Misslag of nep ?

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Senior
Volledig lid
Volledig lid

Re: Misslag of nep ?

Bericht door Senior » 23 dec 2013, 17:23

Als hij nog net aan een magneet blijft hangen lijkt het magnetisme normaal te zijn (tenzij je een supermagneet gebruikt). Aan de foto's zie ik ook even niets bijzonders. Ik ben erg benieuwd naar het gewicht (check bij een juwelier of apotheek), maar vermoed een echte munt.

Groeten,

Senior

Michel
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Michel » 28 dec 2013, 19:47

Beste forumleden,

Ik heb het idee dat ik waarschijnlijk ook in het bezit ben gekomen van een valse 2-euromunt.
Deze munt heb ik ook laten zien door een munthandelaar, maar hij kon het slecht beoordelen.
Het is een 2-euromunt uit Frankrijk geslagen in 2001. Onderstaande foto's geven een indruk van deze munt.

OPGELET!!! De rechter 2-euro heeft al aardig gecirculeerd en dient als vergelijking. OPGELET!!!
Bij de linker 2-euro heb ik het vermoeden dat deze vals is. Dit baseer ik op de volgende zaken:

- de buitenring van de linkermunt is meer glanzend dan de rechtermunt.
- kijkend naar de landkaart vind ik Groot-Brittannië en Spanje 'hoekig' geslagen.
- het jaartal 2001 is meer naar binnen geslagen.
- de streepjes in de buitenring aan de voorzijde, dus niet waardezijde zijn minder tot slecht zichtbaar.

Voor de rest weegt de munt 9 gram.
Is de munt licht magnetisch.
Is het randschrift van de munt goed leesbaar, namelijk 2** zesmaal.

Wie kan mij vertellen of deze munt vals is ja/nee.
Graag verneem ik een reactie van jullie.

Vriendelijke groeten en alvast een goede jaarwisseling toegewenst,
Michel :knipoog:

PS. een duidelijkere foto kan ik helaas niet maken. Excuses voor het ongemak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 28 dec 2013, 21:17

9 gram is een halve gram te zwaar, hoe nauwkeurig is je meting?
Ik zie verder geen reden om aan te nemen dat deze munt vals is.

Luit

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 29 dec 2013, 13:00

Michel schreef: OPGELET!!! De rechter 2-euro heeft al aardig gecirculeerd en dient als vergelijking. OPGELET!!!
Bij de linker 2-euro heb ik het vermoeden dat deze vals is. Dit baseer ik op de volgende zaken:

De laatste tijd zeer veel 2 euromunten van Frankrijk van 1999 - 2002 die erg glimmend uitzien. Dat was me al opgevallen...

Groeten Paul

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 29 dec 2013, 16:50

Magnetisme, (afgerond) gewicht en uiterlijk duiden op een echte munt.

Groeten,

Senior

Michel
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Michel » 29 dec 2013, 21:12

llinde schreef:9 gram is een halve gram te zwaar, hoe nauwkeurig is je meting?
Ik zie verder geen reden om aan te nemen dat deze munt vals is.

Luit
Luit, de meting is heel nauwkeurig uitgevoerd door middel van een kleine pocket weegschaal speciaal voor munten.
Ik vond het gewicht ook een halve gram voor het begin 'wat veel'. Maar ik dacht bij mezelf dat er altijd een kleine marge in het gewicht van de euromunten zat.
Gevoelsmatig zeg ik nog steeds dat de munt vals is, maar bevestigen kan ik het nog niet. Ga binnenkort bij iemand anders nog even navragen.
euromunter schreef:
Michel schreef: OPGELET!!! De rechter 2-euro heeft al aardig gecirculeerd en dient als vergelijking. OPGELET!!!

De laatste tijd zeer veel 2 euromunten van Frankrijk van 1999 - 2002 die erg glimmend uitzien. Dat was me al opgevallen...

Groeten Paul
Paul, is dit volgens jou/u dan een verdacht verschijnsel, of zijn er meerdere exemplaren van bekend?
En is het verschijnsel ook al bekend bij de Franse munt?
Wel vind ik het een vreemd verschijnsel, zeker omdat het munten van het begin tijdperk van de euro zijn.
En ook omdat er nu niet net als bij Nederland een 'oude voorraad' moet worden opgemaakt omdat er een wisseling van monarch is geweest.
Senior schreef:Magnetisme, (afgerond) gewicht en uiterlijk duiden op een echte munt.

Groeten,

Senior
Ja, beste Senior, daar dacht ik dus ook in het begin aan toen ik hem als wisselgeld kreeg.
Totdat ik de munt nader bekeek en gewogen had. Daar zat dus een halve gram verschil in.
Ik wacht nog even met uitgeven totdat ik hem nader bij iemand laat controleren op echtheid.

Bij deze bedank ik jullie alvast voor jullie antwoorden.
Mochten er andere forumleden zijn, die ook een bijdrage willen leveren aan mijn bericht zijn deze altijd welkom.
We zijn voor elkaar om er iets meer van te leren en wat meer informatie te verschaffen.

Gr. Michel :knipoog:

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 04 jan 2014, 21:59

Je zou 'm in een stapeltje munten van hetzelfde land en jaar kunnen doen, en dan kijken of je 'm aan de hand van de zijkant er uit kunt pikken. Als de sterren duidelijk zijn, kun je ook nog eens speciaal kijken naar de dubbelster in de rand. Als je niet weet wat ik met de dubbelster bedoel dan kan llinde misschien even een scan maken van de betreffende pagina uit mijn variantencatalogus (ik dacht dat hij destijds een exemplaar had gekocht).

Gezien de aanzienlijke variatie in slagkracht en andere variabelen waarmee de euromunten geslagen zijn heb je een kenner nodig om aan de hand van de verdere details van de munt een onderscheid te maken tussen echte en goed geslagen valse munten. Indien je binnekort naar Suriname komt dan kun je 'm meenemen en wil ik er wel eens even naar kijken.

Groeten,

Senior

LeandrosNumismatics België
Senior lid
Senior lid

Bericht door LeandrosNumismatics » 06 mar 2014, 22:32

Vandaag mijn 'valse' munt naderbij bekeken, ik weet zelf niet meer wat ik er van moet denken ...
IMG_5259.JPG
IMG_5258.JPG

Mvg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”