Roosschelling 1682 west friesland

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Roosschelling 1682 west friesland

Bericht door Nieuwemunt » 07 apr 2017, 10:50

Beste leden,

Ik heb onlangs een west friese Roosschelling op eBay aangekocht uit 1682. Op zich niet een hele bijzondere munt maar bij het wegen van de munt viel me op dat deze wel erg licht is. Normaal gesproken hoort een Roosschelling een gewicht te hebben van 5,27 gram met een gehalte van 0,583 ( bron: catalogus zilveren munten van zonnebloem ) maar mijn Roosschelling weegt slechts 3,4 gram met een diameter van 26,5 mm Zoals op de foto te zien mist deze wel een klein hapje maar dat is slecht 1/20 deel van de munt.
IMG_1541.JPG
Na verder onderzoek kwam ik deze tekst tegen ( bron : catalogus west Friese munten )

Info:
Variant Aa (1682), in de verzameling van Het Nederlands Muntmuseum.
1682 HNM
Deze munt zou een halve roosschelling zijn. Hij is wat kleiner dan de hele roosschellingen en heeft een gewicht van 3,78 gram, de diameter is 26,32 mm. Het verschil in gewicht is slechts ca. 1 gram. Mogelijk is hij geslagen met een lager gehalte. Deze munt heb ik als zodanig opgenomen omdat er van andere provincies halve roosschellingen bestaan en dat Het Nederlands Muntmuseum deze munt als halve roosschelling in de verzameling heeft opgenomen.

Zou mijn munt dan een halve Roosschelling kunnen zijn ? Wat vinden jullie of bij wie zou ik kunnen aankloppen om dit te beoordelen? Alvast bedankt !

Groeten NieuweMunt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

spatbord
Donateur
Donateur

Re: Roosschelling 1682 west friesland

Bericht door spatbord » 07 apr 2017, 11:22

Ik heb een normale roosschelling van West-Friesland uit 1629 met een gewicht van 4.78g en een diameter van 30 mm (officiele gewicht is volgens CNM trouwens 5,07 gram voor dit jaar, wat afwijkt van de meeste andere roosschellingen, de mijne is dus niet zover onder gewicht als je op het eerste gezicht zou zeggen).
Gezien het gewicht en diameter van de jouwe, lijkt het me aannemelijk dat je inderdaad een halve roosschelling hebt. Leuke aanwinst! Deze staat trouwens in CNM onder 2.46.67, zonder prijsaanduiding.

Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 07 apr 2017, 12:55

Beste spatbord,
Bedankt voor je snelle reactie! Ik begin er steeds meer op te hopen dat dit idd een halve Roosschelling is. Dat zou wel helemaal te gek zijn. Geen prijsaanduiding maakt het allemaal nog een stukje mooier :kwijl: , niet dat ik deze munt wil verkopen hoor.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 07 apr 2017, 19:37

Goeie vonst!

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 07 apr 2017, 20:12

:thumb up: Fijne aanwinst, een mooie verrassing!

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”