Frankrijk 10cent euro met een schijfje dunne strepen

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
numismativy
Nieuw lid
Nieuw lid

Frankrijk 10cent euro met een schijfje dunne strepen

Bericht door numismativy » 19 jul 2014, 17:12

Hallo, Ik heb een stuk van Frankrijk 10cent euro met een schijfje dunne strepen.

Weet u of er een zelfde soort fout voor andere landen?

dank u voor uw informatie.
10centFR99_pile_def.jpg
10centFR99_face_def.jpg
10centFR99_tr_def.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Frankrijk 10cent euro met een schijfje dunne strepen

Bericht door resparvae » 19 jul 2014, 19:03

Non Numismativy.
C'est une anomalie exclusive francaise.
Le destruction est vraiment léger.
Un beau specimen.

Cordialement
Thomas
AD€ 1802

numismativy
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door numismativy » 20 jul 2014, 15:29

FR :
merci, j'ai aussi cette monnaie en très bon état.

et je me disais que si la France à fait l'erreur de frapper trop tôt les monnaies avec la mauvaise tranche, d'autres pays auraient peut-être fait la même erreur...

---------------------------------------------
NL:

dank u, ik heb ook deze munt in zeer goede staat.

en ik dacht dat als Frankrijk om de fout van het slaan van munten te vroeg met de verkeerde eenheid te maken, andere landen zou kunnen hebben dezelfde fout gemaakt ...
-------------------------------------------
10centFR99_tr.jpg
10centFR99_pile.jpg
10centFR99_face.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 21 jul 2014, 00:44

Voor de duidelijkheid, het gaat hier dus om het randprofiel wat anders is dan de normale 10 cent munten moeten hebben.
Of dit is omdat Frankrijk als eerste is begonnen met het slaan van euromunten (in 1998 volgens mij, met 199 als jaartal vermeld) en toen de specificaties nog niet duidelijk waren of dat het "gewoon" een vergissing was weet ik niet. Misschien kan numismativy dat vertellen.

Luit

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 21 jul 2014, 09:39

llinde schreef:Voor de duidelijkheid, het gaat hier dus om het randprofiel wat anders is dan de normale 10 cent munten moeten hebben.
Of dit is omdat Frankrijk als eerste is begonnen met het slaan van euromunten (in 1998 volgens mij, met 199 als jaartal vermeld) en toen de specificaties nog niet duidelijk waren of dat het "gewoon" een vergissing was weet ik niet. Misschien kan numismativy dat vertellen.

Luit
Nee, Luit, het was geen vergissing. Eerst was de specificatie een rand met kleine ribbels, maar door proeven met slechtzienden bleek dat dat niet onderscheidend genoeg was. Daarom is besloten om de ribbels groter te maken. De al geslagen 10 C muntjes werden vernietigd door wokkelen, maar er zijn er natuurlijk ook wat ontsnapt aan dat lot. Dit soort muntjes zijn te koop op de site van Numismativy. Het getoonde muntje staat daar te koop voor € 349,-. (Hij heeft trouwens ook nog een paar andere leuke "fautées" op zijn site staan.)
De vraag van Numismativy is of er ook andere landen 10 C muntjes hebben geslagen met fijne ribbels. In principe zou dit heel goed mogelijk zijn. Alleen heb ik er in de afgelopen 10 Jaar nog nooit een voorbij zien komen. Als er een Duitse of Italiaanse zou worden gevonden is dat echt heel bijzonder!
Het is jammer dat ik alleen maar 2 € munten verzamel, anders had ik vast wel belangstelling voor dit 10 C muntje.

Groet
Thomas

Hier nog even de tekst uit de catalogus van Schön:
Gerhard Schön
Euro Münzkatalog
Die Münzen der Europäischen Währungsunion 1999-2014

13. Auflage 2014

Pagina 13 onderaan:
“In seiner Verordnung 975 vom 3. Mai 1998 legte der Rat der EU die Stückelung und die technische Merkmale der Euromünzen fest. Die Änderungsverordnung 423 vom 22 Februar 1999 berücksichtigte einen Wunsch der Europäische Blindenunion, bei den Münzen zu 10 und 50 Cent den ursprünglich vorgesehenen Riffelrand (sehe Seiten 257 und 520) durch einen Wellenstruktur zu ersetzen, und entsprach einer Forderung der Automatenindustrie, das Gewicht des 50 Cent Stückes von 7.00 g auf 7.80 g zu erhöhen (siehe Seite 109).”

numismativy
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door numismativy » 21 jul 2014, 16:10

Alles klopt, bedankt voor de uitleg in uw taal. Hier is een officiële link (in het Engels) over de wijziging van 10cent en 50cent munten:

http://www.europarl.europa.eu/press/sdp ... 181.htm#10

valuta's worden vernietigd van tijd tot tijd, maar niet vernietigd munt is zeer zeldzaam!

Ik heb er een die ik kan delen.

numismativy
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door numismativy » 26 jul 2014, 15:42

De koopman Felzmann:

450 € : vernietigd :
https://www.felzmann.de/auction/Sonstig ... 73&lang=de

3200€ : in goede staat :
https://www.felzmann.de/auction/Sonstig ... 73&lang=de

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”