Noodmunten van Almaar: uitkijken geblazen.

Plaats hier berichten over stads- en noodgeld uit Nederland. Denk hierbij onder andere aan broodgeld en boterbonnen. Grotere plaatsen kregen het soms voor elkaar, of hadden in tijden waarin het slecht ging geen keus om eigen munten te slaan. Denk hierbij aan Nijmegen, Sneek, Tiel, Deventer, etc.

Moderator: Arjena3

Volgers: grivnagozer

Re: Noodmunten van Almaar: uitkijken geblazen.

Berichtdoor Willem » 31 Aug 2016, 11:49

Namen en adres weg laten, voor de rest dit topic staan laten aub geen censuur hier op toepassen.

Willem
Gebruikers-avatar
Willem
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor muntenvriend » 31 Aug 2016, 13:14

Beste forumleden,

Geheel tegen mijn gewoonte in wil ik nog even een reactie geven. Ik kom hierbij weer terug op het punt 'leren van elkaar op basis van feiten en (voormalig) onderzoek is beter dan te proberen om het slimste jongetje van het forum te zijn'. Professor Van Gelder is een van de weinigen binnen Nederland die in het verleden bezig geweest is om de numismatiek als 'wetenschap' op een hoger peil te brengen. Hij heeft dan ook onnoemelijke publicaties op zijn naam staan, waaronder zijn, helaas lastig verkrijgbare, publicatie m.b.t. noodmunten uit 1955. Hierin en met name in latere artikelen heeft hij aangegeven hoe bij de noodmunten van Alkmaar de productie heeft plaats gevonden en hoe men hierdoor echt van namaak kan onderscheiden. Als we niet oppassen gaan we hier echter discussiëren over feiten die blijkbaar aan sommige 'deskundigen' niet eens bekend zijn, De noodmunt van Alkmaar is gegoten in een mal met schuin oplopende kanten ( zie Van Gelder) en hóórt een schuin weglopende rand te hebben. Als het veilinghuis aangeeft dat dit het geval is bij het stuk dat men aanbiedt, ga ik hier niet over twisten: dan is dat dus zo ! En dat is idd een teken van echtheid, niet aan velen bekend !! En die kennis met elkaar te delen brengt ons allen verder !
En Van Loon helpt ons in zijn onovertroffen publicatie uit 1731 met afbeeldingen van noodmunten. Terecht dat het veilinghuis bij het stuk van Schoonhoven hiernaar verwijst. En meestal wordt bij Schoonhoven vals helaas voor echt aangemerkt en andersom.
Open staan voor feiten en deze met elkaar delen lijkt me dan ook beter dan vasthouden aan een mening en dit tot doel verheffen
muntenvriend
Aankomend lid
Aankomend lid

Berichtdoor Jan W » 31 Aug 2016, 13:15

Willem schreef:Namen en adres weg laten, voor de rest dit topic staan laten aub geen censuur hier op toepassen.

Willem

Mee eens, dit is een zeer interessant onderwerp. De persoonlijke gegevens zijn wat mij betreft niet nodig om de kern van het verhaal te raken: namelijk hoe het zit met de authenticiteit van deze noodmunten.

Ik zou het overigens erg jammer vinden als Tristán dit forum verlaat omdat ik zijn bijdragen altijd graag lees. Helaas zijn er al niet zoveel echte kenners van provinciaal op het forum (en daar reken ik mijzelf zeker niet toe).
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor grivnagozer » 31 Aug 2016, 16:40

topic = nu in het aparte moderatorenoverleg meegenomen.
Gebruikers-avatar
grivnagozer
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Ukraine Ukraine 
eBay:

Berichtdoor JO3023 » 31 Aug 2016, 16:59

Beste allen,

Vanmiddag naar de noodmunt wezen kijken bij de firma Schulman b.v. Daar ben ik netjes ontvangen door Tim Poelman waar ik een goed gesprek mee heb gehad. Ik heb de munt aandachtig bestudeerd en hoewel ik zonder meer toegeef dat er vele aspecten zijn die overeenkomen met de authentieke stukken zijn er wat mij betreft ook een aantal zaken waardoor ik toch blijf twijfelen. Tim heeft aangegeven dat zij in de noodmunt veel meer aspecten zien die overeenstemming vertonen dan verschillen en dat zij daarom de voordeel van de twijfel aan de munt geven. Verder heeft hij ook aangegeven dat ze de munt nogmaals zullen bestuderen. Het moge duidelijk zijn dat met dit soort munten er nooit 100% zekerheid zal bestaan.

Ik kan mij niet herinneren dat ik in het werk van van Gelder gelezen heb dat deze noodmunten in een mal met schuin oplopende kanten gegoten zijn. Soms vergeet men bepaalde dingen. Maar het doet er ook niet toe ik weet dat de noodmunten van Alkmaar inderdaad schuin oplopende kanten hebben. Bij de noodmunt die we hier bespreken zou men met wat goede wil die schuine kant kunnen zien. Maar echt overtuigend is die zeker niet. Betreffende het giet proces bedacht ik mij toen ik naar huis ging dat het dan al helemaal vreemd is dat juist aan de achterzijde van de munt overtollig metaal te zien zou zijn immers als men het tin smelt en vloeibaar maakt zou men eigenlijk een vlakke achterkant moeten hebben. Ook hier geld jammer genoeg dat dit geen onweerlegbare bewijs is, De afbeelding van de achterzijde van een noodmunt die ik geplaatst heb met het korrelige structuur en die volgens mij authentiek is vertoont n.l. ook overtollig materiaal.

Kortom, wat mij dus doet twijfelen is: 1) De grote overeenkomst wat betreft overtollig materiaal aan de achterzijde met een tweede munt, 2) Het verschil aan de voorkant van deze beide munten wat betreft het lettertype, waarbij de eerste munt met de rode achterkant er niet uit ziet en de tweede waar we het hier over hebben authentieker overkomt, 3) de twee pootjes van de M van SIGILLVM die op twee cirkeltjes lijken maar blijkbaar twee tikjes zijn (waarom iemand dit gedaan zou hebben is mij onduidelijk) en tot slot 4) het feit dat de achterzijde die korrelige structuur niet vertoont waar deze structuur dan ook aan te wijten zou zijn.

Ik ben persoonlijk niet helemaal overtuigd van de authenticiteit en zal dus ook niet op deze munt bieden maar nu ik de munt gezien heb kan ik heel goed voorstellen dat men het voordeel van de twijfel aan de munt geeft.

Verder wil ik nog een ding rechtzetten m.b.t. de noodmunt van Schoonhoven. In de catalogus van de eerstkomende veiling van Schulman wordt terecht vermeld dat "Deze stukken zijn vermoedelijk iets later uitgegeven." In mijn eerdere commentaar lijk ik wel de indruk te geven dat hierover niets vermeld zou zijn.

Tot slot wil ik muntenvriend bedanken voor zijn commentaar hoewel hij of zij enigszins de indruk wekt dat er helemaal geen noodmunten meer zijn. Daar ben ik het dus zeker niet mee eens en verder herken ik noch in mijzelf noch in het commentaar van anderen dat er iemand zou willen laten zien 'wie het slimste jongetje van de klas is.'

Gr.
Tristán
JO3023
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor JO3023 » 31 Aug 2016, 17:03

Ik meende eerder mijn noodmunt te hebben geupload maar kan deze niet vinden. Waarschijnlijk heeft een moderator te veel geschoond dus laat ik mijn noodmunt nogmaals zien:

Afbeeldingfree screenshot software

Afbeeldingimage hosting over 5mb

Wat op zich wel interessant is, is dat Künker het heeft over twee emissies te weten september en oktober. Ik kan mij niet herinneren dat ik hier ergens iets over gelezen heb. Als iemand hier iets meer over weet dan hoor ik dat graag.

Gr,
Tristán
JO3023
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor JO3023 » 31 Aug 2016, 17:09

Er is volgens mij wel meer gecensureerd dan alleen de betrokken persoon. Ik heb er voorlopig genoeg van gehad.

Toedeledoki
Tristán
JO3023
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Martin » 31 Aug 2016, 19:39

JO3023 schreef:Toedeledoki
Tristán

Foei Heren toch! 't is nog steeds mooi weer maar 'een beetje dimmen', mag ik daartoe oproepen?
Tristán, discussie bevestigt de inhoud van je stellingname, ook al wordt die door niet iedereen bij voorbaat omarmd. Zelf neem ik altijd vol interesse van je bijdragen en hoop daar nog langer kennis van te kunnen nemen. Je bent zeker niet de eerste die zich stoort aan 'censuur' op het forum en DAT zeg ik met recht op spreken. Glasnost is een her en der achterhaald begrip naar het schijnt (of te vooruitstrevend) maar de Goelag is hierop geen adequaat antwoord. Ik ben het volledig eens met de woorden van Willem:
Willem schreef:Namen en adres weg laten, voor de rest dit topic staan laten aub geen censuur hier op toepassen.

Willem

en roep de moderatoren op dit serieus mee te nemen in hun overleg.

Eric... Je bent gepassioneerd en dat is prima. Aangenaam verrast was ik door te lezen dat je er nog altijd bent maar jammer dat het in deze context is. Een echt forum is geen eenheidsworst zoals soms wordt gezien als natte droom, dat weet ook jij. Veel liever had ik kennis genomen van een gepassioneerd relaas over een munt uit een ver vergeten land waarmee je de lezers weet te boeien zoals je forumnaam al zegt.
Ik onthoud me (op dit moment) van verdere woorden om geen olie op een vuur te gooien want anders gaat het van je :jajajaja: ...

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Gebruikers-avatar
Martin
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Venezuela Venezuela 
eBay:

Berichtdoor Martin » 31 Aug 2016, 19:42

grivnagozer schreef:Ik geef hierin meneer Akkerman gelijk en verzoek hierbij zijn naam weg te halen uit het commentaar. Zo niet, haal ik gewoon gehele bericht weg. groet, Griv.

???? Welke naam weghalen?

:dizzie:
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Gebruikers-avatar
Martin
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Venezuela Venezuela 
eBay:

Berichtdoor spatbord » 16 Sep 2016, 15:18

Deze munt is uiteindelijk afgeslagen op 1100 euro.
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor $and€r » 17 Sep 2016, 21:39

Martin schreef:
JO3023 schreef:Toedeledoki
Tristán

Foei Heren toch! 't is nog steeds mooi weer maar 'een beetje dimmen', mag ik daartoe oproepen?
Tristán, discussie bevestigt de inhoud van je stellingname, ook al wordt die door niet iedereen bij voorbaat omarmd. Zelf neem ik altijd vol interesse van je bijdragen en hoop daar nog langer kennis van te kunnen nemen. Je bent zeker niet de eerste die zich stoort aan 'censuur' op het forum en DAT zeg ik met recht op spreken. Glasnost is een her en der achterhaald begrip naar het schijnt (of te vooruitstrevend) maar de Goelag is hierop geen adequaat antwoord. Ik ben het volledig eens met de woorden van Willem:

Willem

en roep de moderatoren op dit serieus mee te nemen in hun overleg.

Eric... Je bent gepassioneerd en dat is prima. Aangenaam verrast was ik door te lezen dat je er nog altijd bent maar jammer dat het in deze context is. Een echt forum is geen eenheidsworst zoals soms wordt gezien als natte droom, dat weet ook jij. Veel liever had ik kennis genomen van een gepassioneerd relaas over een munt uit een ver vergeten land waarmee je de lezers weet te boeien zoals je forumnaam al zegt.
Ik onthoud me (op dit moment) van verdere woorden om geen olie op een vuur te gooien want anders gaat het van je :jajajaja: ...

Martin

aghh.. ik ben nu toch al in een azijn zeikerige stemming door "Mark".. dat ik nog wel een duit in 't zakje wil doen.. dat ene Eric waarschijnlijk door een vrindje is ingeschakeld.. Vond/vind het te zot voor woorden dat een algemene moderator die ja(a)r(en) lang niets van zich heeft laten horen, behalve zijn eigen ruilbeursje dan opeens even de "held' gaat uithangen.. Thanks Eric!! Dat je een van de weinige serieuze topic plaatser heb weten te verjagen!!
Gebruikers-avatar
$and€r
Donateur
Donateur

Berichtdoor JO3023 » 02 Okt 2016, 14:35

spatbord schreef:Ik denk dat het in beide gevallen om later werk gaat (Schulman geeft dat al aan bij de munt van Breda, en als ik in CNM kijk bij Schoonhoven dan staan daar alleen de 12 en 6 stuiver met gewone S als authentiek beschreven, de rest als niet-authentiek). Als de literatuur aangeeft dat een munt niet authentiek is, en als dat ook niet door de verkoper geclaimd wordt, dan lijkt me dat er toch geen onduidelijkheid is?

Je hebt volstrekt gelijk spatbord dat alleen de 12 en 6 stuivers in de literatuur als authentiek worden beschouwd, eerder had ik onterecht de 1 en 2 stuivers vermeld, waarbij helaas toch de meeste exemplaren later werk betreft volgens het artikel dat ik eerder heb geciteerd. Verder heb ik naderhand ook medegedeeld dat in de catalogus van de veiling van Schulman m.b.t. de Schoonhovense "noodmunt" vermeld werd dat "Deze stukken zijn vermoedelijk iets later uitgegeven."

$and€r schreef:aghh.. ik ben nu toch al in een azijn zeikerige stemming door "Mark".. dat ik nog wel een duit in 't zakje wil doen.. dat ene Eric waarschijnlijk door een vrindje is ingeschakeld.. Vond/vind het te zot voor woorden dat een algemene moderator die ja(a)r(en) lang niets van zich heeft laten horen, behalve zijn eigen ruilbeursje dan opeens even de "held' gaat uithangen.. Thanks Eric!! Dat je een van de weinige serieuze topic plaatser heb weten te verjagen!!

Ik ben nog niet helemaal weg $and€r :knipoog:

Groetjes,
Tristán
JO3023
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Vorige

Terug naar Stadsgeld Nederland