West Friesland Rijksdaalder 1588

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Clogmaster
Nieuw lid
Nieuw lid

West Friesland Rijksdaalder 1588

Bericht door Clogmaster » 01 dec 2016, 18:42

Hallo, ik ben nieuw op dit forum, maar verzamel al lange tijd munten. Nederlandse munten zijn echter niet mijn specialiteit. Nu kwam ik vandaag deze rijksdaalder tegen op een veiling. Wat mij opvalt is dat het jaartal te hoog staat en dat het zwaard de legenda op de verkeerde plek doorboort. Nu begrijp ik dat er verschillen zijn tussen de stempels, maar na een lange zoektocht op het net kon ik geen vergelijkbare stempel vinden.

Is er iemand die hier meer over kan zeggen? Is het een moderne vervalsing? Een oude vervalsing of gewoon een variatie?

Afbeelding Afbeelding

Alvast bedankt

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Re: West Friesland Rijksdaalder 1588

Bericht door C.vanderLey » 01 dec 2016, 20:39

Hierbij een vergelijkbaar exemplaar:
ka_10992.jpg
De munt hier boven is een echt exemplaar.

Of de munt die jij laat zien echt is hangt af van een aantal factoren zoals gewicht, diameter, materiaal, etc.
Het lijkt mij zeker geen moderne vervalsing, en mocht het wel een vervalsing zijn dan eerder een eigentijdse vervalsing.
Vanaf de foto gezien lijkt het mij een echt exemplaar maar zoals ik al aangaf hangt dit af van de eerder genoemde factoren.

Groet, Cor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Clogmaster
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Clogmaster » 01 dec 2016, 22:08

Beste Cor,

Bedankt voor je reactie. Als ik goed kijk naar de kant met het schild en het wapen dan lijkt het me zelfs dat deze van dezelfde stempel zijn geslagen. De stempel is beschadigd link van het schild de fleur de lys zijn in beide munten daar plat, echter rechtsboven zijn de fleur de lys nog zeer scherp. In de "S" van Frisia mis er onderin een stukje.

De edelman is echter niet helemaal gelijkwaardig. Misschien is het moeilijker te zien omdat de munt geoxideerd is. Was de zilver kwaliteit vroeger zo slecht of kan deze munt nog 'verbeterd' worden dmv een professionele schoonmaak beurt?

Mvg,

Marius

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 01 dec 2016, 23:04

Clogmaster schreef:kan deze munt nog 'verbeterd' worden dmv een professionele schoonmaak beurt?
gewoon afblijven, het is goed zo, de munt aanvaarden en koesteren zoals hij is. ( munten moeten niet perfect zijn).
Groeten Luc :D

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 02 dec 2016, 10:48

Clogmaster schreef:De edelman is echter niet helemaal gelijkwaardig. Misschien is het moeilijker te zien omdat de munt geoxideerd is. Was de zilver kwaliteit vroeger zo slecht of kan deze munt nog 'verbeterd' worden dmv een professionele schoonmaak beurt?
Ik neem aan dat deze munt een bodemvondst is, gezien de corrosie. Dat heeft niet zoveel te maken met de zilverkwaliteit, dat is iets wat nu eenmaal gebeurt met een zilveren munt die lange tijd in de grond ligt. Schoonmaken zal niet helpen: er zijn duidelijk allemaal hele kleine putjes te zien, waar het metaal verdwenen is door het reageren met andere componenten in de grond. Een schoonmaakbeurt zal het verdwenen metaal niet terugbrengen. Momenteel zijn de hogere vlakken veelal lichter dan de lager gelegen gedeeltes, waardoor ondanks de corrosie de munt nog wel duidelijk zichtbaar is. Schoonmaken zal dat verschil kleiner maken of helemaal doen verdwijnen, en zal dan ook niet helpen om de munt duidelijker te maken.
Bovendien: de meeste verzamelaars houden absoluut niet van schoongemaakte munten, dus dat is de laatste reden om het niet te doen.

Clogmaster
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Clogmaster » 03 dec 2016, 12:09

Ik heb wat meer navraag gedaan bij de veiling. De munt is gevonden in Tallinn, Estonia, in de muur van een kerk na de tweede wereld oorlog. Dat verklaart de staat van de munt. Interessant hoe deze munt daar terecht kwam. Waarschijnlijk via de Oostzee handel.

Andere suggesties?

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 03 dec 2016, 13:21

In dit topic, ook over een West Friese rijksdaalder met edelman voorzien van klapmuts, kun je meer info vinden: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=8&t=15410&start=15

Clogmaster
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Clogmaster » 21 dec 2016, 22:11

Beste forum leden, deze munt en nog twee andere interessante munten uit dezelfde periode en vonst staan nu op Marktplaats te koop. Goede foto's, maat en gewicht, alles wat u wilt weten. Zoek en u zult vinden.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”