Twee koperen noodmunten Maastricht 1579

Plaats hier berichten over stads- en noodgeld uit Nederland. Denk hierbij onder andere aan broodgeld en boterbonnen. Grotere plaatsen kregen het soms voor elkaar, of hadden in tijden waarin het slecht ging geen keus om eigen munten te slaan. Denk hierbij aan Nijmegen, Sneek, Tiel, Deventer, etc.

Moderator: Arjena3

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Twee koperen noodmunten Maastricht 1579

Bericht door Jan W »

Tijdens de Tachtigjarige Oorlog werd Maastricht van 8 maart tot 29 juni 1579 belegerd door een Spaans leger onder bevel van Alessandro Farnese (prins, later hertog van Parma). Na bijna vier maanden van belegering werd Maastricht na een keiharde, nietsontziende, strijd ingenomen door de Spanjaarden. Een artikel over die strijd (die zelfs ondergronds gevoerd werd) kun je lezen op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_van ... cht_(1579). Nog in 2004 werden in een tuin nog een zevental skeletten gevonden die uit de tijd van de belegering stamden.

Tijdens die belegering werd het geld al gauw schaars en kreeg Maastricht toestemming van de Staten-Generaal om koperen noodgeld te slaan. Uiteindelijk zijn er drie emissie geweest:
Emissie van april 1579 - koperen 2 stuiver, 1 stuiver en 1/2 stuiver - CNM 2.33.1 / 2.33.2 / 2.33.3
Emissie van 14 mei 1579 - koperen 24 stuiver en 12 stuiver - CNM 2.33.4 / 2.33.5
Emissie van juni 1579 - koperen 40 stuiver, 16 stuiver en 8 stuiver (van de laatste bestaan er twee types) - CNM 2.33.6 / 2.33.7 / 2.33.8 en 2.33.9

Onlangs bood een Duitse handelaar twee van deze noodmunten aan onder de noemer: Niederlande: Lot von 2 Rechenpfennige 1579. :knipoog:

Omdat de historische achtergrond mij enorm interesseert heb ik ze gekocht (16 en 8 stuiver van de juni 1579 emissie). Dat Maastricht in 1579 belegerd werd wist ik nog wel maar het hele verhaal over die enorme strijd tijdens de belegering was mij eigenlijk onbekend.

Opvallend is dat de voorzijde van de 8 stuiver van CNM 2.33.9 lijkt te zijn en de achterzijde van 2.33.8 (hybride?). Misschien weet iemand anders daar meer over te vertellen?
Noodmunten 16 en 8 stuiver Maastricht 1579.jpg
Een ander artikel over de belegering: http://www.blikopdewereld.nl/geschieden ... ht-in-1579
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Twee koperen noodmunten Maastricht 1579

Bericht door Jan W »

Ik zag dat zo'n 8 stuiver stuk voor maar liefst 240 euro verkocht werd op Catawiki... https://veiling.catawiki.nl/kavels/6845 ... maastricht

Lijkt mij wel een groot bedrag toe voor zo'n munt vergeleken met de catalogusprijs in de CNM.
JO3023 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Twee koperen noodmunten Maastricht 1579

Bericht door JO3023 »

Mooie setje Maastrichtse noodmunten. Wat de 8 stuiver betreft zijn er volgens mij inderdaad twee varianten één met het jaartal 15 en 79 en één met 7 en 9 gesplitst. Ik heb niet zolang geleden een XXIIII stuiver van uitzonderlijke kwaliteit gekocht. Als je op internet zoekt zul je deze zeker tegenkomen. Ik heb de munt overigens nog niet geplaatst.

Gr,
Tristán

Terug naar “Stadsgeld Nederland”