Erasmus misslag?

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Klokkestein
Donateur
Donateur

Erasmus misslag?

Bericht door Klokkestein » 19 mei 2012, 16:43

Hallo,

Deze staat op Marktplaats, is dit een echte misslag. Zou het een proefslag kunnen zijn van de KNM?

http://link.marktplaats.nl/561327196

Mvg,

Hans

lelystad Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Erasmus misslag?

Bericht door lelystad » 19 mei 2012, 17:56

heb de afbeelding er even bijgeplakt
Afbeelding
kunnen we het ook nog zien als de advertentie word verwijderd

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 19 mei 2012, 19:10

Of zou die een chemische behandeling hebben gehad?
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Klokkestein
Donateur
Donateur

Bericht door Klokkestein » 19 mei 2012, 19:58

De munt kan verguld zijn?

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 19 mei 2012, 20:29

Klokkestein schreef:De munt kan verguld zijn?
Lijkt me stug, evenmin als een chemische behandeling voor de hand liggend is. In beide gevallen zou je de spleet tussen ring en kern nog duidelijk moeten kunnen zien. Die ontbreekt hier helemaal en het lijkt me duidelijk een enkelvoudige rondel waarop deze geslagen is. Jammer genoeg geen afbeelding van de rand hoewel die glad lijkt te zijn...
Wellicht een (al dan niet geheel legale) proefslag maar in ieder geval wel curieus!

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 19 mei 2012, 21:08

En die rand tussen kern en ring zou ook bij een enkelvoudige rondel zichtbaar moeten zijn als er al een flink aantal munten met het stempel geslagen zou zijn, dus een proefslag ligt wel voor de hand.

Luit

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 20 mei 2012, 16:07

Nou, hij staat al op 300 euro dus er zijn liefhebbers genoeg voor.
Misschien raadzaam voor Finny om zijn Erasmus munten ook eens na te kijken.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 20 mei 2012, 16:13

Ik neem aan dat dat wel opvalt als je zo'n munt in handen hebt.

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 20 mei 2012, 18:16

Vreemd dat de verkoper op de Europalaan woont, 500 meter verwijderd van de MPO veiling aan de Energieweg in Ijsselstein,
hij zou er toch even langs kunnen gaan, om een betere beschrijving te kunnen geven van deze 2 euro munt,
of nog beter , de munt laten veilen bij MPO ,
maar daar veilen ze alleen echte munten :P
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Peterbos
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peterbos » 21 mei 2012, 12:51

400 euro is er al geboden!

Kan de munt ook monometaal zijn?
Groet,

PB

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 21 mei 2012, 13:56

Peterbos schreef:400 euro is er al geboden!

Nou als de munt maar uit één stuk bestaat, waar het op lijkt, dan is het monometaal.
123

Peterbos
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peterbos » 21 mei 2012, 14:33

genius schreef:
Peterbos schreef:400 euro is er al geboden!

Nou als de munt maar uit één stuk bestaat, waar het op lijkt, dan is het monometaal.
Ja dat is inderdaad logisch. haha! :) Vraag moest ook eigenlijk zijn van welk metaal dit muntje is.
Heb de vraag ondertussen ook aan de verkoper zelf gesteld.

Achtergrond van die vraag is dat het metaal toch uitmaakt of het een proefslag of misslag is?
Want ik heb in mijn hoofd zitten dat een proefslag op ander metaal wordt geslagen dan een misslag.
(dus een per ongeluk zo gevormde rondel) alleen ik weet niet zeker of dat klopt... Vandaar de vraag.

Want waarom is het dan logisch dat dit een proefslag is en geen misslag?
Kan een monometalen munt dan geen misslag zijn?
Groet,

PB

genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius » 21 mei 2012, 14:45

Peterbos schreef:Achtergrond van die vraag is dat het metaal toch uitmaakt of het een proefslag of misslag is?
Dat is eigenlijk niet het geval, als iets proef geslagen wordt dan gebeurt dat opzettelijk. Bij een misslag per ongeluk.

Gooit een medewerker opzettelijk een 1 Euro rondel in de 2 Euro rondel bak om te kijken hoe dat uitziet is het een proefslag, blijft echter een 1 Euro rondel achter in de bak na het slaan van de 1 Euromunten en worden er daarna 2 Euro rondelen ingedaan om 2 Euromunten te slaan is het resultaat een misslag. :dizzie:
123

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 21 mei 2012, 18:45

Peterbos schreef:Want waarom is het dan logisch dat dit een proefslag is en geen misslag?
Kan een monometalen munt dan geen misslag zijn?
Een monometalen munt kan best een misslag zijn als per ongeluk een verkeerde rondel aanwezig is in de bak.
Maar als dat het geval is zijn er meestal al heel wat munten geslagen met het betreffende stempel en heeft het stempel zich ondertussen enigszins gevormd naar rondellen bestaand uit ring en kern, en zijn er dan vrijwel altijd sporen van een ring zichtbaar op zo'n per ongeluk geslagen monometalen munt,
Op de munt uit deze afbeelding is dat niet te zien, oftewel er zijn weinig of geen munten bestaand uit ring en kern met deze stempel geslagen.
Een proefslag is dan dus voor de hand liggend.

Luit

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 22 mei 2012, 09:27

Ik vind dergelijke advertenties altijd zo discutabel en haak daardoor, uit veiligheidsoverwegingen, al direct af.

Dat men er zo makkelijk 100-den euro's (€550,-!!!) op biedt, schijnbaar zonder enige bedenkingen, verwonderd mij wel.

Ten eerste ik ga er maar vanuit dat alles klopt, maar stel mijzelf dan wel eerst de volgende vraagtekens:

Mocht het hier om een proefslag gaan, dan ga ik er van uit dat deze NOOIT in het betalingsverkeer terecht is gekomen en dus via duistere gangen bij een verzamelaar 'als Dave' terecht moet zijn gekomen. Een proefslag verlaat niet met andere normale circulatiemunten de KNM. Als Dave verzamelaar zou zijn en deze munt hebben gekocht dan zal hij toch moeten weten dat we in de verzamelaarswereld spreken van een MISSLAG en niet een misDRUK! Daarnaast is dit de enige advertentie van Dave, ook een reden voor een vraagteken. En dan plaatst hij ook nog eens deze advertentie in de rubriek 'munten Nederland', welke compleet buiten de euro valt...

Daarbij meen ik zaken te zien die wijzen op de rand en inmiddels in 2012 kunnen we met de huidige technieken behoorlijk wat zaken manipuleren, waardoor we wel iets dergelijks kunnen creëren.

Nee ik brand hier mijn vingers zeker niet aan en zal er geen honderden euro's voor neertellen om later er achter te komen dat ik een MISkoop heb gedaan. ;) Er zijn mij te veel zaken die bij mij vreemd over komen dat ik grote twijfels heb.

Maar hopelijk heb ik het helemaal mis en zit er een verhaal van heb ik me jou daar achter... Dat verhaal zou ik dan wel heel graag willen horen van Dave.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 22 mei 2012, 10:30

Munthunter schreef: Er zijn mij te veel zaken die bij mij vreemd over komen dat ik grote twijfels heb.

Gr. Jeroen
Ik ben het helemaal met je eens Jeroen.
Als je zo'n bedrag uitgeeft wil je weten hoe het gewicht is, hoe de rand eruit ziet en wil je een metaalanalyse.
Het ontbreken van dit soort gegevens, het gebrek aan professionaliteit van de verkoper (door de onprofessionele tekst) en de onzinnigheid van een monometalen proefslag (de KNM heeft genoeg bimetalen rondellen) maken deze aankoop wel tot een heel grote gok.

Thomas

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 22 mei 2012, 13:09

resparvae schreef:Ik ben het helemaal met je eens Jeroen. Als je zo'n bedrag uitgeeft wil je weten hoe het gewicht is, hoe de rand eruit ziet en wil je een metaalanalyse. Thomas
Misschien hebben de bieders wel via een bericht naar dit soort gegevens geïnformeerd, who knows? Ik zag trouwens dat Collecteuro's ook bij de bieders staat. Bod inmiddels al 575 €.

Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 mei 2012, 19:44

Je kunt de munt ook bij hem ophalen. Kun je natuurlijk gelijk kijken of het echt iets bijzonders is. En anders loop je gewoon weg. Marktplaats is geen Ebay.

Wel een apart ding maar ik zou, als ik er belangstelling voor had, echt voor kiezen om de munt eerst in handen te hebben voor ik het geld overdraag.

Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 22 mei 2012, 19:51

Het is inmiddels 595 euro geworden al.
Ben benieuwd waar dit gaat eindigen
- alles voor de euro uit Nederland.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 22 mei 2012, 20:45

Jan W schreef:Je kunt de munt ook bij hem ophalen. Kun je natuurlijk gelijk kijken of het echt iets bijzonders is. En anders loop je gewoon weg. Marktplaats is geen Ebay.
Dat is niet helemaal waar helaas. Men kan er voor kiezen dat in te vullen, maar ik heb al vaker meegemaakt dat ik het dan toch niet op kon halen.

Gr. Jeroen

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 22 mei 2012, 21:10

Dat kan ook nog eens een keer, je hebt gelijk. Maar dan zou ik de munt inderdaad én niet ophalen maar ook niet kopen 8): . Bod intrekken en klaar is Kees.

Hoor over dat laatste wel vaker klachten. Heb dat zelf ook wel meegemaakt. Komt er een goed bod, mail je de bieder en die laat vervolgens niets van zich horen. Maar zoals Cruyff altijd al zegt: "ieder nadeel heb zijn voordeel". Zo kwam ik wel aan een munt via MP omdat de hoogste bieder het liet afweten. Die munt wilde ik graag hebben en ik had al wat spijt niet een hoger bod te hebben gedaan... tot de verkoper mij mailde en zei dat hij zat was van de hoogste bieder die moeilijk deed over de prijs :knipoog:

Finny
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Finny » 22 mei 2012, 22:14

Duur muntje deze Erasmus. (675,-)
Maar dat terzijde. Om eigenlijk een goede mening te kunnen geven zou ik de munt in het echt wel willen zien.
Als ik naar deze munt kijk dan valt mij gelijk op dat Beatrix niet helemaal duidelijk op de munt is geslagen. (kan door de belichting komen)
Ook is de zijde met Erasmus in onwijs goede kwaliteit geslagen maar dat geld niet helemaal voor de tekst die Erasmus in het boek heeft geschreven. Ik twijfel over deze munt en zou er graag meer over willen weten. Ik zou zelf nooit zo veel geld ervoor neertellen.
Groeten Finny
-Het verzamelen van de Finse euromunten in Unc, Bu en Circulatie kwaliteit.
-Het verzamelen van de 2 euro cc (Circulatie en Unc kwaliteit).
-Het verzamelen van de Nederlandse 5 euro coincards.
Elke Finse munt is er een.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 23 mei 2012, 10:27

Ik heb deze discussie voorgelegd bij mijn contact binnen de Koninklijke Nederlandse Munt. Zij gaan kijken of het sowieso mogelijk is en hoe dit dan kan gebeuren.

Is er al iemand die een reactie van de adverteerder heeft ontvangen?

Gr. Jeroen

Reinier Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reinier » 23 mei 2012, 10:31

Ik heb inderdaad diverse mails naar hem gestuurd, geen enkele reactie....
Verzameld herdenkings 2 euromunten. Eerste Slag, KNM compleet. Proefslagen en ontwerpen Beatrix t/m heden.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 23 mei 2012, 10:47

Reinier schreef:Ik heb inderdaad diverse mails naar hem gestuurd, geen enkele reactie....
En dat zegt al meer dan voldoende denk ik...

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”