plaatjes toevoegen aan wishlist (acces?)

Plaats hier berichten over software waarmee bijvoorbeeld een muntenverzameling digitaal kan worden bijhouden.
surbe Bahamas
Senior lid
Senior lid

plaatjes toevoegen aan wishlist (acces?)

Bericht door surbe » 30 mei 2011, 11:25

Ik wil graag mijn wishlist voorzien van plaatjes. Mijn wishlist staat in excel, heel simpel, kopje land, jaar, picknummer etc. maar ik wil er ook graag een plaatje achter zetten van ongeveer 10*20mm, eventueel 2, voor en achterkant(helemaal mooi zou zijn als dit plaatje op volledige grote zou kunnen weergeven door erop te klikken, maar dat hoeft niet).

Ik ben een beetje aan 't stoeien gegaan met acces, inlezen van excelbestand lukte prima, bijlage toevoegen ook, maar dan moest ik telkens klikken op bijlage openen om het plaatje weer te geven(ook nog in een extern programma). Ook met een OLE-obect moest er eerst geklikt worden voordat het plaatje in een extern programma geopend werd.

Iemand die handig is met Acces, die me kan vertellen wat ik fout doe? Andere mogelijkheden naar hetzelfde resultaat of een kant en klare (lege) database zijn ook welkom ;)

ik zat ook te denken aan html, maar dat lijkt me lastiger om dingen eruit te gooien of toe te voegen.
Verzamelaar van bankbiljetten.

Gecko Designs
Lid
Lid

Re: plaatjes toevoegen aan wishlist (acces?)

Bericht door Gecko Designs » 30 mei 2011, 22:46

Laat bij mij je eigen avatar munt maken zoals de mijne!

surbe Bahamas
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 30 mei 2011, 23:15

Herman schreef:Ronald

Ik werk met excell waarin ik mijn biljetten heb staan, ik werk met een hyperlink die naar een afbeeldingsdirectory verwijst.
Zodat ik in excell gewoon de afbeelding Kamerbreed op het scherm krijg na aanklikken. :shock:

Herman, :wave:

het kan dus ook gewoon in excel! plaatje invoegen, op maat maken en een hyperlink toevoegen aan de afbeelding. ik dacht te moeilijk.... :)
Bedankt voor de tip, Herman!

Gecko ook bedankt voor het meedenken!

voorbeeldje, met 1 plaatje:
Afbeelding

Ga 'm morgen verder uitwerken. hoop alleen dat m'n bestand niet enorm groot wordt hierdoor.
Verzamelaar van bankbiljetten.

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 14 aug 2011, 16:43

Effe een laat antwoordje, maar beter laat dan nooit :D

Voor zo ver ik weet en met acces al gewerkt heb is dit toch de beste manier om overzichten te maken.
Access gebruikt een grafische interface, waardoor het mogelijk is voor gebruikers die geen kennis hebben van de programmeertaal (SQL) waarmee databases gemaakt worden, om toch een databank te bouwen. Nog een extraatje is dat via deze grafische interface het ook mogelijk is om een frontend te bouwen (formulieren, rapporten, en pagina's).

Al deze dingen worden dan in een database-formaat opgeslagen op de harde schijf van de gebruiker. Probleemje met deze acces-databases is dat deze heel gauw massaal veel capaciteit van uw harde schijf opslorpen.

Klein vergelijkend voorbeeldje : ik heb momenteel 2 databases die ik gebruik, waarin tweemaal dezelfde informatie staat, een voor eigen gebruik, een voor het voeden van mijn website :
- Access database : 1220 kb (eigen gebruik)
- SQL-script : 57 kb ( website )

dus stel ik voor dat je toch blijft in Access werken met links naar de foto's. Op een link is snel geklikt en wordt de foto geopend. Wanneer je deze nog eens extra zou opslaan in uw database zou deze immens groot worden en veel te traag om nog goed mee te kunnen werken.

( Een database is en blijft een plaats waar je TEKST-gegevens over gelijkaardige dingen bijhoudt. )
Dus als je dan echt foto's wilt tonen bij uw overzichtjes is het inderdaad beter om een PDF bestandje te gaan maken.

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 14 aug 2011, 17:10

Nog even kleine extra opmerking op mijn eigen fout van capaciteit van Access.

Typisch is aan access dat hij telkens groter wordt, ook als je gewoon database opent en sluit (moet je maar eens proberen en zien)
Hij houdt namelijk ook een logboek ofzo bij lijkt mij, die dus ook het bestand telkens verzwaren.
Dit kun je gemakkelijk terug verkleinen door volgende handeling :

wanneer je de database opent, klik je op de office-bol in de linker bovenhoek
klik je op Beheren -> database comprimeren en herstellen

[thumbnail]http://i56.tinypic.com/ieo0zk.png[/thumbnail]

bij mij komt mijn database stukken kleiner uit deze transformatie, en is er totaal niets aan de gegevens veranderd !

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

Terug naar “Software over munten en bankbiljetten”