Advies misslag

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Leonardus1
Nieuw lid
Nieuw lid

Advies misslag

Bericht door Leonardus1 » 05 apr 2013, 14:33

Goedendag mede numismatici,

Bijgevoegde munt heb ik al een tijdje in bezit, maar ik weet nu niet of dit een 'echte' misslag is of dat het een stukje huisvlijt betreft.
Is er hier iemand die iets zinnigs kan zeggen over welk van de 2 categorieën het betreft? Mijn eigen deskundigheid houd al op bij de constatering dat deze munt afwijkt van het normale uiterlijk.

Bij voorbaat dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dick
Superlid
Superlid

Re: Advies misslag

Bericht door Dick » 05 apr 2013, 14:54

Dit is volgens mij geen misslag ( wel geslagen maar dan thuis ) maar een stukje huisvlijt.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 05 apr 2013, 16:14

Blijft altijd lastig vanaf een foto, maar als ik mag gokken... Dan denk ik aan een verhitting met hoge temperatuur..

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 08 apr 2013, 19:51

Ik ben benieuwd hoe jullie denken dat dit door huisvlijt gemaakt kan zijn...

Komt deze munt uit de roulatie?

Dit lijkt mij een heel zeldzame misslag (of eventueel een misslag die expres gemaakt is). Wat ik zie is een pil die veel te dun is. Door de zijdelingse druk (van de ring)tijdens het slaan is hij naar de kopzijde toe opgebold. Daardoor zie je dat aan de Europese zijde alleen de rand (slecht) is geslagen en aan de kopzijde slechts het midden. Dat de ring is uitgelopen is goed te zien aan de top van de 1 die, in tegenstelling tot de normale situatie, op de ring terecht is gekomen. Hierdoor is ook de ruimte tussen de sterren en de pil veel groter dan normaal. Een zeer verzamelwaardige misslag die ik graag in mijn eigen collectie zou zien!

Omdat een normale pil bestaat uit een sandwich van 3 metaallagen en deze pil de gebruikelijke kleur heeft, vermoed ik dan er een monometalen pil (slechts 1 van de buitenlagen van een normale pil? Een rondel van een kleine munt?) in de ring is gekomen. Een test met een magneet (niet-, zwak of sterk magnetisch?) zou hier iets meer over kunnen vertellen. Het gewicht van deze pil (ook belangrijk om achter zijn oorsprong te komen) kan berekend worden door het gewicht van deze munt te verminderen met het gewicht van een losse ring.

Groeten,

Senior

Leonardus1
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Leonardus1 » 09 apr 2013, 13:16

Goedemiddag 'Senior',

Deze munt komt inderdaad uit roulatie (slagerij van mijn tante).

Ik zal de munt eens wegen. Als ik een magneet kan vinden, zal ik het magnetisme ook proberen te bepalen.

Als ik wat tijd kan vrijmaken moet ik toch maar eens wat verder op dit forum speuren over info van het proces van het slaan van munten. Sandwich pillen/rondellen zijn mij nog onbekend.

Groeten,
Leonardus

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 09 apr 2013, 15:30

In het kort:

'Rondel' is een ander woord voor 'muntplaatje', het meestal ronde stukje metaal dat tijdens het aanmuntproces veranderd in een munt.

De munten van 1 en 2 euro hebben een rondel die bestaat uit 2 delen: een ring (buitenste deel, geel bij de 1 euro, wit bij de 2 euro) en een pil (wit bij de 1 euro, geel bij de 2 euro). Om het vervalsers moeilijker te maken is bij deze munten gekozen om de munten niet volledig magnetisch te maken (zoals bijvoorbeeld de waarden van 1, 2 en 5 eurocent (die bestaan uit verkoperd staal)) en ook niet a-magnetisch (zoals de munten van 10, 20 en 50 eurocent), maar slechts gedeeltelijk zwak magnetisch. De ring is bij de 1 en 2 euromunten a-magnetisch (wordt dus niet aangetrokken door een magneet). De pil is zwak magnetisch. Deze zwak-magnetische eigenschap wordt bereikt door de pil op te bouwen uit 3 lagen (sandwich): een normaal magnetisch laag met aan beide zijden daarvan een a-magnetische buitenlaag. Als je dus een magneet tegen de pil van een 1 of 2 euromunt aanhoudt, dan wordt hij aangetrokken door de binnenste laag, maar doordat hij die niet kan bereiken vanwege de dikke buitenste laag zal hij er niet goed aan vast blijven zitten: zwak magnetisch. Het is mij niet bekend hoe de hechting tussen de 3 lagen van de sandwich plaatsvindt, maar indien deze onvoldoende is, dan gaat het bij onderhavige munt wellicht om een pil die slechts bestaat uit een enkele buitenste laag. In dat geval is de gehele munt dus a-magnetisch terwijl het gewicht van de pil minder dan de helft van het gewicht van een normale pil moet zijn (gewicht hele pil verminderen met gewicht centrale laag en dan delen door 2). Ik ken de dikte en het soortelijk gewicht van de verschillended lagen van een normale pil niet, en kan dus niet aangeven hoeveel een dergelijke incomplete pil precies zou moeten wegen.

Bij controle van het gewicht dient dit trouwens nauwkeurig te gebeuren, d.w.z. liefst tot op hondersten van grammen. Indien je zelf geen precisieweegschaal hebt kun je mogelijk geholpen worden bij een juwelier of apotheker.

Ik wil je aanraden deze munt zorgvuldig te bewaren in een omgeving waar hij niet in aanraking komt met zuren of weekmakers. Het beste is een munthouder van weekmakervrij plastic.

Groeten,

Senior

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 09 apr 2013, 19:09

Senior schreef:. Ik ken de dikte en het soortelijk gewicht van de verschillended lagen van een normale pil niet, en kan dus niet aangeven hoeveel een dergelijke incomplete pil precies zou moeten wegen.
Senior
Hallo Senior,

De pil van de 2 Euro munt is van Magnimat12, en de pil van de 1 Euromunt van Magnimat7.
Dus in de 2 Euromunt zit een laagje nikkel van 12% van de dikte, en in de 1 Euromunt een laagje van 7%.
De beide buitenste laagjes zijn bij de 2 Euro van Nikkelmessing (Cu75Zn20Ni5) en bij de 1 Euro van Kopernikkel (Cu75Ni25).
Helaas weet ik de soortelijk gewichten niet van de diverse metalen.
Overigens lijkt het me vrijwel niet mogelijk Magnimat te scheiden. Ik heb het wel eens geprobeerd maar het lukt niet. Veel waarschijnlijker acht ik de kans dat er per ongeluk een plaatje met een vergelijkbare grootte in de bak met 1 Euromunt pil plaatjes is gekomen.

Thomas

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 09 apr 2013, 22:27

Kan iemand hier, in afwachting van de resultaten van de testen door Leonardus1, het exacte normale gewicht van een 1 euromunt en het precieze gewicht van een losse ring en/of pil van een 1 euromunt plaatsen? Dat vergemakkelijkt de beoordeling van de resultaten.

Groeten,

Senior

Leonardus1
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Leonardus1 » 10 apr 2013, 17:59

Goedenavond,

Zojuist heb ik de munt even gewogen: 88,7 grain (=5,748 gram)

Ter vergelijking heb ik 4 andere munten (2x cyprus, 1x malta en 1x slowakije) gewogen en kom daarbij beduidend hoger uit:
116,0 / 116,2 / 114,9 / 115,3 is gemiddeld 115,6 grain (=7,491 gram)

Verder viel mij op dat (nu ik de munt weer in handen had / uit de capsule had) dat de buitenrand zeer scherp aanvoelt; de messing kleurige buitenring met de sterren heeft (voor mijn gevoel) een hogere rand, die tevens scherper aanvoelt. Overigens had deze wel het normale kartelpatroon (3 keer in de buitenkant van de munt)

Magneet moet ik nog zien te versieren, dus magnetisme heb ik nog niet kunnen meten.

Groeten,
Leonardus

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 10 apr 2013, 23:00

Ik heb het net even opgezocht, en munten van 1 euro horen 7,50 gram te wegen. De acceptabele marge van het gewicht kan ik zo snel niet terugvinden. Ik hoop dat er snel een lid reageert die een losse ring heeft, of die middels 'huisvlijt' zelf wel eens een pil heeft verwijderd en gewogen. Tot dat moment valt er verder weinig te zeggen over de oorsprong van de gebruikte pil. Dat de munt bijna 2 gram te licht is, geeft wel aan dat de pil inderdaad zeer veel te dun is.

Groeten,

Senior

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 11 apr 2013, 09:31

Senior schreef:Ik heb het net even opgezocht, en munten van 1 euro horen 7,50 gram te wegen. De acceptabele marge van het gewicht kan ik zo snel niet terugvinden. Ik hoop dat er snel een lid reageert die een losse ring heeft, of die middels 'huisvlijt' zelf wel eens een pil heeft verwijderd en gewogen. Tot dat moment valt er verder weinig te zeggen over de oorsprong van de gebruikte pil. Dat de munt bijna 2 gram te licht is, geeft wel aan dat de pil inderdaad zeer veel te dun is.

Groeten,

Senior
je mag uitgaan van een gewicht dat echt maximaal acceptabel is van 7,35 t/m 7,65 gram voor een euro munt

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 11 apr 2013, 14:50

Senior schreef:Kan iemand hier, in afwachting van de resultaten van de testen door Leonardus1, het exacte normale gewicht van een 1 euromunt en het precieze gewicht van een losse ring en/of pil van een 1 euromunt plaatsen? Dat vergemakkelijkt de beoordeling van de resultaten.

Groeten,

Senior
De ring en de kern van een 1 Euro munt wegen precies evenveel, dus elk 3,75 gram.

Groeten
Thomas

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 11 apr 2013, 16:32

@ neozion & resparvae: bedankt voor de informatie.

Uitgaande van de opgegeven acceptabele marges, het gewicht van een losse complete pil en het gewicht van de munt in kwestie valt niet uit te sluiten dat het hier inderdaad om een losgelaten deel van een sandwich gaat (hoe onwaarschijnlijk ook). Mocht het hier inderdaad om een incomplete pil gaan, dan kan hij bestaan uit een enkele (a-magnetische) buitenkant of een buitenkant met (magnetisch) binnengedeelte. Ik verwacht niet dat de kleur van een normale pil en die van het magnetische middendeel veel van elkaar afwijken. Indien het testen met een magneet uitwijst dat een zijde sterk magnetisch is en de andere zijde zwak magnetisch, dan gaat het inderdaad om twee van de drie lagen van een normale pil. Indien de pil a-magnetisch is, dan kan het zowel een los buitendeel zijn als een rondel van een volledig andere munt. Indien de pil aan beide zijden sterk magnetisch is dan moet het gaan om een rondel van een andere munt aangezien het middendeel van een sandwich te dun en licht is voor wat we hier zien en meten. M.i. is er na een magneettest nog slechts een methode om deze munt verder te onderzoeken, en dat is een metallurgische test.

Groeten,

Senior

Leonardus1
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Leonardus1 » 12 apr 2013, 07:05

Ik heb nog even een ring en binnendeel gewogen van een goede standaard 1euro munt. Dit komt inderdaad overeen met informatie die eerder gegeven is dat beide delen even zwaar zouden zijn.
Totaalgewicht munt: 114,3 grain = 7,407 gram
Gewicht binnendeel: 55,6 grain = 3,603 gram
Gewicht buitenring: 58,7 grain = 3,804 gram

Op een ander subforum kwam ik nog een munt tegen die erg leek op een euromunt (qua kleurstelling / samenstelling). Zoals Senior in de vorige post aangeeft zou het misschien een rondel kunnen zijn van een andere munt. Ik zoek even terug welke munt die was.

Edit: 2 Litas uit Litouwen of de 10 Kwacha uit Malawi.

Groeten,
Leonardus

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 12 apr 2013, 22:51

Kijk eens in de nieuwe MPO catalogus voor de veiling in mei, en dan nummer 1972. Dit betreft een serie van vijf vergelijkbare misslagen.

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 13 apr 2013, 01:12

Deze munten hebben inderdaad de zelfde afwijking. Een afwijking die ik tot dusver nooit eerder had gezien. Dat er nu ineens 4 of 5 (ze zeggen 5, ze laten er 4 zien) van deze munten in een enkel kavel aangeboden worden doet mij wel zeer sterk vermoeden dat de opmerking "een misslag die expres gemaakt is" uit mijn eerste bericht hier inderdaad van toepassing is. Mogelijk is "per ongeluk gemaakt en daarna naar buiten gesmokkeld" nog beter. Dat verklaard een munt in roulatie (niet opgemerkt door de man/vrouw aan de machine die de rest heeft gesmokkeld) en ook het grote verschil in gewicht tussen de aangeboden munten. De lichtste 4 munten wegen vrijwel hetzelfde, maar de laatste is 0,4 gram zwaarder. Uitgaande van mijn theorie van de uit elkaar vallende sandwich zou je kunnen redeneren dat de pillen van de eerste 4 munten (en die van Leonardus1) uit een enkele buitenlaag bestaan, en dat de pil van de zwaardere laatste munt uit een buitenlaag plus middenlaag bestaat. Bij dit exemplaar zou de pil dus aan de ene zijde zwak magnetisch moeten zijn en aan de andere zijde sterk magnetisch. Deze munt zou door de iets dikker pil dan ook marginaal duidelijker geslagen moeten zijn. Indien hier iemand aanwezig is die deze veiling bezoekt dan zou ik willen vragen om een magneetje mee te nemen om, met toestemming van de veilingmeester, de proef op de som te nemen. Dat zou alleszins overtuigend bewijs vormen voor deze theorie (en welicht de prijs van het unieke zwaardere exemplaar opdrijven, wat de veilingmeester ook vreugdevol zal stemmen). Een e-mail met de vraag om dit te testen zou misschien ook effect kunnen hebben.

Hier nog even een link naar het betreffende kavel.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van de magneettest (beide zijden!) van de munt van Leonardus (volgens deze theorie nu niet magnetisch wegens laag gewicht) en de resultaten van een eventuele magneettest van de aangeboden exemplaren.

Groeten,

Senior

Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout » 14 apr 2013, 19:46

Zo'n misslag had ik ook nooit eerder gezien. Goede uitleg, Senior. :thumb up: Nu ben ook benieuwd naar de uitslag van magneet test.
Senior schreef:... Dat er nu ineens 4 of 5 (ze zeggen 5, ze laten er 4 zien) van deze munten in een enkel kavel aangeboden worden doet mij wel zeer sterk vermoeden dat de opmerking "een misslag die expres gemaakt is" uit mijn eerste bericht hier inderdaad van toepassing is. ...
Kan je dan wel van een "officiële misslag" spreken ? Of eerder "misslag on demand" ... :( :thumb down:

[quote="Senior... Mogelijk is "per ongeluk gemaakt en daarna naar buiten gesmokkeld" nog beter. [/quote]

Lijkt me de meest verklaarbare uitleg, munten die niet door de kwaliteitscontrole geraakt zijn, maar die ook niet vernietigd zijn geweest.

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

Erruwin
Lid
Lid

Bericht door Erruwin » 14 apr 2013, 22:44

Ik ben ook in het bezit van zo'n zelfde soort euro. Ik heb altijd gedacht dat deze vals was, maar hem nu toch weer even opgezocht.
Ik heb er een magneet bij gehouden, maar hij is beslist niet magnetisch.

Afbeelding

Gr. Erwin

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 14 apr 2013, 23:40

@ Erruwin:

Is het een Nederlandse munt? Welk jaar of muntmeesterteken draagt hij? En hoe lang is hij al in je bezit?

Het zou interessant zijn als je deze munt ook zou willen (laten) wegen. Gezien de eerder vermeldde gewichten gok ik, bij volledige afwezigheid van magnetisme, op een gewicht tussen de 5,5 en 5,8 gram.

@ allen:
Tot dusver zijn alle bekende (en getoonde) munten met deze afwijking afkomstig uit De Munt in Utrecht. Het is niet goed te zien op de MPO-foto, maar ik meen twee verschillende muntmeestertekens te zien: pijl-en-boog en pijl-en-boog met ster. Dat duidt erop dat deze fout gedurende langere tijd heeft kunnen ontstaan. De munt van Leonardus1 is ook met het muntmeesterteken pijl-en-boog. Dat duidt op munten uit 1999 (pijl-en-boog) en 2000 (pijl-en-boog met ster). Hoe komt het dat munten met deze afwijking dan nooit eerder gevonden zijn (of zijn ze wel eerder gevonden maar aan mijn oog ontsnapt?). De getoonde munten zijn ook niet al te zwaar beschadigd door circulatie, dus ik ga dan denken aan een oude partij die alsnog in omloop is gekomen. Maar hoe komt het dan dat de munten in omloop en bij de MPO tegelijkertijd opduiken? Vragen, vragen, vragen...

Groeten,

Senior

Erruwin
Lid
Lid

Bericht door Erruwin » 15 apr 2013, 10:22

Mijn munt is een Nederlandse en heeft het muntmeesterteken pijl-en-boog met ster en ik zal hem zsm even laten wegen.

Ik heb hem al sinds 2007 in mijn bezit. Toen ik deze munt in de kassa op mijn werk vond ben ik op internet gaan zoeken of ik hier iets over kon vinden.
Toen kon ik er helemaal niks over vinden tot ik op Google zocht op 'valse 1 euro'. Een van de 1e plaatjes was toen (nu niet meer) van een euro die er net zo uitzag als deze. Zonder eigenlijk verder te kijken heb ik hem toen thuis in een bakje diverse gegooid.

Gr. Erwin

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 21 apr 2013, 19:06

De vragen m.b.t. gewicht (munt Erruwin) en magnetisme (munt Leonardus1) staan nog open. En heeft er al iemand contact gezocht met de MPO betreffende het magnetisme van de aangeboden munten?

Groeten,

Senior

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 28 apr 2013, 20:05

Ik zou graag nog wat antwoorden zien op reeds gestelde vragen...

Groeten,

Senior

Erruwin
Lid
Lid

Bericht door Erruwin » 28 apr 2013, 22:01

Mijn munt heb ik afgelopen week laten wegen en hij weegt 5,65 gram.

Gr. Erwin

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 29 apr 2013, 01:04

Bedankt. Dat komt dus heel mooi overeen met mijn verwachting. Nu nog het magnetisme van de munt van Leonardus1, en dan nog iemand die contact opneemt met de MPO i.v.m. het magnetisme van 'hun' munten.

Groeten,

Senior

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 16 mei 2013, 01:12

Erg jammer dat er geen reacties meer komen op dit onderwerp terwijl er nog niet bekend is wat hier precies aan de hand is... :( Ik zou dit graag verder uitpluizen, maar vanuit mijn standplaats in Suriname ben ik afhankelijk van de antwoorden die er hier gegeven worden. Ik ga hiervandaan niet zelf contact opnemen met de MPO terwijl er zoveel leden in Nederland zitten.

Groeten,

Senior

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”