Catawiki: waar slaat een schatting nog op?

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Catawiki: waar slaat een schatting nog op?

Bericht door koenmunten » 23 dec 2014, 13:02

Johanavw schreef:Heb zelf gisteravond dankzij een tip van janssenfrank :thumb up: dit kavel gewonnen, voor naar mijn mening een hele nette prijs. Deze munt wilde ik nog heel graag toevoegen aan mijn verzameling. De laatste munt die ik nog graag wil. Nu weer helemaal focus op mijn echte liefde de bankbiljetten :lach: .

http://veiling.catawiki.nl/kavels/10836 ... -in-londen
Gefeliciteerd. Af en toe kun je natuurlijk wel ook munten voor een mooie prijs bemachtigen. Het gaat er echter meer om of de veiling zelf klopt. Er zijn hier tal van zaken genoemd die onduidelijk zijn en er is dus twijfel of het allemaal wel klopt. Dat er op veel vragen geen duidelijk en officieel antwoord komt is natuurlijk een veeg teken. Voor mij reden om op dit moment niet te bieden op de veilingen en ook zelf niets aan te bieden (dat laatste heb ik bij Catawiki trouwens ook nog niet gedaan, maar ik had twee maanden geleden al wel een paar dingen klaar staan om het eens te gaan proberen ;-). Blijf het wel kritisch volgen :eeeh:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Johanavw
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Johanavw » 23 dec 2014, 13:20

koenmunten schreef:
Johanavw schreef:Heb zelf gisteravond dankzij een tip van janssenfrank :thumb up: dit kavel gewonnen, voor naar mijn mening een hele nette prijs. Deze munt wilde ik nog heel graag toevoegen aan mijn verzameling. De laatste munt die ik nog graag wil. Nu weer helemaal focus op mijn echte liefde de bankbiljetten :lach: .

http://veiling.catawiki.nl/kavels/10836 ... -in-londen
Gefeliciteerd. Af en toe kun je natuurlijk wel ook munten voor een mooie prijs bemachtigen. Het gaat er echter meer om of de veiling zelf klopt. Er zijn hier tal van zaken genoemd die onduidelijk zijn en er is dus twijfel of het allemaal wel klopt. Dat er op veel vragen geen duidelijk en officieel antwoord komt is natuurlijk een veeg teken. Voor mij reden om op dit moment niet te bieden op de veilingen en ook zelf niets aan te bieden (dat laatste heb ik bij Catawiki trouwens ook nog niet gedaan, maar ik had twee maanden geleden al wel een paar dingen klaar staan om het eens te gaan proberen ;-). Blijf het wel kritisch volgen :eeeh:
Bedankt voor de felicitatie! Volg de discussie en ben zeker van mening dat Catawiki openheid van zaken moet geven over de misstanden die aangekaart zijn.

Wilde mijn blijdschap overbrengen dat het heel soms lukt om een kavel te bemachtigen tegen een fatsoenlijke prijs.
Maar zoals o.a. door JVS aangegeven over de schattingen zijn er echt problemen bij Catawiki.
Verzamelaar van bankbiljetten uit (voormalig) communistische landen.

Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.

Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.

€ 2,- CC

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 23 dec 2014, 13:51

Gefeliciteerd met het mooie muntje Johan.
Het is inderdaad een "normale" prijs. Meestal gaan ze bij Catawiki voor meer dan 200 euro (opgeld meegerekend).

De reactie zal nog wel even uitblijven... Ze zitten eerst, zoals door mijzelf geopperd ,aan de communicatieve vaardigheden te werken ;-)

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 23 dec 2014, 14:51

Altijd leuk om een collega verzamelaar te kunnen helpen.

Het viel me nog op dat er ook een dubbeltje en een kwartje met Wilhelmina in London werden aangeboden, maar bij deze twijfelde ik toch wel aan de authenticiteit. Met een dremel kun je tenslotte ook leuke dingen maken. Deze gulden leek me wel echt en ik wist dat Johan er een zocht.

Vorige week heb ik zelf een leuk lotje Vaticaanstad gewonnen. Foto's zal ik plaatsen in het "nieuwe aanwinsten"-topic. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Catawiki is voor mij een leuk hulpmiddel om info te vinden over bepaalde munten. Soms haal ik er ook leuke aanbiedingen weg. In die zin is het voor mij een veredelde vorm van marktplaats. Ook daar kun je leuke dingen vinden, maar er staat ook de nodige onzin op. Dat laatste is natuurlijk heel jammer. Zeker ook omdat ze professionals in dienst hebben die de boel in de gaten zouden moeten houden. Misschien is het wel een van de goede voornemens voor 2015 van catawiki om beter en duidelijker te communiceren.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 23 dec 2014, 19:21

Johanavw schreef:Heb zelf gisteravond dankzij een tip van janssenfrank :thumb up: dit kavel gewonnen, voor naar mijn mening een hele nette prijs. Deze munt wilde ik nog heel graag toevoegen aan mijn verzameling. De laatste munt die ik nog graag wil. Nu weer helemaal focus op mijn echte liefde de bankbiljetten :lach:
Ik heb hier nog een catawiki muntenveiling kortingsbon liggen van 20 euro die tot 31 december geldig is. Als je nog niet betaald hebt laat het me dan weten, dan stuur ik je de kortingscode toe. Mocht je al wel betaald hebben, dan is er misschien nog wel iemand anders die interesse heeft. Dat hoor ik dan ook graag.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 23 dec 2014, 23:44

Helaas geen reactie meer van Catawiki mogen ontvangen, jammer... Zie ik het nu goed dat ze al een nieuwe veilingmeester hebben gevonden voor de muntensectie?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 24 dec 2014, 00:11

Eric-T :klap:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 24 dec 2014, 18:17

Ik loop niet vooruit op sommige zaken maar ik denk dat Grivna meer verstand heeft van munten dan degene die er zat.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 24 dec 2014, 18:25

Dat is helaas iemand anders ;-)

Eric Toonen is de nieuwe veilingmeester = ook bekend als eric-t
Niet te verwarren met Eric T.....G = ook bekend als grivnagozer
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 24 dec 2014, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 24 dec 2014, 18:28

Nou, dan wens ik hem sterkte toe. Gemiste kans voor Catawiki.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 24 dec 2014, 22:03

Ik weet nog wel iemand voor de bankbiljetten afdeling :lach: :lollig:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 25 dec 2014, 12:20

Patrick P maar volgens mij doet hij daar al iets.

Alfred

Johanavw
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Johanavw » 25 dec 2014, 22:37

Ilosab schreef:Patrick P maar volgens mij doet hij daar al iets.

Alfred
Is hij niet moderator voor de catalogus? Je kunt je verzameling online bijhouden op Catawiki. Volgens mij help hij mee om het bankbiljetten gedeelte correct te krijgen.

Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.

Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.

€ 2,- CC

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 25 dec 2014, 22:46

In ieder geval geen veilingmeester nee, staat ook niet in het lijstje er bij.

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 02 jan 2015, 22:01

Ik zie dat Jos Z. nog steeds veiling meester is van de munten en bankbiljetten afdeling.

Ik zie dat er nog steeds spullen worden aangeboden die twee weken geleden er ook op stonden.

Ik zie dat de foto's met name van bankbiljetten nog meer zijn bewerkt om ze beter te laten lijken dan ze werkelijk zijn.

Ik zie dat catawiki zich niets aantrekt van de kritiek.

maar wat ik vooral ZIE, is het stilzwijgen waar Catawiki zich in hult

Wie zwijgt stemt toe, ik maak hier uit op dat alle kritiek, hier genoemd dus waar zal zijn.... :evil:
Laatst gewijzigd door Arjena3 op 03 jan 2015, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch » 03 jan 2015, 00:13

Eerst nog even de beste wensen. Ook voor Jos natuurlijk ;-)

Het verbaast mij inderdaad ook dat Jos Zinkstok nog gewoon als veilingmeester bij (nagenoeg?) alle munten- en penningenkavels wordt vermeld. Het wordt hoog tijd dat CW eens iets van zich laat horen.

Groet,

Mark

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 03 jan 2015, 08:45

Ik heb ook geen enkele reactie meer ontvangen van Catawiki op een uitgebreide mail die ik stuurde. Dit zou er komen, maar door drukte was dat niet gelukt. Inmiddels is die belofte bijna 2 weken oud...

Ik maak er voorzichtig uit op dat Catawiki wederom hoopt op een kil briesje die deze onvrede bij haar gebruikers wel over zal laten waaien.

Ik was aangenaam verrast toen ik persoonlijk door een van de bedenkers van Catawiki werd benaderd. Ik weet niet wat er speelt, maar vind het wel erg opmerkelijk (misschien zelfs absurd) dat dit wederom de weg is die ze willen bewandelen. In mijn ogen neem je, je klant zo compleet niet serieus. De gratis catalogus was leuk, werkte ook niet altijd even goed, maar dat werd opgelost. Een veiling waar flink mee wordt gecashed blijkt echter het idee achter dit gehele plan. Is de catalogus enkel maar een onderdeel van het plan om zoveel mogelijk geïnteresseerden op het platform te krijgen om hen daarna mee te trekken in de veilingen? Ben ook wel benieuwd of er op andere gebieden (boeken, kunst, strips, etc.) ook dezelfde zaken worden opgemerkt.

Hoop dat Catawiki nog zal reageren maar denk dat ze er inderdaad zelf ook achter zijn gekomen dat heel het Catawikisysteem zo lek is als een mandje...

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter

Mooie Muntjes
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mooie Muntjes » 06 jan 2015, 18:07

Wij hebben de nieuwe veilingmeester van Catawiki via email benaderd en gevraagd om een inhoudelijke reactie op de (ham)vraag hoe het mogelijk is dat dezelfde producten meermaals kunnen worden aangeboden. Eigenlijk hetgeen wij zomer 2013 al hebben gevraagd maar nooit een antwoord op hebben ontvangen. Hij heeft aangegeven erop terug te komen maar dat hij eerst e.e.a. moet uitzoeken. Wij begrijpen dat er even tijd nodig is. Hij is nieuw en de persoon waar wij destijds alles mee hebben besproken en via USB-stick hebben aangeleverd is niet meer werkzaam bij Catawiki.... (lastig)

Overigens hebben wij hem ook, zover hij dat al niet wist, in kennis gesteld van dit forum. Hiermee moet de essentie van reageren toch wel duidelijk worden. Wij gaan er daarom vanuit dat wij binnenkort een inhoudelijke reactie ontvangen. Dat hebben wij na ruim 1,5 jaar wachten toch wel verdiend... Wij houden de situatie in de gaten en komen er op terug.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 07 jan 2015, 16:56

Ik ben benieuwd, maar vind dit stilzwijgen wel heel apart.

Eerst benaderen ze mij met de vraag te overleggen en daar heb ik behoorlijk wat tijd in gestoken. Van de een op de andere dag vervallen ze in stilzwijgen.

Ik heb het idee dat er een paar slimme jongens iets moois hebben opgezet maar verder totaal geen kaas hebben gegeten van bedrijfsvoering of klantenbinding, cq klantvriendelijkheid. In ieder geval komt dit alles op mij wel heel ongemakkelijk en niet erg slim over.

Gr. Jeroen

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 13 jan 2015, 13:34

Dit is toch voor iedereen duidelijk zo, deze handelswijze...

Ze moeten eerst even de tijd hebben om de bakken met geld die binnenkomen te tellen.
Het geld dat door de argeloze verzamelaars en malafide verkopers wordt gesponsord.

Ik ben van mening dat Rene Schoenmakers zich alleen interesseert om de reputatie van Jos Zinkstok hoog te houden.
Dit natuurlijk om imagoschade voor het bedrijf te beperken.

In de mail die Rene heeft verzonden word ik persoonlijk verantwoordelijk gehouden voor deze "hetze" en zelfs schuldig wordt bevonden voor het feit dat Jos ernstig ziek is.
Mijn drijfveer zou zijn dat een kavel is afgekeurd voor het niet behalen van de minimumprijs van 75 euri. Natuurlijk is dit klinkklare onzin.
Van mij mag de complete mail best geplaatst worden Jeroen, zodat een ieder kan zien hoe een groot bedrijf omgaat met kritieken.
Het niet willen of kunnen oplossen is wellicht storend, maar zelfs het probleem verleggen en een ander de schuld geven is gewoon zwak en achterbaks.
Zeker als dit niet gebeurd in een persoonlijke mail, maar slechts indirect, zodat ik me in dit geval niet eens kan verweren of verdedigen, IN MIJN OGEN ZELFS ASOCIAAL...

Het uitblijven van een reactie is begrijpelijk er is geen uitweg meer voor de gegeven verklaringen!

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 13 jan 2015, 14:57

Kom maar op met die mail inderdaad.

meer zeg ik er op dit moment maar niet over.....

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 14 jan 2015, 22:51

Nog steeds doodse stilte vanuit Catawiki in mijn mailbox.

Ik plaats niet graag persoonlijke mails, maar heb nogmaals een vraag bij René van Catawiki gesteld om de beloofde reactie te geven.
Bij het uitblijven van een reactie zal ik kijken of ik passages plaats of wellicht de hele mail, zoveel schokkends staat er ook niet in.

Ik zie wel allemaal beweging in de functies bij Catawiki dus is er wel van alles gaande den ik.

Gr. Jeroen

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 14 jan 2015, 22:53

Ik zag bij de internationale muntenveiling van vanavond dat Jos Zinkstok nog altijd de veilingmeester is....?

Johanavw
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Johanavw » 15 jan 2015, 12:01

Inmiddels heb ik mijn account verwijderd. Heb contact met ze gehad over een verzoek. Laat ik het er maar ophouden dat de gemiddeld conglomeraat klantvriendelijker is.

€ 2,- CC

Rene_Catawiki
Lid
Lid

Bericht door Rene_Catawiki » 16 jan 2015, 00:54

"...maar heb nogmaals een vraag bij René van Catawiki gesteld om de beloofde reactie te geven."

Beste Jeroen,

Ik heb je inderdaad in december een mail gestuurd toen ik hoorde dat onze veilingmeester Jos Zinkstok zeer persoonlijk werd aangevallen op jouw forum. Intussen zijn enkele van de ergste teksten verwijderd maar er staan in deze thread nog steeds teksten als "Persoonlijk heb ik alleen negatieve ervaringen met deze weerzinwekkende persoon". Zoals ik in mijn mail al aangaf vind ik het op deze manier op de persoon spelen erg kwalijk en ik vind het jammer dat je een publiek podium biedt voor dergelijke persoonlijke aanvallen. Jos is gewoon een werknemer van ons bedrijf en nu inderdaad ziek, zoals iemand in deze thread al aangaf, en niet in staat om zelf te reageren. Vandaar dat ik dit nu doe. Het is hier erg druk, inmiddels zijn we een bedrijf met meer dan 100 werknemers en organiseren we wekelijks veilingen in 50 verschillende categorieën, en daarom was ik daar helaas nog niet eerder aan toegekomen, waar je me gisteren terecht op wees.

Ik zal proberen hieronder op de belangrijkste in deze thread aan de orde gekomen onderwerpen in te gaan. Ik verwacht niet dat het me lukt om alles af te dekken maar zal mijn best doen.

Hoge opbrengsten
Er wordt hier herhaaldelijk gemeld dat bepaalde opbrengsten niet mogelijk zouden kunnen zijn en deze daarom wel gemanipuleerd moeten zijn. Nog even los van wat we dan met die manipulatie op zouden schieten, ik kan je verzekeren dat dit echt niet het geval is. Om dat aan te tonen ben ik zelf in een concrete case gedoken die je in je mail als belangrijkste voorbeeld gaf. Ik zag dat dezelfde case ook in deze thread specifiek is genoemd. Het gaat om dit kavel: http://veiling.catawiki.nl/kavels/10347 ... lian-koala Dit kavel blijkt, kort na afloop van de veiling, gewoon betaald te zijn door een Nederlandse koper uit Zeeland die op onze veilingen bij allerlei verschillende aanbieders munten en andere zaken koopt. Van één van de bekendste muntenhandelaren van Nederland (ik heb je in mijn eerdere mail de naam genoemd) tot allerlei andere handelaren en particuliere aanbieders. Niets verdachts aan te zien. Ik heb aangeboden om je in contact te brengen met deze koper en met de verkoper Muntenhoek uit Werkendam die al 133 verkopen heeft gedaan via onze veilingen aan allerlei verschillende kopers uit binnen en buitenland. Tussen de betreffende koper en verkoper kan ik werkelijk geen enkele relatie ontdekken. Je gaf helaas aan dat je dat in contact brengen liever niet wilt. Dan houdt het voor mij echter wel op. Ik zou niet weten wat ik er dan nog meer aan kan doen om je te laten zien dat dit echt een correct verlopen veiling is.

Wat volgens mij in bredere zin het issue is, is dat wij een veel groter publiek aanspreken, ook internationaal, dan je normaal op een muntenbeurs of een traditionele muntenveiling ziet. Daardoor krijg je soms veel hogere uitslagen voor munten dan je zou verwachten. Door deze over het algemeen mooie opbrengsten, worden mensen soms boos als de veilingmeester een kavel niet accepteert omdat hij verwacht dat de opbrengst onze ondergrens niet zal halen of omdat hij twijfelt aan de echtheid of de opgegeven conditie. Xntriq-coins, die in deze thread de meest aanvallende reacties heeft geplaatst, schrijft zelf op 1 december ook al: "ik kan niet ontkennen dat ik gebruik heb gemaakt van de soms veel te hoge veilingprijzen. Door complete series aan te bieden op Catawiki die voor hogere prijzen werden verkocht dan op bijvoorbeeld marktplaats, heb ik mijn eigen verzameling mooi kunnen aanvullen." Mensen die zeggen dat bepaalde opbrengsten onmogelijk zijn, zien gewoon niet hoeveel mensen er meebieden en dat dat niet alleen maar de door hen verwachte doorgewinterde verzamelaars zijn. Wij doen voor al onze veilingen grootschalige online marketing richting de meest interessante doelgroepen in vele landen, waardoor we een groot internationaal bereik hebben. Je ziet dan ook op al onze veilingen over het algemeen erg goede opbrengsten. Daarom groeit het aanbod ook zo snel. In de postzegelveilingen worden vanaf de start bijvoorbeeld eerstedagenveloppen voor erg hoge bedragen verkocht. Veel postzegelhandelaren geloofden ook niet dat dat kon kloppen, totdat ze ze zelf gingen aanbieden. Vaak zie je dat wij mensen bereiken die vroeger iets hebben verzameld - postzegels, munten of iets anders - en die verzameling nu met veel enthousiasme weer willen oppakken maar geen zin hebben om beurzen te bezoeken of om overal de prijzen te vergelijken. Bovendien vinden veel mensen het bieden spannend en laten zich daar dan ook wel door meeslepen zonder zich er in te verdiepen of het item ergens in een webshop voor minder te koop is. Dit zijn, denk ik, zaken die ver af staan van sommige rationele gebruikers van dit forum die zich wel heel precies verdiepen in alle aanbiedingen en verkoopprijzen uitpluizen en vergelijken. Het is in de praktijk echter zo dat veel andere mensen dat niet doen omdat ze er simpelweg geen tijd voor of zin in hebben. De prijzen bij Albert Heijn zijn ook niet de laagste die je kunt vinden maar toch zijn er vele mensen die daar altijd hun boodschappen doen. Prijzen in gewone winkels zijn al niet overal hetzelfde en op veilingen krijg je, door het specifieke karakter van een veiling, nu eenmaal nog veel grotere afwijkingen naar boven en beneden.

Meebieden door aanbieders
Het is absoluut niet toegestaan dat aanbieders op hun eigen kavels bieden. Het is een kwalijke zaak en we willen dat ook heel graag volledig uitbannen. Het is echter erg lastig om het geheel te voorkomen (zoals dat ook lastig is voor eBay, Marktplaats en alle andere online veilinghuizen). Aanbieders kunnen uiteraard, vanaf het begin van onze veilingen, niet met hun bij ons bekende account op hun eigen kavel bieden. We hebben geëxperimenteerd met het doen van een check op het IP-adres om te voorkomen dat een aanbieder onverhoopt een andere account inzet. Dat gaf echter lastige bijeffecten omdat geheel te goeder trouw mensen hetzelfde IP-adres blijken te kunnen hebben omdat ze in bijv. hetzelfde bedrijf werken (er zijn hele grote organisaties waarin iedereen op hetzelfde IP-adres zit) of op een wifi-netwerk zitten dat door meerdere mensen wordt gebruikt (denk aan de trein of aan evenementencomplexen). Los daarvan blijk je ook nog eenvoudig je werkelijke IP-adres te kunnen verbergen als je dat wil. We hebben intussen miljoenen mensen die onze site bezoeken en je moet niet onderschatten waar je op dit vlak dan allemaal tegenaan kunt lopen. Los van de IP-adres problematiek, is het sowieso altijd mogelijk om zelf op een andere locatie te gaan bieden of dat door een kennis te laten doen. De beste bescherming die we hebben tegen dit fenomeen is dat een aanbieder die dit toch doet altijd het risico loopt om aan een kavel "te blijven hangen" en dan dubbele commissiekosten kwijt is (als aanbieder en bieder) terwijl hij geen verkoop heeft. Dat schrikt natuurlijk erg af en is op dit gebied een voordeel dat op Marktplaats bijvoorbeeld niet bestaat omdat je daar geen commissie betaalt.

Bieding door veilingmeester Jos Zinkstok zelf
Die door Xntriq-coins aangekaarte kwestie over zijn feedback als veilingmeester is een oude koe die ooit door een technische probleem is ontstaan, waar Jos helemaal niets aan kon doen en wat hij indertijd intern ook al gesignaleerd heeft bij onze programmeurs.

Opnieuw aanbieden van kavels
Het opnieuw plaatsen van kavels kan verschillende oorzaken hebben waaronder: de reserveprijs is niet gehaald (dan kan er opnieuw geplaatst worden mits er de 2e keer geen reserveprijs meer is of deze aanzienlijk lager is dan tijdens de eerdere poging; we stimuleren aanbieders via een automatische mail na afloop van de veiling ook om niet verkochte kavels onder die voorwaarden opnieuw te proberen), kavel is niet betaald door de koper (komt gelukkig niet vaak voor maar gebeurt uiteraard ook soms en in absolute zin gebeurt het wel steeds vaker gezien het grote aantal kavels dat we iedere week veilen) of er is een dispuut ontstaan na betaling tussen koper en verkoper waardoor het kavel geannuleerd moet worden en opnieuw aangeboden wordt. Ook gebeurt het regelmatig dat een verkoper meerdere exemplaren van hetzelfde object heeft en niet steeds opnieuw foto's maakt, wat weliswaar een eis van ons is maar we gewoon niet altijd opmerken omdat een veilingmeester niet exact in zijn hoofd kan hebben wat er allemaal al door wie is geveild. Er worden regelmatig aanbieders aangesproken omdat later bleek dat ze voor eenzelfde soort munt of postzegel, maar niet exact hetzelfde exemplaar, uit luiheid dezelfde afbeelding hadden gebruikt. In de periode voor de invoering van het huidige reserveprijs systeem zijn er overigens nog verschillende andere systemen uitgeprobeerd zoals het starten van kavels op een hoger startbod e.d., hetgeen ook tot gevolg kon hebben dat kavels door aanbieders opnieuw werden geplaatst, bijvoorbeeld als het startbod niet werd gehaald. Als je nu een kavel bekijkt dat eerder is geveild maar niet is verkocht dan is dat niet zichtbaar. Dat is iets dat we in de toekomst nog zouden kunnen toevoegen om het duidelijker te maken. Ons uiteindelijke reserveprijs systeem is trouwens niet uniek. Ook eBay heeft een dergelijk reserveprijs systeem en ook daar zie je daarom vaak "reserve not met" als je biedt (ook bij eBay beginnen aanbieders vaak niet op de reserveprijs / limiet maar op een laag startbedrag, dat is echt niet iets raars zoals hier wel gesuggereerd wordt), en de verkoper heeft ook bij eBay dan de mogelijkheid om het weer opnieuw te proberen in een nieuwe veiling als de reserve niet is gehaald.

"Voortrekken van bedrijven rond Assen of aan de veilingmeester gerelateerde bedrijven"
Dit is een grove en vrij absurde beschuldiging. Er zijn nauwelijks grote aanbieders van betekenis rond Assen, waar ons hoofdkantoor staat. Er zitten juist relatief veel aanbieders in het zuiden van het land. Onze veilingmeesters mogen op hun veilingen al geruime tijd hooguit nog enkele kavels aanbieden en dan volledig transparant (op naam van de veilingmeester en met een symbooltje erbij dat verwijst naar uitleg dat in zo'n incidenteel geval een andere veilingmeester dat kavel heeft beoordeeld en in geval van een dispuut ook een andere veilingmeester de klacht in behandeling zal nemen). Overigens bieden de muntenveilingmeesters, waar de beschuldigingen hier over gaan, al heel lang niet of nauwelijks kavels aan.

Veelheid aan mails
Wij sturen inderdaad regelmatig mails. Veel mensen vinden dat prettig omdat ze dan weten wanneer in "hun categorie" een nieuwe veiling start of afloopt. Ik begrijp echter goed dat niet iedereen dat even prettig vindt. In al onze mails kun je je, onderaan de ontvangen mail, daarom altijd meteen afmelden van de mailinglist. Het is wel mogelijk dat je op verschillende mailinglists terecht komt afhankelijk van de interesses die je direct of indirect (door op een bepaalde veiling te bieden) aangeeft. Daar moet je je dan wel apart van afmelden omdat het verschillende mailinglists betreft. Overigens vind ik het wel wat bijzonder dat jij zelf op dit punt ook klachten hebt, Jeroen. Kijk nog maar eens naar onze eerste mailwisseling uit 2009, tijdens de opstartfase van dit Munthunter-forum, waarvoor je, ongetwijfeld uit enthousiasme, al onze muntenverzamelaars een promotiemail stuurde :-) Maar goed, dat was en is voor mij geen big issue zoals je weet en ik waardeer het altijd heel erg als mensen enthousiast aan iets nieuws werken zoals jij deed en doet met dit forum. Veel beter dan aan de zijlijn te gaan staan en nieuwe initiatieven alleen maar af te kraken (iets waar we in Nederland overigens erg goed in zijn…)

Tenslotte: wij veilen intussen 10.000 kavels per week ofwel meer dan een half miljoen kavels per jaar, van tienduizenden verschillende aanbieders uit vele landen. Het is niet heel moeilijk om daar kavels tussen te vinden waarbij er ergens in het proces iets kleins of groots mis is gegaan. Het is helaas onmogelijk om dit te voorkomen omdat veilingmeesters, en bijvoorbeeld ook onze customer support medewerkers, nu eenmaal mensen zijn en er bij mensenwerk altijd dingen mis gaan. We proberen daar dan altijd van te leren en waar mogelijk mensen die er de dupe van zijn ook te compenseren en onze excuses aan te bieden. Belangrijk is het om te beseffen dat als er bij ons iets mis gaat, dat er dan niet meteen sprake is van kwade opzet. Veel op het oog vreemde zaken zijn gewoon verklaarbaar door het grote bereik van onze veilingen, juist ook bij nieuwe doelgroepen, en de specifieke werking van ons systeem. Om iedere verdenking weg te nemen zijn we overigens bezig om notaris-toezicht te regelen op het complete biedingsproces. Ik verwacht dat dat er op korte termijn is.

Ik hoop dat ik jullie zo wat meer achtergrond heb kunnen geven m.b.t. de belangrijkste in deze thread besproken onderwerpen. Er zullen vast reacties op mijn verhaal komen en ik zal proberen dat te volgen. Ik hoop bovenal dat de discussie op een fatsoenlijke wijze verder gaat en medewerkers niet langer zo persoonlijk worden aangevallen. Het is heel makkelijk om op social media mensen te beschadigen. Blijf s.v.p. beseffen dat het hier om echte mensen gaat en wat dat met hen kan doen. Helaas heb ik zelf niet meer de tijd om op iedere case en iedere aantijging in te gaan. Onze customer support medewerkers hebben dat wel en zijn bereikbaar via info@catawiki.nl. Zij doen hun uiterste best om zaken op te lossen waar mogelijk. Veel succes met dit verder erg mooie en interessante forum.

vriendelijke groeten, René

Terug naar “Veilingen”