1 euro Spanje 2001 (gedraaide pil/ring)

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
keeser Nederland
Donateur
Donateur

1 euro Spanje 2001 (gedraaide pil/ring)

Bericht door keeser » 04 dec 2013, 16:06

Onlangs deze 1 euromunt Spanje uit 2001 gekocht. Meer een impulsaankoop om te kijken wat het precies was.
De pil zit verkeerd om in de ring en weegt precies 7,50 gram. De munt is flink toegetakeld maar het blijft iets aparts...

Is dit mogelijk tijdens het proces van munten? Of zou dit een eigen fabricatie zijn?
Ik heb geprobeerd de pil uit de ring te drukken maar dat lukt niet, deze zit er naar mijn mening in zoals ie erin hoort te zitten.

Hier zijn wat foto's van de munt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

$and€r
Donateur
Donateur

Re: 1 euro Spanje 2001 (gedraaide pil/ring)

Bericht door $and€r » 04 dec 2013, 16:41

Dit is maakwerk.. ooit heb ik eens in een topic beschreven hoe dit eenvoudig te doen is..
Ik had een rond stokje ietwat kleiner dan de pil, stokje op de pil ,tikje met een hamer..
Erin zetten ook weer met het zelfde stokje, klapje met de hamer.. en klaar..

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 04 dec 2013, 16:55

Ook eenvoudig met een bankschroef en 2 doppen van een dopsleutel erin en eruit te persen. De grotere moet op de ring, de kleinere op de pil. Met een 1 tons bankschroef druk je hem er zo uit. Daarna omdraaien en hem er weer in persen.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 04 dec 2013, 17:32

Dit is duidelijk made-at-home. De munten worden als geheel geslagen en niet de ring en de pil appart. Dan zou de kans op verkeerd-om monteren te groot zijn en zou de munt ook geen geheel zijn.

Wat wel in theorie zou kunnen is dat de pil verdraait. Als er een afwijking in de pil of de ring zit, kan na verloop van tijd de munt iets 'draaien'. Er zijn andere bimetalen munten waarbij dat wel vaker gebeurd. Ik zal eens zoeken naar een voorbeeld.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 04 dec 2013, 18:59

janssenfrank schreef:
Wat wel in theorie zou kunnen is dat de pil verdraait. Als er een afwijking in de pil of de ring zit, kan na verloop van tijd de munt iets 'draaien'. Er zijn andere bimetalen munten waarbij dat wel vaker gebeurd. Ik zal eens zoeken naar een voorbeeld.
Verras me... froghmmm

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 04 dec 2013, 19:17

janssenfrank schreef:Er zijn andere bimetalen munten waarbij dat wel vaker gebeurd. Ik zal eens zoeken naar een voorbeeld.
Ik heb wel eens gehoord dat dit bij bepaalde jaartallen Belgische 2 euromunten ook het geval kan zijn, daar kan je ook horen dat de kern erg los zit.

Luit

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”