MuntenRijk?

Kom je ergens een leuk verhaal of opmerkelijk bericht tegen over munten of bankbiljetten? Plaats hier de link naar het bericht, een scan of afbeelding. Denk aan berichten in de krant, op TV, of op het internet.
Volgers: De Muntkraam, Lumi

MuntenRijk?

Berichtdoor Robin » 26 Nov 2011, 10:55

Kwartje van 37.000 euro

door Fred Pruim
IJSSELSTEIN - Het kwartje van Willem I uit 1818 heeft gisteren op een veiling in IJsselstein bijna 37.000 euro opgebracht. Daarmee is het een van de duurste Nederlandse munten die ooit in ons land zijn verhandeld.
Het uiterst zeldzame kwartje kwam uit een verzameling van de opa van een echtpaar uit de buurt van Rotterdam. De man en de vrouw wisten niet dat ze zo’n topstuk in handen hadden. Van het kwartje zijn er maar een paar gemaakt.
Veilingmeester Jacco Scheper van de Munten- en Postzegel Organisatie hamerde het kwartje af op 36.900 euro. In guldens omgerekend bracht het kwartje ruim 81.000 gulden op. Het echtpaar, dat bij de veiling aanwezig was, was met stomheid geslagen. De koper van het Willem I-kwartje is een muntenhandelaar uit het Zuid-Hollandse Klaaswaal.
Lees alle details in De Telegraaf van vandaag.

Afbeelding
Veilingmeester Jacco Scheper mocht het bijzondere kwartje afhameren.
Foto: Clovis Flos

Uit Telegraaf.nl
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Re: MuntenRijk?

Berichtdoor N1ck » 26 Nov 2011, 11:59

Ik las het ook net, en vooral die laatste regel viel mij erg op haha
Wel leuk voor de vorige eigenaren natuurlijk.
Wat de gek er voor geeft.
Gebruikers-avatar
N1ck
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor hierm » 26 Nov 2011, 12:02

Wow, wat een bedrag en daar komt dus ook nog eens 20-25% bovenop. En ik ga ervan uit dat als een munthandelaar zoiets koopt, hij het ook weer wil verkopen, wat moet die dan wel opbrengen om toch enige winst te maken?
Toch leuk voor dat echtpaar, vind ik zelf leuker dan bijv de jackpot winnen.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Gebruikers-avatar
hierm
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor Robin » 26 Nov 2011, 12:12

Handelaren die veel kopen bij de MPO betalen maar 5% opgeld.. dat scheelt toch een hoop en maakt het moeilijk voor de particulier om te overbieden, omdat hij/zij toch een marge van 20% moet overbruggen..

Groet, Robin
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Berichtdoor Munthunter » 26 Nov 2011, 12:21

Robin schreef:Handelaren die veel kopen bij de MPO betalen maar 5% opgeld.. dat scheelt toch een hoop en maakt het moeilijk voor de particulier om te overbieden, omdat hij/zij toch een marge van 20% moet overbruggen..

Groet, Robin

Mag dat?

Dit komt bij mij wel erg bot over naar de klanten die wellicht minder te besteden hebben. Zo krijgen zij geen eerlijke kans.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor Robin » 26 Nov 2011, 12:44

Munthunter schreef:
Robin schreef:Handelaren die veel kopen bij de MPO betalen maar 5% opgeld.. dat scheelt toch een hoop en maakt het moeilijk voor de particulier om te overbieden, omdat hij/zij toch een marge van 20% moet overbruggen..

Groet, Robin

Mag dat?

Dit komt bij mij wel erg bot over naar de klanten die wellicht minder te besteden hebben. Zo krijgen zij geen eerlijke kans.

Gr. Jeroen

Als de MPO (selectief) hun eigen winst iets wil inperken om het voor grote handelaren aantrekkelijk te maken, dan mogen zij dat waarschijnlijk zelf weten.
Jouw argument is voor mij de belangrijkste reden om de grote veilingen te mijden.

Groet, Robin
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Berichtdoor Lumi » 26 Nov 2011, 12:56

Het kwartje werd afgeslagen op precies 30.000 euro.
Als er een prijs van 36.900 euro wordt vermeld heeft de gestamptemuisjesdirecteur 23 % opgeld betaald.......

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Gebruikers-avatar
Lumi
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/619572.html

Berichtdoor Robin » 26 Nov 2011, 13:29

Lumi schreef:Het kwartje werd afgeslagen op precies 30.000 euro.
Als er een prijs van 36.900 euro wordt vermeld heeft de gestamptemuisjesdirecteur 23 % opgeld betaald.......

Ludo

Ik geloof niet dat ze er ruchtbaarheid aan geven vanwege bovengenoemde reden en het daarom ook liever uit de pers houden.
Ik heb het uit eerste hand van 1 van de veilingmeesters en van een handelaar die vertelde altijd het gereduceerde opgeld te betalen.

Groet, Robin
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Berichtdoor Lumi » 26 Nov 2011, 14:07

Robin schreef:

Ludo

Ik geloof niet dat ze er ruchtbaarheid aan geven vanwege bovengenoemde reden en het daarom ook liever uit de pers houden.
Ik heb het uit eerste hand van 1 van de veilingmeesters en van een handelaar die vertelde altijd het gereduceerde opgeld te betalen.

Groet, Robin

Mocht dit inderdaad zo zijn, dan is me ook meteen duidelijk waarom ze altijd net iets langer hun bordje omhoog kunnen houden.......

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Gebruikers-avatar
Lumi
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/619572.html

Berichtdoor rtholen » 26 Nov 2011, 16:52

Dit geldt voor verschillende handelaren, ook ik kan Robin zijn verhaal bevestigen.
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Petijsach » 26 Nov 2011, 21:50

Lumi schreef:
Robin schreef:

Ludo

Groet, Robin

Mocht dit inderdaad zo zijn, dan is me ook meteen duidelijk waarom ze altijd net iets langer hun bordje omhoog kunnen houden.......

Ludo

Dan valt inderdaad het kwartje......

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Gebruikers-avatar
Petijsach
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor MPO » 29 Nov 2011, 15:57

Groet, Robin

Beste Robin, ik weet niet waar je deze informatie op baseert maar dit is niet waar. Iedereen, particulier en handelaar betaald 23% opgeld (incl BTW).
De handelaar die het gekocht heeft het tenslotte gekocht voor 36.900 euro. De afslag in de zaal was 30.000 euro. 30.000 euro met 23% is 36.900 euro.
MPO. inkoop - verkoop - taxatie- veilingen - beurzen. www.mpo.nl 030-6063944
Gebruikers-avatar
MPO
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Robin » 29 Nov 2011, 16:20

Beste MPO,

De meneer op de foto bovenaan dit topic vertelde dat op de beurs in Houten eerder dit jaar tegen de vinder van een grote muntschat die met mij naar de stand van de MPO was gekomen voor de taxatie van enkele van de door hem gevonden stukken.
Als dit onwaar is.. dan is dat niet voor mijn konto.. maar voor de zijne.

Met vriendelijke groet, Robin
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Berichtdoor MPO » 29 Nov 2011, 16:56

Er is volgens mij sprake van enige spraakverwarring.

Voor inzenders is het namelijk wel mogelijk om te onderhandelen over de inzendcommissie. Vaak is dit voor handelaren lager omdat zij vaak veel inzenden, maar als een particulier een grote inzending heeft valt hier ook over te praten. Een en ander is afhankelijk van de grootte van de verzameling en de hoeveelheid werk dit voor MPO inhoudt. Onze taxateurs zijn bevoegd hierover met u te onderhandelen.

De commissie voor de bieder is voor een ieder gelijk, altijd 23%. Dit geldt voor zowel particulieren als handelaren.
MPO. inkoop - verkoop - taxatie- veilingen - beurzen. www.mpo.nl 030-6063944
Gebruikers-avatar
MPO
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Robin » 29 Nov 2011, 17:51

Dat is dan uw woord tegen dat van enige anderen...

Mvrgr, Robin.
Gebruikers-avatar
Robin
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Suriname Suriname 
eBay:

Terug naar Munten en bankbiljetten in het nieuws