bronzen afslag gulden 1763 Overijssel
Moderator: Robin
bronzen afslag gulden 1763 Overijssel
Te bijzonder om bij de aanwinsten van week 'zoveel' te plempen..
Gekocht op aanraden van Mi Boi... Maarten..
THANX!!!
Ik ben er nog nooit 1 tegen gekomen...
Goeroet, Robin
THANX!!!
Goeroet, Robin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Re: bronzen afslag gulden 1763 Overijssel
Moet zeggen dat ik dit wel zeer apart vind zeg!
Dat zijn nog eens aparte dingen.... kun je trots op zijn! 

Verzamelaar zeldzame en proof munten van wilhelmina en proof munten juliana!
Ik heb er ook nooit iets over gehoord...
Mogelijk kwamen de proeven voor de nieuwe stempel van de generaliteitsgulden vroeger als 'van verwaarloosbare waarde' bij het oud 'ijzer'...en heeft iemand er per ongeluk 1 bewaard..
De scherpte van de beeltenaar lijkt toch duidelijk op een stempelproef (proof
)te wijzen...en niet op een vervalsing..
(dat hoop ik dan...)
Ben benieuwd wat Ron en Francois ervan vinden...
Groet, Robin.
Mogelijk kwamen de proeven voor de nieuwe stempel van de generaliteitsgulden vroeger als 'van verwaarloosbare waarde' bij het oud 'ijzer'...en heeft iemand er per ongeluk 1 bewaard..
De scherpte van de beeltenaar lijkt toch duidelijk op een stempelproef (proof
(dat hoop ik dan...)
Ben benieuwd wat Ron en Francois ervan vinden...
Groet, Robin.
Ja het lijkt zeker op een PROEF! geen proof
Denk dat Francois hier wel veel vanaf weet.. die doet volgens mij ook meer met dit soort dingen....
Denk dat Francois hier wel veel vanaf weet.. die doet volgens mij ook meer met dit soort dingen....
Yeaaaaaaaaaaaaaah je hebt hem gekocht. Ik zat rond te neuzen en dacht direct aan jou! Vrienden helpen elkaar, dus vandaarr.veldema schreef:Te bijzonder om bij de aanwinsten van week 'zoveel' te plempen..
THANX!!!
Goeroet, Robin

Groetjes,
Maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Daar heb je toch een mooi stukkie aangekocht Robin.
Gr Mark
Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.
Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Das een bizonder leuke Pallas
Robin
hoeveel weegt zij ?

hoeveel weegt zij ?
Hoi André,
Zal haar wegen als ze is aangekomen... (wat op zich al een semi-grappige woordspeling is...)
Groet, Robin
Zal haar wegen als ze is aangekomen... (wat op zich al een semi-grappige woordspeling is...)
Groet, Robin

Groet, Robin
60 90 60 origineel
90 60 90 Flink gesnoeid.
90 60 90 Flink gesnoeid.

het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.
WAT EEN JUWEELTJE!!!
Mijns inziens een keurig bewaarde proefslag, nooit eerder gezien!
Mijns inziens een keurig bewaarde proefslag, nooit eerder gezien!
Gefeliciteerd!
Prachtig stuk en ik denk behoorlijk schaars, wellicht dat je deze nooit meer tegen zult komen.
Super, maar wel raar dat Maarten hem niet heeft gekocht
Gr. Jeroen
Prachtig stuk en ik denk behoorlijk schaars, wellicht dat je deze nooit meer tegen zult komen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Ron, dank je voor je reactie...
Was al bang dat je zou zeggen dat ie zo vals was als een Pitbull met een ochtendhumeur..
Nu ben ik er nog blijer mee...
Nou moet ze alleen nog aankomen...
Groet, Robin.
Was al bang dat je zou zeggen dat ie zo vals was als een Pitbull met een ochtendhumeur..
Nu ben ik er nog blijer mee...
Nou moet ze alleen nog aankomen...
Groet, Robin.
Maarten is van de Gelderse duiten en het betere koninkrijk...
...en natuurlijk van het oud papier
Groet, Robin
...en natuurlijk van het oud papier
Groet, Robin
A: Ik spaar geen guldens provinciaal.Munthunter schreef:Gefeliciteerd!
Gr. Jeroen
B: Geen geld( er voor over

C: Ik doe er een andere mee plezier

Maarten,
Jeroen bedoelt waarschijnlijk dat hij verwacht had dat je hem voor mijn verjaardag zou kopen...
Groet, Robin.
Jeroen bedoelt waarschijnlijk dat hij verwacht had dat je hem voor mijn verjaardag zou kopen...
Groet, Robin.
Sarry voor de trage reactie. Ik heb de KNM over dit stuk gemaild. Dit lijkt mij geen proef, maar een goede vervalsing. De advertentie bij de KNM gaf aan dat het messing of koper zou zijn, maar het soortgelijk gewicht kan dan nooit 10,5 gram zijn. Aangezien het soortgelijk gewicht van messing lager is. Tevens is het wegvallen van de letters enigszins verdacht. Al met al hou ik het op een vervalste gulden, waarvan de zilverlaag is verdwenen. redenen hiervoor
1) Gewicht is 10,5 gram
2) Wat zou de reden zijn om een mooie proefslag in koper te maken van dit jaartal? proefslagen in dit soort metalen zijn vaak grof geslagen en niet mooi vormgegeven. Zeker in overijssel zijn de stukken vaak niet mooi.
In ieder geval was het voor mij reden om dit stuk niet te kopen zeker niet voor de prijs die ze er voor vroegen. De nieuwe literatuur vermeld wel een proefslag in koper van overijssel 1763. Echter het merendeel van de vermeldingen van afslagen in koper vertrouw ik niet en hou ik op vervalsingen tot ik het tegendeel bewezen heb gezien.
1) Gewicht is 10,5 gram
2) Wat zou de reden zijn om een mooie proefslag in koper te maken van dit jaartal? proefslagen in dit soort metalen zijn vaak grof geslagen en niet mooi vormgegeven. Zeker in overijssel zijn de stukken vaak niet mooi.
In ieder geval was het voor mij reden om dit stuk niet te kopen zeker niet voor de prijs die ze er voor vroegen. De nieuwe literatuur vermeld wel een proefslag in koper van overijssel 1763. Echter het merendeel van de vermeldingen van afslagen in koper vertrouw ik niet en hou ik op vervalsingen tot ik het tegendeel bewezen heb gezien.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Ik heb nog even lopen zoeken of ik de mailcorrespondentie met de KNM nog had, maar helaas heb ik deze al weggedaan. Echter het sterkste argument van de KNM was het ontbreken van de zilverlaag?! Het beste wat je kunt doen is op zoek gaan naar een origneel stuk welke met een identiek stempel is geslagen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Heb de munt vandaag zelf in handen gehad, maar die zilver laag ok niet gevonden. Ook geen sporen er van. MEt de loupe goed bekeken. Tis mooi stuk, en ik twijfel hoor of valse is. De afwerking is goed. Wat me wel opviel en robin zelf ook, was dat de engel en het hoofd van de maagd andere stand hebben als normaal. Deze was niet zilver in de catalougs.Spaarvarken schreef:Ik heb nog even lopen zoeken of ik de mailcorrespondentie met de KNM nog had, maar helaas heb ik deze al weggedaan. Echter het sterkste argument van de KNM was het ontbreken van de zilverlaag?! Het beste wat je kunt doen is op zoek gaan naar een origneel stuk welke met een identiek stempel is geslagen.
Hoe en wat precies moet hij zelf maar ff vertellen.
Groetjes,
Maarten
@Maarten
Ik ken het stuk alleen van de foto 's. KNM deelde mij mee dat het gewicht precies 10,5 gram was zoveel als de originele stukken ook dienen te wegen. Dit pleit tegen een proefslag. Een proefslag hoeft namelijk niet hetzelfde te wegen als een origineel in zilver. Het is natuurlijk ook mogelijk dat in een later stadium met een originele stempel een stuk is geslagen. Ik blijf van mening dat het geen originele proefslag is, maar wie ben ik................het belangrijkste is dat Robin er blij mee is. ennuh als het een origineel is, dan is het natuurlijk een kooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooopje.
Ik ken het stuk alleen van de foto 's. KNM deelde mij mee dat het gewicht precies 10,5 gram was zoveel als de originele stukken ook dienen te wegen. Dit pleit tegen een proefslag. Een proefslag hoeft namelijk niet hetzelfde te wegen als een origineel in zilver. Het is natuurlijk ook mogelijk dat in een later stadium met een originele stempel een stuk is geslagen. Ik blijf van mening dat het geen originele proefslag is, maar wie ben ik................het belangrijkste is dat Robin er blij mee is. ennuh als het een origineel is, dan is het natuurlijk een kooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooopje.
Jup dat kan ja, tja ik vindt zulke dingen lastig, vooral dat mijn gebied niet is. Meer die van jouSpaarvarken schreef:@Maarten

Groet,
Maarten
Ach ik ben gewoon een knoeier die wat voorzichtiger is geworden met dit soort dingen
Het is natuurlijk een aantrekkelijke pop om te zien.

Hoi Beide,
Ik heb 'm thuis even naast een echte 1764 en een valse 1764 gehouden.
Beeltenaar en letters omschrift wijken niet af van de echte 64...bij de valse zijn de beetenaar, de letters en het muntmeesterteken duidelijk minder gedefinieërd en daarbij is het gewicht van deze munt ook erg laag 7,3 gram!
Ook staan er wat testkrasjes op de munt...of iemand gekeken heeft of de munt wel echt brons was...en geen verbronsd zilver.
Het lijkt..hoe dan ook, een 'munt' met de orginele stempels geslagen.
Blijft de vraag...waarom dan precies 10,5 gram?
Zal eind van de week Gijs Henzen vragen wat hij ervan vindt.
Ben erg benieuwd naar zijn antwoord.
Groet, Robin
Ik heb 'm thuis even naast een echte 1764 en een valse 1764 gehouden.
Beeltenaar en letters omschrift wijken niet af van de echte 64...bij de valse zijn de beetenaar, de letters en het muntmeesterteken duidelijk minder gedefinieërd en daarbij is het gewicht van deze munt ook erg laag 7,3 gram!
Ook staan er wat testkrasjes op de munt...of iemand gekeken heeft of de munt wel echt brons was...en geen verbronsd zilver.
Het lijkt..hoe dan ook, een 'munt' met de orginele stempels geslagen.
Blijft de vraag...waarom dan precies 10,5 gram?
Zal eind van de week Gijs Henzen vragen wat hij ervan vindt.
Ben erg benieuwd naar zijn antwoord.
Groet, Robin
Ik heb geen verstand van proefslagen van dit soort dingen, maar wil even mededelen dat het gewicht niet altijd iets zegt!