Catawiki: waar slaat een schatting nog op?

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Catawiki: waar slaat een schatting nog op?

Bericht door Ilosab » 24 mar 2015, 19:10

Wat voor numismatische uitleg kan een veilingmeester computer & video games geven?

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 24 mar 2015, 19:31

@ René en Teun
Keep on dreaming! deze nieuwe accountmanager is zeker weten niet op de hoogte van de onderlinge verhoudingen.
Het is slechts een nieuwe en agressieve manier van reclame maken, in de hoop dat ik weer kavels ga aanbieden.
Nou, ik pas ervoor om mee te werken aan de frauduleuze praktijken en wil mezelf niet verrijken door middel van hun site.

@ Alfred
Volgens mij is deze mevrouw behalve veilingjuffrouw (gezien de naam lijkt ze me vrouwelijk) computer & video games,
ook de nieuwe accountmanager van Catawiki, nadat Guido Aris een nieuwe betrekking bij een ander bedrijf heeft geaccepteerd.
Kennis van munten zal ze niet hebben, kennis van de onderlinge verhoudingen ook blijkbaar niet en
volgens mij is ze blond, want haar welkomsmail had ze per abuis verzonden vanaf haar prive e-mail adres eindigend op hotmail.com. :lollig:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 01 apr 2015, 10:44

Weer een aardig voorbeeld: http://veiling.catawiki.nl/kavels/17039 ... ria-zilver. Deze halfcrown wordt aangeboden als UNC terwijl ik toch lichte maar duidelijk slijtage zie in het wapen en het haar van Victoria. Erger is de "pitting" op haar kin en hals. Ook schat ik in dat deze munt is schoongemaakt.

Vergelijk dat met deze halfcrown 1874 die ook als UNC wordt aangeboden: http://www.jncoins.co.uk/JNC/en/milled- ... -1840.html

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 01 apr 2015, 11:29

UNC is echt een lachertje voor deze munt.

Zeer Fraai+, gereinigd heet dat.

Kijk naar de slijtage in de gezichtjes van de leeuwen. En je ziet de poetsstrepen gewoon zitten.

Mooie Muntjes
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mooie Muntjes » 01 jun 2015, 20:48

Vanavond wordt bij Catawiki kavel 121 geveild; een rijksdaalder 1863. Wij denken dat deze niet origineel is maar weten het niet zeker. Cijfers van het jaartal staan namelijk raar en de letters van de tekst zijn vreemd (dan weer groot en dan weer klein; beetje dansend). Wat denken jullie ervan en waaraan kun je e.e.a. zien? Bij deze munten heb je makkelijke vervalsingen maar ook hele listige. Wat we hierboven al aangeven weten we het dus niet zeker....

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 01 jun 2015, 21:18

Als ik hem vergelijk met een andere rijksdaalder 1863 http://www.coinfactswiki.com/wiki/Nethe ... 1/2_gulden dan vallen mij de volgende zaken op bij de rijksdaalder van Catawiki http://veiling.catawiki.nl/kavels/21175 ... willem-iii

Voorzijde:
De G's in KONING en G.H.V.L. hebben een puntje uitsteken onderaan (de echte heeft dat niet die G's zijn vlak).
Er mist duidelijk een punt na de G in G.H.V.L.
Het haar van Willem ziet er wat vreemd vlak uit ook al neem ik de slijtage daarbij in ogenschouw.

Achterzijde:
De letters dansen inderdaad, ze staan niet altijd recht naast elkaar. Vooral de E in HET staat iets naar onderen.
De letters lijken ook iets verder van de rand te staan dan bij de andere rijksdaalder.
Het jaartal ziet er vreemd uit, de cijfers lopen niet mee met de cirkel maar vooral de 1 en 8 staan te rechtop.
Het muntmeesterteken zwaard is een beetje kort en het handvat loopt uit in een vreemde punt. Ook lijkt deze niet helemaal correct gepositioneerd.

Wat mij betreft genoeg verschil om de rijksdaalder op Catawiki voorlopig als verdacht te bestempelen. Ik zou de munt zeker laten beoordelen door een expert als ik 'm zou kopen.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 01 jun 2015, 21:39

Op deze site staat nog een mooie vervalsing te koop. Ook met die vreemde G's, dat rare zwaard en de 1 en 8 rechtop. Voor 2.500.000 Indonesische roepies nog wel erg veel geld... :knipoog:

https://www.tokopedia.com/muliacoins/ko ... ii-belanda

NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten » 01 jun 2015, 22:25

Dit is een rijksdaalder waar ik al een tijd naar op zoek ben. Had hem dus ook gezien. Los van het feit dat ik zulke munten voor zulke bedragen niet erg snel zou kopen via internet(zonder daadwerkelijk met eigen ogen te zien) vond ik deze er ook verdacht uitzien. Kon de vinger er echter niet opleggen waarom. Als ik dit allemaal lees denk ik dat het een goede keus was om überhaupt niet te bieden. Toch erg vervelend dat iemand bijna 500 euro heeft betaald voor een op zijn zachtst gezegd verdachte munt.

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 01 jun 2015, 23:42

Inderdaad jammer dat het bij catawiki nog steeds een beetje een zooitje is, maar je mag van een verzamelaar van munten toch ook wel verwachten dat ze zich eens verdiepen in wat ze verzamelen. Het zijn toch best redelijke bedragen waar het om gaat. Heel veel medelijden heb ik dan ook niet met deze koper. Dit laat natuurlijk onverlet dat je bij een veiling mag verwachten dat de zaakjes wel op orde zijn. Maar geen verstand van munten en dan zoiets kooen is natuurlijk ook niet al te snugger.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 jun 2015, 08:23

Zo vals als wat. Het omschrift klopt echt niet. De afstanden tussen de letters zijn heel anders dan ze horen te zijn.
Spaarvarken schreef:Inderdaad jammer dat het bij catawiki nog steeds een beetje een zooitje is, maar je mag van een verzamelaar van munten toch ook wel verwachten dat ze zich eens verdiepen in wat ze verzamelen. Het zijn toch best redelijke bedragen waar het om gaat. Heel veel medelijden heb ik dan ook niet met deze koper. Dit laat natuurlijk onverlet dat je bij een veiling mag verwachten dat de zaakjes wel op orde zijn. Maar geen verstand van munten en dan zoiets kooen is natuurlijk ook niet al te snugger.
Ik vind dat wel wat te makkelijk. Niet iedereen verzamelt op dezelfde manier. De een bekijkt alle details van een munt en kan je zo alle varianten noemen, de ander gaat het meer om het verhaal erachter en weer een derde wil gewoon een serie compleet hebben. De eerstgenoemde zal goed in staat zijn om echt en vals te onderscheiden, de tweede en derde veel minder. En het is nou niet zo dat de benodigde info makkelijk te vinden is. Als het doel is om verzamelen voor een grote groep interessant te houden, dan moeten we niet gaan beginnen met 'dan had je maar beter uit moeten kijken'. Iedereen gaat wel eens de mist in, en als dat dan het antwoord is dan zullen veel mensen daarna besluiten om niet verder te gaan met hun hobby.
En het is niet zo dat mensen beter uitkijken bij grotere uitgaven. Kijk hoe weinig de gemiddelde Nederlander weet over zijn hypotheek, pensioen of woekerpolis.
Degene die hier beter had moeten uitkijken is de verkoper: van hem hadden we beter mogen verwachten.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 02 jun 2015, 08:33

spatbord schreef: Degene die hier beter had moeten uitkijken is de verkoper: van hem hadden we beter mogen verwachten.
Is dat zo? Catawiki is toch een echte veiling? Dan is het het veilinghuis en de veilingmeester die de echtheid moet garanderen.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 jun 2015, 08:55

neozion schreef:
spatbord schreef: Degene die hier beter had moeten uitkijken is de verkoper: van hem hadden we beter mogen verwachten.
Is dat zo? Catawiki is toch een echte veiling? Dan is het het veilinghuis en de veilingmeester die de echtheid moet garanderen.
Ik neem aan 'Catawiki is toch een echte veiling' sarcastisch bedoeld is?

Ze zijn een middelman, niet meer en niet minder, net zoals Ebay dat is. Bij een normale veiling is de tegenpartij voor de koper het veilinghuis, dat is bij Catawiki niet het geval. Ze hebben een veilingmeester, maar die zit er voor spek en bonen. Een veilinghuis garandeert in zijn voorwaarden specifiek de echtheid van de losse kavels, Catawiki zegt in zijn voorwaarden: 'De bij het kavel vermelde verkoper is en blijft volledig verantwoordelijk voor de te leveren producten of diensten.' Oftewel: wij vangen wel geld, maar nemen geen enkele verantwoordelijkheid. Alles mag, zolang het ons maar geld oplevert.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 02 jun 2015, 09:49

Nu maar hopen dat de koper dit forum leest. :knipoog: Hij of zij kan de munt dan weigeren of terugsturen naar de verkoper, Numisfilius (100%, 171 beoordelingen).

Het is wel verstandig om munten vooraf goed te vergelijken. In dit geval was een foto van een originele 1863er redelijk snel te vinden. Zelf doe ik dat soms ook (zoals bij een 3 gulden Willem I via een Duitse veiling), twee foto's naast elkaar zetten en goed vergelijken. Hoe betrouwbaar een veilinghuis ook is, er glippen altijd dingen door. En zorg ervoor dat je een weegschaal hebt die tot twee cijfers achter de komma gaat, die dingen kosten bijna niets meer.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 02 jun 2015, 10:45

spatbord schreef:
neozion schreef:
Ik neem aan 'Catawiki is toch een echte veiling' sarcastisch bedoeld is?

Ze zijn een middelman, niet meer en niet minder, net zoals Ebay dat is. Bij een normale veiling is de tegenpartij voor de koper het veilinghuis, dat is bij Catawiki niet het geval. Ze hebben een veilingmeester, maar die zit er voor spek en bonen. Een veilinghuis garandeert in zijn voorwaarden specifiek de echtheid van de losse kavels, Catawiki zegt in zijn voorwaarden: 'De bij het kavel vermelde verkoper is en blijft volledig verantwoordelijk voor de te leveren producten of diensten.' Oftewel: wij vangen wel geld, maar nemen geen enkele verantwoordelijkheid. Alles mag, zolang het ons maar geld oplevert.
Dan snap ik niet waarom ze het veilingen mogen noemen en dat ze een veilingmeester hebben. Het is dus net zoals ebay een plek waar de koper en verkoper bij elkaar gebracht worden. Niet een veiling dus.
(Ik heb niets met catawiki, zal er ook nooit iets kopen of verkopen (al kan dat dus wel lukratief zijn). Maar verbaas me wel over dat bedrijf als ik het topic zo lees)

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 jun 2015, 11:16

neozion schreef:Dan snap ik niet waarom ze het veilingen mogen noemen en dat ze een veilingmeester hebben. Het is dus net zoals ebay een plek waar de koper en verkoper bij elkaar gebracht worden. Niet een veiling dus. <BR abp="870">(Ik heb niets met catawiki, zal er ook nooit iets kopen of verkopen (al kan dat dus wel lukratief zijn). Maar verbaas me wel over dat bedrijf als ik het topic zo lees)
Een veiling is geen beschermde naam ofzo, iedereen mag iets een veiling noemen. Zoals Wikipedia het omschrijft: "Een veiling is een markt waarbij één of meer objecten worden toegewezen aan bieders aan de hand van welgedefinieerde regels. Deze regels specificeren voor elke bieder welke objecten hij wint en hoeveel hij moet betalen, afhankelijk van zijn bod en de biedingen van andere bieders."
De benaming betreft dan ook vooral de manier van verkoop (bv. bij opbod of afslag), maar zegt niets over de kwaliteit of echtheid van wat er verkocht wordt. En de persoon die bepaalt wat er wel en niet verkocht wordt een veilingmeester noemen verandert daar ook niets aan.
En dat er dan af en toe mensen zijn die veronderstellen dat ze doen wat een 'echt' veilinghuis doet is mooi meegenomen door hen. Ze zullen dan ook niet proberen die illusie te verbreken. Succesvolle marketing dus.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 02 jun 2015, 12:27

Duidelijk verhaal.
Ik kom zeer regelmatig bij echte veilingen, maar daar is toch echt het veiling huis in gebreke mocht de kavel vals zijn.
Daarom had ik ook de indruk dat de veilingmeester achter zijn producten zou staan.

Mooie Muntjes
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mooie Muntjes » 02 jun 2015, 12:56

rijksdaalder is niet verkocht omdat reserve prijs niet is gehaald (mazzeltje....). Catawiki gaat er naar kijken maar dat hadden ze eigenlijk eerder al goed moeten doen.

Dit kavel wordt er nu toevallig uitgepikt maar kon net zo goed aan ander kavel zijn. Op de veiling van gisteren tel je zo meerdere kavels waarvan de gradatie / omschrijving mooier is dan het product zelf. De biedingen zijn hierdoor ook hoger dan het product eigenlijk waard is.

Het zou zo jammer zijn als (beginnend) verzamelaars hierdoor teleurgesteld raken in het verzamelen en afhaken. Dat stoort ons eigenlijk nog het meest omdat dit iedereen raakt en niet goed is voor de numismatiek. Ik hoop dat ze daar eens aan denken in plaats van de €€€

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 02 jun 2015, 17:49

Mooie Muntjes schreef:Ik hoop dat ze daar eens aan denken in plaats van de €€€
En daar heb ik een heel hard hoofd in. Catawiki blijft gewoon zeggen dat het aangeboden kavel volledig onder verantwoordelijkheid van de verkopende partij valt. Het enige wat zij doen is gelegenheid bieden om koper en verkoper tot elkaar te brengen. En daar verdienen ze mooi op: ieder verkocht kavel wordt qua prijs verhoogd met 9% voor de koper, en de verkoper krijgt op zijn uitbetaling 15% ingehouden. In totaal dus 24%. En reken maar eens uit wat de omzet van één avondje muntenveiling is.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 02 jun 2015, 23:01

Spatbord het is wel erg gemakkelijk om een koper van elke blaam te zuiveren. En en de vergelijking met complexe financiele producten gaat zeker niet op. Van een verzamelaar van duurdere stukken mag je verwachten dat ze zich toch verdiepen in de materie. Laat natuurlijk onverlet dat er veel bedriegers rondlopen, maar of ze je belazeren kun je zelf toch wel veel aan doen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch » 03 jun 2015, 11:00

Een veiling is natuurlijk geen beschermde naam, maar een organisatie die zich veiling noemt en grotendeels handelt als een veiling en dus sterk de indruk wekt een veiling te zijn, moet toch aan een bepaalde verwachting voldoen. Er is een zekere consensus over de definitie van het woord veiling en als een organisatie niet aan die definitie voldoet, kun je stellen dat er van misleiding sprake is. Marktplaats en eBay lijken ook sterk op veilingen, maar zij gaan niet zo ver een "veilingmeester" aan te stellen. Deze websites houden ook geen geregelde veilingen, wat CW wel doet. Dit laatste lijkt me van groot belang.

Hoewel "veiling" en, misschien nog wel belangrijker, "veilingmeester" geen beschermde namen zijn, wekken deze namen en het houden van geregelde veilingen wel zekere verwachtingen, zeker daar de term "veiling" expliciet in het BWB gedefinieerd staat. Bovendien faciliteert CW in sommige gevallen oplichting en lijkt zij achteraf geen maatregelen te nemen. Voor het faciliteren van criminele activiteiten kun je vervolgd worden.

De rechter zal o.a. toetsen of voldaan is aan de definitie volgens BWB 6.5.1 art. 230G-1j. Aangezien hieraan voldaan is, is het aan de rechter om te besluiten of de definitie van commerciële garantie onder BWB 6.5.1 art. 230G-1k eveneens van toepassing is. M.a.w. of de aanvullende voorwaarden die CW heeft opgesteld, al of niet rechtmatig zijn.

Ik ben absoluut geen juridisch expert, maar ik vermoed dat je bij de rechter sterk staat als je met deze argumenten CW medeverantwoordelijk stelt voor een bijzonder grote schadepost na de aankoop van een dure munt die achteraf vals is gebleken. Het zou erg interessant zijn om eens een rechtszaak hierover te volgen.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat de koper een verantwoordelijkheid heeft, maar die verantwoordelijkheid is vooral in dit geval uitermate beperkt. Als een amateur een item verkoopt aan een andere amateur en het item achteraf vals blijkt te zijn, dan heeft de koper gewoon pech. Als een professional zoals CW echter bij de transactie betrokken is, mag er van deze professional verwacht worden dat deze zowel de verkopende als de kopende partij beschermt door zijn expertise in te zetten. Als CW dat niet doet, is CW nalatig.

Vriendelijke groeten,

Mark

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 03 jun 2015, 13:58

marksch schreef:Een veiling is natuurlijk geen beschermde naam, maar een organisatie die zich veiling noemt en grotendeels handelt als een veiling en dus sterk de indruk wekt een veiling te zijn, moet toch aan een bepaalde verwachting voldoen.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat de koper een verantwoordelijkheid heeft, maar die verantwoordelijkheid is vooral in dit geval uitermate beperkt. Als een amateur een item verkoopt aan een andere amateur en het item achteraf vals blijkt te zijn, dan heeft de koper gewoon pech. Als een professional zoals CW echter bij de transactie betrokken is, mag er van deze professional verwacht worden dat deze zowel de verkopende als de kopende partij beschermt door zijn expertise in te zetten. Als CW dat niet doet, is CW nalatig.
:klap:

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 06 jun 2015, 00:24

Hier ook weer een leuke: (niks ernstigs, maar toch niet echt netjes.)

http://veiling.catawiki.nl/kavels/21406 ... -1284-1406
http://veiling.catawiki.nl/kavels/21406 ... -1237-1312

Totaal verkeerd gedetermineerd. Al deze Spaanse koningen hebben nooit munten geslagen in Italië, laat staan op Sicilië. Ook zijn geen van hen ooit Roomse-duitse keizer geweest..
De verkoper heeft er wel een handje van om munten gelijk toe te schrijven aan Sicilië, ook al komen ze daar niet vandaan;

Deze komen allemaal uit Lucca (zijn alle drie gelijk, toch schrijft hij ze aan verschillende keizers toe...), Hier hebben we er twee uit Duitsland en een uit Lucca, Hier een muntje uit Venetië, een die daadwerkelijk uit Sicilië komt, de laatste komt aan het wapenschild te zien niet uit Sicilië, maar uit Aquileia. Hier weer twee die uit Lucca komen en een halve vroege middeleeuwer, die niet uit Sicilië komt (weer klopt er niks van de koningen). Toch worden ze allemaal aan Sicilië toe geschreven.

Waarschijnlijk zijn er nog meer, maar die kan ik zo snel niet vinden.

Groet,

Mika

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 06 jun 2015, 11:33

George_III schreef:Totaal verkeerd gedetermineerd.
Groet,
Mika
Dat zie je wel vaker. Ook op Ebay en MP. Slordig maar het levert soms ook onverwachte koopjes op. Bijvoorbeeld: vooral Duitse aanbieders zijn al gauw geneigd provinciale munten aan Utrecht toe te schrijven als er TRANS op staat (Overijssel) en andersom als er TRAI op staat (Utrecht) aan Overijssel. Mijn Friese Leicester rijksdaalder http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=8&t=15050&p= werd door de verkoper (bewust/onbewust?) toegeschreven aan Holland. Een verschil tussen R1 en R3. :knipoog:

Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico » 06 jun 2015, 15:14

Sommige verkopers zijn eigenlijk niet geinteresseerd in wat ze verkopen, zo heb ik een paar jaar geleden op Ebay een mooie philipsdaalder gekocht van iemand die het teveel moeite vond om even gewicht en diameter te bepalen. Speurwerk van mij leverde op dat het alleen een philipsdaalder kon zijn, (Brugge 1573) maar van de verkoper kreeg ik een vaag antwoord, "een cm of 4 doorsnede en ik denk ongeveer 25 gram." Toch de gok maar genomen, bleek het een hele nette philipsdaalder te zijn.

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 09 jun 2015, 20:38

Het verkeerd determineren is inderdaad geen probleem, zelfs de beste veilinghuizen doen dat wel eens. Maar zoals deze verkoper structureel alles standaard toeschrijft aan Sicilië, maar wel aan de goede koning (het kan dus haast niet anders of hij weet de goede muntplaats wel), en het geven van valse informatie zet mij nou echt niet aan tot het kopen van zijn producten. Is ook niet echt netjes.

Groet,

Mika

Terug naar “Veilingen”