Toon je provinciale munten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Re: Toon je provinciale munten

Bericht door sjors-sjors » 09 okt 2016, 00:11

Leuk die serie Frank,

Heb je een duidelijkere foto van de voor en achterkant van die 8?

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 09 okt 2016, 16:27

sjors-sjors schreef:Leuk die serie Frank,

Heb je een duidelijkere foto van de voor en achterkant van die 8?
Ik ben een ramp met fotograferen, maar hierbij een poging.

Overigens horen bij deze serie nóg twee munten: 7 en 14 gulden, oftewel de halve en hele gouden rijder. Helaas liggen die qua prijs vooralsnog net iets boven mijn budget :crying:
DSC_0005.JPG
DSC_0004.JPG
Misschien leuk om nog even te vertellen:

- Holland heeft twee type stuivers: de wapenstuiver en de bezemstuiver. De andere provincies kenden geen wapenstuiver.
- De 1/4 gulden is eigenlijk geen munt, maar een penning. Het is een muntmeesterpenning en die werden veel gebruikt als geschenk bij oudjaar. Toch kon je gewoon met deze penning betalen.
- De 3 gulden komt uit 1795 en veel mensen noemen dat geen Provinciaal, maar Bataafse Republiek. Staatskundig gezien was er inderdaad een andere situatie, maar de munten die men gebruikte was gewoon hetzelfde als ten tijde van de zeven provicieën. Numismatisch gezien vind ik provinciaal en Bataafse republiek dus hetzelfde.

Het nadeel van deze munten -vergeleken met koninkrijk- is dat deze munten erg dun zijn. Ze willen nog wel eens wegzakken in de munthouders. Vandaar dat ik nietjes door de zelfklevende munthouders heb gedaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 09 okt 2016, 17:45

janssenfrank schreef:Helaas liggen die qua prijs vooralsnog net iets boven mijn budget
Ik denk dat deze citaat voor de meeste van ons herkenbaar is. :gniffel:
toch een aardig setje munten. :thumb up:
groeten luc.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 okt 2016, 20:07

LUC schreef:
Jan W schreef:dat er van het jaartal 1685 van Nijmegen 29 stukken bekend zijn waarvan 15 in openbare verzamelingen.
Begrijp ik jou citaat goed Jan ben jij dan een van de gelukkige van de 15 verzamelaars : :Geek:
Misschien moet je deze foto ook best plaatsen bij de topic: Klopper der klop....munten met een klop.
Want daar staat een florijn van forumlid Dukaat. Maar dan op een florijn van groningen 1692 ook met een klop van Holland.
Ik heb die florijnen (maar dan zonder klop) ook al tegengekomen in Dendermonde maar in povere kwaliteit, zijn er dan muntateliers of datums waarvan je zegt
die zijn zeldzaam, die mag je niet laten passeren. Want ik ben een van de weinigen die zijn kaften door blader, omdat er bij ons bijna niemand er iets van kent of interesse voor heeft uitgezonderd natuurlijk de handelaar.
in ieder geval ik denk dat je collectie munten met een klop er op voor uit gaat, terug een mooie aanwinst bij. :dizzie: :klap:
Vriendelijke groeten Luc. :D
PS: verzamelaar van nog geen enkele munt met klop helaas, maar in onze mooie hobby moet men geduld hebben. :lach:
Luc, zonder klop was de munt nog zeldzamer geweest: daar zijn er maar negen van bekend volgens de Bruijn. :knipoog: De klop met HOL komt sowieso trouwens veel voor bij provinciale florijnen.

Wat dat betreft is deze Overijsselse florijn uit 1685 zeldzamer met een klop UTR uit Utrecht. Daar zijn er (weer volgens de Bruijn) maar negen van bekend (onbekend hoeveel van die negen in openbare of particuliere verzamelingen zitten). Maar zonder klop zijn er maar vier bekend (van de in totaal 117). Opvallend aan deze florijn van Overijssel is dat het omschrift niet verwijst naar een Habsburgse keizer. De provincie kon zich vanouds namelijk niet beroepen op het muntrecht van het Duitse rijk. De kroon boven de adelaar is dus wat anders en ook de rijksappel ontbreekt. Voor de rest lijkt de munt behoorlijk veel op de exemplaren uit bijvoorbeeld Zwolle, Kampen, Deventer of Nijmegen zodat ze vast wel gemakkelijk geaccepteerd werden door het publiek.
Florijn Overijssel 1685 met klop UTR.jpg

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 09 okt 2016, 20:36

:gniffel: Heb al een stuk minder spijt van het afstoffen, bedankt voor alle aanvullingen!

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 09 okt 2016, 20:43

sjors-sjors schreef::gniffel: Heb al een stuk minder spijt van het afstoffen, bedankt voor alle aanvullingen!
Afstoffen kan nooit kwaad. Het is alleen jammer dat er in de loop van de jaren wat foto's verloren zijn gegaan. Zo was de eerste post van dit topic al een bijna volledig overzicht van de munten van Holland. Dat maakt mijn post misschien weer wat minder interessant.

Vooralsnog zijn er nog genoeg munten op mijn verlanglijstje, maar ter zijner tijd wil ik zeker wat meer provinciaal gaan zoeken.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 09 okt 2016, 22:12

janssenfrank schreef:
sjors-sjors schreef::gniffel: Heb al een stuk minder spijt van het afstoffen, bedankt voor alle aanvullingen!
Afstoffen kan nooit kwaad. Het is alleen jammer dat er in de loop van de jaren wat foto's verloren zijn gegaan. Zo was de eerste post van dit topic al een bijna volledig overzicht van de munten van Holland. Dat maakt mijn post misschien weer wat minder interessant.

Vooralsnog zijn er nog genoeg munten op mijn verlanglijstje, maar ter zijner tijd wil ik zeker wat meer provinciaal gaan zoeken.
Ik had toen geen 3 gulden in het overzicht :knipoog:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 17 okt 2016, 21:22

1 Gulden West-Friesland 1793

Afbeelding
Afbeelding

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 17 okt 2016, 22:58

Willem schreef:1 Gulden West-Friesland 1793
Nice :thumb up:

Zie ik het goed dat deze geslabt is? Welke kwaliteit heeft hij?
Ik heb niet zoveel met slabben, maar ik vind het altijd wel leuk om te zien welke score een munt haalt.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 17 okt 2016, 23:12

mooie gulden Willem, en hij heeft een donkere patina, zo verzamel ik ze het liefst.
Maar onder tussen heb ik toch ook al toegevingen gedaan in mijn verzameling wat kleur van de munten betreft.
Het stoort mij niet zo meer dat een munt lichter of donkerder is dan de andere.
groeten Luc. :D

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 18 okt 2016, 19:45

janssenfrank schreef:
Willem schreef:1 Gulden West-Friesland 1793
Nice :thumb up:

Zie ik het goed dat deze geslabt is? Welke kwaliteit heeft hij?
Ik heb niet zoveel met slabben, maar ik vind het altijd wel leuk om te zien welke score een munt haalt.
Heb hem niet bij de hand, maar was geloof ik xf45, ging mij deze om de munt en niet voor de cijfer.

Willem

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 05 nov 2016, 16:42

LUC schreef:PS: verzamelaar van nog geen enkele munt met klop helaas, maar in onze mooie hobby moet men geduld hebben.
Wie geduld heeft word beloond. :lach:
Mijn eerste munt met een klop, een florijn van Overijssel - Deventer met een klop van Holland.
Ik stel me juist de vraag of ik vandaag een "klop" gedaan heb of niet ? :hahaha:
ik heb geen enkel idee of dit zeldzaam is ?
ik heb hem in onze club voor 155 Euro aangekocht, ik ga er dus van uit dat mijn munt niet echt zeldzaam is.
Maar als een forumlid over deze munt en klop iets meer kan vertellen, dan hoor ik het graag.
Groeten Luc. :D
PS: In de club van Dendermonde kan je nog "kloppen" doen. :angel:
HOLKLOP1684.jpg
HOLKLOP.jpg

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 05 nov 2016, 17:23

Mooie aanschaf Luc. :thumb up:

Dit is een éénjarig type van Deventer op naam van Leopold Ignatius. Volgens De Bruijn zijn hier 220 stuks van bekend waarvan 86 in openbare verzamelingen (stand 1990). Daarvan hebben er 126 een klop met HOL. De munt staat niet bekend als zeldzaam maar die van jou ziet er voor het type nog wel goed uit, vaak zijn ze behoorlijk zwak geslagen en/of sterk versleten, iets waar De Bruijn nog een opmerking over maakt. Grappig detail is dat dit de enige florijn uit Deventer is waarop 28 ST staat naast het wapen in plaats van alleen 28 in een cartouche onder het wapen.

Ik heb 'm zelf ook (in mindere staat) maar dan de variant met kopstaand geplaatste vleugels. Als ze de stempels maakten gebruikten ze ponsoenen met delen van de afbeelding. In dit geval zijn de vleugels van de adelaar er op de kop in geplaatst. Ik heb overigens niet het idee dat de ene variant schaarser is dan de andere.
Florijn Deventer 1684 klop HOL.jpg

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 05 nov 2016, 17:40

Jan W schreef:Dit is een éénjarig type van Deventer op naam van Leopold Ignatius. Volgens De Bruijn zijn hier 220 stuks van bekend waarvan 86 in openbare verzamelingen (stand 1990). Daarvan hebben er 126 een klop met HOL. De munt staat niet bekend als zeldzaam maar die van jou ziet er voor het type nog wel goed uit, vaak zijn ze behoorlijk zwak geslagen en/of sterk versleten, iets waar De Bruijn nog een opmerking over maakt. Grappig detail is dat dit de enige florijn uit Deventer is waarop 28 ST staat naast het wapen in plaats van alleen 28 in een cartouche onder het wapen.
Bedankt Jan, voor de snelle reactie en informatie, 126 stuks met een klop van Hol. Ben ik best tevreden mee.
Heb ik dan de gangbare prijs betaald of heb ik wat teveel betaald ?

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 05 nov 2016, 18:10

Jan W schreef: maar dan de variant met kopstaand geplaatste vleugels. Als ze de stempels maakten gebruikten ze ponsoenen met delen van de afbeelding. In dit geval zijn de vleugels van de adelaar er op de kop in geplaatst. Ik heb overigens niet het idee dat de ene variant schaarser is dan de andere.
Dus als ik het goed begrijp zijn er van de 126 stuks nog 2 varianten.
Dan heb ik toch geen slechte koop gedaan vandaag. :thumb up:
ik denk wel dat het voor mij eens tijd word voor een goede catalogus aan te kopen van de Noordelijke provincie munten.
Kan iemand van het forum mij een adres geven waar ik deze kan bestellen ?

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 05 nov 2016, 19:43

Hier:
http://www.hartberger.nl/catalogus-nede ... -2009.html

Maar er zijn wel meer adressen, even googelen.

Groet, Cor.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 05 nov 2016, 21:11

OKE, Cor dank . :o

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 07 nov 2016, 08:27

Jan W schreef:Mooie aanschaf Luc. :thumb up:
...
Ik heb 'm zelf ook (in mindere staat) maar dan de variant met kopstaand geplaatste vleugels. Als ze de stempels maakten gebruikten ze ponsoenen met delen van de afbeelding. In dit geval zijn de vleugels van de adelaar er op de kop in geplaatst. Ik heb overigens niet het idee dat de ene variant schaarser is dan de andere.
Zeker een mooie aanwinst LUC, en het valt dan mooi mee dat er niet zo heel veel van bekend zijn.

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de vleugels van Luc's adelaar ook onderste boven staan. Ik krijg in ieder geval niet helemaal een anatomisch kloppend beeld bij deze adelaar(buiten de dubbele kop natuurlijk ;) )

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”