Orginele kleur , gereinigd , opgepoetst ?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Orginele kleur , gereinigd , opgepoetst ?

Bericht door Nieuwemunt » 12 jun 2018, 13:50

Beste leden,
Ik heb hier een wapenstuiver waarvan ik niet met zekerheid kan zeggen of deze gereinigd is, opgepoetst, of dat deze nog een originele kleur heeft.
Wat mij wel vaker opvalt is dat sommige (met name) wapenstuivers op een agressieve manier zijn behandeld. Of dit zilverdip of poets is kan ik niet zeggen. Heeft iemand hier wat meer info over ?
Groeten NM
IMG_2162.JPG
IMG_2163.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

Jan W
Donateur
Donateur

Re: Orginele kleur , gereinigd , opgepoetst ?

Bericht door Jan W » 12 jun 2018, 15:14

Als je kleine haarlijntjes ziet (zeer kleine krasjes) dan is de munt vaak (licht) gepoetst. Anders is het glimmende resultaat meestal het gevolg van zilverdip. Ik denk dat het heel moeilijk wordt om munten van 200-300 jaar oud nog een 100% originele kleur te laten behouden.

Als ik de albums van allerlei handelaren doorblader dan valt me op dat het merendeel van de dubbele stuivers (en ander provinciaal) die ik zie gedipt is. Waarom ze dat doen? Een handelaar vertelde me ooit: "omdat de mensen dat graag willen"..... :thuink:

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 13 jun 2018, 19:59

De munt is vermoedelijk met natriumbicarbonaat (baksoda) gereinigd.

Silvo geeft een echte spiegelende glans
Baksoda een doffe glans
Zilverdip geeft GEEN glans maar verwijderd alleen de vettigheid en geeft de munt dus nagenoeg de originele kleur.
Originele kleur zou in dit geval vaak donkerglimmend zijn door patinavorming

Het feit dat handelaren munten reinigen heeft te maken met dat een beter ogende munt ook wel degelijk beter verkoopt.
Bij een dubbele stuiver met een waarde van een paar euro kan dit percentueel best veel verschillen

Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 19 jun 2018, 14:41

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal eens in mijn verzameling wapenstuivers duiken en kijken of ik voorbeelden heb van de verschillende methodes van reinigen.
Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”