2 euro Nederland 1999 misslag

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
keeser Nederland
Donateur
Donateur

2 euro Nederland 1999 misslag

Bericht door keeser » 14 sep 2013, 19:31

Vandaag is deze 2 euro Nederland 1999 met de post meegekomen. Ik heb hem gekocht omdat ik rariteiten verzamel naast de andere 2 euromunten.
Maar ik heb werkelijk geen idee wat ik heb gekocht. De munt lijkt in z'n geheel 1 kleur te hebben al lijken de randen wat donkerder
De tekst in de rand is amper te lezen terwijl de ribbels goed zichtbaar zijn. Ik weet niet wat ik over de ''binnenring'' kan vertellen, dat laat ik liever over aan een ander!
De munt weegt 8,04 gram

Graag hoor ik van jullie meningen en/of reacties!
Groet Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: 2 euro Nederland 1999 misslag

Bericht door llinde » 14 sep 2013, 21:32

Gokje: 2 euromunt met kern van 1 euro

Luit

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 14 sep 2013, 21:39

@ llinde:

Mijn gedachte. Al zou je eigenlijk even het gewicht van een losse ring van een 2 euro en een losse pil van een 1 euro moeten weten om een ander soort pil uit te sluiten.

Groeten,

Senior

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 15 sep 2013, 12:50

Hallo Senior,

Kern 1 € = 3,75 gram
Ring 2 € = 4,40 gram.
Samen 8,15 gram.

Groet
Thomas

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 15 sep 2013, 13:08

Ik heb een 2 Euro 2001 NL die langzaam maar zeker 1 kleur word.. Dat ik hem 10 jaar geleden in het album stopte was het een 'normale' munt, door wat voor reden dan ook is de munt gaan verkleuren..

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 sep 2013, 13:21

Sander, verkleuringen van euromunten zijn redelijk normaal, maar dat is bij de munt uit deze topic zeker niet van toepassing.
Met de bovengenoemde gewichten van kern van 1 euro en ring van 2 euro denk ik dat dat inderdaad het geval is.
8,04 gewogen en 8,15 berekend zit volgens mij wel voldoende binnen de tolerantie.
Je ziet ook duidelijk dat omdat de kern kleiner is dan normaal, de ring breder is uitgelopen en er nog steeds wat ruimte tussen ring en kern over is.

Luit

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 15 sep 2013, 13:23

$and€r schreef:Ik heb een 2 Euro 2001 NL die langzaam maar zeker 1 kleur word.. Dat ik hem 10 jaar geleden in het album stopte was het een 'normale' munt, door wat voor reden dan ook is de munt gaan verkleuren..
En dat heb ik met heel veel munten gehad van diverse landen (ding flof bips :sarcasm1: ). In een 'open' boek gedaan, waar dus gewoon lucht bij kan. Was mijn eerste euroboek uit 2002. Alle 1 en 2 euromunten lijken gewoon 1 kleur te zijn geworden. Heb ze maar de circulatie is ingedaan...

Groeten Paul

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 15 sep 2013, 15:01

Even een domme vraag, als de kern van 1 euro zou zijn, zou er dan ook geen 1 euro op moeten staan ipv de 2?
Volgens mij begrijp ik het niet helemaal waar jullie het over hebben met een kern van 1 euro en een ring van 2 euro....
Of bedoelen jullie dat er op de kern van 1 euro het cijfer 2 is geslagen?

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 sep 2013, 15:08

Petijsach schreef:Of bedoelen jullie dat er op de kern van 1 euro het cijfer 2 is geslagen?.
Zo zou je het ook kunnen omschrijven....

Ik bedoel niet dat de kern later is verwisseld, maar al voor of tijdens het slaan al naar gelang de manier waarop de kern samengevoegd wordt met de ring

Luit

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach » 15 sep 2013, 15:23

Ah, bedankt Luit.......duidelijk! :thumb up:

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 sep 2013, 15:29

maar dan zou je toch zeker heel duidelijk een verschil in dikte moeten kunnen zien. het materiaal om de opening tussen beide ringen op te vullen moet dan toch ergens vandaan komen. De munt in zijn geheel zou dus beduidend dunner moeten zijn dan een normale 2 euromunt en dan vraag ik mij weer af of de details dan nog zo scherp zouden zijn.

Vind het wel een zeer interessant item.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 15 sep 2013, 17:14

Als de slagkracht voldoende is en het verschil in dikte tussen de ring en de pil niet te groot is krijg je gewoon een scherp muntbeeld. Omdat de rondellen voor de Nederlandse euromunten voor zover ik weet compleet aangeleverd worden aan de munthuizen (ze worden in elkaar gezet bij de rondellenfabrikant), zal het eventuele verschil in hoogte al voor het aanmunten verdwenen zijn. De pillen worden immers in de ringen vastgezet door de rondellen bij de rondellenfabrikant al een eerste klap te geven.

Wat ik nog vergeten was: test de munt (m.n. de pil) nog even op magnetisme. Als die gelijk is aan het magnetisme van een normale 1 euromunt (pil is licht magnetisch) dan gaat het, met een gewicht wat binnen de marges valt, inderdaad om een samenvoeging van een 2 euro ring met een 1 euro pil.

Alleszins een bijzonder stuk.

Groeten,

Senior

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 sep 2013, 17:35

Hoi Kees,

Het lijkt mij ook wel interessant om dit stuk even te laten zien bij de KNM. Je kunt ze gewoon een mail sturen met deze foto's. Uit ervaring weet ik dat ze daar vrijwel altijd geïnteresseerd op reageren en wel kunnen aangeven of en hoe dit zo heeft kunnen ontstaan, al dan niet binnen de deuren van de KNM of de producent van de rondellen.

Als je nou gewoon wel naar de Muntmanifestatie zou komen dan had je het in de KNM stand kunnen laten zien, maar de mail is natuurlijk ook een optie. :sarcasm2:

Gr. Jeroen

keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 15 sep 2013, 17:53

Hallo allemaal,

bedankt voor alle reacties! Weer een hoop dingen geleerd die ik nog niet wist.
De munt is licht magnetisch, ik heb hem vergeleken met een 1 euromunt en een andere 2 euromunt. Deze munt is minder magnetisch dan een 2 euro en plakt ongeveer hetzelfde als de 1 euro. Ik zal foto's van de munt met specificaties eens voorleggen bij het KNM via de mail.
Helaas kan ik niet aanwezig zijn bij de Muntmanifestatie, had er graag bij willen zijn! :sad:

Kees

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 15 sep 2013, 19:41

Met de informatie van het magnetisme erbij ben ik er nu zeker van dat er bij de rondellenfabrikant per ongeluk een 1-euro-pil in een 2-euro-ring is terechtgekomen, deze naar ofwel de Munt in Utrecht ofwel naar het munthuis in Birmingham is gegaan en daar tot een 2 euromunt is geslagen. Aangezien de munt niet voldoet aan de echtheidskenmerken (te licht, eenkleurig) zou hij afgekeurd moeten zijn. Of dat niet is gebeurd en hij dus in de roulatie is terchtgekomen of dat hij wel is afgekeurd maar het munthuis is uitgesmokkeld kan ik niet beoordelen. Gezien de minimale beschadigingen is de laatste optie zeker niet uitgesloten.

Groeten,

Senior

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 sep 2013, 19:47

Senior schreef:ofwel naar het munthuis in Birmingham is gegaan en daar tot een 2 euromunt is geslagen.
Waren dat niet alleen 2000 en 2001 munten? Ik zat ook gelijk te denken aan Birmingham omdat daar wel meer vreemds naar buiten is gekomen....

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 15 sep 2013, 20:30

Kan het ook niet zo zijn dat er van een compleet andere munt(eenheid) een kern in de bak terecht is gekomen? Zoals bekend worden er in de munthuizen ook diverse andere munteenheden geslagen. Ik vind de diameter van de kern van een 1 euromunt toch wel erg veel kleiner dan die van een 2 euromunt, dat sla je niet dicht bij de productie denk ik.

Gr. Jeroen

keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 15 sep 2013, 21:45

Zojuist een mailtje verzonden naar de KNM. Ik zal, wanneer ik een reactie ontvangen heb het hier melden!
Hieronder nog een andere foto, er zitten toch krasjes op die op de andere foto's niet goed te zien zijn. (door lichtinval)
Maar goed de munt is ook +- 14 jaar oud! :lach:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 sep 2013, 22:01

Munthunter schreef: dat sla je niet dicht bij de productie denk ik.
Helemaal dicht is het in dit geval ook niet, maar een probleem hoeft het verschi in grootte ook echt niet te zijn. Als je naar de lijn onder de sterren kijkt zie je dat de ring al een flink stuk verder loopt dan normaal.
Verder geeft het gewicht ook aan dat het iets soortgelijks als een 1 euro kern zou moeten zijn, en bevestigd het magnetisme dat ook nog eens.
Al met al redenen genoeg om de waarschijnlijkheid van jouw optie dat het om een heel andere kern gaat kleiner dan een procent of zo te laten zijn.

Luit

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 16 sep 2013, 00:14

llinde schreef:
Senior schreef:ofwel naar het munthuis in Birmingham is gegaan en daar tot een 2 euromunt is geslagen.
Waren dat niet alleen 2000 en 2001 munten? Ik zat ook gelijk te denken aan Birmingham omdat daar wel meer vreemds naar buiten is gekomen....
Daar ben ik niet meer zeker van. Zoals je weet ben ik al een aantal jaren niet meer actief bezig met euromunten, en dergelijke feitjes heb ik niet meer precies in mijn hoofd zitten. Ongetwijfeld kun je dit snel genoeg nakijken op het net of in je literatuur.
Munthunter schreef:Kan het ook niet zo zijn dat er van een compleet andere munt(eenheid) een kern in de bak terecht is gekomen?Gr. Jeroen
Dat is precies de reden dat ik behalve naar het gewicht ook naar het magnetisme heb gevraagd. Het maken van lichtmagnetische 'sandwich'-pillen is relatief duur en voor de meeste bimetalen munten naar mijn vermoeden niet lonend.

Groeten,

Senior

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 sep 2013, 09:36

[quote="Senior]Daar ben ik niet meer zeker van. Zoals je weet ben ik al een aantal jaren niet meer actief bezig met euromunten, en dergelijke feitjes heb ik niet meer precies in mijn hoofd zitten. Ongetwijfeld kun je dit snel genoeg nakijken op het net of in je literatuur.[/quote]

Volgens de catalogi die ik heb is dat inderdaad 2000 en 2001, maar gek genoeg staat in de catalogus van Schön bovendien nog vermeld dat er door een verwisseling van muntplaatjes in Birmingham Mint een foutslag bestaat van Nederlandse 2 euro 1999 met Frans randschrift.
Dat lijkt mij tegenstrijdig met het feit dat de 1999 2 euromunten allemaal in Utrecht geslagen zijn, tenzij natuurlijk de muntplaatjes voor deze in Utrecht geslagen munten, in Birmingham al van een randschrift zijn voorzien.
Ik weet wel dat in de beginperiode KNM heel veel moeite had met het slaan van deze munten.

Luit

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 16 sep 2013, 14:14

llinde schreef: Volgens de catalogi die ik heb is dat inderdaad 2000 en 2001, maar gek genoeg staat in de catalogus van Schön bovendien nog vermeld dat er door een verwisseling van muntplaatjes in Birmingham Mint een foutslag bestaat van Nederlandse 2 euro 1999 met Frans randschrift.
Dat lijkt mij tegenstrijdig met het feit dat de 1999 2 euromunten allemaal in Utrecht geslagen zijn, tenzij natuurlijk de muntplaatjes voor deze in Utrecht geslagen munten, in Birmingham al van een randschrift zijn voorzien.
Ik weet wel dat in de beginperiode KNM heel veel moeite had met het slaan van deze munten.

Luit
Hoi Luit,

Ik ben ook over deze opmerking in de catalogus van Schön gestruikeld. Het is op zijn minst een inconsistentie in de beschrijving. Echter, ik denk dat het gewoon een fout is. Er zijn veel 2 euromunten geslagen op rondellen met verkeerde randschriften. Dit door verwisselingen bij de rondellen-fabrikant. Dus een referentie aan Birmingham is hier helemaal niet nodig.
Hoewel ik de catalogus van Gerhard Schön verreweg de beste op het gebied van euro's vind, zijn er toch wel hier en daar kleine foutjes. Het is, dunkt me, onvermijdelijk bij zo'n foliant. Ik heb er wel eens een paar aan de uitgever gemeld, maar daar is niets mee gedaan. Het zou fijn zijn als er contact kon worden opgenomen met Gerhard Schön zelf, maar dat is mij nog niet gelukt.

Groet
Thomas

keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 23 okt 2013, 17:52

UPDATE:

Mailtje gestuurd naar de KNM, reactie was: wij kunnen de munt alleen beoordelen als wij deze visueel kunnen bezichtigen, mocht de munt vals zijn nemen wij hem in beslag.
Daarna heeft Jeroen (Munthunter) nog een berichtje gestuurd, helaas hetzelfde resultaat.

Afgelopen week een berichtje gestuurd naar MPO veilingen. Hun vertelde dat het een interessante misslag was en ook hun moesten de munt in het echt beoordelen om te zien waar het precies om gaat. Over de oorzaak en waarde konden ze tot zover nog niets zeggen.

De munt gaat naar alle waarschijnlijkheid in de verkoop.
Aanstaande zondag staan ze in Waalre (dichtbij voor mij) met een taxatiedag. Ik ga zondag langs om te zien wat hun ervan zeggen! :thumb up:

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 23 okt 2013, 19:29

Met als extra opmerking dat de KNM aangeeft dat als blijkt dat wanneer de munt vals blijkt te zijn, zij de munt in beslag zullen nemen en enkel de nominale waarde (2 euro en eventuele verzendkosten) vergoeden. Ik vind deze werkwijze wel erg jammer, want wie zal dan naar de KNM gaan met het grote risico te horen dat de munt vals is en het dan verder met 2 euro plus de verzendkosten er uit te komen. Ik vind dit een verkeerde stap van de KNM want zo zullen ze niet snel een dergelijk stuk onder ogen komen en kunnen beoordelen hoe dit is ontstaan en wellicht nog interessanter, hoe deze munt de KNM heeft kunnen verlaten. Natuurlijk zal de KNM een beleid hebben in dit soort situaties en die handhaven ze nu en dat begrijp ik dan wel weer, maar vind het dus niet zo'n slim beleid. ;)

Bij MPO is ook voldoende kennis in huis, dus ik raad je inderdaad aan om eens bij een MPO beurs te gaan kijken en de munt daar te laten zien. Direct een mooie plek om een goede prijs te krijgen voor deze misslag.

Gr. Jeroen

keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 27 okt 2013, 15:26

Zojuist de munt laten taxeren. Volgens de taxateur gegarandeerd een echte 2 euro munt die niet goed is doorgestanst, de oorzaak zou liggen bij de rondellenfabrikant. Over de kleur van de munt is nog niets bekend. Hij zei dat het ver gezocht was dat de kern van een 1 euro munt in de ring zou zitten. Taxatiewaarde €200

Daarvoor wordt ie niet verkocht maar mocht je serieuze interesse hebben en een goed bod doen overweeg ik de munt te verkopen! :lach:

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”