Oplossing voor vergrijzing muntverzamelaars - social media?

Kom je ergens een leuk verhaal of opmerkelijk bericht tegen over munten of bankbiljetten? Plaats hier de link naar het bericht, een scan of afbeelding. Denk aan berichten in de krant, op TV, of op het internet.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Oplossing voor vergrijzing muntverzamelaars - social media?

Bericht door Jan W » 17 nov 2017, 11:08

Op de site van het Amerikaanse NCG staat een aardig artikeltje over hoe de vergrijzing binnen het verzamelen van munten aan te pakken: https://www.ngccoin.com/news/article/6269/

Daar zit natuurlijk wel een belang bij. Er wordt al verwezen naar de totaal ingestorte markt van postzegels waar, door het ontbreken van een nieuwe lichting verzamelaars en het letterlijk uitsterven van de oude garde, een enorme prijs implosie heeft plaatsgevonden. Voor hetzelfde geld zakt ook de gehele muntenmarkt in als binnen nu en 25 jaar de oude garde verdwijnt en er geen nieuwe verzamelaars bijkomen. De extreem zeldzame en/of waardevolle munten zullen hun waarde wel blijven behouden (net als bij postzegels) maar al het reguliere spul?

Wat voor initiatieven worden er eigenlijk vanuit de NVMH georganiseerd om een nieuwe generatie muntenverzamelaars te trekken? Moeten jongeren tot 18 jaar niet gewoon gratis toegang krijgen tot beurzen? Korting op de commissie bij veilingen? Geven wij, als verzamelaars, nog muntjes weg aan neefjes en/of nichtjes?

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Oplossing voor vergrijzing muntverzamelaars - social med

Bericht door janssenfrank » 17 nov 2017, 13:11

Jan W schreef:Op de site van het Amerikaanse NCG staat een aardig artikeltje over hoe de vergrijzing binnen het verzamelen van munten aan te pakken: https://www.ngccoin.com/news/article/6269/

Daar zit natuurlijk wel een belang bij. Er wordt al verwezen naar de totaal ingestorte markt van postzegels waar, door het ontbreken van een nieuwe lichting verzamelaars en het letterlijk uitsterven van de oude garde, een enorme prijs implosie heeft plaatsgevonden. Voor hetzelfde geld zakt ook de gehele muntenmarkt in als binnen nu en 25 jaar de oude garde verdwijnt en er geen nieuwe verzamelaars bijkomen. De extreem zeldzame en/of waardevolle munten zullen hun waarde wel blijven behouden (net als bij postzegels) maar al het reguliere spul?

Wat voor initiatieven worden er eigenlijk vanuit de NVMH georganiseerd om een nieuwe generatie muntenverzamelaars te trekken? Moeten jongeren tot 18 jaar niet gewoon gratis toegang krijgen tot beurzen? Korting op de commissie bij veilingen? Geven wij, als verzamelaars, nog muntjes weg aan neefjes en/of nichtjes?
Social media zullen zeker een rol kunnen spelen om munten te kunnen laten zien en zodoende mensen enthousiast te maken. Jonge mensen zijn nieuwsgierig. Als ze iets leuks of interessants zien, dan klikken ze er zeker op.

Gratis toegang tot beurzen voor jongeren onder 18 lijkt me zeker een goede optie. En misschien studenten voor half geld (op vertoon van collegekaart). Geen commissie bij veilingen lijkt me wat lastiger te controleren, zeker bij internetveilingen. Bovendien loop je de kans dat jonge mensen ' in naam van' gaan kopen. Beginnende verzamelaars verwacht ik ook niet veel bij " live-veilingen". Ik verzamel al bijna 25 jaar en ben nog nooit bij een echte veiling in de zaal geweest.

Mensen die interesse hebben in munten en zich willen oriënteren zal ik graag voorzien van goed bedoelde raad, waarbij ik spreek uit mijn eigen ervaringen. En als ik eenvoudig spul heb liggen dan mogen ze het zeker hebben, of tenminste tegen een speciale prijs, zodat ze het eventueel ook makkelijk weer kunnen verkopen als ze er toch niet mee verder zouden willen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 17 nov 2017, 14:03

Jan W schreef:Geven wij, als verzamelaars, nog muntjes weg aan neefjes en/of nichtjes?
Ik probeerde het hier op het forum weg te geven, maar daar was weinig animo voor. :) En ik denk niet dat mijn zussen het me toestaan dat ik hun kinderen enthousiast maak over munten verzamelen...

Ik denk wel dat het internet een grote rol speelt bij het levendig houden van de hobby. De oude garde is meer van de munthandel en beurzen, ik denk dat de jongeren hun aankopen veel meer via internet doen. Wat denk ik essentieel is dat er betere informatiebronnen online komen dan er nu zijn. Een beginnende jonge verzamelaar verwacht alle info online te kunnen vinden, die zal niet meteen naar de lokale muntenboer rennen om een catalogus aan te schaffen. Voor euromunten is online veel te vinden, maar hoe verder je terug gaat in de tijd, hoe beperkter het informatieaanbod. Om iemand enthousiast te maken voor oudere munten dan dat wat in een coincard zit, is het behulpzaam als het verzamelgebied mooi gepresenteerd wordt. Niet iedereen heeft zin om alles zelf uit te gaan zoeken. Ooit, als ik meer tijd heb, wil ik zelf nog eens het een en ander gaan digitaliseren en presenteren. Maar dat gaat nog wel even duren. :)
Ondanks het commentaar op KNM denk ik overigens dat zij tot nu toe prima bezig zijn geweest om een nieuwe generatie te interesseren in munten. Met een beetje geluk zijn er jonge verzamelaars die nu alleen de coincards verzamelen, die over 20 jaar ook provinciaal ontdekken.
Ook de bullion coins zijn wat dat betreft een mooi startpunt: ze zijn een laagdrempelige en relatief goedkope manier om te beginnen te verzamelen, en kunnen de interesse in oudere munten aanwakkeren.

Ik denk dat het met munten dan ook niet zo'n vaart zal lopen als met postzegels, maar doordat het verzamelen zich steeds minder offline plaats vindt, is het lastig in te schatten hoeveel nieuwe verzamelaars er bij komen.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 17 nov 2017, 14:53

spatbord schreef:Ik denk dat het met munten dan ook niet zo'n vaart zal lopen als met postzegels, maar doordat het verzamelen zich steeds minder offline plaats vindt, is het lastig in te schatten hoeveel nieuwe verzamelaars er bij komen.
Ik denk dat het met munten niet zo'n vaart zal lopen als met postzegels omdat munten bekender zijn dan postzegels. Munten gebruikt men iedere dag, maar postzegels... Ik heb dit jaar één velletje gekocht en de rest online gefrankeerd.

Ik denk dat het ook een rol speelt dat je postzegels tegenwoordig per velletje van minimaal 5 moet kopen. Waarom zou je vijf zegels kopen als je er maar één in je verzameling wil? Of verzamelt men tegenwoordig geen postzegels meer, maar postzegelvelletjes?? Net zoiets als mensen geen munten meer verzamelen, maar coincards?

En vroeger kreeg je nog vaak post met echte postzegels. Dan kon je de postzegels afweken en zo een verzameling aanleggen. Dat is nu niet meer te doen. Hoeveel verschillende postzegels worden er wel niet uitgegeven en hoe vaak zie je ze nog op een brief zitten?

Nee, postzegels zijn passé, maar munten zullen voorlopig nog wel even blijven. Al zie ik het wel nog gebeuren dat iedereen over een x aantal jaar een chip in de hand heeft en daarmee kan betalen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 17 nov 2017, 17:37

Ik denk dat jongeren kiezen voor een hobby waar ze a) plezier in hebben en b) die niet mindert qua waarde. Je weet het natuurlijk nooit maar munten en papiergeld behouden hun waarde of worden duurder naarmate de jaren vorderen. Postzegels leveren tegenwoordig niets meer op. Komt nog bij dat het mooi zou zijn om de verzameling door te geven aan kinderen of kleinkinderen en die willen dan wel iets hebben van waarde. Maar mocht niemand geinteresseerd zijn dan kunnen de nabestaanden alles verkopen en wat dat betreft kunnen ze daar profijt van hebben.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 18 nov 2017, 16:37

Het vermoeden dat munt en postzegelverzamelaars steeds schaarser aan het worden zijn had ik al, ik ben zelf 24 en muntenverzamelaar 'Koninkrijk Nederland'. Veel vrienden vinden dit toch maar een ouderwetse hobby, dat zegt al veel. Het raakt denk ik gewoon simpelweg uit de tijd? Wat moet dit voor de toekomst beteken? Zou ik ooit me verzameling weg kunnen gooien? Of zou het juist waardevoller worden?

De muntenbeurzen ken ik inderdaad niet, (zou ik zeker moeten gaan bezoeken). Het gemak van ebay, marktplaats en alle online veilingen zijn hier gewoon de oorzaak van.

Fijn om te horen dat er in ieder geval aandacht voor is.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 18 nov 2017, 18:58

Ik weet niet waar je woont maar ik zou het zeker aanraden om eens muntenbeurzen te gaan bezoeken. In Houten is 2 x per jaar een grote beurs, Filanumis of Muntmanifestatie, en dat ligt centraal in NL. Een munt van dichtbij zien is toch wat anders dan van een foto en je vindt daar vaak leuke aanbiedingen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

EuroErwin Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door EuroErwin » 19 nov 2017, 12:29

Ik denk dat social media wel een redelijke oplossing zal zijn, al zullen jongeren zoals ik niet gelijk een hobby starten waar je wel degelijk best wat geld in moet steken (als je bijv. alle 2 euro cc munten wilt hebben kost dat al genoeg :))
Ik ben letterlijk opgegroeit met het verzamelen van gecirculeerde euromunten (sinds mn 8ste leefjaar ongeveer..). Sinds vorig jaar is dit uitgegroeit naar alle 2 euro CC munten (doel: compleet :thumb up: ) Reden dat ik deze munten spaar: Het zijn prachtige munten met elk een andere achtergrond en design. Ook zullen deze 2 euromunten niet snel in waarde dalen omdat ze vrij gewild zijn. Er zijn in mijn omgeving te weinig mensen die uberhaupt weten dat er herdenkingsmunten bestaan. Netals dat bijna iedereen vreemd opkijkt van 5 en 10 euromunten haha. Op de een of de andere manier moeten we jongeren meer kennis geven op het gebied van de euromunten. Als ze eenmaal zich verdiepen in het een en ander komen de munten van vroeger (koninkrijksmunten etc..) ook wel in het visier.
Op dit moment haal ik mijn munten overal en nergens weg al ben ik wel van plan naar wat beurzen te gaan volgend jaar om de sfeer en meer muntenverzamelaars.

Erwin

Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas » 19 nov 2017, 16:21

Ilosab schreef:Ik weet niet waar je woont maar ik zou het zeker aanraden om eens muntenbeurzen te gaan bezoeken. In Houten is 2 x per jaar een grote beurs, Filanumis of Muntmanifestatie, en dat ligt centraal in NL. Een munt van dichtbij zien is toch wat anders dan van een foto en je vindt daar vaak leuke aanbiedingen.
Een munt van dichtbij bekijken is zeker aan te raden, maar om beurzen te bezoeken omdat er zoveel "aanbiedingen" zijn vind ik persoonlijk wel wat overdreven. In heel wat andere topics op dit forum wordt namelijk geklaagd dat de munten op de beurzen zo duur zijn. Dat heb ik ook ondervonden. Aanbiedingen en koopjes moet je echt halen op Ebay en andere internetveilingen.

Ik vind het leuk om muntenbeurzen te bezoeken omdat je andere verzamelaars / handelaren spreekt. Verder wil ik de munten graag zien voordat ik ze koop. Ik koop ook regelmatig wat op Ebay, maar als het even kan wil ik de munten graag zien, voordat ik ze koop. Voor iedereen is dit natuurlijk anders.

Groeten Tom
Verzamelaar van:
Nederlands Koninkrijk: Willem III en Wilhelmina (vanaf zf+), Juliana (unc) en Beatrix (unc)
Euromunten: 2 euro CC (unc), jaarsets Nederland en Finland (unc) en de verzamelaarsmunten van Nederland 5 en 10 euro (proof)

Christian Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Christian » 19 nov 2017, 18:24

Ondanks dat de euro een nieuw verzamelgebied is ben ik van mening dat de euro de reden is dat er minder jongeren zijn die verzamelen. Voorheen ging een familielid naar België of Duitsland en had je munten in handen waar je in Nederland niks mee kon dan bewaren. Nu met de euro geef je de munten die je in in het buitenland krijgt gewoon in Nederland uit. Valt mij inderdaad op hoe weinig er bij niet verzamelaars bekend is over verschillende euromunten.
Het enige wat wij kunnen doen is het evangelie van munten en bankbiljetten blijven verkondigen en hopelijk zo jongeren enthousiast te maken.
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland, voormalig Nederlandse Koloniën, Groot Brittannië, Verenigde Staten en Euromunten

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 20 nov 2017, 16:34

EuroErwin schreef:Ik denk dat social media wel een redelijke oplossing zal zijn, al zullen jongeren zoals ik niet gelijk een hobby starten waar je wel degelijk best wat geld in moet steken (als je bijv. alle 2 euro cc munten wilt hebben kost dat al genoeg :))
Ik ben letterlijk opgegroeit met het verzamelen van gecirculeerde euromunten (sinds mn 8ste leefjaar ongeveer..). Sinds vorig jaar is dit uitgegroeit naar alle 2 euro CC munten (doel: compleet :thumb up: ) Reden dat ik deze munten spaar: Het zijn prachtige munten met elk een andere achtergrond en design. Ook zullen deze 2 euromunten niet snel in waarde dalen omdat ze vrij gewild zijn. Er zijn in mijn omgeving te weinig mensen die uberhaupt weten dat er herdenkingsmunten bestaan. Netals dat bijna iedereen vreemd opkijkt van 5 en 10 euromunten haha. Op de een of de andere manier moeten we jongeren meer kennis geven op het gebied van de euromunten.
Hoeveel geld je er in moet stoppen is voor een flink deel je eigen keuze. Jij bepaalt wat de criteria zijn van je verzamelgebied, en wat dus compleet is. De meest recente 2 euro van Monaco hoef je dus niet te hebben als je je verzamelgebied definieert als munten van normale kwaliteit, en dus geen proof. Als je ook proof gaat zien als behorend bij compleet, moet je ook eigenlijk alle proof versies verzamelen en dan wordt het inderdaad erg duur. Krijg je ook nog weer eens de vraag of je verschillende munttekens en muntmeesterstekens moet verzamelen.
Je bent ook helemaal vrij om te bepalen welke landen je verzamelt. Belangrijk is dat je voor jezelf een redelijkerwijs haalbaar doel stelt en er plezier in blijft houden, en het niet tot een soort obsessie gaat leiden van compleet moeten zijn.
Helaas zijn veel van de herdenkingsmunten eigenlijk geen "echte" munten meer in de zin van dat je ze ook in circulatie tegenkomt, en dat zorgt er dan ook voor dat er een soort muur staat tussen de echte wereld en de verzamelaarswereld en dat is jammer. Als de munten meer in omloop komen, komt die kennis vanzelf bij meer jongeren.

Terug naar “Munten en bankbiljetten in het nieuws”