Misslag ? Griekenland 2004 Commemmorative met gekke rand

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
chobbit Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Misslag ? Griekenland 2004 Commemmorative met gekke rand

Bericht door chobbit » 16 feb 2020, 10:50

Hallo munthunters!

Ik volg de topics in dit forum al lange tijd met veel interesse, maar heb pas sinds kort een account aangemaakt. Al lange tijd verzamel ik 2 euromunten en laat daarvoor veel stukken door mijn handen gaan. Nu kwam ik laatst iets geks tegen op de commemmorative 2-euromunt van Griekenland uit 2004. De rand, waar normaal ribbels horen te zitten op 2-euromunten, is nagenoeg glad. Op een paar plekjes zie je vaag de contouren van streepjes. De randtekst staat er dan weer wel duidelijk in, evenals de sterren. Ik vroeg mij af of dit een fout is in de productie, of dat dit op een later moment is gebeurd. Jullie kunnen mij daar vast meer over vertellen!

Groet en dank alvast voor de reacties,
Robin
Griekenland 2004 MISSLAG randschrift4.JPG
Griekenland 2004 MISSLAG randschrift6.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Robmunt Nederland
Lid
Lid

Re: Misslag ? Griekenland 2004 Commemmorative met gekke rand

Bericht door Robmunt » 19 feb 2020, 12:43

Zou het misschien slijtage kunnen zijn?

chobbit Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door chobbit » 19 feb 2020, 18:42

Dat zou best kunnen, al zou dat wel vrij extreem zijn, de munt is op de platte kanten niet extreem versleten

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 22 feb 2020, 20:44

Het lijkt inderdaad het meest op slijtage, maar dan wel een bijzondere slijtage, niet alleen door het vele gebruik.
Misschien is de munt voor iets specifieks gebruikt/misbruikt waardoor vooral de rand slijt.

eurocoinsfun België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door eurocoinsfun » 24 feb 2020, 17:26

Vroeger speelden we een spel op de jeugdbeweging: een 2 euro zo lang mogelijk tollende te houden, ieder om beurt een tikje tegen geven. Bij wie de munt plat op tafel kwam te liggen, kreeg de munt tegen z'n knokkels geschoten. Na afloop kon je aan de rand duidelijk zien dat deze ribbeltjes op vele plaatsen waren verdwenen.
Dus je kan deze slijtage hier wel mee vergelijken.

chobbit Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door chobbit » 26 feb 2020, 22:39

Dank voor het meedenken, wat me vooral opvalt is dat de slijtage langs de hele rand even sterk is. Dat zou ik minder snel verwachten bij specifiek gebruik/misbruik, maar tegelijkertijd weet je natuurlijk nooit wat men allemaal wel of niet met munten doet. Ik was vooral benieuwd of in het productieproces van de rand (waarmee ik niet bekend ben) ook iets als een “zachte slag” mogelijk is.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 13 mar 2020, 10:11

Het randschrift wordt eerst aangebracht en daarna worden de ribbels door de normale slag erin geslagen.
Als dit dus een zwakke slag zou zijn zouden ribbels minder zijn, maar wel anders dan bij deze munt en zou het randschrift juist extra goed en diep zichtbaar zijn, en dat is hier ook niet het geval.

Robmunt Nederland
Lid
Lid

Bericht door Robmunt » 15 mar 2020, 16:29

Deze vond ik nog tussen de 10 jaar EMU van Frankrijk.
Afbeelding

chobbit Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door chobbit » 28 mar 2020, 19:57

Dank voor de reacties. Is dat een circulatiemunt Robmunt of komen die uit de rol? Leuk om te weten dat randschrift wordt geslagen voorafgaand aan de ribbels, dat heb ik nooit geweten :)

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 01 apr 2020, 14:20

chobbit schreef:
28 mar 2020, 19:57
Dank voor de reacties. Is dat een circulatiemunt Robmunt of komen die uit de rol? Leuk om te weten dat randschrift wordt geslagen voorafgaand aan de ribbels, dat heb ik nooit geweten :)
Vaak wordt zelfs het randschrift al aangebracht door de rondellenleverancier. Dat is dan gelijk weer de aanleiding voor af en toe een munt met een verkeerd randschrift. Zo'n leverancier maakt rondellen voor meerdere muntbedrijven en dan wil er wel eens eentje in een verkeerde bak terechtkomen.
Verder verklaart dit natuurlijk ook dat randschrift rechtop en randschrift op de kop allebei in ongeveer dezelfde verhouding voorkomt.
Als het tegelijk met het slaan van de munt zou worden aangebracht, was altijd dezelfde veel logischer...

Robmunt Nederland
Lid
Lid

Bericht door Robmunt » 09 apr 2020, 21:29

chobbit schreef:
28 mar 2020, 19:57
Dit zijn circulatiemunten, uitleg van reactie hierboven is verhelderend.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 10 apr 2020, 10:02

llinde schreef:
01 apr 2020, 14:20
Vaak wordt zelfs het randschrift al aangebracht door de rondellenleverancier.
Nu aangeboden op MA-shops: https://www.ma-shops.com/fenzl/item.php ... 68&lang=nl. 100 Rondellen voor Oostenrijkse 2 Euro munten. Inclusief dus het randschrift zoals Linde al schreef.
De verkoper noemt dit "Fehlprägungen" maar dat lijkt mij meer een verkooppraatje om de rondellen interessant te maken. Het zijn geen misslagen, er is gewoon nooit een munt geslagen op de rondellen. :knipoog:

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 13 apr 2020, 20:51

Jan W schreef:
10 apr 2020, 10:02
De verkoper noemt dit "Fehlprägungen" maar dat lijkt mij meer een verkooppraatje om de rondellen interessant te maken. Het zijn geen misslagen, er is gewoon nooit een munt geslagen op de rondellen. :knipoog:
Geslagen zijn ze niet, en dus geen misslag, maar dat neemt niet weg dat ze natuurlijk nooit zo verkrijgbaar zouden mogen zijn, ergens onderweg is er toch iets fout gegaan. Hoe zeldzaam ze precies zijn weet ik niet, regelmatig komt dit toch wel voor.

Luit

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”