Noodmunt 1574 Leiden

Plaats hier berichten over stads- en noodgeld uit Nederland. Denk hierbij onder andere aan broodgeld en boterbonnen. Grotere plaatsen kregen het soms voor elkaar, of hadden in tijden waarin het slecht ging geen keus om eigen munten te slaan. Denk hierbij aan Nijmegen, Sneek, Tiel, Deventer, etc.

Moderator: Arjena3

JO3023
Senior lid
Senior lid

Re: Noodmunt 1574 Leiden

Bericht door JO3023 » 05 okt 2014, 14:04

Ikzelf ken het artikel van Claire van den Hoek niet. Het lijkt mij een interessant artikel. Ik zal er eens naar op zoek gaan. Overigens komt wat zij over de leidse papieren noodmunten zegt overeen met wat ik al dacht. Wat betreft de denominatie Gulden of 28 Stuiver ben ik het volstrekt met je eens dat dit verwarrend is. Ik merk dat ikzelf bij de zilveren afslag het heel vaak over 28 Stuivers heb de CNM volgend, maar korrekter zou mijns inziens zijn te spreken over een zilveren afslag van de gulden aangezien dezelfde stempels gebruikt zijn als voor het slaan van de papieren gulden (waarbij de spelling GODT is). Dat de koers van de gulden wijzigde van 20 Stuiver naar 28 Stuiver is een extra gegeven dat meer een momentopname is.

Groetjes,
Tristán

JO3023
Senior lid
Senior lid

Re: Noodmunt 1574 Leiden

Bericht door JO3023 » 10 jan 2018, 16:45

Enige tijd geleden heb ik het artikel van Claire van den Hoek gevonden. Interessant artikel, hoewel er niets in wordt vermeldt dat ik niet al wist. Maar toch, blij dat ik het artikel gevonden heb om zo ook een compleet beeld te hebben van de verstrekte informatie.

Hierbij mijn laatste acquisitie.

Afbeelding
Afbeelding

Diameter zo'n 35 a 36 mm, gewicht 17,21 g.

Gr,
Tristán

Terug naar “Stadsgeld Nederland”