Scheepswrakmunten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

spatbord
Donateur
Donateur

Scheepswrakmunten

Bericht door spatbord » 18 apr 2016, 20:00

Sedwick heeft in zijn aankomende veiling weer een hoop scheepswrakmunten, waaronder redelijk wat Nederlandse. Wat vooral interessant is, is echter de website die zij hebben. Een wereldkaart met een hele serie scheepswrakken erop aangegeven, met wat achtergrond bij elk schip. Er zijn hier vast wel meer mensen die dit wel interessant vinden. Zie hier

Omdat een topic zonder foto's een beetje saai is hierbij een plaatje van een van mijn zilveren rijders afkomstig uit het scheepswrak van 't Vliegend Hart. :)
2_17_132-1734front.JPG
2_17_132-1734back.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W
Donateur
Donateur

Re: Scheepswrakmunten

Bericht door Jan W » 18 apr 2016, 21:19

Interessante site! :thumb up: Erg leuk om die verhalen te lezen maar wat hebben deze vaak een trieste achtergrond, vaak verdronken bijna gehele bemanningen. Veel Nederlandse schepen ook, die getuigen toch wel van een roemrijk verleden in de 17de en 18de eeuw.

Mooie dukaton trouwens, ik zie eigenlijk nauwelijks corrosie. Zou 'm zo zelf ook wel willen hebben. :knipoog:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 18 apr 2016, 23:31

Inderdaad tof idee en uitvoering, ik dacht eerst na het lezen van de naam : het 't vliegend hart er is een schrijffoutje gemaakt "hart" moet "hert" zijn.
Omdat ik al over het 't vliegend hert gelezen had maar het is blijkbaar het zelfde schip. dat wist ik niet. :D
wat de dukaton betreft voor ongeveer 248 jaar in het zeewater gelegen te hebben (als mijn rekening klopt tenminste).
Is dit een mooi exemplaar, een beetje sporen van corrosie maar zeker nog een collectie stuk plus hij heeft een extra historisch gegeven.
Groeten Luc. :thumb up:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 19 apr 2016, 09:15

Luc, de naam Vliegend Hert en Vliegend Hart wordt (en werd) beiden gebruikt. Het is inderdaad hetzelfde schip.

Voorzover ik kan beoordelen is er praktisch geen corrosie zichtbaar op deze munt. In het veld op de achterzijde zitten wat gietgalletjes, maar dat had deze munt al voordat hij in het water verdween. Hij is in ieder geval bijzonder goed bewaard gebleven voor een munt die zo lang op de zeebodem gelegen heeft. Zoals ik al in een eerder topic had geschreven zijn de dukatons uit 't Vliegend Hart allemaal smokkelwaar. Dat is meteen de reden dat er zoveel goed bewaard zijn gebleven: VOC geld zat in grote zakken in kisten, waarbij de munten vrij los op elkaar lagen. Smokkelwaar moest juist zo weinig mogelijk ruimte innemen, dus dat zat vaak in kistjes en kokertjes, waarbij de munten strak op elkaar gestapeld werden. Hierdoor kon, nadat het schip vergaan was, het zeewater er slecht bij komen, met als gevolg dat er nog veel mooie exemplaren over zijn gebleven. Dit exemplaar is nog ongecirculeerd, en heeft nog een heel mooie kleur. Deze is afkomstig uit zo'n Theo Peters setje. Veel van wat in die setjes zit is grondig schoongemaakt en flink aangetast, maar af en toe zitten er heel mooie exemplaren tussen. Overigens zit er vaak een groot verschil tussen de vraagprijs voor deze setjes en wat ze werkelijk waard zijn (dwz, waar je ze voor kunt kopen op veilingen).

Dit is een andere, nog heel behoorlijke, munt uit een Theo Peters setje: dit is een halve Leeuwendaalder Holland uit 1622 welke met het schip de Campen ten onder is gegaan bij de Isle of Wight in 1627.
2_28_69-1622front.JPG
2_28_69-1622back.JPG
Voor meer info over 't Vliegend Hart kan ik het boek De schat van het Vliegend Hert van Arend Pol aanbevelen. Voor een zeer goed verhaal over de Batavia is Batavia's Graveyard van Mike Dash onmisbaar, en voor een gedegen achtergrond over het schip de Zuytdorp (ook vergaan voor de Australische kust, in de buurt van het huidige Kalbarri) moet je Carpet of Silver van Philip Playford lezen. Mochten mensen nog tips hebben over andere boeken over Nederlandse scheepswrakken, dan hoor ik het graag. Scheepswrakmunten begint een beetje een zij-verzameling te worden. :)

resparvae
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 19 apr 2016, 10:20

Ook een leuk boek:

Treasures, tragedies and triumphs of the Batavia Coast Paperback – 1 Jan 2000
by Max Cramer (Author)

Nog tweedehands te krijgen.

Groet
Thomas

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 19 apr 2016, 10:37

spatbord schreef:Scheepswrakmunten begint een beetje een zij-verzameling te worden.
Na dat ik je halve leeuwendaalder zag uit het schip de Campen, dacht ik direct van : Als dat geen leuk thema is om te verzamelen....
Deze halve is ook zeer mooi bewaard gebleven van de zee. Maar ik denk dat deze bewaringen toch eerder zeldzaam zijn voor scheepswrak munten.
Groeten Luc. :D

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 19 apr 2016, 11:13

resparvae schreef:Ook een leuk boek:

Treasures, tragedies and triumphs of the Batavia Coast Paperback – 1 Jan 2000
by Max Cramer (Author)

Nog tweedehands te krijgen.

Groet
Thomas
Bedankt voor de tip, ik ga deze eens opzoeken! Max Cramer is een van de 'primary discoverers' van het wrak van de Batavia en een van de 'secondary discoverers' van het wrak van de Zuytdorp. Hij komt zodoende ook regelmatig aan bod in het boek 'Carpet of Silver'. Het was een vrij competitieve strijd om als eerste het zilver van zo'n schip te kunnen bergen, wat weer interessante verhalen oplevert. Ben dus wel benieuwd naar wat Max Cramer schrijft, als zijn kant van het verhaal!

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 20 apr 2016, 17:23

En ik heb hem al binnen. :)
WP_20160420_001.jpg

dukaat
Donateur
Donateur

Bericht door dukaat » 25 apr 2016, 19:00

Hallo,

Tegenwoordig zie je veel munten voorbij komen op E-bay met het verhaal van een munt uit een scheepswrak, soms met echtheidscertificaat.
Ik twijfel altijd, soms kan je inderdaad duidelijk zien dat de munt niet opgeborgen heeft gelegen in oma's laatje, de munt vertoond overduidelijk de sporen van zout water.
De certificaten kan ik zelf wel maken op de pc en printen, alleen in een plastic verpakking van PCGS ofzo vertrouw ik maar die kom je niet zo veel tegen.
Ik zou graag zo'n scheepswrak munt kopen maar ik kan me voorstellen dat de prijs hoger is als je een naam noemt van een schip IPV dat je erbij vermeld dat je m op het strand hebt gevonden :wave:

Maar ik zou graag een rijtje mooie zilveren munten hebben uit de verschillende scheepswrakken :kwijl:

Ik hoor graag als iemand kan vertellen welke echtheidscertificaten betrouwbaar zijn?

gr Steven

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 25 apr 2016, 21:26

dukaat schreef: De certificaten kan ik zelf wel maken op de pc en printen, alleen in een plastic verpakking van PCGS ofzo vertrouw ik maar die kom je niet zo veel tegen.
(...)
Ik hoor graag als iemand kan vertellen welke echtheidscertificaten betrouwbaar zijn?
Ik zou ook niet al te veel vertrouwen op slabs wat scheepswrakmunten betreft, lees bijv. dit maar eens.

Echtheidscertificaten zijn niet betrouwbaar. Punt. Zoals je zelf al aangeeft, zoiets kan iedereen namaken. Je zult het dus van andere kenmerken moeten hebben. In sommige gevallen gaat het om munten die alleen maar bekend zijn van een bepaald scheepswrak. De VOC had veel geld nodig voor zo'n schip, en liet een hele zooi munten aanmunten om mee te nemen op een schip (of ze haalde ze bij de Wisselbank, welke ook weer in grote hoeveelheden handelde). Hierdoor kan het voorkomen dat een bepaalde munt in zijn geheel niet aangemunt is in een bepaald jaar, behalve datgene wat op een bepaald schip meeging.
Zelfs als ze wel daarnaast ook aangemunt zijn, zijn er van die anderen maar een beperkt aantal over terwijl er soms duizenden in een wrak werden gevonden. In deze gevallen is het dan ook veel waarschijnlijker dat het om een munt uit een wrak gaat, dan om een niet-wrakmunt. Een paar voorbeelden: hoedjesschellingen Zeeland 1711 komen allemaal van de Zuytdorp, gouden dukaten (uit mijn hoofd HOL en UTR) 1724 van de Akerendam, gouden dukaten 1729 HOL en UTR van 't Vliegend Hert.
Doordat deze munten in zulke grote hoeveelheden teruggevonden zijn, zijn ze meestal eigenlijk niet duurder dan niet-scheepswrakmunten. Als je een beetje bijhoudt wat er aan scheepswrakmunten op veilingen verschijnt krijg je een redelijk beeld van wat er in wrakken is teruggevonden.
Daarnaast vind je redelijk wat munten in Theo Peters-setjes. Ik ga ervanuit dat deze ook allemaal werkelijk van het wrak komen.
Tenslotte heb ik bijvoorbeeld een zilveren rijder afkomstig uit 't Vliegend Hart. Dit stond er bij de veiling waar ik hem gekocht heb niet bij, maar er staat een grote foto van deze specifieke munt in het boek De schat van het Vliegend Hert van Arend Pol, dus ik ga er vanuit dat die werkelijk uit het wrak komt.
En verder: gebruik je gezond verstand.

dukaat
Donateur
Donateur

Bericht door dukaat » 27 apr 2016, 08:37

spatbord schreef:
dukaat schreef: De certificaten kan ik zelf wel maken op de pc en printen, alleen in een plastic verpakking van PCGS ofzo vertrouw ik maar die kom je niet zo veel tegen.
(...)
Ik zou ook niet al te veel vertrouwen op slabs wat scheepswrakmunten betreft, lees bijv. dit maar eens.

Echtheidscertificaten zijn niet betrouwbaar. Punt. Zoals je zelf al aangeeft, zoiets kan iedereen namaken. Je zult het dus van andere kenmerken moeten hebben. In sommige gevallen gaat het om munten die alleen maar bekend zijn van een bepaald scheepswrak. De VOC had veel geld nodig voor zo'n schip, en liet een hele zooi munten aanmunten om mee te nemen op een schip (of ze haalde ze bij de Wisselbank, welke ook weer in grote hoeveelheden handelde). Hierdoor kan het voorkomen dat een bepaalde munt in zijn geheel niet aangemunt is in een bepaald jaar, behalve datgene wat op een bepaald schip meeging.
Zelfs als ze wel daarnaast ook aangemunt zijn, zijn er van die anderen maar een beperkt aantal over terwijl er soms duizenden in een wrak werden gevonden. In deze gevallen is het dan ook veel waarschijnlijker dat het om een munt uit een wrak gaat, dan om een niet-wrakmunt. Een paar voorbeelden: hoedjesschellingen Zeeland 1711 komen allemaal van de Zuytdorp, gouden dukaten (uit mijn hoofd HOL en UTR) 1724 van de Akerendam, gouden dukaten 1729 HOL en UTR van 't Vliegend Hert.
Doordat deze munten in zulke grote hoeveelheden teruggevonden zijn, zijn ze meestal eigenlijk niet duurder dan niet-scheepswrakmunten. Als je een beetje bijhoudt wat er aan scheepswrakmunten op veilingen verschijnt krijg je een redelijk beeld van wat er in wrakken is teruggevonden.
Daarnaast vind je redelijk wat munten in Theo Peters-setjes. Ik ga ervanuit dat deze ook allemaal werkelijk van het wrak komen.
Tenslotte heb ik bijvoorbeeld een zilveren rijder afkomstig uit 't Vliegend Hart. Dit stond er bij de veiling waar ik hem gekocht heb niet bij, maar er staat een grote foto van deze specifieke munt in het boek De schat van het Vliegend Hert van Arend Pol, dus ik ga er vanuit dat die werkelijk uit het wrak komt.
En verder: gebruik je gezond verstand.
Hoi Spatbord

Txs voor de uitgebreide info. Ik heb de pagina waar naar je verwijst ook gelezen en als ik het goed begrijp, bv deze man schrijft:

=======================================================================================================================================================
The El Cazador was an important shipwreck, steeped in history. It's sinking played a pivotal role in the formation of the United States and directly led to the Louisiana Purchase. It was discovered by chance when a fisherman pulled up some artifacts in his fishing net.
Odessey Marine salvaged the ship and made several deals to market the treasure of silver. Franklin Mint bought a large portion of the coins and turned them into one their most successful historic coin marketing endeavors .
Many more were sent to NGC for slabbing and special labeling. I have watched these rise in value over the years, especially the higher grade ones. It has nothing to due with the coin itself (8 reales) or the silver value or even the grade. People flock to them, because they want to own a genuine piece of U.S history. A piece that had such a direct effect on the formation of this country as we now know it.
==========================================================================================================================================================

bestaan er mogelijk wel "echte" scheepswrakmunten in plastic van NGC.
Maar ik ben het helemaal eens met jouw verhaal over de munten die speciaal geslagen zijn en alleen op een speciaal schip zijn aangetroffen.

Ik zal mijn ogen open houden voor zo'n parel :lach:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 27 apr 2016, 08:52

dukaat schreef:Txs voor de uitgebreide info. Ik heb de pagina waar naar je verwijst ook gelezen en als ik het goed begrijp, bv deze man schrijft:

=======================================================================================================================================================
The El Cazador was an important shipwreck, steeped in history. It's sinking played a pivotal role in the formation of the United States and directly led to the Louisiana Purchase. It was discovered by chance when a fisherman pulled up some artifacts in his fishing net.
Odessey Marine salvaged the ship and made several deals to market the treasure of silver. Franklin Mint bought a large portion of the coins and turned them into one their most successful historic coin marketing endeavors .
Many more were sent to NGC for slabbing and special labeling. I have watched these rise in value over the years, especially the higher grade ones. It has nothing to due with the coin itself (8 reales) or the silver value or even the grade. People flock to them, because they want to own a genuine piece of U.S history. A piece that had such a direct effect on the formation of this country as we now know it.
==========================================================================================================================================================

bestaan er mogelijk wel "echte" scheepswrakmunten in plastic van NGC.
Ik bedoel meer opmerkingen als dit: "First the TPGs have slabbed numismatic forgeries as if they were Genuine El Cazador coins. When I last worked as a part time authenticator for dealer he called me in to authenticate a pair of 8Rs. They were recently made silver cast copies with EDGE SEAMS that were clear. I rejected them. The owner submitted them to ANACS with NO CLAIM the coins came from the El Cazador. They were returned net graded VF 35 and the label attributed them to the El Cazador. After that I spoke with the grader and finalizer (Note: this was the period when Mike Fayhey was NOT on staff at ANACS) They confirmed that NO ONE LOOKED AT THE EDGE - the coins were too common to bother. "
Oftewel: ook in een slab is het niet altijd betrouwbaar.

dukaat
Donateur
Donateur

Bericht door dukaat » 27 apr 2016, 08:59

[/quote]

Ik bedoel meer opmerkingen als dit: "First the TPGs have slabbed numismatic forgeries as if they were Genuine El Cazador coins. When I last worked as a part time authenticator for dealer he called me in to authenticate a pair of 8Rs. They were recently made silver cast copies with EDGE SEAMS that were clear. I rejected them. The owner submitted them to ANACS with NO CLAIM the coins came from the El Cazador. They were returned net graded VF 35 and the label attributed them to the El Cazador. After that I spoke with the grader and finalizer (Note: this was the period when Mike Fayhey was NOT on staff at ANACS) They confirmed that NO ONE LOOKED AT THE EDGE - the coins were too common to bother. "
Oftewel: ook in een slab is het niet altijd betrouwbaar.[/quote]

aha ja dat is ook duidelijke taal, txs.

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 28 apr 2016, 22:42

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 02 sep 2017, 20:13

Afkomstig uit het VOC wrak 't Vliegend Hert ook deze zilveren rijder van Holland 1734.
Kleine oplage, zeer zeldzaam exemplaar zeker in verhouding tot de Overijsselse en Gelderse zilveren rijders die ook in het wrak teruggevonden zijn.
1734hol.jpg
Had de munt gescand maar deze wil alleen grijstinten weergeven, waarschijnlijk foutje in de software :problem:

Groet, Cor.

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 02 sep 2017, 20:16

Voor een zeevondst is dat wel echt een hele mooie

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 02 sep 2017, 21:36

C.vanderLey schreef:Afkomstig uit het VOC wrak 't Vliegend Hert ook deze zilveren rijder van Holland 1734.
Kleine oplage, zeer zeldzaam exemplaar zeker in verhouding tot de Overijsselse en Gelderse zilveren rijders die ook in het wrak teruggevonden zijn.
Wat een bijzonder mooi exemplaar Cor! :thumb up: :klap:

Soms raak ik wat gedemotiveerd als ik dit soort plaatjes voorbij zie komen... :knipoog:

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 02 sep 2017, 21:57

Jan W schreef:Soms raak ik wat gedemotiveerd als ik dit soort plaatjes voorbij zie komen...
Absoluut niet doen Jan !! Wanneer ik jouw stukken voorbij zie komen dan mag je trots ziin met een dergelijk opgebouwde collectie :klap:
Ga vooral zo door :thumb up:

Groet,Cor.

Nieuwemunt
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 02 sep 2017, 22:33

Wat een prachtige munt :klap: :thumb up:
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 03 sep 2017, 11:02

Heel mooie munt en dat voor een scheepswrak munt, prachtige munt Cor.
Groeten luc.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 03 sep 2017, 21:22

Leuk dat je dit topic weer eens naar boven haalt.

Deze komt inderdaad een stuk minder voor dan de Overijsselse en Gelderse rijders. Ik zie de rijders van Holland uit 't Vliegend Hert soms op veilingen met flinke zeewatercorrosie, soms zonder, en soms worden ze aangeboden zonder dat aangegeven is dat ze uit 't Vliegend Hert komen. Hoe weet je hier, gezien het gebrek aan corrosie, dat hij uit dit wrak komt? Of is dit ook een jaar wat alleen bekend is bij vondsten uit dit wrak?

Ik heb afgelopen jaar ook nog twee dukaten uit ditzelfde schip kunnen aanschaffen, een Utrechtse en een Hollandse gouden dukaat van 1729.
2_28_54-1729front.JPG
2_28_54-1729back.JPG

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 03 sep 2017, 21:23

2_43_45-1729-2front.JPG
2_43_45-1729-2back.JPG

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 04 sep 2017, 07:49

Het zal meer dan eens voorkomen dat munten onterecht worden aangeboden als scheepswrakmunten. Maar anderzijds zullen er ook scheepswrak munten circuleren die niet als zodanig herkend worden. Hoewel de munt er voor sommige interessanter van wordt denk ik altijd: koop de munt, niet het verhaal.
-Zilveren daalders geslagen binnen de huidige landsgrenzen periode 1550-1794.
-Hollandse Scheepjesschellingen.
-Batenburgse Duiten.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 04 sep 2017, 08:57

De dukaten van Spatbord zijn ook heel mooi. Ik dacht vroeger dat alle munten uit een scheepswrak corrosie sporen hadden ook de gouden munten.
Maar deze dukaten zien er prachtig uit.

Groeten Luc.

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 04 sep 2017, 12:10

@ Cor, jouw zilveren rijder Holland 1734 is wel een hele mooie, je ziet ze wel eens voorbij komen maar in deze kwaliteit bijna nooit. En als ze er nog zijn, dan zitten ze wel "vast".

@ Spatbord, mooie gouden dukaten zijn het! Dit zijn toch wel 2 die er mogen zijn.

Hierbij een andere gouden dukaat uit 1650, maar dan uit het scheepswrak Rooswijck.
(Foto is minder dan de werkelijkheid, ipadje heeft het moeilijk met "schitterende" muntjes :knipoog: )

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”