Aanwinsten MPO

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Volgers: Ilosab, koenmunten, maarten89

Re: Aanwinsten MPO

Berichtdoor Jan W » 03 Dec 2014, 15:41

NijmegenMunten schreef:Nou heb 1 kavel sowieso. Maar ander heeft 140 opgebracht en ik had schriftelijk 140 geboden. Heb online meegekeken en toen stond er volgens mij zaal bij, dus die heb ik niet. Ondanks dat ik het al zeker weet toch stiekem een beetje hoop :knipoog: . Voor de andere 6 kavels allemaal overboden helaas.

In principe is een schriftelijk bod ook een zaalbod. Het kan niet zijn dat jouw schriftelijke bod tijdens de veiling geëvenaard wordt met een zaalbod en dat deze dan voorgaat. Ze starten gewoon met het hoogst opgegeven schriftelijke bod (en dat dan één biedstap hoger dan het één na hoogste bod natuurlijk). Volgens mij moet je de munt dus gewoon gewonnen hebben.
Jan W
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor spatbord » 03 Dec 2014, 17:11

Jan W schreef:In principe is een schriftelijk bod ook een zaalbod. Het kan niet zijn dat jouw schriftelijke bod tijdens de veiling geëvenaard wordt met een zaalbod en dat deze dan voorgaat. Ze starten gewoon met het hoogst opgegeven schriftelijke bod (en dat dan één biedstap hoger dan het één na hoogste bod natuurlijk). Volgens mij moet je de munt dus gewoon gewonnen hebben.

Niet noodzakelijkerwijs: stel dat er een ander schriftelijk bod was van 120. Dan beginnen ze met 130 (het bod van Nijmegenmunten), en vervolgens biedt iemand in de zaal 140. In dat geval gaat hij naar degene in de zaal voor 140.
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor Jan W » 03 Dec 2014, 18:09

spatbord schreef:
Jan W schreef:In principe is een schriftelijk bod ook een zaalbod. Het kan niet zijn dat jouw schriftelijke bod tijdens de veiling geëvenaard wordt met een zaalbod en dat deze dan voorgaat. Ze starten gewoon met het hoogst opgegeven schriftelijke bod (en dat dan één biedstap hoger dan het één na hoogste bod natuurlijk). Volgens mij moet je de munt dus gewoon gewonnen hebben.

Niet noodzakelijkerwijs: stel dat er een ander schriftelijk bod was van 120. Dan beginnen ze met 130 (het bod van Nijmegenmunten), en vervolgens biedt iemand in de zaal 140. In dat geval gaat hij naar degene in de zaal voor 140.

Maar in dit geval was er schriftelijk dus 140 geboden door NijmegenMunten. Daar ging ik vanuit in mijn redenatie.

Het kan overigens wel zijn dat iemand anders eerder 140 euro schriftelijk bood. Die gaat dan voor bedenk ik mij. Dat overkwam mij dus twee keer op de afgelopen Schulmanveiling.
Laatst gewijzigd door Jan W op 03 Dec 2014, 18:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Ilosab » 03 Dec 2014, 18:22

NijmegenMunten schreef:
Ilosab schreef:Je kunt datgene wat je gewonnen hebt toch downloaden van de site van MPO Auctions?
Op de MPO site staat ook de opbrengstlijst dus daar kun je zien wat je hebt gewonnen. Alfred

Nou heb 1 kavel sowieso. Maar ander heeft 140 opgebracht en ik had schriftelijk 140 geboden. Heb online meegekeken en toen stond er volgens mij zaal bij, dus die heb ik niet. Ondanks dat ik het al zeker weet toch stiekem een beetje hoop :knipoog: . Voor de andere 6 kavels allemaal overboden helaas.

Dat kan toch niet? Als je 140 schriftelijk hebt geboden dan kan de zaal toch niet met 140 hebben gewonnen? Je hebt je bod eerder uitgebracht dan de zaal dus de zaal had meer moeten bieden.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor spatbord » 03 Dec 2014, 19:14

Jan W schreef:Maar in dit geval was er schriftelijk dus 140 geboden door NijmegenMunten. Daar ging ik vanuit in mijn redenatie.
Het kan overigens wel zijn dat iemand anders eerder 140 euro schriftelijk bood. Die gaat dan voor bedenk ik mij. Dat overkwam mij dus twee keer op de afgelopen Schulmanveiling.

Zelfs als er geen eerder schriftelijk bod is, kan het volgens mij gebeuren dat je het niet krijgt.
Stel: startprijs is 100, je stuurt een schriftelijk bod in van 150. Er is geen ander schriftelijk bod. De veiling begint: "we starten dit kavel met een bod van 100. Iemand meer dan 100?" Jan zit in de zaal en steekt zijn bordje op. "110 voor Jan", zegt de veilingmeester, "en ik bied 120." Jan steekt weer zijn bordje op. "130 voor Jan, en 140 voor mij." Weer steekt Jan zijn bordje op. "150 voor Jan. Niemand meer dan 150? Dan gaat deze voor 150 naar Jan."
Ik heb nog nooit de veilingmeester bij de laatste stap horen zeggen: "Sorry Jan, mijn schriftelijke bieding wil ook nog wel 150 betalen, dus ik ben ook 150 bieden. Iemand meer dan 150? Nee, dan gaat hij naar de schriftelijke bieder."
Misschien heb ik het mis hoor, maar ik heb de indruk dat dit is hoe het gaat...

De verkoopvoorwaarden van MPO stellen:
"Lots are assigned to the highest bidder. In case of two even bids the concerning lot will be assigned to the first
received bidsheet." Dit impliceert dat je als schriftelijke bieding alleen voorrang hebt over andere schriftelijke biedingen. Karel de Geus houdt een vergelijkbare voorwaarde er op na: "When identical mail bids are received by the auctioneer preference is given to the first bid received." Rietdijk is specifieker, zei zeggen: "Bij gelijkluidende biedingen heeft in de regel het zaalbod voorrang boven een schriftelijk bod, ook al is dat eerder uitgebracht."
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor Ilosab » 03 Dec 2014, 19:37

Dat is toch belachelijk. Een schriftelijk bod is veel eerder uitgebracht dan een zaalbod dus dan heeft het schriftelijke toch altijd voorrang? Mogen ze de regels wel eens aanpassen.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor hierm » 03 Dec 2014, 20:09

Ilosab schreef:Dat is toch belachelijk. Een schriftelijk bod is veel eerder uitgebracht dan een zaalbod dus dan heeft het schriftelijke toch altijd voorrang? Mogen ze de regels wel eens aanpassen.

Alfred

Soms past de veilingmeester de regel aan, dat heb ik afgelopen zaterdag nog meegemaakt. Dus ipv 120-130-140-150 ging het van 120-130-140-145-150, door de tussenstap van 145 kwam hij uit bij het schriftelijk bod. het is trouwens erg lastig om een voor ieder aanvaardbare regel te maken, zeker als er 2 of meer uit de zaal bieden en het bod blijft steken op 150 in de zaal (uitgaande dat het eind schriftelijk bod 150 was). Juister zou zijn expliciet te vermelden dat het zaalbod boven schriftelijk bod gaat.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Gebruikers-avatar
hierm
Donateur
Donateur

Berichtdoor NijmegenMunten » 03 Dec 2014, 20:35

Mijn bod stond op 120 voordat de zaalbiedingen begonnen. Als er ook zaal bij schriftelijke bieders staat heb ik een kans. Anyway zodra ik bericht heb laat ik het weten. Toch mooi om te zien dat het jullie ook bezig houd :lach:
Gebruikers-avatar
NijmegenMunten
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor CorioCoins » 03 Dec 2014, 20:46

Ik heb de factuur gisteren al mogen ontvangen dus hopelijk heeft u geluk.
Weliswaar was ik GEEN schriftelijk bidder maar live bidder. (tegen 3% meer dat mag de volgende keer wel eerlijker)
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Jan W » 03 Dec 2014, 20:48

NijmegenMunten schreef:Mijn bod stond op 120 voordat de zaalbiedingen begonnen. Als er ook zaal bij schriftelijke bieders staat heb ik een kans. Anyway zodra ik bericht heb laat ik het weten. Toch mooi om te zien dat het jullie ook bezig houd :lach:

In principe zijn ze gestart met jouw bod van 120 euro (aannemende dat er iemand schriftelijk 110 heeft geboden) waarna in de zaal iemand 130 bood. Vervolgens komen ze weer bij jouw bod van 140 euro terecht. En als vervolgens niemand meer biedt dan is de munt voor jou.

Uit de voorwaarden van MPO: 2. Kavels worden toegewezen aan de hoogst biedende. Bij een gelijk bod wordt het betreffende kavel toegewezen aan de eerst ontvangene bieder.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor spatbord » 03 Dec 2014, 20:54

Jan W schreef:In principe zijn ze gestart met jouw bod van 120 euro (aannemende dat er iemand schriftelijk 110 heeft geboden) waarna in de zaal iemand 130 bood. Vervolgens komen ze weer bij jouw bod van 140 euro terecht. En als vervolgens niemand meer biedt dan is de munt voor jou.

Uit de voorwaarden van MPO: 2. Kavels worden toegewezen aan de hoogst biedende. Bij een gelijk bod wordt het betreffende kavel toegewezen aan de eerst ontvangene bieder.

Ik had net een heel verhaal neergezet, maar om de een of andere reden is dat niet verschenen... Anyway, hier de kern van wat ik zei:
Als je 140 als schriftelijk bod hebt gegeven betekent dat niet automatisch dat je dan het kavel krijgt. Als er twee bieders in de zaal waren in dit geval, dan zou 120 het startbod zijn, dan 130 en 140 in de zaal. Degene die 140 bood in de zaal krijgt het dan. De veilingmeester zegt dan niet: "het schriftelijk bod was ook 140, dus het gaat naar het schriftelijk bod".
De voorwaarden in het Engels van MPO zijn duidelijker: "Lots are assigned to the highest bidder. In case of two even bids the concerning lot will be assigned to the first received bidsheet." Oftewel: dat heeft alleen betrekking op de schriftelijke biedingen. Karel de Geus heeft een vergelijkbare clausule in de voorwaarden: "When identical mail bids are received by the auctioneer preference is given to the fifirst bid received." Rietdijk is het meest expliciet hierin: "Bij gelijkluidende biedingen heeft in de regel het zaalbod voorrang boven een schriftelijk bod, ook al is dat eerder uitgebracht."
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor Johanavw » 03 Dec 2014, 21:01

Ik ben benieuwd wat eruit komt en wie het kavel nu toegewezen heeft gekregen.

Vandaag bericht gekregen dat mijn kavels verzonden zijn.

Nu afwachten :lol:
Verzamelaar van bankbiljetten uit (voormalig) communistische landen.

Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.

Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.

€ 2,- CC
Gebruikers-avatar
Johanavw
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/15305039.html

Berichtdoor Jan W » 03 Dec 2014, 21:17

spatbord schreef:
Jan W schreef:In principe zijn ze gestart met jouw bod van 120 euro (aannemende dat er iemand schriftelijk 110 heeft geboden) waarna in de zaal iemand 130 bood. Vervolgens komen ze weer bij jouw bod van 140 euro terecht. En als vervolgens niemand meer biedt dan is de munt voor jou.

Ik had net een heel verhaal neergezet, maar om de een of andere reden is dat niet verschenen... Anyway, hier de kern van wat ik zei:
Als je 140 als schriftelijk bod hebt gegeven betekent dat niet automatisch dat je dan het kavel krijgt. Als er twee bieders in de zaal waren in dit geval, dan zou 120 het startbod zijn, dan 130 en 140 in de zaal. Degene die 140 bood in de zaal krijgt het dan. De veilingmeester zegt dan niet: "het schriftelijk bod was ook 140, dus het gaat naar het schriftelijk bod".
De voorwaarden in het Engels van MPO zijn duidelijker: "Lots are assigned to the highest bidder. In case of two even bids the concerning lot will be assigned to the first received bidsheet." Oftewel: dat heeft alleen betrekking op de schriftelijke biedingen. Karel de Geus heeft een vergelijkbare clausule in de voorwaarden: "When identical mail bids are received by the auctioneer preference is given to the fifirst bid received." Rietdijk is het meest expliciet hierin: "Bij gelijkluidende biedingen heeft in de regel het zaalbod voorrang boven een schriftelijk bod, ook al is dat eerder uitgebracht."

Er zijn volgens mij twee verschillende scenario's mogelijk. Die van mij: dan heeft NijmegenMunten de munt gekregen. Die van Spatbord: dan heeft de bieder in de zaal voorrang gehad. We zullen zien wat NijmegenMunten straks gaat meedelen. :knipoog:
Erg leuk om zo weer eens wat dieper inzicht te krijgen in de veilingen. Met Spatbord's scenario had ik niet rekening gehouden.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor NijmegenMunten » 04 Dec 2014, 11:08

Rekening gehad, ik heb hem toch gewonnen. Erg blij mee! Als er dus zaal staat dan kan het ook een schriftelijke bieder zijn, dat is de conclusie :lach:
In totaal 3 kavels.
Gulden 1911
Serie plastic geld Ministerie van Oorlog
Penning 50 jaar KMA

Foto's volgen.
Gebruikers-avatar
NijmegenMunten
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Johanavw » 04 Dec 2014, 11:46

NijmegenMunten schreef:Rekening gehad, ik heb hem toch gewonnen. Erg blij mee! Als er dus zaal staat dan kan het ook een schriftelijke bieder zijn, dat is de conclusie :lach:
In totaal 3 kavels.
Gulden 1911
Serie plastic geld Ministerie van Oorlog
Penning 50 jaar KMA

Foto's volgen.

Super gefeliciteerd! :lach:
Verzamelaar van bankbiljetten uit (voormalig) communistische landen.

Van de voormalig communistische landen alleen de biljetten van toen het land een communistisch regime had.

Daarnaast de eerste issue nadat er politieke hervormingen doorgevoerd zijn of zich heeft afgescheiden.

€ 2,- CC
Gebruikers-avatar
Johanavw
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/15305039.html

VorigeVolgende

Terug naar Veilingen