er zijn ook valse slabs in omloop zoals op de site van PCGS zelf ook wordt aangegeven. De aanbieder is een Fransman zonder eerdere feedback... Ik heb mijn ernstige twijfels over deze munt.
http://veiling.catawiki.nl/kavels/56448 ... er-in-slab

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 20 mei 2016, 22:50

Oke carson city, maar de munt is al goed gesleten, schatting 5000 tot circa 6000 Euro.
Ik heb Morgan dollars in het verleden aangekocht in zeer mooie staat, prachtig wil ik niet noemen maar wel voor 20 Euro per stuk.
Sorry, mijn persoonlijke mening het gezegde: wat een gek er voor geeft.
Er bestaan andere munten die ik dan liever zou aankopen maar die dan wel meer die 5000 euro waard zijn.
Het probleem met Amerikaanse munten doordat ze een heel beperkte munt geschiedenis hebben plus een combinatie van amerikanen die super rijk zijn,
dan krijg je die gekke prijzen.

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 21 mei 2016, 11:34

Ik neig toch naar vals die dollar.

Willem

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 21 mei 2016, 13:02

Willem schreef:Ik neig toch naar vals die dollar.
Ja, die mogelijkheid er nog bij, huidig bod al op 1786 Euro. :dizzie:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 21 mei 2016, 13:04

LUC schreef:Oke carson city, maar de munt is al goed gesleten, schatting 5000 tot circa 6000 Euro.
Misschien was mijn topic niet zo duidelijk omdat in de onderwerp regel waar slaat een schatting nog op? staat. Maar ik doelde dus op het feit waar jij zijdelings ook al op wijst: maar de munt is al goed afgesleten. Maar de dollar wordt wel omschreven als PCGS MS63 (inclusief slab).

Mijn idee is dat deze munt vals is. En dat de slab dus ook vals is. :suprised:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 21 mei 2016, 13:31

Wat ik verdacht vind is dat dit volgens mij geen nieuwe slab is (tegenwoordig zien ze er toch anders uit? En tegenwoordig wordt toch van alle munten in slab een foto op de PCGS website gezet?), maar de munt op de eerste twee foto's volgens mij niet in een slab zit...

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 21 mei 2016, 13:34

Jan W schreef:Maar de dollar wordt wel omschreven als PCGS MS63 (inclusief slab)
och ja, sorry Jan ik ken niet zo goed de gradering van die codes.
Is een MS63 Zeer fraai of zeer fraai plus of hoger ???
Als dat zo is, ja dan klopt dit niet en is dit zeker verdacht.

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 21 mei 2016, 13:45

LUC schreef:
Jan W schreef:Maar de dollar wordt wel omschreven als PCGS MS63 (inclusief slab)
och ja, sorry Jan ik ken niet zo goed de gradering van die codes.
Is een MS63 Zeer fraai of zeer fraai plus of hoger ???
Als dat zo is, ja dan klopt dit niet en is dit zeker verdacht.
http://www.pcgs.com/photograde/#/Morgan/Grades

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 21 mei 2016, 14:04

Bedankt voor die link, zeer mooi overzicht van kwaliteiten.
Dus de Morgan CC is in de verste verte geen MS63, maar ze zijn hem wel aan het veilen voor een MS63. :wtf:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 21 mei 2016, 14:16

spatbord schreef:Wat ik verdacht vind is dat dit volgens mij geen nieuwe slab is (tegenwoordig zien ze er toch anders uit? En tegenwoordig wordt toch van alle munten in slab een foto op de PCGS website gezet?), maar de munt op de eerste twee foto's volgens mij niet in een slab zit...
Je ziet wel regelmatig munten los gefotografeerd en daarbij dan de foto's van dezelfde munt in slab. Ik denk dat men eerst zelf een paar foto's maakt voor de munt naar een graderingsbedrijf gaat en daarna de foto's van de slabs gebruikt. Misschien dat het moeilijk is om goede foto's te maken van munten in slabs?

Ik heb overigens PCGS even gevraagd naar hun mening over deze dollar 1893 CC. Benieuwd wat men voor antwoord heeft.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 21 mei 2016, 15:04

Ook ik maak foto's van de munt voordat ik die verstuur om te slabben...

Uhmmm... maar 7200 stuks in MS geslabt en dan toch zo'n fikse waarde? :klap:
Dit is gewoon een oude slab en toen maakte ze helaas nog niet van elke munt een foto...
En qua gradering ik denk dat de slechte foto's toch wel bijdragen aan het op het oog mindere reliëf van de munt.

Overigens vind ik het knap Luc dat jij van zulke foto's kunt beoordelen dat de munt in de verste verte geen MS63 is,
ik verzamel geslabte munten, maar ik heb helaas het talent niet om dat zo van een foto van 5 bij 5 te bepalen, knap hoor hoe jij dat kunt!

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 21 mei 2016, 16:30

xntriq-coins schreef:Overigens vind ik het knap Luc dat jij van zulke foto's kunt beoordelen dat de munt in de verste verte geen MS63 is,
ik verzamel geslabte munten, maar ik heb helaas het talent niet om dat zo van een foto van 5 bij 5 te bepalen, knap hoor hoe jij dat kunt!
De munt vertoont, ook op de kleine foto's en zeker die van de munt in slab toch wel slijtage op de borst en de vleugels van de adelaar. Ook het hoofd vertoont vlakke plekjes, onder andere ter hoogte van het oor. De tekst op de slab is scherp, de munt zelf echter is niet zo scherp als je mag verwachten bij MS63. In de verste verte geen MS63 is misschien wat overdreven maar dit exemplaar als MS63 graderen lijkt me ook ver gezocht. :knipoog: Maar goed, het kan dus aan de foto's liggen. Ik wacht de reactie van PCGS wel af.

Maar ik zou niet gauw zo'n dure munt kopen alleen op basis van slechte foto's (ook al zit deze in een slab). PCGS waarschuwt zelf:

Verification of certification numbers on the PCGS Certification Database does not eliminate the risk of buying counterfeit and altered coins. Though uncommon, counterfeiters may also counterfeit PCGS grading inserts using actual certification numbers derived from public sources.

As a general rule, PCGS encourages the purchase of PCGS verified coins from PCGS Authorized Dealers.

Hier vind je voorbeelden van echte én valse slabs. Ook een mooie vergelijking tussen de slabs met achterop de NASDAQ: CLCT sticker. http://coins.about.com/od/coingrading/i ... ep-heading (even door de foto's scrollen). De slab van Catawiki vertoont alle signalen van een vals exemplaar.

Op deze site http://www.vamworld.com/share/view/26197629 staan foto's van een Morgan dollar in de originele slab en de fake slab. De nummers zijn gelijk! Ook bij dit valse exemplaar zie je de zelfde slijtage als bij het Catawiki exemplaar.

En het is inderdaad een hoop geld voor een munt met relatief toch wel een aardige hoge oplage van 677.000 stuks. En waarvan ook nog eens best veel exemplaren (1080) bewaard zijn in alleen al MS63. Een zelfde exemplaar in PCGS slab XF45 koop je trouwens al voor 289,95 dollar op Ebay.. (en die ziet er beter uit dan het Catawiki exemplaar op de foto oogt). :knipoog:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 21 mei 2016, 16:55

xntriq-coins schreef:knap hoor hoe jij dat kunt!
Ik mag aannemen dat dit sarcasme is van jou terwege, sorry dat ik jou hier toe heb aangezet.
Of wel bekijken we inderdaad naar een heel belabberde, slecht van kwaliteit foto waardoor alle details vervaagd zijn en niet meer te zien zijn.
Of wel moet een van ons beiden dringend naar een oogarts. :sarcasm1:
Als je naar de link kijkt waar een MS63 te zien is, en je vergelijkt dat met de foto waar Jan naar verwijst. Ja dan ...

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 21 mei 2016, 21:12

Jan W schreef:Je ziet wel regelmatig munten los gefotografeerd en daarbij dan de foto's van dezelfde munt in slab. Ik denk dat men eerst zelf een paar foto's maakt voor de munt naar een graderingsbedrijf gaat en daarna de foto's van de slabs gebruikt. Misschien dat het moeilijk is om goede foto's te maken van munten in slabs?
Dat zou normaal wel de uitleg zijn, maar dan had ik ook een recente PCGS slab verwacht. Als de slab zelf er oud uit ziet, zou ik ook oude foto's verwachten. Dit zijn gewoon slechte foto's, maar volgens mij geen oude foto's. Ze zien er haast uit alsof ze op dezelfde dag genomen zijn. En dat, in combinatie met een oude slab, klopt niet.
En waarvan ook nog eens best veel exemplaren (1080) bewaard zijn in alleen al MS63. Een zelfde exemplaar in PCGS slab XF45 koop je trouwens al voor 289,95 dollar op Ebay.
En ik dacht juist dat het getal in de gradering als een prijs multiple gezien zou moeten worden (tenminste, in den beginne...) Uit 'The Art and Science of Grading Coins':
"Sheldon started with the value of a coin in basal state (a coin which is nearly worn slick and hardly identifiable). He applied a number 1 to this grade. Sheldon noticed that nicer coins were valued at a multiple of this basal value, and that the theoretically perfect coins sold for about 70 times the base value. He therefore applied a grade of 70 to this coin."
Er is duidelijk het een en ander veranderd sinds de dagen van Sheldon.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 21 mei 2016, 23:55

xntriq-coins schreef:maar ik heb helaas het talent niet om dat zo van een foto van 5 bij 5 te bepalen, knap hoor hoe jij dat kunt!
Talent heb je of heb je niet, dat is geen schande op zich, wat wel geen goede zaak is voor het forum dat je op een ongepaste manier een lid wil neer halen.
Deze manier van handelen is niet goed voor het forum zelf, het is een rem voor nieuwe leden die dan niets durven posten.
Als je ziet hoe Jan W dit aanpakt, hij laat alle denk kanalen open zonder iemand te benadelen en is daarom niet enkel een verwoed verzamelaar maar dan ook een slim diplomaat.
Ik zou hier mee besluiten ik herken je kunde en ervaring over munten maar laten we dit mooi forum mooi houden.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 22 mei 2016, 13:13

Gelukkig had ik gisteren al niet meer gereageerd, maar blijkbaar verwacht je wel een reactie. :lollig:

Doe vooral je ding maar verwacht niet van iedereen dat ze alles even politiek correct opvatten, ik ben niet zo sociaal ingesteld helaas.
Dat weten de meesten gelukkig ook wel ;-) Dhr Jan W. is daarentegen een super N' Maat zoals jij dat zo mooi kunt zeggen en gelukkig zijn er meerderen zoals hij ;-)

Enfin to the point want dit gaat te ver off topic :
Mijn sarcastische sneer was om duidelijk te maken dat je 2 posts ervoor niet eens wist wat MS63 betekend en blijkbaar te vermoeid was om te googlen?
2 posts later kun jij van een slechte foto beoordelen of een muntje al dan niet MS63 is.
Mijn mogelijk ongepaste reactie heeft er mee te maken dat er een aantal forumleden echt te lui zijn om zelf dingen te onderzoeken en
dat heeft niets met numismatiek te maken en dat is ook een reden dat er veel oud leden minder actief zijn.

Maar goed zoals ik al zei ik ben redelijk anti-sociaal en het spijt me als ik je gevoelens voor dit forum heb verminderd en ik zou het jammer vinden als ik je stukjes geschiedenis nooit meer zou kunnen lezen :-) (en deze was sans sarcasme!)

mvg,

Bert

Terug naar “Veilingen”