Zilveren dukaat Zeeland 1694 met AUR i.p.v. ARG

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Jan W
Donateur
Donateur

Zilveren dukaat Zeeland 1694 met AUR i.p.v. ARG

Bericht door Jan W » 29 dec 2017, 15:13

Kwam vandaag binnen van de afgelopen NPV veiling: een zilveren dukaat 1694 uit Zeeland met een opvallende bijzonderheid* : normaal begint het randschrift met MO*NO*ARG (Moneta Nova Argentea) ofwel nieuwe zilveren munt. Op deze dukaat staat MO*NO*AUR (Moneta Nova Aurea) te lezen. Ofwel nieuwe gouden munt!

De provincie Zeeland heeft einde 17de eeuw een reeks (vaak zeer zeldzame) pseudomunten geslagen ten behoeve van representatie. Die werden aan hoogwaardigheidsbekleders gegeven. In de CNM 2de druk hebben deze een apart plekje vanaf nummer 2.49.117 (bladzijde 453).

Eén van die pseudomunten was dus een "Zeeuwse Rijksdaalder" of dukaat in goud. Daarom staat er ook AUR op de munt aangegeven. Toch zijn er ook een aantal zilveren munten geslagen met deze stempels (CNM 2.49.118) die dus in feite een foutief omschrift hebben. Deze dukaten zijn (ten dele?) ook werkelijk in omloop gekomen. Misschien is er een fout gemaakt door het personeel van de Zeeuwse munt en hebben ze per ongeluk het stempel van de gouden afslag gebruikt voor de zilveren dukaten aanmaak. Of men heeft wellicht uit zuinigheid gewoon de gouden afslag stempels gebruikt?
In ieder geval voldeed deze munt zo niet aan de regels.

Er zijn wel veel gouden afslagen bekend van zilveren munten maar een zilveren afslag van een gouden munt? Dat komt dus veel minder vaak voor in Nederland. Dit is de derde keer dat ik deze specifieke munt in het echt tegenkom. Dit type staat bekend als RR. Een soortgelijk exemplaar, maar dan kwalitatief een stukje minder, kocht ik eerder via Ebay. Het lijkt erop dat de stempels exact gelijk zijn: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=8&t=13288

* = Bij de omschrijving van het kavel stond: Omschrift MON.NO.ARG.PRO.CONFOE.BELG.ZEL. Op de munt zelf (ook op de bijgaande foto in de catalogus) staat het omschrift toch echt iets anders. Blijkbaar is de zilveren Zeeuwse dukaat zo gewoontjes dat niemand er verder nader naar heeft gekeken. Zo opvallend is de afwijking dus blijkbaar niet. :knipoog:
Dukaat 1694 AUR Zeeland.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Re: Zilveren dukaat Zeeland 1694 met AUR i.p.v. ARG

Bericht door Arnout » 29 dec 2017, 15:27

Leuk verhaal bij deze munt!

snuiter
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door snuiter » 29 dec 2017, 20:02

Gefeliciteerd met deze prachtige (en goedkope!) aankoop. Zo blijkt maar weer dat je de omschriften van provinciale munten altijd goed moet nalezen. Ik heb er dus ook overheen gekeken!

sjors-sjors
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door sjors-sjors » 29 dec 2017, 22:50

Bijzondere aanwinst zo aan het eind van het jaar!
Hollandse Scheepjesschellingen (30/59)

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 30 dec 2017, 00:02

Erg mooie aanwinst, Jan, gefeliciteerd ermee! Zeer scherp gezien, en voor een mooi prijsje gekocht! Dat is een mooie afsluiter van het jaar.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 30 dec 2017, 12:51

Inderdaad een mooie afsluiter voor dit verzameljaar. Ik had een hoger bod uitstaan maar mijn verwachting was dat deze munt voor ongeveer de inzet zou weggaan (als niemand het verder had opgemerkt) of dat er een flinke prijs voor gegeven zou worden. Gelukkig toeval dus. :knipoog:

In het artikel Geschiedenis van en geheimschrift op de Zeeuwse zilveren dukaten van 1659-1798 door Lodewijk. S. Beuth (1955 in het jaarboek voor Munt- en Penningkunde) staat op bladzijde 45 te lezen: Gouden afslagen, die van diverse jaren voorkomen, zijn niet als munten te beschouwen en dus niet opgenomen. De zilveren afslag met het stempel van het 10-ducatenstuk in 1694 is wèl als variant genoteerd, daar deze als Z.Z.D. (Zeeuwse Zilveren Dukaat) in circulatie is gebracht.

Het stempel was dus bedoeld voor een gouden 10-dukatenstuk.

Het artikel is hier te vinden: https://www.scribd.com/document/2584809 ... od-S-Beuth

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 feb 2018, 17:50

Ik zie dat Schulman een zelfde exemplaar aanbiedt op hun 355ste veiling van 1 maart (lot nummer 36). Zij geven de munt een zeldzaamheidsgradering van RRR met daarbij de opmerking: De afkorting 'AUR ' in het omschrift voor 'AURUM ' hetgeen 'goud ' betekent, is een fout van de stempelsnijder.

Dat laatste is wel een beetje vreemd gezien de vermelding in de CNM en in het artikel van Beuth (zie boven). :knipoog:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 12 feb 2018, 21:27

Jan W schreef:Ik zie dat Schulman een zelfde exemplaar aanbiedt op hun 355ste veiling van 1 maart (lot nummer 36). Zij geven de munt een zeldzaamheidsgradering van RRR
Persoonlijk een stempelfout een meer waarde geven in dit geval gaan tot R3..
Stempelfouten gebeurde zo regelmatig, als ik denk maar aan onze munten BARB ipv BRAB.
Ik vind dat leuk op zich, maar ik ga daarvoor die munt niet hoger graderen en daarvoor niet extra betalen.
En persoonlijk moet ik spijtig genoeg vaststellen ( ondanks de gebruikelijke "zwakke slag" blijkbaar).
Kwaliteit bepaling : ZEER FRAAI PLUS inzetprijs 360 Euro. d.w.z bijna prachtig eerlijk......is deze munt bijna prachtig ????
Mocht ik deze munt aanbieden in Dendermonde als Zeer fraai plus 360 Euro, ja dan weet ik al de reactie. :hahaha:
Maar dit is mijn persoonlijke mening, ik besef wel dat "zwakke slag" gevoelig kan liggen.
Groeten Luc. :)

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 feb 2018, 23:17

LUC schreef:Persoonlijk een stempelfout een meer waarde geven in dit geval gaan tot R3.. Stempelfouten gebeurde zo regelmatig, als ik denk maar aan onze munten BARB ipv BRAB.
Luc, dit is geen stempelfout (zoals Schulman per abuis wel aangeeft). Zoals ik al eerder schreef: men heeft in die tijd stempels gemaakt voor een gouden 10 dukatenstuk welke ook gebruikt zijn om zilveren afslagen te maken die werden gebruikt als 1 dukaat. Bewust (uit zuinigheid) of wellicht een foutje? Maar het stempel wijkt wel iets meer af dan alleen AUR i.p.v. ARG. Links naast het hoofd van de ridder staat ook een kleine rozet die niet op de normale zilveren dukaten voorkomt.

De munt staat ook apart in de CNM aangegeven als CNM 2.49.118 met een waarde in Zeer Fraai van 750 euro en in Prachtig van 1250 euro. De startprijs is dus nog redelijk t.o.v. de cataloguswaarde. :knipoog:

Ik vind het ook erg lastig om een zwak geslagen munt te beoordelen. Als de rest nog zeer scherp is zonder slijtagesporen dan zal het wel kloppen (ik heb nu alleen een onscherpe foto van de munt bij Schulman). Zo op het oog is de munt wel Zeer Fraai+ met daarbij de aantekening dat de munt deels wel zwak geslagen is. Iets wat je meer ziet bij de dukaten uit die tijd.

Ik vraag me wel af of de munt werkelijk RRR is.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 13 feb 2018, 14:35

OKE, foutje van mij :oops:
Groeten luc. :)

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”