Catawiki: waar slaat een schatting nog op?

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Mooie Muntjes
Volledig lid
Volledig lid

Re: waar slaat een schatting nog op?

Bericht door Mooie Muntjes » 30 nov 2014, 22:15

In 2013 is ons ook al opgevallen dat veel dezelfde producten 2x, 3x of zelfs 4x werden aangeboden op de veiling van Catawiki. Dat niet alleen, de ene keer los, de andere keer ook los maar met andere foto en de andere keer weer in een lot verwerkt). Wij hebben toen alles uitgebreid geanalyseerd en wij kwamen tot ruim 50 advertenties waar een 'luchtje' aan zat! Van een 'reserve-price' was geen sprake dus de producten zouden gewoon verkocht moeten zijn.....

Het betroffen identieke producten want iedere munt heeft zo zijn eigen krasjes-, deukjes- en vlekjespatroon en bij biljetten is er een serienummer..... :knipoog:

Bovenstaande heeft zich voorgedaan tussen maart en juni 2013. Wij hebben in de zomer 2013 alles netjes achter de schermen voorgelegd en besproken met Catawiki zodat zij de situatie goed konden uitzoeken. Of zij dat gedaan hebben weten wij nog steeds niet. Nadien hebben zij geen contact meer met ons opgenomen. Omdat de desbetreffende aanbieder nog steeds actief is op Catawiki concluderen wij dat de situatie in de welbekende doofpot is gestopt. Ook concluderen wij dat er hier op eigen kavels is geboden want anders kunnen wij dit niet verklaren.....

Dat viel ons in 2013 ook op dat veel kavels (na uitgebreide analyse stond de teller op ruim 50 advertenties!) Wij hebben in 2013 wel het een en ander geanalyseerd en

koenmunten schreef:In het begin waren de gerealiseerde prijzen op CW inderdaad vaak absurd hoog, dat is de laatste tijd minder. Ook valt het me op dat er regelmatig lots na een week of een paar weken weer opnieuw aangeboden worden. Dus of de verkoper heeft toevallig meerdere keren hetzelfde liggen (wat bij sommige lots in mijn ogen onmogelijk is) of het betreft lots met een te hoge reserveprijs die dan blijkbaar niet gehaald is en men het opnieuw probeert. Heb het nog niet helemaal geanalyseerd :knipoog:

Ik heb een paar keer wat gekocht bij CW, naar tevredenheid en voor een redelijke prijs. En daar ben je als koper natuurlijk zelf bij. Je kunt goed inschatten wat een munt, ondanks de overgradering in de beschrijvingen, ongeveer waard is en daar reëel op bieden.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 01 dec 2014, 00:48

Ik ben blij om te zien dat zelfs goede en betrouwbare verkopers het eens zijn en de ongeregeldheden hen ook zijn opgevallen.

Persoonlijk zie ik mij als een in- en verkopende muntenverzamelaar en
ik kan niet ontkennen dat ik gebruik heb gemaakt van de soms veel te hoge veilingprijzen.
Door complete series aan te bieden op Catawiki die voor hogere prijzen werden verkocht dan op bijvoorbeeld marktplaats,
heb ik mijn eigen verzameling mooi kunnen aanvullen. Overigens wel met een 100% feedback dus geen negatieve op 115 stuks,
dat geldt overigens ook op eBay (zelfs geen neutrale feedback hier). Niet tevreden is ook gewoon geld terug!
Er is ook door het grote bereik van Catawiki makkelijk om de juiste bieders te vinden voor "mindere en betaalbare kwaliteit" en
de hoge prijzen zullen ook niet altijd door louche verkopers gegenereerd worden door middel van prijs opdrijven met spookaccounts of
door onwerkelijke schattingen van de veilingmeesters.

Ik wil wel ook nog even vermelden dat ik 2 weken geleden in een mail aan de "manager" Rene van Catawiki om uitleg heb gevraagd.
Pas na de tweede mail aan Rene en nadat ik de thread had veranderd in sluiting account kreeg ik na 5 dagen een reactie.
Geachte René,

Aangezien ik op onderstaande mail geen respons uwerzijds heb mogen vernemen,
ga ik ervan uit dat u een klacht van mij als individu niet belangrijk genoeg vindt,
of de veilingmeesters worden de hand boven het hoofd gehouden, hetgeen natuurlijk ook voldoende zegt.

U zult het vast druk hebben, maar desondanks verwachtte ik, tevergeefs qua blijkelijk, een reactie binnen 3 dagen.
Blijkbaar moet ik uit deze non-communicatie mijn conclusies trekken.

Inmiddels heb ik 2 weken geen nieuw kavel toegevoegd aangezien deze niet goedgekeurd worden zal ik ook niets meer aanbieden op uw site.
Tevens zal ik geen gebruik meer maken van de biedmodule.

Om te voorkomen dat ik wellicht in de verleiding kom zie ik derhalve graag mijn account gesloten.

Hoogachtend,

Bert Willemsen

In eerste instantie ging mijn mail over de onprofessionele houding van de veilingmeester en het voortrekken van aanbieders rond Assen.
Ook de verschillende schattingen van de assistent veilingmeester kwamen aan bod en de feedback van Jos Zinkstok op een kavel van Poveia (zijn eigen veilingbedrijf).

Dit was zijn reactie : "Ik heb Jos zelf in ieder geval erg hoog zitten en deel je mening over hem in het geheel niet." en
"Ik ben er overigens van overtuigd dat ze niemand voortrekken en mensen in beginsel altijd gelijk behandelen."
Wellicht weinig van belang maar ik heb in de mail niet getutoyeerd.
Dat wordt wel naar mij gedaan, op zich al een vorm van arrogantie. Met andere woorden een klacht wordt niet behandeld, vanwege vriendjespolitiek.
Over de verschillende schattingen en de feedback van veilingmeester Jos op zijn eigen kavel werd "natuurlijk" geen antwoord gegeven.

Ook kreeg ik geen reactie over de expertise die ik betwist bij de veilingmeesters.
Volgens hen wordt elk kavel door 3 personen gecontroleerd te weten;
Ruud, een nooit nader genoemde deskundige en Jos.
Inmiddels heb ik 4 verschillende valse munten in de veiling aangewezen en ik ben echt geen expert maar als het mij opvalt in een oogopslag dan zou het een van de 3 veilingmeesters zeker moeten lukken, dunkt me.

Ik hoop dat de luchtbel van Catawiki dan ook snel barst wellicht ben ik te ver off-topic maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die het is opgevallen.

mvg,

Bert

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 01 dec 2014, 02:19

Ik vermoedde ook al eerder shill bidding en heb dit met verschillende collega's en verzamelaars besproken, iedereen was van mening dat er iets niet in de haak was. De opbrengsten waren in het begin gewoon onnatuurlijk hoog. Gouden tientjes van eenvoudige jaren worden nou eenmaal niet ver boven goudprijs verhandeld. Het werd mij nog duidelijker toen ik zelf werd verleid enkele kavels te plaatsen op Catawiki. Ondanks de mooie kwaliteit en de mooie foto's waren de biedingen juist extreem laag en moesten de kavels met dik verlies de deur uit. Kwamen dan nog de commissies bij en het feit dat de betaling via Catawiki ging en je dus op je geld moest wachten. De commissie is erg hoog, vergelijkbaar met fysieke veilinghuizen, met als grootste verschil dat je hier gewoon ál het werk zelf moet doen. Voor mij was het eens en nooit weer. Nu shill bidding keihard is bewezen zal het snel gedaan zijn met deze site. Zeker nu ik van collega's hoor dat de opbrengsten steeds minder worden. Zoals ook in andere topics gemeld is ook de chronische overwaardering van de munten mij en velen met mij een doorn in het oog.

Overigens ben ik tot nu toe altijd zeer behoudend geweest met openlijke kritiek op collega's. In dit geval ben ik echter van mening dat deze site zo'n marktverstorende werking heeft dat het beter is als de site opgedoekt wordt.

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 01 dec 2014, 09:56

Ik heb in het verleden ook al gecorrespondeerd met catawiki en de veiligmeester, dit ging toen onder meer over het bieden op eigen kavels. Het was volgens catawiki onmogelijk om een dubbele account te maken. Toen ik vervolgens een dubbele account maakte en aan catawiki liet zien dat het zeer eenvoudig was om op eigen kavels te bieden was het ineens windstil bij die organisatie......

Nooit meer wat vernomen, nooit meer geboden, ik ben in ieder geval klaar met catawiki.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 dec 2014, 10:18

Ik heb de opmars van Catawiki de laatste jaren wat zitten bekijken en zie een team van gedreven personen die er zichtbaar alles aan willen doen om binnen no-time gigantisch groot te zijn binnen de verzamelaarswereld. We weten allemaal dat haastige spoed zelden goed is en dat is hier denk ik wel aan de orde. Dat het zo scheef zit kan ik bijna niet geloven, maar de verhalen hier liegen er niet om en zijn mijn inziens goed gefundeerd. Daarnaast blijft reactie van Catawiki zelf uit. Via de mail en op beursen krijg ik reglmatig zorgwekkende signalen te horen en begin te geloven dat er meer mis is dan toelaatbaar is.

Ik zag Catawiki groeien en dat ging gepaard met heen dominerende rol in de reclamewereld. Overal zie en zag je de blauwe balk van Catawiki flitsen. Ik heb daar persoonlijk een hekel aan en in combinatie met mijn irritatie omtrent de spamaanval die ze op mijn mailadres hadden losgelaten de reden om alles af te sluiten. Het account bestaat nog, maar mail ontvang ik zelden nog van Catawiki, nadat ik diverse keren op 'afmelden' had moeten klikken. Ik kijk alleen bij de munten en bankbiljettengedeeltes en daar al vaak aparte dingen aangetroffen die mijn verbazing wekte.

Het meebieden als veilingmeester op eigen kavels is denk ik een doodsteek, hoe betrouwbaar ben je dan als veiling? Of het waar is is de vraag, maar ik zou een andere verklaring toch niet kunnen verzinnen. Die feedback (duimpje) zal we een 'testje' zijn geweest of het systeem werkte... ;) Ben bang voor dat soort flauwe verklaringen.

Sowieso is het absurd dat het mogelijk is om op eigen kavels te bieden, of meerdere accounts aan te kunnen maken op 1 IP adres. Dat is simpel te tackelen, maar een veilingmeester die op eigen kavels biedt is simpelweg een doodsteek voor de 'goede naam'.

Ben benieuwd hoe dit af zal gaan lopen.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 01 dec 2014, 10:43

Munthunter schreef:
Sowieso is het absurd dat het mogelijk is om op eigen kavels te bieden, of meerdere accounts aan te kunnen maken op 1 IP adres. Dat is simpel te tackelen, maar een veilingmeester die op eigen kavels biedt is simpelweg een doodsteek voor de 'goede naam'.

Ben benieuwd hoe dit af zal gaan lopen.

Meerdere accounts aanmaken op een 1 IP adres zou inderdaad niet moeten kunnen.
Daarom ben ik wel blij dat hier mijn mail instant (binnen 15 minuten) werd beantwoord :knipoog:

Inmiddels heb ik gezien dat Jos hier online is geweest, dus die zal nu wel een goede smoes aan het bedenken zijn voor de gegeven feedback.

@ mooiemuntjes, is er een lijst van de "verdachte handelingen" en zouden jullie die willen delen?

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 dec 2014, 11:09

xntriq-coins schreef:Meerdere accounts aanmaken op een 1 IP adres zou inderdaad niet moeten kunnen.
Daarom ben ik wel blij dat hier mijn mail instant (binnen 15 minuten) werd beantwoord :knipoog:
Inderdaad hebben we het hier redelijk goed beveiligd. Intussen hebben we dit wat ingeperkt, maar het is inderdaad lastig om met hetzelfde IP-adres hier een tweede account aan te maken. Lukt het wel dan kan ik als beheerder dat makkelijk zien en eventueel alsnog te besluiten het account te weigeren. Helaas wil dat wel eens betekenen dat in combinatie met de spambeveiliging een registratie stagneert. Ik probeer dit altijd zo snel als mogelijk op te lossen, meestal duurt dit wel iets langer dan 15 minuten ;)

Dat dit op Catawiki niet zo werkt is bijzonder apart zeker wanneer er geld verdiend wordt en dat is overduidelijk het doel van de mensen achter Catwiki. In dat geval bevindt je je toch op héél glad ijs als dergelijke zaken niet goed geregeld zijn én uitkomen.

Gr. Jeroen

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 01 dec 2014, 11:13

spatbord schreef: @xntriq-coins: uit jouw verhaal begrijp ik dat je om een reserveprijs kunt vragen, maar dat de veilingmeester bepaald of die er ook werkelijk komt? En als hij besluit dat die er niet komt, dan kun je je munt niet meer terugtrekken?
Ik kan je eerste twee foto's overigens niet zien, zie alleen een thumbshots.com 'image coming soon'.

Overigens is je eigen kavels aanbieden voor veilinghouders een redelijk normale zaak (helaas), er zijn maar weinig veilingen waar de veilinghouder alleen veilinghouder is. Dat hij vervolgens op zijn eigen kavels biedt is wel een kwalijke zaak.

Het kwartje 1945PE heeft in mijn catalogus (2011) een waarde van 500 in Prachtig en 650 in FDC. Daar zal de schatting wel op gebaseerd zijn.
Het kwartje heeft het de laatste jaren minder gedaan en de catalogusprijs is flink gedaald dit jaar (catalogus 2015) staat een FDC op €500,-.
De kwartjes komen nu ook veelvuldig voorbij. Een veilingmeester hoort toch echt wel up-to-date te zijn :onfused:

De Reserveprijs kan worden afgewezen, maar dan krijg je onderling contact met de veilingmeester en kun je zelf alsnog bepalen of je een lagere RP wilt hanteren of het kavel terugtrekt.
Edit: Overigens een RP is meen ik mogelijk vanaf een waarde van €200,-

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 01 dec 2014, 11:35

xntriq-coins schreef:Het kwartje heeft het de laatste jaren minder gedaan en de catalogusprijs is flink gedaald dit jaar (catalogus 2015) staat een FDC op €500,-.
De kwartjes komen nu ook veelvuldig voorbij. Een veilingmeester hoort toch echt wel up-to-date te zijn :onfused:

De Reserveprijs kan worden afgewezen, maar dan krijg je onderling contact met de veilingmeester en kun je zelf alsnog bepalen of je een lagere RP wilt hanteren of het kavel terugtrekt.
Een veilingmeester hoort inderdaad up-to-date te zijn, maar nou heb ik nooit de indruk gehad bij Catawiki dat dat hun sterkste punt was. Ik vond (ondanks de 'professionele' tarieven) de hele veiling altijd wat amateuristisch aandoen... (zoals alles door elkaar neerzetten ipv alles ordenen op provinciaal/koninkrijk, type, jaar, met als uitleg dat 'verzamelaars het toch leuk vinden om alles te bekijken'. Stel je voor dat de MPO catalogus zo'n (gebrek aan) structuur had)

Ik vind het reserveprijs verhaal ook opvallend. Het was me niet bekend dat ze die hanteren, en dat, zoals NijmegenMunten zei, je alleen te horen krijgt dat je bieding te laag is zonder mee te delen wat wel hoog genoeg is vind ik ook weer amateuristisch.

En als ik dan een aantal betrouwbare handelaren hier hoor met hun ervaringen met Catawiki, dan blijkt het allemaal nog erger te zijn dan ik dacht. Het verbaast me dan ook niet dat Jos Zinkstok zich hier niet meer laat zien.
Hopelijk is het dan snel einde verhaal voor Catawiki, want dit soort praktijken beschadigen de hele business. En met een beetje geluk krijgt deze thread zoveel aandacht dat een google search naar de Catawiki veiling mensen hierheen leidt,,,

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 01 dec 2014, 13:26

Koevoets numismatics schreef: Overigens ben ik tot nu toe altijd zeer behoudend geweest met openlijke kritiek op collega's. In dit geval ben ik echter van mening dat deze site zo'n marktverstorende werking heeft dat het beter is als de site opgedoekt wordt.
Ze hebben afgelopen maand 10 miljoen opgehaald bij een grote investeerder dus ik ben bang dat het voortbestaan van Catawiki,
voorlopig geen gevaar zal lopen helaas. http://www.telegraaf.nl/digitaal/231234 ... _op__.html

Let ook op de laatste regel 7000 kavels per week met een gemiddelde waarde (dan wel eigenlijk minimum) van 75 euro en daarvan 24,125% (commissie) is een ruwe omzet van 125.000 per week. Er zijn weken dat mijn omzet minder is :lach:
Dus dat is vechten tegen de bierkaai, zucht.

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 01 dec 2014, 13:55

xntriq-coins schreef:Ze hebben afgelopen maand 10 miljoen opgehaald bij een grote investeerder dus ik ben bang dat het voortbestaan van Catawiki,
voorlopig geen gevaar zal lopen helaas.
Nou ja, als ze dan maar stoppen met munten vind ik het ook goed.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 dec 2014, 14:13

xntriq-coins schreef: Ze hebben afgelopen maand 10 miljoen opgehaald bij een grote investeerder dus ik ben bang dat het voortbestaan van Catawiki,
voorlopig geen gevaar zal lopen helaas. http://www.telegraaf.nl/digitaal/231234 ... _op__.html

Let ook op de laatste regel 7000 kavels per week met een gemiddelde waarde (dan wel eigenlijk minimum) van 75 euro en daarvan 24,125% (commissie) is een ruwe omzet van 125.000 per week. Er zijn weken dat mijn omzet minder is :lach:
Dus dat is vechten tegen de bierkaai, zucht.
Hoezo? Een investeerder kan zich ook terugtrekken als blijkt dat er zaken niet kloppen lijkt mij.

Gr. Jeroen

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Catawiki: waar slaat een schatting nog op?

Bericht door janssenfrank » 01 dec 2014, 14:27

Hoewel ik catawiki nog steeds graag volg, zie ik ook steeds meer nadelen.

Het klakkeloos kopieren van kavels irriteert mij ook. Sommige kavels komen echt elke week terug. En als ik dan iets wil aanbieden, dan kan het niet want de 200 kavels voor die week zijn al volgeboekt.

Het 'mooiste' was nog toen er een zending was kwijtgeraakt en ik aan catawiki vroeg de uitbetaling aan de verkoper te 'bevriezen'. Nee hoor, dat was allang uitbetaald. Terwijl ik 3 tot 4 weken op mijn geld moet wachten.

En dan iemand die in de shop iets koopt, maar nooit betaalt. Dan kun je 10 keer de factuur sturen en dan gebeurt er niks. Dat meldt je dan, waarop je te horen krijgt dat er niks aan gedaan kan worden. En als klap op de vuurpijl krijg je ook nog een negatieve feedback.

Catawiki is gewoon als marktplaats aan het worden. Het kan leuk zijn, maar je moet enorm oppassen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 01 dec 2014, 14:36

Koevoets numismatics schreef:
xntriq-coins schreef:Ze hebben afgelopen maand 10 miljoen opgehaald bij een grote investeerder dus ik ben bang dat het voortbestaan van Catawiki,
voorlopig geen gevaar zal lopen helaas.
Nou ja, als ze dan maar stoppen met munten vind ik het ook goed.
Volgens mij zijn de munten samen met de postzegels de hoofdinkomsten :-(
Wellicht als er een nieuwe megagrote wekelijkse veilingsite voor munten komt zal het aanbod en de vraag op CW minderen.
Ik denk dat velen op u wachten Jan... betreffende het bouwen van een concurrerende veilingsite. frogwink
Munthunter schreef: Hoezo? Een investeerder kan zich ook terugtrekken als blijkt dat er zaken niet kloppen lijkt mij.

Gr. Jeroen
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk na het lezen van slechts een handvol negatieve beoordelingen, dat een grote investeerder zich terugtrekt.
Veelal wordt bij investeringen/overnames naar cijfers gekeken en niet naar de manier hoe die winsten worden verworven :-(
Ik voel me in ieder geval nog geen Edward Snowden en zie ONZE kritiek slechts als een speldenprikje.

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 01 dec 2014, 20:18

Bijzondere verhalen over catawiki.Volgens mij bestaat het probleem bij catawiki uit een tweetal problemen

1 het niet hebben van de juiste expertise om een veiling daadwerkelijk goed te begeleiden. Dus de inschattingen van kwaliteiten van munten en prijzen daar is niet de juiste kennis voor aanwezig. Maar mogelijk vergis ik mij.
2 de manier van veilen. Het systeem werkt momenteel willekeur in de hand. Bieden vanaf 1 euro voor stuken waarvan je weet dat je meer moet krijgen als verkoper. Zeg 50 euro en als het dan blijft hangen op 10 euro heb je pech. Hier haal je professionele verkopers njet over de streep om mee te gaan doen. Op de numismatische kring waar ik lid ben werd ook steen en been geklaagd over catawiki. Met name door semi professionele handelaren. Dit was na een presentatie door catawiki. Gezien de voorgaande verhalen allemaal begrijpelijk. Ik heb wel eens gekeken op catawiki, maar nooit de behoefte gehad om er iets te kopen en al helemaal niet om er te verkopen. Waarom zou je dit als professionele partij overwegen?

De beste manier om zo snel mogelijk van catawiki af te komen lijkt mij door er geen zaken op te doen met te doen. Het vervelende is alleen dat beginnende verzamlaars mogelijk bij huniets kopen en afhaken, omdat ze niet tevreden zijn of valse troep toegezonden krijgen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 01 dec 2014, 20:34

Wat wij hier schrijven is een minuscule druppel op een gloeiende plaat. Wij zijn een forum van iets meer dan 2000 leden waarvan misschien 10% actief is. Van die 10% zal zelden iemand op Catawiki iets kopen en degene die daar ooit iets gekocht hebben zullen zich wel achter de oren krabben als ze dit topic hebben gelezen. Maar hoeveel zijn geen lid van het forum en hoeveel bieden er wel op CW? En dan gaat het niet alleen om munten of papiergeld maar er zijn noge vele andere categorieën. Zoals eerder geschreven heb ik ooit eens gekeken naar de veilingen maar kwam toen al tot de conclusie dat er iets niet klopte met de manier van werken van CW. Een veilingmeester die zijn eigen bedrijf feedback geeft, hoe verzin je het? Denken dat je een kavel hebt gewonnen en dan blijk je te laag te hebben geboden etc. etc. Voorbeelden genoeg in voorgaande bijdragen. Ik denk dat er pas een balletje gaat rollen als het in een landelijke krant bekend zou worden gemaakt. Iets voor Radar of Kassa misschien?

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 01 dec 2014, 21:09

@ spaarvarken :
Waarom zou je er iets willen verkopen? Omdat er soms echt hoge prijzen gerealiseerd worden omdat het bereik immens is.
Het is ook beduidend laagdrempeliger dan de fysieke veilingen zoals MPO/KDG en Schulman.
En voordat de misstanden aan het licht kwamen, leek het betrouwbaarder dan eBay of Marktplaats.
Die betrouwbaarheid is nu wel door de mand gezakt, ook al heeft het een tijdje moeten doordringen.

Probleem is inderdaad wel de expertise (maar volgens mij hebben ze een vacature voor munten veilingmeester dus voel u vrij te solliciteren ;-) en niet alleen bij munten heb ik gelezen ,zelfs in hun eigen forum wordt geklaagd over veel moderne items die verkocht worden als authentiek en antiek. Een beginnend verzamelaar of liefhebber zal het wellicht minder opvallen vanaf een foto, omdat deze niet weet waarop deze moet letten. Ook niet bij het ontvangen van het item helaas.

Op zich heb ik weinig aankopen gedaan op Catawiki omdat de prijzen gewoon te hoog lagen.
Toevallig heb ik wel een van de mooie kavels die Jan Koevoets had aangeboden gewonnen (Indien u de link ongepast vindt zal ik hem verwijderen) :
http://veiling.catawiki.nl/kavels/49367 ... wilhelmina

@ ilosab :
Het is inderdaad dweilen met de kraan open, maar voor iedereen die het leest : Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
En was het maar een verzinsel dat forumlid Joszi aka Jos Zinkstok veilingmeester postzegels en munten Catawiki een feedback op zijn eigen kavel heeft gegeven. Mooier zou zijn om te weten met welke reden :-) Logische speculatie mijnerzijds is wellicht niet netjes maar de feiten liegen er niet om!

Mvg,

Bert

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 02 dec 2014, 00:16

Geen punt om dat hier te laten zien. Kan iedereen hier zien dat die opbrengst veel te laag was.

Gelukje voor jou Bert, pech voor mij. Het is je gegund hoor.

Ik kreeg hier dus maar 32,74 van en Bert moest er 43,60 voor neertellen.

32,74 voor 4 muntjes koninkrijk in topkwaliteit is natuurlijk een lachertje.

Maar ja ik was natuurlijk zo dom om niet zelf mee te bieden met een schaduwaccount... :knipoog:

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 02 dec 2014, 16:14

Koevoets numismatics schreef:Geen punt om dat hier te laten zien. Kan iedereen hier zien dat die opbrengst veel te laag was.

Gelukje voor jou Bert, pech voor mij. Het is je gegund hoor.

Ik kreeg hier dus maar 32,74 van en Bert moest er 43,60 voor neertellen.

32,74 voor 4 muntjes koninkrijk in topkwaliteit is natuurlijk een lachertje.

Maar ja ik was natuurlijk zo dom om niet zelf mee te bieden met een schaduwaccount... :knipoog:
Ik ben er zeer content mee Jan... :lach: en mijn kosten waren nog hoger want de verzendkosten vielen ook hoger uit dan gewoonlijk :sad:
En gelukkig heeft u niet meegeboden met uw niet bestaand spookaccount, want ik had toch maar tot €46,- meegeboden :lollig:

Joszi Nederland
Lid
Lid

Bericht door Joszi » 04 dec 2014, 23:56

Natuurlijk wil ik hier graag op reageren en mijn uitleg geven.

De genoemde feedback is uit november 2012, in de periode, dat de veilingen bij Catawiki nog maar net waren gestart en de muntenveiling nog niet eens als zelfstandige veiling bestond. Technisch was alles nog niet volmaakt. Ruim voordat ik bij Catawiki in dienst trad had ik al een eigen account onder mijn bedrijfsnaam. In- en uitloggen gaf, nadat ik ook een veilingmeester account kreeg (in augustus 2012), aanvankelijk problemen. Zo kwam ik, door te vergeten dat ik eerst opnieuw moest uit- en inloggen, ook bij bestellingen via mijn Shop wat problemen tegen, omdat ik blijkbaar automatisch via mijn veilingmeester account ingelogd was.

Dat is toen door onze afdeling Development aangepast. Hoe die misplaatste feedback is ontstaan, weet ik niet precies, maar ik vermoed via een link en door voorgenoemde inlogproblemen. Een link naar een aankoop is er ook niet, om de doodeenvoudige reden, dat ik als veilingmeester nooit en te nimmer iets gekocht heb en dus ook helemaal geen feedback had kunnen geven. Dat ik vervolgens vergeten ben, deze onterechte feedback te laten verwijderen, is mijn fout, waarvoor ik graag mijn excuses aanbiedt en ik trek het me persoonlijk aan, dat dit aanleiding is geweest tot een groot deel van deze discussie.

Het bieden op eigen kavels is niet mogelijk. Technisch niet, want je krijgt dan een foutmelding. Dat is in 2012, ruim voor het starten van de muntenveiling ingevoerd.

Ik ben altijd bereid, om de discussie aan te gaan en onduidelijkheden uit te leggen, maar wel graag met wederzijds respect.

Vriendelijke groeten,

Jos Zinkstok
Veilingmeester munten op www.catawiki.nl

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch » 05 dec 2014, 00:15

Beste Jos,

Dat je ooit een keer op jezelf feedback hebt gegeven, is misschien niet eens zo'n groot probleem. Als ik kijk naar alle feedback die je intussen gekregen hebt, verdwijnt je eigen feedback vanzelf in de massa. Die ene keer zal echt niet plotseling een totaal ander beeld opleveren.

Wel ben ik erg benieuwd naar je verklaring voor de bijzonder merkwaardige waarderingen die vaak aan munten gegeven worden. Ik heb het dan niet over de prijs, maar over de kwaliteitswaardering die heel erg vaak niet klopt. Ik houd jou daar als veilingmeester voor verantwoordelijk. Het is jouw taak om daar op toe te zien en, indien nodig, in te grijpen. Als jij het daar om de een of andere reden niet mee eens bent of als CW jou die mogelijkheid niet biedt, dan is dat voor mij een reden om geen zaken met of via CW te doen. Zie dit niet als persoonlijke kritiek: jij bent nu eenmaal toevallig de veilingmeester voor de meeste Nederlandse kavels op numismatisch gebied, het had ook iemand anders kunnen zijn.

Voor de goede orde: ik heb eens een poging gedaan om mijn munten via CW te verkopen, maar dat ging niet van harte. Toen ik eindelijk een bod kreeg, had ik mijn munten al maanden geleden via Marktplaats verkocht. Datzelfde geldt waarschijnlijk ook voor die ene keer dat ik een bestelling plaatste maar nooit een factuur toegestuurd kreeg. Ik heb op zich dus wel enige interesse in CW, maar gezien mijn ervaring tot nu toe en de verhalen in dit forum, twijfel ik toch wel heel erg of ik nog wel munten via CW ga verkopen.

Tenslotte nog een opmerking over je verzekering dat bieden op eigen kavels niet mogelijk is. Natuurlijk is dit wel mogelijk. Ik kan op een andere computer een tweede account maken en bieden. Ik kan eventueel ook een account maken via een proxy en op die manier alle veiligheidsmaatregelen omzeilen. Als het echt niet anders kan, kan ik ook nog een medeplichtige elders op de wereld vragen een bod voor mij uit te brengen. Er zijn dus altijd mogelijkheden om een veiling te manipuleren, zelf op zo'n manier dat het geen financieel risico voor mij meebrengt. Daarom denk ik dat het beter is over de onmogelijkheid op je eigen veiling te bieden, geen uitspraken te doen.

Vriendelijke groet,

Mark

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 05 dec 2014, 01:35

Joszi schreef:Natuurlijk wil ik hier graag op reageren en mijn uitleg geven.

Het bieden op eigen kavels is niet mogelijk. Technisch niet, want je krijgt dan een foutmelding. Dat is in 2012, ruim voor het starten van de muntenveiling ingevoerd.

Ik ben altijd bereid, om de discussie aan te gaan en onduidelijkheden uit te leggen, maar wel graag met wederzijds respect.

Vriendelijke groeten,

Jos Zinkstok
Dus als ik het u en dit forum bewijs dat het wel mogelijk is, geeft u en de directie van catawiki publiekelijk toe dat het wel kan ? wanneer u ja zegt is dat zo geregeld.
Uiteraard zal ik dit dan doen met gebruik making van een film opname zodat er geen enkele twijfel mogelijk is. Ik ben benieuwd...maar zal ook nu niet gebeuren.....

Het spijt mij dat ik u weer moet zeggen, nu op dit forum ipv in de email, dat u eerst eens uw licht moet opdoen bij mensen die echt verstand van zaken hebben, ik kan mij nog heel goed de email correspondente herinneren die wij hadden over het noodgeld van Nederland met betrekking tot uw schatting, uw reply was dat ze voor die prijs te koop werden aangeboden bij firma de Ruiter..... u heeft een internet veiling, niet een fysieke winkel, firma de Ruiter koopt o.a. haar biljetten op veilingen, moet ik u nog uitleggen dat een winkelprijs iets anders is dan een veilingprijs ?

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 05 dec 2014, 11:35

@ Joszi
Joszi schreef:Het bieden op eigen kavels is niet mogelijk. Technisch niet, want je krijgt dan een foutmelding. Dat is in 2012, ruim voor het starten van de muntenveiling ingevoerd.
Zonder al te veel moeite is het mogelijk om bij Catawiki op eigen kavels te bieden qua blijkelijk!
Het feit dat jij en de directie de kop hiervoor in het zand steken wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. :thumb down:
Even snel door de muntenveiling gaan en ik heb met gemak 2 spookaccounts gevonden,
waaronder van een groot aanbieder, die ook duidelijk zich er niet voor schaamt om hetzelfde artikel na enige tijd weer aan te bieden.
Hiervan is Catawiki overigens op de hoogte, het gegeven dat er niets mee gedaan wordt is veelzeggend over jullie manier van aanpak.
Uiteindelijk leveren de shill bids voor jullie meer financieel voordeel op dan imago nadeel!

Verder hoort de eigen feedback er gewoon Nooit te staan, controleren of het waar is wat je zegt kunnen we helaas niet,
omdat er geen object of kavel bekijken mogelijk is bij CW zoals dat bij eBay bijvoorbeeld wel mogelijk is!
Tegenwoordig bied je nog steeds kavels aan via Poveia, dat is toch echt valse concurrentie jegens aanbieders die een maand wachten tot hun kavel geplaatst wordt!

Ook wordt er weer niet ingegaan op de hoge schatting van de veilingmeester hetgeen on topic is.
Schattingen die dusdanig afwijken en schattingen die hoger dan de catalogus zijn?
Dus blijkbaar voel je je alleen verplicht om jezelf van frauduleuze praktijken vrij te pleiten,
al dan niet op gedwongen omdat er mensen zich uitschrijven bij CW met de reden geen vertrouwen meer in jou te hebben frogwink

En als laatste : Respect moet je verdienen.
Iemand lastigvallen met diverse aantijgingen, gevolgd door misplaatste sarcasme en uiteindelijk rancune, leidt logischerwijs niet tot respect, maar naar minachting.
Op dit laatste zal ik niet "en publique" ingaan Jos maar jij begrijpt vast wat ik hiermee bedoel.

Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 05 dec 2014, 11:42

Joszi schreef:Een link naar een aankoop is er ook niet, om de doodeenvoudige reden, dat ik als veilingmeester nooit en te nimmer iets gekocht heb en dus ook helemaal geen feedback had kunnen geven.
Vriendelijke groeten,
Jos Zinkstok
Beste leden,
Ik wilde mij eerst niet mengen in deze discussie maar kon het toch niet laten....
Met alle respect Jos maar ik heb een aantal keren wat aangeboden op catawiki en ook 1 x een kavel opgestuurd naar een ene Jos Zinkstok. :eeeh: Dit was eind 2013. Mocht dit een naamgenoot zijn dan excuses.

Persoonlijk interesseert het mij niet naar wie ik wat opstuur zolang ik mijn geld maar krijg en dat heb ik netjes ontvangen maar ik vond en vind het toch een beetje vreemd. Wat mij ook opviel tijdens het bekijken van mijn afschriften is dat er bij sommige bijschrijvingen ( 3 van de 6 ) in het kenmerk staat : interne overboeking... ?
Bij de andere 3 bijschrijvingen staat dit weer niet...? Heb je hier een verklaring voor zonder dat ik hieruit conclusies kan trekken?
Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch » 05 dec 2014, 12:08

NM, je hebt munten verkocht en gewoon je geld gekregen. Wat is het probleem?

Ik denk dat het een goed idee zou zijn als iedereen even in het oog zou houden wat nu echt belangrijk is en wat niet. De overwaarderingen en eventueel de valse concurrentie lijken me duidelijke problemen die opgelost moeten worden. Die ene eigen feedback lijkt me volstrekt onbelangrijk.

Groet,

Mark

Terug naar “Veilingen”