Misslag of knutsel munt

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Misslag of knutsel munt

Bericht door MikeGSM » 13 nov 2014, 12:01

Op ebay kom ik de volgende advertentie tegen:

http://www.ebay.de/itm/Fehlpragung-5-Ce ... 3a9aa0c70e

Voor mijn gevoel een knutselmunt, eerst verwarmd en toen bewerkt, anders zie ik niet hoe dit kan gebeuren.
Wat is jullie mening?
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Misslag of knutsel munt

Bericht door janssenfrank » 13 nov 2014, 12:08

Het lijkt wel alsof ze er met een roodgloeiende staaf tegen hebben geduwd.

Die kromming en scheuring aan de muntkant geeft volgens mij wel aan dat het ná het slaan moet zijn gebeurd.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 13 nov 2014, 12:29

Dit is denk ik ook wel maak werk. gebruik van een bankschroef vermoed ik...
Lijkt me in ieder geval geen 200 euro waard, maar ja, sommige mensen denken daar weer anders over.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 13 nov 2014, 14:20

Ik heb in de schuur een metaalpersje staan, als ik even mijn best doe heb ik zo voor 1000 euro bij elkaar geknutseld, kan ik niet tegen werken :lollig:

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch » 13 nov 2014, 16:02

Hoi,

Ik heb nog wel een paar oude kromme centen liggen. Die belanden bij mij dus in het schrootbakje en niet voor een enorm bedrag op eBay.

Mark

DvdTheBusDriver
Senior lid
Senior lid

Bericht door DvdTheBusDriver » 13 nov 2014, 16:29

Duidelijk knutselwerk: de achterkant ziet er niet uit
De munt klopt ook volgens mij voor geen meter
Ik vraag me in de eerste plaats af om welk muntplaatje het gaat;

als het om 5 cent gaat:
Ten eerste: Ik heb nog nooit geweten dat ze eerst de buitenring slaan en dan pas het binnenste gedeelte
ten tweede: Het muntplaatje van 1 EUR is net iets groter als dat van 5 cent, ik vind dat ook hier weer dan wat de buitenring moet zijn veel te goed op het 5cent muntplaatje is gelukt

Maar persoonlijk denk ik dit: Zou het een 1eur stuk zijn en de kern vervangen door een 1 cent muntje met aan de achterkant een 5cent muntje dat bewerkt is zo dat het past, en daarna wat mee geknoeid met de kleur. De belichting van de advertentie is nu namelijk ook niet om naar huis te schrijven.
Verzameling euromunten uit circulatie: 691/859

MisterKampus
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door MisterKampus » 13 nov 2014, 17:23

Nu je het zo zegt, het lijkt er inderdaad op alsof de 'kern' eruit is geweest...Of iemand heeft flink staan rossen op 1 kant van de munt waardoor het flink gebarsten is en aan de andere kant juist wee bol.
Gr. Maarten
Verzamelgebied: Bankbiljetten van Duitsland (t/m 1945), Munten van Duitse staten/Duitsland (tot de euro) en Scandinavië

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 13 nov 2014, 18:30

Ik ben achterdochtig, maar volgens mij ben je niet zomaar in staat om zoiets zelf te maken.
Op de rand staan wel terdege ook zaken die alleen op de 1, 2 en 5 cent voorkomen.
Het is dus geen bewerkte 1 of 2 euro munt, maar lijkt wel terdege op een 1 euro muntplaatje geslagen met een 5 cent stempel.
Toch zijn er nog wel een aantal zaken die ik zo één, twee, drie nog niet kan verklaren, vooral omdat ik niet precies weet hoe een muntpers er uit ziet.
Ik zou me kunnen voorstellen dat een 1 euro muntplaatje omdat het groter is, niet precies op de juiste plek terecht kan komen en iets hoger blijft liggen.
Doordat de stempel van een 5 cent wat kleiner is zou daarmee verklaard kunnen worden dat de munt als het ware krom geperst is.
Ik houd het dus op een echte misslag.

Luit

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 14 nov 2014, 10:40

Daar gaan we weer.......

Wat heeft dit nu met een misslag te maken? Gewoon een 5 cent met een deuk erin in de vorm van een cirkel.

Men neme een metalen pijpje of ring ter grootte van de buitenrand van een 5 cent. Vervolgens nog een pijpje of ring met een kleinere diameter. In de bankschroef plaats je het kleine pijpje, dan de 5 cent, dan het grote pijpje en draaien maar. Krijg je precies dit. kleine pijpje wordt aan de ene zijde erin geperst en daar waar het kleine pijpje probeert in het grotere pijpje te passen met het muntje ertussen scheurt het metaal wat in.

Of hetzelfde idee maar dan met een flinke klap van een hamer.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 14 nov 2014, 16:09

Ik zou zeggen, probeer het eens na te maken als het dan zo gemakkelijk is....
Volgens mij is hier toch duidelijk een ring en kern te zien en ik denk dat je dat met je pijpje zo niet bereikt.
Afgezien daarvan zijn de 1 2 en 5 cent van verkoperd staal en bovenstaande handelingen zouden duidelijk beschadigingen in het koper moeten maken, waardoor het staal zichtbaar zou zijn.
Ook lijkt het muntplaatje groter te zijn dan de stempel en daardoor een brede rand te veroorzaken.

Luit

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 14 nov 2014, 18:40

llinde schreef:Volgens mij is hier toch duidelijk een ring en kern te zien en ik denk dat je dat met je pijpje zo niet bereikt.

Luit
Ik weet niet waar jij een ring en een kern ziet :onfused: .
De cirkel op de muntzijde is duidelijk groter dan die op de keerzijde. Ook zie ik echt geen kleuronderscheid tussen de delen. Ik zie wel duidelijk twee beschadigde randen (sporen van bruut mechanische geweld)en denk eveneens aan een bankschroef of een pers waartussen het is geklemd. De bolling zou anders in de stempel moeten zitten en dat lijkt me ten ene male onmogelijk.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 14 nov 2014, 19:16

Ik heb het idee dat de cirkel te dun is om met een pijpje of iets dergelijks te maken, maar ik kan er naast zitten natuurlijk.
Zoals ik al eerde heb gezegd, ik ben achterdochtig, maar kan het resultaat in ieder geval ook nog niet verklaren als knutselwerk.

Luit

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”