Toon je provinciale munten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Re: Toon je provinciale munten

Bericht door Richardddd » 29 dec 2012, 20:04

Dit keer wel een duit Holland 1742 over -41. Zie de 1 links boven de 2, of toch niet Cor?!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 09 jan 2013, 17:12

Kan iemand zeggen of dit een jaartalwijziging is, volgens het Handboek van de Nederlandse Provinciale Muntslag 1573 - 1806 zijn er geen jaartalwijzigingen bekend van het jaar 1785. Of misschien beter gezegd, die bestaan niet. Als ik naar de bovenkant van de 8 kijk, dan zit er een horizontaal streepje achter. Zou dit een overblijfsel van een 7 kunnen?

Ik hoor graag van jullie.

Gr, Richard

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 20 feb 2013, 19:56

Richardddd schreef:Kan iemand zeggen of dit een jaartalwijziging is, volgens het Handboek van de Nederlandse Provinciale Muntslag 1573 - 1806 zijn er geen jaartalwijzigingen bekend van het jaar 1785. Of misschien beter gezegd, die bestaan niet. Als ik naar de bovenkant van de 8 kijk, dan zit er een horizontaal streepje achter. Zou dit een overblijfsel van een 7 kunnen?

Ik hoor graag van jullie.

Gr, Richard
Het lijkt erop dat dit een "geknepen" 8 is. De 8 is dan mooier gemaakt door de rondingen boven én beneden in een puntje te laten uitlopen.

Komt deze munt nog uit de laatste Schulman veiling? Daar zag ik meen ik dezelfde rijder met een klein plaatfoutje naast de ruiter.
Laatst gewijzigd door Jan W op 20 feb 2013, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 20 feb 2013, 20:07

Een munt die ik al wat langer zocht. Een Philipsdaalder 1558 uit Maastricht van het eerste type (met de naam PHILIPPVS voluit geschreven). Een zeldzamer jaar dan 1557. CNM nummer 2.07.7,
Deze munt is geslagen in 1557, 58 en 59 in een totale oplage van 757.512. Binnen die oplage zijn ook nog twee andere types gemaakt: één met het hoofd naar rechts gekeerd (alleen 1557) en een type met het hoofd naar links maar met PHS in het omschrift i.p.v. PHILIPPVS (geslagen in 1557, 58 en 59). Deze variant zie je (relatief gesproken) het meest. Ondanks de grote oplage zijn deze munten redelijk zeldzaam, vooral in betere kwaliteit.

Deze Philipsdaalder is op een groot muntplaatje geslagen van 43 mm. en weegt 33,79 gram. In het omschrift valt nog te lezen dat Filips II in die tijd nog aanspraak maakte op de Engelse troon (HISP-ANG-Z-REX), hij was getrouwd met Mary van Engeland. Na de ondergang van de armada liet Filips II al gauw zijn aspiraties varen. Elizabeth I zou daarna nog jaren regeren op de engelse troon.

Afbeelding

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 20 feb 2013, 21:53

@ Jan W

Als eerste, wat een mooie en vooral interessante Phillipsdaalder.

Mijn zilveren rijder komt niet van Schulman maar van MPO-direct. Deze bleef over tot na de afgelopen veiling van vorig jaar en kon deze tegen inzetprijs overnemen met een aantal andere stukken. De groene van passon beschrijft een jaartalwijziging 1785/ 1775 en de handboek van Purmer & v/d Wiel niet, in de tussen tijd met een andere verzamelaar besproken en wanneer je de originele foto tot zijn max inzoomd is dit beter/ goed te zien. Met de huidige foto is dit lastig(er).
Misschien zit ik mis, maar had soms wel het idee dat je vaker van die puntjes ziet boven & onder de 8 bij jaartalwijzigingen. Maar wat ik zeg, als ik mis zit geloof ik het ook. :silent:

Bedankt voor je reactie!

Gr, Richard

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 20 feb 2013, 21:58

Richardddd schreef:Mijn zilveren rijder komt niet van Schulman maar van MPO-direct. Deze bleef over tot na de afgelopen veiling van vorig jaar en kon deze tegen inzetprijs overnemen met een aantal andere stukken.
Dan had ik 'm daar gezien (nou ja ,niet met eigen ogen, via hun live site). In ieder geval was dit een koopje! Ik koop ook wel eens munten uit de naverkoop en verbaas me er soms over dat zo'n munt niet verkocht is tegen de inzetprijs.

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 20 feb 2013, 22:08

@ Jan W,

Ik heb nog niet zoveel ervaringen met veilingen, maar idd, er kan nog iets interessants overblijven tegen de inzetprijs. Er bleef ook een naar mijn mening mooie dukaat van het vliegend Hart over, die had ik ook gekocht maar had daar wel weer wat rijksdaalders van Wilhelmina voor verkocht.

Gr, richard

zeep
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door zeep » 03 jul 2013, 11:17

Munt is in Nijmegen gemaakt; niet in Harderwijk.
munten uit Nijmegen

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 03 jul 2013, 12:02

zeep schreef:Munt is in Nijmegen gemaakt; niet in Harderwijk.
munten uit Nijmegen
Welke munt?
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 03 jul 2013, 15:57

Robin schreef:
zeep schreef:Munt is in Nijmegen gemaakt; niet in Harderwijk.
munten uit Nijmegen
Welke munt?
De Gelderse Snaphaan die inderdaad niet geslagen is in Harderwijk maar in Nijmegen.

bas145
Lid
Lid

Bericht door bas145 » 30 sep 2013, 23:16

Net aangemeld hier maar hier ook een bijdrage van mij. :) De foto's zijn wel wat groot maar geen idee hoe ik ze kleiner krijg. :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 01 okt 2013, 14:20

bas145 schreef:Net aangemeld hier maar hier ook een bijdrage van mij. :) De foto's zijn wel wat groot maar geen idee hoe ik ze kleiner krijg. :(
Hoi Bas145,

Bedankt voor je bijdrage, kun je er svp ook wat over vertellen, welke munten zijn het?
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

bas145
Lid
Lid

Bericht door bas145 » 02 okt 2013, 16:37

Hallo, Tuurlijk.

- Rijksdaalder 1620

- Leeuwendaalder op hollandse voet 1589 zeer zeldzaam

- Duit kampen 1660
Apart type met 3 stippen misschien uniek type?

- Leeuwendaalder vervalsing uit de tijd 1617

- Duit kampen 1639
Zeldzaam variant: Grovere tulpkrans met geparelde buitenrand.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 07 okt 2013, 11:51

Gisteren deze hollandse gulden 1713 op de kop getikt. Leuke dubbelslag vond ik zelf, ook nog een stempelbreuk

Afbeelding
Afbeelding

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 07 okt 2016, 05:41

Ik ga mooi een oud topic afstoffen!

Ik zie regelmatig de term: Leeuwendaalder ''geslagen op Hollandse voet'' langs komen. Wat betekend dat laatste?

BvD.

*en gevonden na wat gegoogle, sorry voor de stofoverlast!
-Zilveren daalders geslagen binnen de huidige landsgrenzen periode 1550-1794.
-Hollandse Scheepjesschellingen.
-Batenburgse Duiten.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 07 okt 2016, 07:33

Dat het zilver gehalte en gewicht gehanteerd werd dat ook in Holland van kracht was.
Groeten Luc :)

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 07 okt 2016, 14:08

sjors-sjors schreef:Ik ga mooi een oud topic afstoffen!

Ik zie regelmatig de term: Leeuwendaalder ''geslagen op Hollandse voet'' langs komen. Wat betekend dat laatste?

BvD.

*en gevonden na wat gegoogle, sorry voor de stofoverlast!
Helemaal Super, haal vooral nog meer interessante topics uit het stof. Doe ik ook af en toe. Er staat veel mooie op het forum wat deels al weer vergeten is...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

maarten89
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 07 okt 2016, 16:20

Deze is al aantal jaren in mijn bezit. Staat niet in de catalogus. In geen enkele :lollig: :lollig:
Heeft iemand anders nog leuke provinciale munt om te showen greeny

groetjes,

Maarten
Verzameld: 1 en 2 stuiverstukken + duiten.

http://picasaweb.google.nl/103538629734 ... Gelderland

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 07 okt 2016, 20:15

maarten89 schreef:Heeft iemand anders nog leuke provinciale munt om te showen
Gelderse Leeuwendaalder 9152/1652 door de stempelsnijder herstelde fout en tevens de voorzijde geslagen met een ouder stempel waarbij de ridder over zijn rechterschouder kijkt i.p.v. over zijn linker.
Dit type werd alleen gebruikt voor de jaren 1647,1648 en 1649 ( CNM 2.17.108 ).
Ongepubliceerd exemplaar.
9152-1652.jpg
Groet, Cor.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 07 okt 2016, 20:46

Dat zijn twee bijzondere exemplaren Maarten en Cor. :thumb up: Zijn deze al gemeld bij de samenstellers van de CNM? Kunnen ze die nog mooi meenemen in de volgende druk.

Die leeuwendaalder doet mij denken aan een (bijna) soortgelijk exemplaar uit 1652 over 9152 gesneden van Gelderland die ik zelf heb (zie ook topic: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=96 ... 7&start=30). Alleen kijkt de ridder hier wel naar links. Ook dit exemplaar was nog onbekend.

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 07 okt 2016, 21:18

Jan W schreef:Die leeuwendaalder doet mij denken aan een (bijna) soortgelijk exemplaar uit 1652 over 9152 gesneden van Gelderland die ik zelf heb (zie ook topic: viewtopic.php?f=96&t=15607&start=30). Alleen kijkt de ridder hier wel naar links. Ook dit exemplaar was nog onbekend.
Inderdaad Jan bij jouw exemplaar betreft het dezelfde snij fout :thumb up:
Het verschil zit hem in de stempels met de afbeelding van de ridder, deze kijkt bij mij naar rechts en bij jouw naar links.
Hoe ingewikkeld kunnen we de nieuwe CNM nog maken :D

Groet, Cor.

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 08 okt 2016, 00:18

Zoetjes aan verschuift mijn interesse van 't Koninkrijk naar Proviciaal. En dat met name 18e eeuws Holland en Hollandse Leeuwendaalders. Hier in de stad is er laatst een muntschat tentoon gesteld, met tientallen Leeuwendaalders, daar gaat je hart toch sneller van kloppen?!
-Zilveren daalders geslagen binnen de huidige landsgrenzen periode 1550-1794.
-Hollandse Scheepjesschellingen.
-Batenburgse Duiten.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 08 okt 2016, 18:12

Hier een florijn uit Nijmegen. Geslagen in 1685 en rond 1693 geklopt in Holland (klop met HOL). In Nijmegen sloeg men tussen 1685 en 1690 Florijnen in een totale oplage van 46.730 stuks (volgens De Bruijn). Deze florijn komt van de afgelopen MPO veiling.
De Bruijn geeft in zijn boek De Nederlandse florijn in al zijn facetten (1990) aan dat er van het jaartal 1685 van Nijmegen 29 stukken bekend zijn waarvan 15 in openbare verzamelingen. 20 van de 29 hadden een klop met HOL. Nu is dat boekje alweer 26 jaar oud en ik heb het idee dat er intussen wel meer florijnen tevoorschijn zijn gekomen. Toch staat deze Nijmeegse florijn bekend als zeldzaam (MPO noemde 'm zelfs zeer zeldzaam).
Florijn Nijmegen 1685 met klop HOL.jpg
De Florijn verdient trouwens een apart topic op de site. Het is een bijzondere muntsoort met een enorme geschiedenis die in Nederland geslagen werd tussen 1602-1692. Het boek van De Bruijn is wat dat betreft een prachtig informatieve uitgave.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 08 okt 2016, 21:33

Jan W schreef:dat er van het jaartal 1685 van Nijmegen 29 stukken bekend zijn waarvan 15 in openbare verzamelingen.
Begrijp ik jou citaat goed Jan ben jij dan een van de gelukkige van de 15 verzamelaars : :Geek:
Misschien moet je deze foto ook best plaatsen bij de topic: Klopper der klop....munten met een klop.
Want daar staat een florijn van forumlid Dukaat. Maar dan op een florijn van groningen 1692 ook met een klop van Holland.
Ik heb die florijnen (maar dan zonder klop) ook al tegengekomen in Dendermonde maar in povere kwaliteit, zijn er dan muntateliers of datums waarvan je zegt
die zijn zeldzaam, die mag je niet laten passeren. Want ik ben een van de weinigen die zijn kaften door blader, omdat er bij ons bijna niemand er iets van kent of interesse voor heeft uitgezonderd natuurlijk de handelaar.
in ieder geval ik denk dat je collectie munten met een klop er op voor uit gaat, terug een mooie aanwinst bij. :dizzie: :klap:
Vriendelijke groeten Luc. :D
PS: verzamelaar van nog geen enkele munt met klop helaas, maar in onze mooie hobby moet men geduld hebben. :lach:

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 08 okt 2016, 21:46

Ik heb maar enkele provinciale munten. Ik ben er ook nog niet zo heel heel lang mee bezig.

Ik heb van iedere provincie een duit en verder van Holland een serie van stuiver tot en met 3 gulden
provinciale munten.jpeg
Laatst gewijzigd door janssenfrank op 09 okt 2016, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”