a slag b slag

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
eurofreak België
Donateur
Donateur

a slag b slag

Bericht door eurofreak » 19 jul 2014, 16:22

Begin nu zelf een beetje te twijfelen wat de kenmerken van een a slag en een b slag zijn.
Ik dacht steeds dat een a slag is dat de voorkant van de munt en achterkant als je ze omdraaid gelijk zijn afgebeeld en bij een b slag de andere kant er omgekeerd op staat en je de munt dus 180 graden moet draaien om de tekst terug recht te hebben staan.
Ben ik verkeerd of juist?

mvg Luc
groetjes Luc

munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: a slag b slag

Bericht door munt9490 » 19 jul 2014, 16:35

volgens mij is wat jij nu op noemt verschil tussen normale slag en een medaille slag en A en B slag is volgens mij het verschil in randschrift hoe deze in de rand is geslagen normaal of onderste boven.
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 19 jul 2014, 20:22

munt9490 schreef:volgens mij is wat jij nu op noemt verschil tussen normale slag en een medaille slag en A en B slag is volgens mij het verschil in randschrift hoe deze in de rand is geslagen normaal of onderste boven.
Yep, dat klopt helemaal. De rondellen worden eerst voorzien van een randschrift en worden daarna geslagen. Hierbij worden ze echt niet gesorteerd op randschrift naar kop- of muntzijde zodat er van allebei ongeveer evenveel te vinden zijn. Wat dat betreft is er dus geen sprake van 'normaal' of 'ondersteboven'.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Koala Coins
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Koala Coins » 21 aug 2016, 15:53

Het is dus "a" als je de 2 euro kant omhoog houd en dan of het randschrift kan lezen (zoals het Nederlandse "God Zij Met Ons") of bij 2*2 de 2 kan lezen en rechts daarnaast het sterretje recht opstaat

Koala Coins

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”