geknipte dubbele wapenstuivers

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

manuel Ireland
Volledig lid
Volledig lid

geknipte dubbele wapenstuivers

Bericht door manuel » 15 jan 2017, 12:40

Jaren geleden heb ik via een ander ( toen welbekend :) ) forum onderstaande 2 dubbele stuivers gekocht , ze zijn inderdaad flink geknipt maar dat was gedaan omdat ze in een ander deel van de wereld werden gebruikt als betaalmiddel. Helaas ben ik het precieze verhaal kwijt achter deze munten . Ook kan ik het niet meer navragen want deze verkopers in helaas inmiddels overleden. Iemand enig idee wat het verhaal was (is) achter deze munten?

Manuel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Re: geknipte dubbele wapenstuivers

Bericht door janssenfrank » 15 jan 2017, 13:06

Dat knippen (snoeien) gebeurde omdat de munten zilver bevatten. Door er een klein stukje af te knippen, kon je de reststukjes verkopen, terwijl de munt zelf gewoon zijn geld waard bleef. Om dit tegen te gaan is een bewerking van de rand ingevoerd. Hierbij werd er een kartelrand of een ranschrift aangebracht. Als dat was beschadigd, had de munt geen waarde meer.

Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) circuleerden deze dubbele stuivers ook veel in Nederlands Indië. Zilver was daar schaars en dus kostbaar. Voor veel mensen was snoeien dus een lucratieve manier om een centje bij te verdienen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”