3 Kurush, 1838 - Turkije (bolvormig zilver sieraad)

Plaats hier berichten over zogenaamde knutselmunten. Soms worden munten bewerkt om er een sieraad van te maken of om iets te duidelijk te maken. Vooral in oorlogstijd was/is dit een favoriete bezigheid.
Kingz
Senior lid
Senior lid

3 Kurush, 1838 - Turkije (bolvormig zilver sieraad)

Bericht door Kingz » 10 mei 2011, 20:41

Laatst op E-bay wat munten besteld uit Portugal, waaronder deze nog te identificeren zilveren munt uit volgens mij Turkije?
Deze hoort waarschijnlijk niet bolvormig te zijn, en lijkt op een sierraad aanhangsel of zo iets.
Mij is achteraf verteld dat dit 3 Kurush is uit 1838AD (AH1223/31).

Ik kon hem voor $2,50 erbij kopen dus dat vond ik wel te doen voor dit grappig muntje :shifty: :lach:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Martin
Senior lid
Senior lid

Re: 3 Kurush, 1838 - Turkije (bolvormig zilver sieraad)

Bericht door Martin » 10 mei 2011, 21:18

Kingz schreef:Laatst op E-bay wat munten besteld uit Portugal, waaronder deze nog te identificeren zilveren munt uit volgens mij Turkije?
Deze hoort waarschijnlijk niet bolvormig te zijn, en lijkt op een sierraad aanhangsel of zo iets.
Mij is achteraf verteld dat dit 3 Kurush is uit 1838AD (AH1223/31).

Ik kon hem voor $2,50 erbij kopen dus dat vond ik wel te doen voor dit grappig muntje :shifty: :lach:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit bericht lezende en de foto aanschouwend schoot me een vraag te binnen waarmee ik al langer zit. Wellicht de verkeerde plek hiervoor en wordt ik door een ander lid of een moderator op mijn vingers getikt hiervoor, maar ja. Een dergelijke bolvormige muntslag kwam veelvuldig voor bij de Byzantijnse munten, met name die rond 1000 - 1200 geslagen zijn. En, hoewel ik niet blond ben te noemen, vraag ik me wel af waarom ze deze vorm hebben en hoe ze geslagen werden. Ik kan me voorstellen dat ze een stempel gebruikten om een rondel eenzijdig te bewerken maar de uiteindelijke ronde vorm kan ik daarbij niet verklaren.
Oh ja, en dan nog een sorry aan Eurocoin, maar dat hebben we samen al opgelost!

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Terug naar “Knutselmunten en muntsieraden”