Provenance

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Damster
Lid
Lid

Provenance

Bericht door Damster » 26 jun 2017, 18:04

Afgelopen weekend heb ik op de veiling bij Schulman een stuivertje uit Kampen gekocht. Toen ik bij thuiskomst in wat oude catalogi zat te bladeren viel het me op dat het exemplaar dat ik gekocht had in 2003 ook al eens door Schulman geveild is.

Voor mij voelt dit als een waardevol ‘extraatje’ omdat je het stuk nu een stukje door de tijd kunt volgen. Wat ik mij nu afvraag is waarom de zogenaamde provenance door veilinghuizen en handelaren niet veel vaker vermeld wordt. Het enige wat je af en toe ziet zijn verwijzingen naar bekende verzamelingen als Farouk en Brand.

Of zijn de meest verzamelaars simpelweg niet geïnteresseerd in provenance.

Groet, Tom

CorioCoins
Donateur
Donateur

Re: Provenance

Bericht door CorioCoins » 26 jun 2017, 18:12

Toch heeft Schulman vaker de vorige veilingen erbij staan maar ik kan me ook voorstellen dat stukken die jaren geleden zijn geveild toen ook minder geld waard waren.
Als mensen terugkijken in de catalogus die vermeld staat en een munt gaat daar voor 1/10 van de huidige marktwaarde is dat niet bevorderlijk voor de opbrengst.

Damster
Lid
Lid

Bericht door Damster » 26 jun 2017, 18:43

Hmmm... daar had ik nog niet aan gedacht, maar ik kan me er wat bij voorstellen. Net even gekeken en ik heb er precies 2x zoveel voor betaald als waarvoor het stuivertje in 2003 is afgeslagen.

Groet, Tom

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 26 jun 2017, 20:09

Schulman wil nog wel regelmatig erbij zetten dat iets van een voorgaande Schulmanveiling is, maar ze zetten het er nooit bij als het van een ander veilinghuis was. Ik heb de indruk dat sommige veilinghuizen nog wel erbij zetten waar het vandaan komt als ze die info hebben, maar ze gaan het zelf niet opzoeken. Is natuurlijk ook lastig soms, je moet er natuurlijk wel goede foto's bij hebben, en zelfs dan kan het nogal bewerkelijk zijn.
Ik denk niet dat het zo vaak voorkomt dat iets voor 10x zoveel weg gaat (Portugalozers uitgezonderd...) Vooral voor gouden munten willen de prijzen nog wel eens hoger zijn, maar veel zilveren provinciale munten gaan nu maar voor weinig meer weg vergeleken met 10-15 jaar terug. En als je 35 jaar terugkijkt dan gebeurt het regelmatig dat de prijzen nu zelfs lager zijn...
Als de angst voor een lagere opbrengst een reden is om er geen provenance bij te vermelden, dan zou je het juist wel verwachten bij munten die de vorige keer juist veel opbrachten. Maar ik heb niet de indruk dat dat gebeurt. Ik houd het dus maar erop dat het gewoon teveel tijd kost om uit te zoeken.

Daarnaast zijn er nog heel wat munten die een jaar eerder nog ergens anders zijn geveild. Als een veilinghuis zelf munten opkoopt om vervolgens voor hogere prijzen in hun eigen veiling te zetten, dan gaan ze dat natuurlijk niet vermelden.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 26 jun 2017, 21:55

spatbord schreef:En als je 35 jaar terugkijkt dan gebeurt het regelmatig dat de prijzen nu zelfs lager zijn...
Dat klopt. Over de 50 Centesimos de Balboa 1905 uit Panama die ik laatst kocht (zie http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=96 ... 1&start=15) had ik het veilinghuis nog gevraagd naar wie de vorige eigenaar, ene Dr. Lutz, nu precies was. Ik kreeg als reactie:

Now I have a look in the book from the consigner and he is only written that his father in 1960s have bought these coin for 280 DM!

Dus ongeveer 50 jaar later koop ik de munt voor minder dan hij toen kostte... :knipoog:

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”