1 Euro Frankrijk - Misslag of Vals?!

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Kingz
Senior lid
Senior lid

1 Euro Frankrijk - Misslag of Vals?!

Bericht door Kingz » 02 sep 2013, 17:49

Zeer vreemde euro, hij lijkt bijna vals maar weegt precies als een normale euro.
De stempel is 45 graden gedraaid, en het is een spiegelei ofzo?
En ook een soort van stempelbreuk of iets dergelijks op de 1.
Ik kan het niet helemaal plaatsen.... iemand ideeen?!

Afbeelding
Afbeelding
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: 1 Euro Frankrijk - Misslag of Vals?!

Bericht door llinde » 02 sep 2013, 17:55

Kingz schreef:hij lijkt bijna vals maar weegt precies als een normale euro.
juiste gewicht alleen zegt nog niet dat de munt waarschijnlijk echt is, eenvoudig te controleren is ook magnetisme.
1 en 2 euro horen zwak magnetisch te zijn, sterk magnetisch en niet magnetisch betekenen vrijwel zeker een valse munt.

Controleer het bijvoorbeeld met een koelkastmagneetje of zo en vergelijk met een normale 1 euro.

Luit

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 02 sep 2013, 18:43

Lijkt mij een gegoten 1 euromunt dus ik zou zeker zeggen vals...
Hostis Honor Invidia

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 02 sep 2013, 18:52

willemo schreef:Lijkt mij een gegoten 1 euromunt dus ik zou zeker zeggen vals...
Indien gegoten heeft deze munt waarschijnlijk niet de normale (zij)rand.
Is dit wel of niet aanwezig?

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 02 sep 2013, 19:58

De munt is heeel licht magnetisch en heeft dezelfde rand als een normale 1 euro.

Afbeelding
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 02 sep 2013, 20:30

Kingz schreef:De munt is heeel licht magnetisch en heeft dezelfde rand als een normale 1 euro.
normale rand? De streepjes zijn ongelijk, hebben niet de zelfde breedte en zijn niet even lang....
Hostis Honor Invidia

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 02 sep 2013, 20:40

Was mij niet eens opgevallen... dus een vals exemplaar zeg je!? :eeeh:
Wat betekent dat verder, lijkt me bijna zeldzaam zoiets toch? :suprised:

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 02 sep 2013, 20:52

Volgens Wiki zijn de helft van de vervalsingen Duits. Daarnaast is 60% van de vervalsingen een 2 euromunt (en rest 1 euro en 50 cent). Dus zo gezien is het wel zeldzaam type echter

deze volgende aantallen zijn inbeslag genomen:
2011: 157,000[24]
2010: 186,000[25]
2009: 172,100[26]
2008: 195,900[26]
2007: 211,100[27]
2006: 163,800[27]
2005: 100,500[27]
2004: 74,564[28]
2003: 26,191[28]
2002: 2,336

(bron: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-81_en.htm)

het is een rariteit maar heel zeldzaam? maar zeker een leuke vondst!
Hostis Honor Invidia

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 02 sep 2013, 21:39

willemo schreef:
Kingz schreef:De munt is heeel licht magnetisch en heeft dezelfde rand als een normale 1 euro.
normale rand? De streepjes zijn ongelijk, hebben niet de zelfde breedte en zijn niet even lang....
Dit vind ik op zich geen reden om uit te gaan van een valse munt, het zwakke magnetisme wijst zelfs juist op een echte munt.
Maar een spiegelei en een stempelverdraaiing en dan ook nog eens een zwaar aangetast uiterlijk zijn nou ook niet echt zaken die vaak samen zullen komen, ook niet bij een valse munt, dus wat mij betreft blijven er een hoop vraagtekens.

Luit

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 07 sep 2013, 22:52

Behalve het zeer onduidelijke muntbeeld, de stempeldraaiing en het 'spiegelei' zie ik ook een zeer grote opening tussen pil en ring en lijkt aan de Europese zijde het materiaal van de pil af te bladeren. Bij een echte euro is de ring niet-magnetisch en de pil zwak magnetisch. Ik zou willen adviseren het magnetisme tussen een goede munt en dit stuk te vergelijken. WIjkt het van elkaar af, dan is de munt zeker vals. Naar wat ik nu kan zien is die zekerheid al 99%.
Een stuk wat zeker niet zou misstaan in mijn collectie.

Groeten,

Senior

willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo » 08 sep 2013, 08:54

Dank voor de valsheid aanvullingen.

Groeten,

Senior
Dat kan zag ik voor "slechts" 50 euro. (Bron: marktplaats)
Hostis Honor Invidia

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 08 sep 2013, 16:03

Als het niet strafbaar was, zou ik ook munten gaan vervalsen. Op Marktplaats zetten is veel lucratiever dan uitgeven lijkt het op. :eeeh: :knipoog:

Bernard

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 08 sep 2013, 22:57

100% vals. Aan de breukvlakken te zien en aan de randen Islamitisch, kanten van Pakistan, Bangladesh op.

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 09 sep 2013, 04:23

willemo schreef:
Dat kan zag ik voor "slechts" 50 euro. (Bron: marktplaats)
Dat is dan precies 49 euro te veel. Ik heb voor zowel echte als valse euromunten nog nooit meer uitgegeven dan de waarde die er op staat.

Ik hoop wel dat Kingz het magnetisme van het stuk nog even vergelijkt met een goede munt en de bevindingen hier doorgeeft.
grivnagozer schreef:100% vals. Aan de breukvlakken te zien en aan de randen Islamitisch, kanten van Pakistan, Bangladesh op.
Een islamitische munt? Ik wist niet dat (valse) munten religieus konden zijn. Hun bezitters, okee, maar de munten zelf?

Overigens lijkt het maken van valse munten me in tegenspraak met de regels van de Islam (want bedrog) en dus per definitie on-islamitisch. Een islamitische (of christelijke, joodse, hindoeistische etc.) valse munt is dus een paradox.

Groeten,

Senior

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 09 sep 2013, 10:51

In de tijd voor Mohammed de Profeet heette het gebied nog Antiochië, en was het één van s'werelds bakermatten om de munten van de bezetter te kopiëren. Bactria (huidig Irak) had daar een hele industrie van opgezet. Wanneer de Romeinen en Byzantijnen geleidelijk aan verdwijnen nemen de Seldjoeken positie in, en veroveren het gebied wat later Ottomaanse keizerrijk gaat heten. Wat ooit de Romeinen waren voor West-Europa en de Byzantijnen voor het Middelandse Zee gebied, was het Guphta-rijk voor India en het Chinese Keizerrijk voor de rest van Azië. In oorlogsvoering is alles geoorloofd, en het torpederen van de vijandelijke economie is 1 van de oudste strategietjes.
De kruistochten kwamen en gingen, en in Antiochië vervalste men rustig door. Kopietjes van vijandelijke munten met een minder metaalgewicht als het origineel. De Britse verovering van het Guphtarijk en Bengalen tot aan de grenzen van Afghanistan in de zeventiende eeuw leverde een nieuwe serie valse Brits-Indische Rupees op. In de jaren 90 van de vorige eeuw zien we een toename aan valse Israëlische Shequalim en munten van 10 Franse Francs.
Het doel van deze vervalsingen is de islamisering van de wereld te bevorderen, en zodoende worden zowel euromunten als 2 euromunten vervaardigd met de bedoeling om in apparatuur te gooien als parkeermeters en dergelijke, en zodoende worden jonge Jihadisten ruimschoots bevoorraad door de trainingskampen welke in handen zijn van splintergroeperingen binnen de Taliban en de Al-Quaida; nu Samir A is vrijgelaten deze week in Nederland, zal het misschien een jaar duren, eer via de grote steden valse euro's gaan opduiken in het betalingsverkeer. Muntenverzamelaars checken altijd hun wisselgeld, caissieres horen dat te doen en normale mensen kijken er doorgaans nooit naar.

De Koran en de Bijbel zijn mooie sprookjesboekjes, alleen ze worden zo rottig besproken. Je hebt gelijk met je bewering over de islam, maar je vergat er bij te schrijven dat dit alleen geldt voor gelijkgelovigen in dezelfde richting/ stam, en dat dat niet geldt voor de buren van de overkant. Bovendien wordt tegenwoordig het eigen culturele erfgoed verkwanselt voor munitie, en zodoende kijk ik nergens meer van op sinds Achmed de dead terrorist.
Wie naar de lires kijkt van het Vaticaan in de periode 1960-2001 ziet zuiver Katholieke thematiek in het beeld, en zodoende is een munt als Christelijk te betitelen.. Als je alleen al ziet aan de maan en de ster van Turkije tot aan de Comoren in de reguliere muntslag, dan kan men er van uitgaan dat de bevolking van die landen het hebben over een Islamitische munt. Die maan en ster in het muntbeeld corresponderen aan de geografische ligging van de muntplaats t.o.v. Mekkah en Medina. De Toughra van de sultan op de munten van het Ottomaanse Keizerrijk is te lezen als het paraaf van Allah. Doch dat is slechts mijn historische mening.

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 09 sep 2013, 13:23

Jongens kom op, dat ding is gegoten en zo vals als het maar zijn kan.
Daar hoef je geen uren studie voor te doen, dat kan je zo zien.

En het stuk komt ook echt niet uit de islamitische wereld, maar gewoon uit Frankrijk, van een, in mijn ogen, niet echt professionele valsemunter.
@ Grivnagozer, heb je enige bronvermelding voor me, ik ben wel benieuwd.

En de waarde? Ik denk dat numismaten die zoiets zoeken, hier maximaal een 25 euro aan willen besteden.

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 11 sep 2013, 22:49

Ik heb nog eens vergeleken met een echte euro, het gewicht is echt identiek. Het magnetisme is wel lichter dan bij een echte.
Als ik dezelfde magneet op een unc euro doe dan pikt hij hem net op van de grond. Met de vreemde euro doet hij dat niet.
Hij blijft er net niet aan vastplakken, ik denk niet dat dit te maken heeft omdat ie zo versleten is.. maar ga er ondertussen vanuit dat ie vals is inderdaad. En ik had hem op MP alleen aangeboden, met een losse prijs van €50 een tijdje geleden puur om reacties en meningen te krijgen. Ik heb overigens ook eerlijk erbij verteld over wat ik hier heb gehoord. Bij deze lijkt het me vrij duidelijk en is die helaas vals, wel grappig overigens want zoiets wel niet te weeg kan brengen :dizzie: Altijd leuk natuurlijk, daarom bewaar ik hem liever dan dat ik het voor een paar euro verkoop. Voor €25 zou ik er nog even over nadenken :thuink:

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”