Vraag van de Rekenkamer (productiekosten maken biljetten)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Eurobiljetten
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Vraag van de Rekenkamer (productiekosten maken biljetten)

Bericht door Daniël »

Ik (en meerdere) kregen vanochtend een PB van de redactie van het KRO programma De Rekenkamer. Wie weet deze vraag te beantwoorden?
Goedendag,

Mijn naam is René van der Kroon en ik ben werkzaam als redacteur voor het programma KRO De Rekenkamer. Voor een nieuwe format van het programma ga ik kijkersvragen in een online rubriek beantwoorden als ‘De Rekenmeester’. Vragen die via het forum, Facebook of Twitter de redactie bereiken worden in de stijl van het programma beantwoord en zijn via http://derekenkamer.kro.nl terug te lezen.

Nu hebben wij een vraag ontvangen over de euro. “Wat kost een euro eigenlijk? Hoe wordt de waarde van de euro bepaald en wat kan je hiermee? En hoeveel heeft de overgang van de gulden gekost en hoe hebben we dit terugverdiend?” Op dit moment heb ik de vragen bijna volledig kunnen beantwoorden, maar ik loop nog tegen een enkel probleem aan in onderstaande alinea:

Het jaarrapport van G4S omschrijft een bankbiljet als ‘feitelijk niet veel meer dan een geavanceerd stuk papier dat gebruikt wordt als schuldverklaring waarmee DNB de nominale waarde van het biljet aan de houder verschuldigd is.’. “Hoewel in mindere mate geldt ook voor munten dat de intrinsieke waarde van de munt lager is dan de nominale waarde.”

Inmiddels heb ik de intrinsieke waarde van een euromunt, maar dat van de biljetten ontbreekt nog. Het spreekt voor zich dat een briefje van 5 euro niet voor 5 euro wordt gemaakt, maar ik kan nergens de intrinsieke waarde van de biljetten vinden. Afgelopen vrijdag heb ik contact opgenomen met De Nederlandsche Bank, helaas willen zij niet prijsgeven wat de productiekosten van een biljet zijn, alleen dat 'voor een groter biljet meer kosten aan het proces zijn verbonden' .
Heeft u wellicht een indicatie of een kostenberaming voor het maken van de verschillende briefjes? En aan welke kostenposten moeten wij dan denken voor het maken van het biljet (drukken, materiaal, ontwerp van de munt, afschrijving)?

Ik hoop dat u of wellicht iemand van het forum mij verder kan helpen.

Met vriendelijke groet,

René van der Kroon
Redactie KRO De Rekenkamer
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Vraag van de Rekenkamer (productiekosten maken biljetten

Bericht door bernard3 »

Dhr. Van der Kroon zou het natuurlijk ook eens kunnen proberen bij Joh. Enschedé of eventueel een andere drukkerij van de eurobiljetten in Europa. Misschien is er kans dat zij wat van de informatie vrijgeven.

Overigens: de kostprijs van een biljet (of munt) is heel iets anders dan de intrinsieke waarde. De intrinsieke waarde "oudpapierwaarde" is vrijwel nihil, maar de kostprijs zal ongetwijfeld hoger liggen. Bij interesse, de website van de ECB biedt zeer veel (technische) informatie over de eurobiljetten, maar niets over de kosten aangezien dat een nationale zaak is. http://www.ecb.int/euro/banknotes/html/index.en.html

Succes ermee,

Bernard
Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout »

Wellicht dat het jaarverslag van Enschede - of een andere drukker - inzicht kan geven.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ten eerste zul je de vraag moeten stellen welke kosten je mee wilt nemen in het totaalbedrag. Enkel die van productie, of ook van verpakken, distributie (waaronder beveiliging) en zo zullen er wel wat meer zaken zijn die je dan mee moet nemen.

Ik weet dat het bijzonder lastig is om deze zaken boven water te krijgen. Uit veiligheidsoverwegingen wagen ze zich er niet aan, maar met flink wat zoekwerk kun je wellicht een heel eind komen. Misschien is het ene land wel wat vrijgeviger met deze inforamtie als een ander.

De lagere waarden die het meest gebruikt worden, dus in grotere getalen worden gedrukt zullen inderdaad een goedkopere productiekosten met zich mee brengen. Volgens mij is de levensduur van een 5 eurobiljet 1 jaar en die van 50 euro al 5 jaar. Men springt met lagere waarden wellicht wat lomper op en dat komt ook de leefbaarheid niet ten goede en natuurlijk wordt het veel intensiever gebruikt. Dus massaproductie is ook bij biljetten van invloed op de kostprijs.
daarnaast zijn de beveiligingskenmerken bij de hogere waarden wat geavenceerder en dus kostbaarder, het formaat is groter, maar of dat de prijs beInvloed is maar de vraag.

Een lastige vraag en het lijkt mij ook zinvol omJoh. Enschede eens te benaderen en simpelweg de vraag aan hen voorleggen. Grote kans dat je daar geen antwoord van zult krijgen en zeker niet als het voor dergelijke (media) doeleinden gebruikt gaat worden.

Wie weet kunnen andere leden er nog over veredr brainstormen, ik ben benieuwd.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Eurobiljetten”