Valse 2 euro Frankrijk 1999?

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
keeser
Donateur
Donateur

Valse 2 euro Frankrijk 1999?

Bericht door keeser » 25 mar 2019, 22:03

Zojuist een 2 euro Frankrijk 1999 ontvangen die ik als 'misslag' heb gekocht, kern lijkt mij wat te groot.
Echter twijfel ik aan de echtheid maar een aantal dingen spreken elkaar tegen.

Gewicht is 7.78 gram, wat 0,72gr minder is dan ie moet zijn, wel is er duidelijk randschrift aanwezig en is deze magnetisch. Eigenlijk sterker magnetisch in vergelijking met andere 2 euromunten.

Graag lees ik wat jullie ervan denken!
Groet, Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

keeser
Donateur
Donateur

Re: Valse 2 euro Frankrijk 1999?

Bericht door keeser » 25 mar 2019, 22:03

En foto's van de rand

resparvae
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 26 mar 2019, 08:46

Hallo Kees,
Mijn eerste indruk is: gegoten (Chinees), maar daar vind ik hem eigenlijk iets te netjes voor. Er is beslist iets aan de hand met de ring. Waarschijnlijk is die te dun. Kun je de dikte van de munt en de doorsnee van de kern ook even meten? Theorie: de ring is van een verkeerde dikte, waardoor bij de slag er meer ruimte is voor de kern. Dat zou tevens verklaren waardoor het randschrift niet helemaal centraal op de rand staat.
Dus mijn verwachting is dat de dikte iets minder is dan 2,20. Een munt van 2,15 is in mijn ogen al afwijkend.
Thomas

keeser
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 26 mar 2019, 23:42

Hallo Thomas,

Bedankt voor je berichtje! Ik heb wat proberen te meten maar de schuifmaat die ik nu heb gaat maar tot 1/10de achter de komma, van de week even proberen met een micrometer schuifmaat, dan laat ik het hier weten. :thumb up:

Groetjes, Kees

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 27 mar 2019, 17:42

resparvae schreef:
26 mar 2019, 08:46
Er is beslist iets aan de hand met de ring. Waarschijnlijk is die te dun. Kun je de dikte van de munt en de doorsnee van de kern ook even meten? Theorie: de ring is van een verkeerde dikte, waardoor bij de slag er meer ruimte is voor de kern.
Bedoel je nu dat de ring te dun is of bedoel je dat die te smal is? Bij te dun kan ik me namelijk niet voorstellen dat er meer ruimte voor de kern is, bij te smal daarentegen wel.
Bij een te dunne ring zou ik verwachten dat de ring zwakker is geslagen dan de kern en dat zie ik niet echt.

Luit

keeser
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 27 mar 2019, 20:26

Hallo Thomas,

Zojuist een juiste meting kunnen doen, op het smalste punt van de ring kom ik op 2,02mm en op het dikste punt 2,17mm, er zit een ronding in de ring waardoor deze niet overal even dik is. Dikte van de kern is 1,92mm, diameter van de kern zelf is 19,10mm. Diameter van de munt zelf is 26,14mm

groetjes, Kees

resparvae
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 28 mar 2019, 09:35

Hallo Kees,
Mooi dat je de metingen hebt gedaan. Nu kan ik mijn theorie enigszins onderbouwen. Bij een te dunne ring, zal het materiaal van de kern het materiaal van de ring naar buiten verplaatsen bij de slag. Dat materiaal van de ring wordt natuurlijk tegengehouden door de band die het randschrift aanbrengt. Kennelijk is deze band een beetje elastisch, want het komt vaker voor dat de diameter groter is dan de normale 25,75 mm; 25,80 komt af en toe wel voor, maar 26,14 is abnormaal. Mijn eigen criterium is: als een 2 euromunt niet past in een 26 mm capsule van Lindner dan is er iets vreemds aan de hand. Deze munt voldoet aan deze voorwaarde.
De kern is bij een normale geslagen munt 18,30 mm. Bij jou is ie 19,10, dus inderdaad te groot, zoals je al dacht. In dit geval is de ring bij jouw munt 7,04 mm, terwijl normaal 7,45 mm is. Dus de ring is te smal, ondanks het feit dat de munt in zijn geheel te groot in diameter is. Resumerend: een "normale" kern wordt samengevoegd met een te dunne ring. Bij het vloeibaar worden van het metaal tijdens de slag wordt het materiaal van de kern naar buiten geduwd en wordt het geheel dunner.
Het zou aardig zijn ook de gewichten hierbij te betrekken. De 2 euromunt weegt 8,50 gram. De kern 4,10 en de ring 4,40 gram. Mijn voorspelling is dat de kern het normale gewicht heeft en dat de ring te weinig weegt en dat dus de hele munt te weinig weegt.
Mijn THEORIE is dus dat er een normale kern is gecombineerd met een te dunne ring.
Ik sta open voor andere opvattingen.
PS de kern en ring zijn zeer eenvoudig te scheiden via de vrieskist methode. De munt is dan wel kapot, daar moet je wel rekening mee houden!
Groet
Thomas

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 28 mar 2019, 11:15

Thomas, Kees,

Ik raak nog steeds in verwarring door het gebruik van dunner en smaller in het verhaal van Thomas.
In dit geval is de ring zeker te smal, maar de ring is dikker dan de kern, dus dat de kern de ring naar buiten heeft gedrukt is niet echt waarschijnlijk.
De ring is ook niet overal echt te dun.
Overigens wordt metaal van een munt tijdens het slaan wel vervormd, maar niet vloeibaar.
Het randschrift lijkt wat te golven van voorkant naar achterkant van de munt, klopt dat?
Verder lijkt de kartelrand die er in tegenstelling tot het randschrift pas bij het slaan van de munt niet zodanig dat het randschrift wordt dichtgedrukt, wat wel weer tegenstrijdig lijkt met het feit dat de munt te groot is.
Het blijft een boeiende afwijking, een aantal zaken wijzen in mijn ogen eerder op een vervalsing dan op een misslag.
Het afwijkende magnetisme, is dat bij de kern of bij de rand?

Luit

keeser
Donateur
Donateur

Bericht door keeser » 28 mar 2019, 17:22

resparvae schreef:
28 mar 2019, 09:35
Mijn eigen criterium is: als een 2 euromunt niet past in een 26 mm capsule van Lindner dan is er iets vreemds aan de hand. Deze munt voldoet aan deze voorwaarde. PS de kern en ring zijn zeer eenvoudig te scheiden via de vrieskist methode. De munt is dan wel kapot, daar moet je wel rekening mee houden!
Bedankt voor je info! Weer wat geleerd. De munt pas inderdaad net niet in de Lindner 26mm capsule. Echter ga ik de kern en ring niet scheiden, dat vind ik dan weer zonde.
llinde schreef:
28 mar 2019, 11:15
Het afwijkende magnetisme, is dat bij de kern of bij de rand?
Bij de kern, als ik er een magneetje boven hang pakt ie 'm net wat sneller op dan andere 2 euro munten die ik heb getest.

Groetjes, Kees

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 28 mar 2019, 18:43

keeser schreef:
28 mar 2019, 17:22

Bij de kern, als ik er een magneetje boven hang pakt ie 'm net wat sneller op dan andere 2 euro munten die ik heb getest.

Groetjes, Kees
De munt is natuurlijk ook 10% lichter....

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”