2 onbekende munten. ik vermoed vroege middeleeuwen

Plaats hier berichten over munten uit de vroege middeleeuwen. Dit is de periode van het jaar 450 tot 1050. In deze periode vallen de Ottoonse, Karalongische en Merovingische periodes.

Moderator: George_III

verzamelstek
Volledig lid
Volledig lid

2 onbekende munten. ik vermoed vroege middeleeuwen

Bericht door verzamelstek » 07 jul 2010, 17:10

Deze net ingekocht, zaten bij een partijtje romeinse munten. Maar ik heb werkelijk geen idee waar het vandaan komt.

Heeft iemand een idee?

groeten
verzamelstek

Afbeelding

Afbeelding

marcodeventer
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcodeventer » 07 jul 2010, 17:48

volgens mij horen die munten in het zilver te zijn ze zien er wel heel erg strak uit dus ruikt een beetje naar namaak maarja als iemand anders het tegendeel kan bewijzen gooi het in de groep
tussen zoeken en vinden zit een groot verschil

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 07 jul 2010, 17:49

iets byzantijns? of anders iets anders vroeg oosts?

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 07 jul 2010, 20:10

Ik ga ook mee met het Byzantijns. Misschien dat ik nog tijd heb om wat te zoeken vanavond.
gr.
Michel

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 07 jul 2010, 20:18

Nou, gelijk maar eventjes wat gezocht.
Beide lijken wel wat op deze, gevonden op www.forumancientcoins.com.

Anonymous follis of Christ, class B, Romanus III or Michael IV, 12 Nov 1028 - 10 Dec 1041 A.D.

Bronze anonymous follis, Anonymous follis of Christ, class B; SBCV 1823, aEF, Constantinople mint, weight 8.755g, maximum diameter 29.0mm, die axis 180o, obverse + EMMANOVHL, facing bust of Christ, wearing nimbus cruciger, pallium and colobium, holding gospels with both hands, to left IC, to right XC; reverse Cross on three steps with pellet at each extremity, in fields IS-XS (Jesus Christ) bAS-ILE/bAS-ILE (King of Kings);

Afbeelding

Je hebt een paar donkere foto's staan, en diameter en gewicht zijn niet weergegeven. Als je die nog zou willen vermelden?

Dan laat ik het determineerwerk even zitten, ik moet nu echt weg. Ik zal verder kijken als ik morgenmiddag tijd kan maken (en niemand anders een det. heeft neergezet :roll: )

gr.
Michel

link naar de munt: http://www.forumancientcoins.com/catalo ... &zpg=53753

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 07 jul 2010, 20:29

Een bronzen anonieme Byzantijnse follis (28mm) vermoedelijk geslagen onder Romanvs III e.o. 1028-1034 n.Chr. Vz: Aanziende en bebaarde buste van Christus met boek (Bijbel of evangelien) in handen ter hoogte van de borst. Kz. Kruis op standaard met in de vier kwartieren van links naar rechts: IS/XS/BOS-BAS/ILE-ELE. Volgens mij betekend dat: Jezus Christus, koning der koningen.

Afbeelding

Afbeelding

Voorbeeld is iets slechter dan jou getoonde afbeelding.
Maar dit is ie.

Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 07 jul 2010, 20:31

michel2602 schreef:Nou, gelijk maar eventjes wat gezocht.
Beide lijken wel wat op deze, gevonden op www.forumancientcoins.com.

Anonymous follis of Christ, class B, Romanus III or Michael IV, 12 Nov 1028 - 10 Dec 1041 A.D.

Bronze anonymous follis, Anonymous follis of Christ, class B; SBCV 1823, aEF, Constantinople mint, weight 8.755g, maximum diameter 29.0mm, die axis 180o, obverse + EMMANOVHL, facing bust of Christ, wearing nimbus cruciger, pallium and colobium, holding gospels with both hands, to left IC, to right XC; reverse Cross on three steps with pellet at each extremity, in fields IS-XS (Jesus Christ) bAS-ILE/bAS-ILE (King of Kings);

Afbeelding

Je hebt een paar donkere foto's staan, en diameter en gewicht zijn niet weergegeven. Als je die nog zou willen vermelden?

Dan laat ik het determineerwerk even zitten, ik moet nu echt weg. Ik zal verder kijken als ik morgenmiddag tijd kan maken (en niemand anders een det. heeft neergezet :roll: )

gr.
Michel

link naar de munt: http://www.forumancientcoins.com/catalo ... &zpg=53753
FF niet gezien dat je me voor was.
gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

verzamelstek
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verzamelstek » 07 jul 2010, 21:55

:D toppie zeg .

de linker is max 30mm met een gewicht van 9.29 gram
de rechter is max 30mm met een gewicht van 8,73 gram.

beiden lijken me idd van brons, en aangezien ze in een partijtje romeins zaten voor een paar eurie, lijkt me niet dat ze dan vals zijn. Tis niet iets wat ik spaar, maar toch heel leuk om te hebben .

thnks voor de info.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 08 jul 2010, 00:22

JEZUS, JEZUS EN NOG EENS JEZUS.

De anonieme Jezus-folles is een toppunt van Byzanthium. De Jezuskop is een afbeelding van een mozaïek wat heden ten dage nog steeds valt te bezichtigen in de Kathedraal van Ravenna.

Zij verschenen gedurende Keizer John I Tzimisces (969-967) en keizer Alexius I Commenus ( 1081-1118). De vroegst bekende is van 969, de laatst bekende dateert van 1092.

De numismaat Wroth deed in 1908 in zijn BMC-catalogus al een poging de folles te classificeren. Margareth Thompson was een archeologe die werkte in Athene, en deze dame vond aldaar in diverse aardlagen Jezus-folles, zodat zij ging classificeren naar slagdatum en waar mogelijk, aanmuntingsplaats.

De classificatie wordt nu nog steeds uitgebreid door de opmars van de metaaldetector, en zodoende loopt de huidige classificatie van Jezus Folles A tot en met Jezusfolles N.

Class A is de Jezus Folles waarbij de tekst in zijn geheel zonder toevoegsels voluit op de achterkant staat. Christ PANTOCRATOR, zoals deze Folles ook wel internationaal aangeduidt wordt, was in circulatie tot en met keizer Romanus III Argyrus (1028-1034).

Class B is de Jezus Folles waarbij onder Jezus een horizontaal dun kruis loopt, en de naam IHSVS tussen S en V verdeelt. Geslagen tijdens de regeerperiode Michael IV Pavlagonian (1034-1041). Vaak staat het kruis op een tweetredige of drietredige verhoging.

Class C is de Jezus Folles waarbij de nieuwe spelling ISVS in zwang is gekomen en het kruis er verdikt op staat. Keizerin Zoe (1081) gaf hier de opdracht toe om deze munt aan te munten. Jezus staat met boek in de hand vanaf het middenrif.

Class D is de Jezus Folles waarbij het kruis in kleine vorm tussen twee strepen staat boven ISVS. Jezus zit op een troon naar ons te kijken. "Koning van hen die ons regeren" ofwel REX REGNANTIUM lijkt vooralsnog een gelegenheidsslag te zijn.

Class E is de Jezus Jolles waarbij een klein kruisje boven ISVS staat en waarbij Jezus ons aankijkt. Constantine X Ducas (1059-1067) gaf opdracht deze munt aan te munten, evenals:

Class F, zijnde de Jezus Folles waarbij Jezus op een krukje zit en de letters XC rechts heeft staan bij diens gestalte.

Class G is de Jezus Folles waarbij enerzijds Jezus is afgebeeld, en anderszijds een portret van de Heilige Maagd Maria. Keizer Romanus IV Diogenes (1068-1071) gaf opdracht om deze munt aan te munten.

Class H is de Jezus Folles waarbij Jezus ons aankijkt en op de keerzijde een Byzantijns Kruis met 2 leggers en een vijftal punten staat. Keizer Michael VII Ducas (1071-1078) liet deze munt aanmunten.

Class I is de Jezus Folles waarbij Jezus ons aankijkt en het kruis met enkele leggers in een omlijsting van tulpen danwel lelies word gedecoreerd. Keizer Nicephorus III Botaniatus (1078-1081) gaf de opdracht tot vervaardiging van deze munten.

Class J is de Jezus Folles waarbij Jezus ons aankijkt en het Kruis is omringd door 7 bollen en een cirkel heeft aan de voet van het kruis.
Alexius I Commenius (1081-1118) verordonneerde de emissie van deze class, evenals:

Class K, waarbij Jezus ons aankijkt en de Maagd Maria op de andere zijde in een omlijsting van bollen is geplaatst.

Class A tot en met K is een aanmunting uit Constantinopel.

Class L is een aanmunting uit het rijk Trebizonde, waarbij de ronde vorm is verlaten en een in hoeken uitgesneden muntstuk verschijnt. Het kruis staat dun (L) of dik (M) afgebeeld terwijl Jezus ons frontaal aankijkt.

Class N heeft een dik kruis als M, doch Jezus zit op een kruk. Keizer Nicephorus Basiliacus liet deze aanmunten in vermoedelijk Thessalonica in het jaar 1078.

De Jezus-Folles waren de meest gebruikte munten tijdens de Kruistochten door de Pauselijke strijdmachten, van Richard Leeuwenhart tot Godfried van Bouillon, aangevuld met munten uit de Ridderkoninkrijken Trebizonde, Rhodos en Cyprus.

Als reagens werd door de Profeet Mohammed al in 622 verordonneert dat niemand diens portret op de munt, danwel op welke andere kunstuiting mocht afbeelden, waardoor alle Islamitische munten ergens de naam Allah vermeld hebben staan in combinatie met een fragment van een Koranspreuk.

Heden ten dage worden nog steeds nieuwe typen ontdekt. Vergeet niet dat deze munten in hun tijd gigantische oplages kenden. Getoonde objecten vallen allebei tot Class B, zijnde het dunne kruis, waarbij we een variëteit zien in een tweevoetig en een drievoetig opzetstuk onder het kruis. Ook de laatste E in de tekst is hoekig of rond te noemen.
Met de voornoemde classificatie zijn ze tussen 1034 en 1041 vervaardigd te Constantinopel.
Zij circuleerden van Antiochië (huidig Syrië) tot aan Marokko en Groot-Britannië! tot ver in de zeventiende eeuw, wanneer de Spanjaarden ze ontwaarden door er een reales (3,6,8 of 12 r)-klop op te plaatsen, welke onder de benaming Real de Vellon de geschiedenis in zijn gegaan..

Daardoor ligt de waarde van deze Byzantijntjes meestal tussen de 3 en de 12 euro per stuk, afhankelijk van het Class-type en de conditie (unc bestaat niet!).

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 08 jul 2010, 07:27

JEZUS, wat een uitleg weer. Ik geloof wel dat het weer duidelijk is gemaakt door Grivna Bravo

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 08 jul 2010, 09:08

prima uitleg, Grivna klappertje

wat betreft die 17de Eeuwse Spaanse klop,
3-6-8-12 geeft aan dat het hier de Maravedis betreft
de benaming voor spaanse koperen munten.
reales werden alleen voor zilveren munten gebruikt,
in de 1-2-4-8 reeks.
behalve wat proefmuntjes geslagen in Bogota en Cartagena
in 1621/1622 ken ik geen spaanse Vellon /Biljoen munten
uit die tijd.
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 08 jul 2010, 11:55

Inderdaad, goed opgelet! Ook Griv kan een foutje maken om 2.00 uur des avonds.. :oops:

In 1642 werden er 2 soorten Realen geproduceerd:

de Real de plata en de Real de vellon.

2 Real de vellon vormde 1 Real de plata.

De Real de vellon was gekoppeld aan de Maravedis, en 34 Maravedis vormde 1 Real de vellon.

68 Maravedis was de Real de plata.

In 1737 werd de Real de plata herdoopt in Real de plata fuerte, terwijl de Real de Vellon rekeneenheid werd.

2 1/2 Real de vellon danwel 85 Maravedis was 1 Real de plata waard. Vanuit deze rekeneenheid ontstaan de munten van 1/2, 1, 2, 4 en 8 Reales, welke tot in Noord Amerika circuleerden (denk aan de COLUMNARIOS danwel Pilaardollars); in 1857 verklaarde de USA deze munten pas ongeldig als wettig betaalmiddel.

Had je 16 Real de plata fuerte, dan bezat je 1 gouden Escudo, en er werden dus munten van 1/2, 1, 2, 4 en 8 Escudos aangemunt.

Napoléon Bonaparte bezet Spanje en zet zijn broer op de troon: in 1808 word de Real de vellon weer in muntvorm gezet.

Er worden munten aangemunt van 2, 4, 10, 20, 80, 160 en 320 Real de vellon aangemunt. De hogere waarden stonden gelijk aan 4 en 8 Real de plata fuerte en de gouden muntslag van 2, 4 en 8 Escudos.

Het was de Real de vellon die afgekort wordt naar Real, wanneer het Spaanse muntstelsel wordt gedecimaliseerd in 1850.

Deze Real werd opgesplitst in tienden (Decimas) en hondersten (Céntimos). De Catalaanse Peseta was de opvolger waarvan 4 Realen 1 Peseta vormden.

In 1864 verdwijnt de Real en wordt vervangen door een muntstuk van 10 oude Real, zijnde de Escudo. Deze bleef slechts 4 jaar in de circulatie.

In 1868 verdwijnt de Escudo. 4 Realen vormen 0.4 escudo vormt 1 Peseta.

De Spanjaarden noemden tot en met 2001 de kwart Peseta danwel 25 Céntimos in het spraakgebruik Real.

En ondertussen voor de Lage landen ontdekt Abel Tasman in 1642 o.a. Tasmania en schildert Rembrandt Hermanszoon van Rhijn zijn schutterijstukje DE NACHTWACHT :lol:

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 08 jul 2010, 17:18

Top, wat een uitleg! Weer wat geleerd.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 08 jul 2010, 17:20

daar is ons forum ook voor :lol:

Terug naar “Vroege middeleeuwen 450 -1050”