Leeuwendaalder 1643 Utrecht: false of echt?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

denovch
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 aug 2016, 21:10

Leeuwendaalder 1643 Utrecht: false of echt?

Bericht door denovch » 27 feb 2017, 21:52

Sorry voor mijn Nederlands.
Ik den dat die munt is vals. Is dat klopt?
Gewicht = 25.5 g
Diameter = 38.4-39.6 mm
Brede = 2.0-2.6 mm
t_1_2.jpg
t_1_1.jpg
Danke jullie voor enkele hulp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door denovch op 01 mar 2017, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

denovch
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 aug 2016, 21:10

Re: Leeuwendaalder 1643 Utrecht: false of echt?

Bericht door denovch » 28 feb 2017, 13:15

En hier is de kant.
t_1_g.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Arnout
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 02 okt 2011, 12:45

Re: Leeuwendaalder 1643 Utrecht: false of echt?

Bericht door Arnout » 28 feb 2017, 20:54

Ik heb geen goed gevoel bij deze munt.
Wellicht gegoten?

spatbord
Donateur
Donateur
Berichten: 1176
Lid geworden op: 25 jul 2011, 13:51

Re: Leeuwendaalder 1643 Utrecht: false of echt?

Bericht door spatbord » 01 mar 2017, 08:38

Ik denk ook dat deze vals is.

denovch
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 aug 2016, 21:10

Re: Leeuwendaalder 1643 Utrecht: false of echt?

Bericht door denovch » 01 mar 2017, 09:53

Dank jullie beide. Maar, is het de valse munt van XVII eeuw of van "huidige tijd"?
Laatst gewijzigd door denovch op 01 mar 2017, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan W
Donateur
Donateur
Berichten: 3324
Lid geworden op: 29 dec 2011, 00:05

Re: Leeuwendaalder 1643 Utrecht: false of echt?

Bericht door Jan W » 01 mar 2017, 10:57

Lijkt inderdaad een valse munt gezien de details, de kleur en het hele plaatje. Grootste kans dat het een vervalsing uit die tijd is, een contemporaine vervalsing dus.

Gebruikersavatar
LUC Liberia
Donateur
Donateur
Berichten: 918
Lid geworden op: 13 jan 2016, 11:15
Locatie: peperkust

Re: Leeuwendaalder 1643 Utrecht: false of echt?

Bericht door LUC » 01 mar 2017, 15:35

Maar als dit een eigentijdse vervalsing is heeft hij wel waarde of niet ?
ik heb al een eigentijdse (vervalsing) Filipsdaalder gezien die verkocht is geweest door een bekend veilingshuis en hij haalde een hogere prijs dan een legaal item van het zelfde atelier en jaartal.
Ja, dit stuk is toch dan in omloop geweest en aanxaard, want anders zou dit stuk nu niet bestaan.
Groeten Luc. :D

Gebruikersavatar
LUC Liberia
Donateur
Donateur
Berichten: 918
Lid geworden op: 13 jan 2016, 11:15
Locatie: peperkust

Re: Leeuwendaalder 1643 Utrecht: false of echt?

Bericht door LUC » 01 mar 2017, 18:43

LUC schreef:en hij haalde een hogere prijs dan een legaal item van het zelfde atelier en jaartal.
ik moet hier misschien best bij vermelden dat de eigentijdse vervalsing hoe raar het ook klinkt, de beeltenis of portret van Filips II
mooier was dan een legitieme Filipsdaalder.
Groeten Luc. :D

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”