Toon je provinciale munten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

andres
Senior lid
Senior lid

Re: paar muntjes Hollandia

Bericht door andres » 28 sep 2011, 20:44

No Problemo, Koen, Zal vanavond kijken of ik nog wat meer provinciaal kan laten zien.
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

muntzoeker
Lid
Lid

Bericht door muntzoeker » 28 sep 2011, 21:02

ik zal ook een duit in het zakje doen haha
gron en ommel_0001.jpg
gron en ommel_0002.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 28 sep 2011, 21:31

Naam van het topic misschien veranderen in toon je provinciaal?!
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Toon je provinciale munten

Bericht door koenmunten » 28 sep 2011, 22:27

Titel topic aangepast naar: toon je provinciale munten.
Wie heeft er nog meer mooie?
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 29 sep 2011, 03:13

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

maarten89
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 29 sep 2011, 11:23

maarten89 schreef:Tja deze is net voor het provinciale he. Maar de latere stuivers zijn wel beetje hier op gebaseerd.

Halve stuiver 1488 Zwolle. Driesteden stuiver. R4

Afbeelding
Kan iets verklappen. Zit op de aankomende veiling van de MPO greeny
Verzameld: 1 en 2 stuiverstukken + duiten.

http://picasaweb.google.nl/103538629734 ... Gelderland

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 29 sep 2011, 13:27

Net voor ? :onfused: Provinciale munten beginnen volgens mij met de Leeuwendaalder , voor het eerst geslagen in 1575/1576 in de provincie Holland,
en eindigen in 1795 met de komst van de Bataafse Republiek.
just my 2cents.

maarten89
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 29 sep 2011, 13:30

andres schreef:Net voor ? :onfused: Provinciale munten beginnen volgens mij met de Leeuwendaalder , voor het eerst geslagen in 1575/1576 in de provincie Holland,
en eindigen in 1795 met de komst van de Bataafse Republiek.
just my 2cents.
100 jaar maar toch :klap: :lollig: Maar de latere stuivers zijn wel beetje hier opgebaseerd hoor. Die van Zwolle/deventer/ kampen.

KennyS
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door KennyS » 17 feb 2012, 19:47

Mijn leeuwendaalder 1688 Overrijsel
In nog een degelijke staat

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb interesse in nederlandse 17de - & 18de eeuwse munten. Als iemand mij hier verder mee kan helpen ik ben een beginnend verzamelaar. Muntjes uit die periode die jullie niet meer willen:
Je mag altijd een PB'tje sturen, ik betaal de verzendkosten wel terug.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 17 feb 2012, 20:57

Ik heb nog deze 1/4 dukaat uit Zeeland liggen met een mooie duidelijke jaartalwijziging 1788 over 1787. Naast de hele dukaat en deze 1/4 dukaat werden er ook de halve dukaat en 1/8ste (ook wel "Pietje" geheten) dukaat geslagen in Zeeland. Verzamel alleen de grote zilverstukken dus deze is te ruil.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 17 feb 2012, 21:01

Ach, en als we toch in Zeeland zijn. Hier twee foto's van een duit uit 1754 met afwijkend omschrift LUCTOR ET EMENTOR (ik worstel en ga ten onder) in plaats van luctor et emergo (ik worstel en kom boven). Ik heb ooit ergens gelezen dat een boze muntmeester deze duiten expres maakte om zijn woede af te reageren. Wellicht kan een mede-forumlid dit verhaal bevestigen of verduidelijken.
Afbeelding
Afbeelding

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 17 feb 2012, 21:18

De meest aparte munt uit de provinciale tijd die ik heb is een zilveren rijder van Utrecht uit 1727. Deze munt staat zonder waarde in de Passon maar is een R3. De laatste keer dat deze op een veiling kwam bij Schulman was in 1953 en nog eens in 1967. Deze munt is duidelijk een vondst exemplaar, waarschijnlijk uit zee. Helaas daarom niet meer echt heel mooi en de waarde is ook niet hoog. Voor hetzelfde geld wordt er trouwens binnenkort ergens een vondst gedaan waarbij meerdere munten met dit jaartal letterlijk boven water komen en de zeldzaamheid (en dus de waarde) inzakt. Er zijn meerdere jaren van allerlei muntsoorten waarvan men wel weet dat ze geslagen zijn maar die tot nu toe niet te vinden zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 17 feb 2012, 23:32

Jan W schreef:Ach, en als we toch in Zeeland zijn. Hier twee foto's van een duit uit 1754 met afwijkend omschrift LUCTOR ET EMENTOR (ik worstel en ga ten onder) in plaats van luctor et emergo (ik worstel en kom boven). Ik heb ooit ergens gelezen dat een boze muntmeester deze duiten expres maakte om zijn woede af te reageren. Wellicht kan een mede-forumlid dit verhaal bevestigen of verduidelijken.
http://www.muntenmuseum.nl/PDF/Pannekeet%202.pdf :thumb up:
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

maarten89
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 18 feb 2012, 14:45

Jan W schreef:Ach, en als we toch in Zeeland zijn. Hier twee foto's van een duit uit 1754 met afwijkend omschrift LUCTOR ET EMENTOR (ik worstel en ga ten onder) in plaats van luctor et emergo (ik worstel en kom boven). Ik heb ooit ergens gelezen dat een boze muntmeester deze duiten expres maakte om zijn woede af te reageren. Wellicht kan een mede-forumlid dit verhaal bevestigen of verduidelijken.
Hier ook in bezit greeny Afbeelding

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 18 feb 2012, 14:55

maarten89 schreef:
Blijkt dus uit het verhaal van Kees Pannekeet (zie link) dat de duiten 1754 met de 'normale' tekst schaarser zijn dan de EMENTOR..
Rare jongens die Zeeuwen.. :knipoog:

Groet, Robin

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 feb 2012, 15:06

Mooi verhaal van Kees Pannekeet maar ook hij geeft aan dat zijn verhaal speculatief is. Het verhaal over de boze muntmeester kan dus de prullenbak in, misschien dat het gewoon een onwetende muntmeester was. Wellicht komen we het nooit te weten maar bijzonder blijft het wel. Bedankt voor deze verwijzing.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 18 feb 2012, 22:34

Mooi mensen dat dit topic nieuw leven ingeblazen is! Mooie afbeeldingen!
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

KennyS
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door KennyS » 19 feb 2012, 10:44

Ik heb veel interesse Nederlandse Munten 17de eeuw kan iemand mij hier mee verder helpen? Ik ben een beginnend verzamelaar en heb maar 1 munt de leeuwendaalder uit 1688 Overrijsel zie hierboven. Met welke munten zou ik beginnen etc..

Alvast bedankt Kenny
Ik heb interesse in nederlandse 17de - & 18de eeuwse munten. Als iemand mij hier verder mee kan helpen ik ben een beginnend verzamelaar. Muntjes uit die periode die jullie niet meer willen:

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 19 feb 2012, 11:08

KennyS schreef:Ik heb veel interesse Nederlandse Munten 17de eeuw kan iemand mij hier mee verder helpen? Ik ben een beginnend verzamelaar en heb maar 1 munt de leeuwendaalder uit 1688 Overrijsel zie hierboven. Met welke munten zou ik beginnen etc..

Alvast bedankt Kenny
Beste Kenny,
Ik zou je adres hier niet zomaar neerzetten, verander dat in : graag een PBtje. Dit om ongewenste klanten bij je uit de buurt te houden.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

KennyS
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door KennyS » 19 feb 2012, 11:17

Beste Kenny,
Ik zou je adres hier niet zomaar neerzetten, verander dat in : graag een PBtje. Dit om ongewenste klanten bij je uit de buurt te houden.
Fixed

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 19 feb 2012, 18:17

Hallo Kenny,

Het aller, aller eerste wat je zo moeten doen, is een goede catalogus aanschaffen,
bijvoorbeeld de catalogus van de Nederlandse Munten 1555-1805 van Passon ( groene 2de editie) daar staan ook de marktprijzen in vermeld.
""Geld door de Eeuwen heen"" Geschiedenis van het geld in de lage landen , uitgeverij Pampus , geschreven door van Beek, Jacobi & Scharloo
is zeker ook een aanrader, niet meer te koop in de handel, maar wel op marktplaats e.d.

groet, André

KennyS
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door KennyS » 19 feb 2012, 18:34

Hallo Kenny,

Het aller, aller eerste wat je zo moeten doen, is een goede catalogus aanschaffen,
bijvoorbeeld de catalogus van de Nederlandse Munten 1555-1805 van Passon ( groene 2de editie) daar staan ook de marktprijzen in vermeld.
""Geld door de Eeuwen heen"" Geschiedenis van het geld in de lage landen , uitgeverij Pampus , geschreven door van Beek, Jacobi & Scharloo
is zeker ook een aanrader, niet meer te koop in de handel, maar wel op marktplaats e.d.

groet, André
Ik heb de Standard catalog of World Coins 17 eeuw met prijzen wel een digitaal kopie.

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 19 feb 2012, 22:39

Geeft denk ik niet veel achtergrond informatie, en weet niet hoe de afbeeldingen zijn in die catalogus ?
Koop in ieder geval dat boek, Geld door de Eeuwen heen, kost slechts een paar euro, dus daar hoef je het niet voor te laten.

KennyS
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door KennyS » 20 feb 2012, 10:16

Ik ga vandaag naar de slechte in maastricht voor het boek. Mvg

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 20 feb 2012, 11:01

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”