Eurobiljet verzamelaars gezocht

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Eurobiljetten
roland2953
Aankomend lid
Aankomend lid

Eurobiljet verzamelaars gezocht

Bericht door roland2953 » 30 sep 2017, 21:42

Wie kan mij helpen aan UNC Eurobiljetten.
Ik zoek nog diverse codes van de € 5 t/m € 500

Gr Roland
UNC Eurobiljet verzamelaar

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Re: Eurobiljet verzamelaars gezocht

Bericht door kl-euro » 21 jul 2018, 14:32

roland2953 schreef:
30 sep 2017, 21:42
Wie kan mij helpen aan UNC Eurobiljetten.
Ik zoek nog diverse codes van de € 5 t/m € 500
Gr Roland
Het is maar een idee,
maar is het niet interessant om te schrijven waarom je eurobiljetten verzameld en wat meer verteld over de codes die je zoekt en waarom?

Ik heb begrepen uit de beschrijvingen over eurobiljetten in het “’t Watermerk” van de IBNS Nederland nr. 4 van 2016 en nr. 1 – 2 – 3 - 4 van 2017 dat er biljetten zijn gedrukt in het buitenland in opdracht van Nederland.
En soms biljetten in opdracht van het buitenland of Nederland die bij Johan Enschede in Nederland gedrukt werden.

Dit was tevens het begin van de ondergang van onze geweldige eeuwenoude drukkerij Johan Enschede te Haarlem.
Mede door het beleid van onze regering die natuurlijk weer eens het braafste jongetje van de klas moest spelen in het Europese geweld.

Ik verzamel alleen Gulden biljetten, maar ben wel geïnteresseerd in de meerwaarde en het waarom van eurobiljetten.

Mvg, :) .

resparvae
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 21 jul 2018, 15:36

Voor de liefhebbers: Er is momenteel een eurobiljetten veiling aan de gang op Catawiki. Die zie je eigenlijk heel weinig.

Eurobiljetten worden niet uitgegeven door de Eurolanden maar door de ECB.
Die kan een opdracht geven aan elke willekeurige drukkerij. Het zijn vaak private drukkerijen die de biljetten drukken. Ik weet niet zoveel van biljetten, maar er staan onwezenlijk veel codes en tekens op zodat je zelfs de plaats op het drukvel kunt bepalen van een biljet.
Misschien kan een echte biljetten kenner hier eens wat over vertellen, want het is wel interessant en ik verbaas me niet dat het een verzamelgebied is.
Overigens verzamel ik "slechts" 2 euromunten, ook heel interessant.

Thomas

Adriaan
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Adriaan » 21 jul 2018, 22:08

Ik heb alle type eurobiljetten wel maar ik spaar geen varianten ook de herkomst maakt me niet zoveel uit. Ik vind alle biljetten van voor 2002 veel leuker om te verzamelen. Ik heb ook wat biljetten dubbel in de kwaliteit UNC- (pinautomaat UNC :P) Vertel maar wat je zoekt dan kan ik eens kijken wat ik heb liggen.

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door kl-euro » 22 jul 2018, 09:33

resparvae schreef:
21 jul 2018, 15:36
Voor de liefhebbers: Er is momenteel een eurobiljetten veiling aan de gang op Catawiki. Die zie je eigenlijk heel weinig.
Eurobiljetten worden niet uitgegeven door de Eurolanden maar door de ECB.
Die kan een opdracht geven aan elke willekeurige drukkerij.
Het zijn vaak private drukkerijen die de biljetten drukken. Ik weet niet zoveel van biljetten, maar er staan onwezenlijk veel codes en tekens op zodat je zelfs de plaats op het drukvel kunt bepalen van een biljet.
Misschien kan een echte biljetten kenner hier eens wat over vertellen, want het is wel interessant en ik verbaas me niet dat het een verzamelgebied is.
Overigens verzamel ik "slechts" 2 euromunten, ook heel interessant. Thomas
De ECB heeft alleen de controle over de hoeveelheid van de gedrukte biljetten.
Volgens mij gaat het zoals te lezen in deze link dus wel degelijk in opdracht van een Land.

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/1416 ... rukt-wordt

resparvae
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 22 jul 2018, 09:42

Hallo,
Ik meen mij te herinneren dat dit systeem enige jaren geleden veranderd is in een systeem waarbij de biljetten niet meer voor een of ander land gedrukt worden. Maar het zou leuk zijn als iemand eens kon vertellen hoe het er nu voorstaat.
Groet
Thomas

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door kl-euro » 22 jul 2018, 09:59

resparvae schreef:
22 jul 2018, 09:42
Hallo,
Ik meen mij te herinneren dat dit systeem enige jaren geleden veranderd is in een systeem waarbij de biljetten niet meer voor een of ander land gedrukt worden. Maar het zou leuk zijn als iemand eens kon vertellen hoe het er nu voorstaat.
Groet Thomas
Het codering systeem is inderdaad veranderd volgens mij bij ingang van de nieuwe euro biljetten.
Als ik dit lees bij de DNB is het inderdaad wat ingewikkelder geworden wie nu de opdrachtgever is geworden.

“Nieuwe biljetten
De Europese Centrale Bank (ECB) coördineert de productie van nieuwe biljetten:
de ECB bepaalt welke centrale bank hoeveel biljetten moet laten drukken.
Daarvoor inventariseert de ECB ieder jaar weer hoeveel van welke biljetten er nodig zijn.
Daarna krijgt iedere centrale bank de opdracht om bepaalde bankbiljetten te laten drukken.
Zo zorgt de Duitse Bundesbank dit jaar voor de productie van één miljard 50-eurobiljetten.
Ook bepaalt de ECB welke drukkerijen de eurobankbiljetten mogen drukken.”

Het is in ieder geval wel geheel onder controle van de ECB. :cry:

https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/dnb ... /index.jsp

Terug naar “Eurobiljetten”