Bizarre opbrengst voor een Duit...

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

CorioCoins

Bizarre opbrengst voor een Duit...

Bericht door CorioCoins »

Inmiddels ga ik wel al een tijdje mee en zie veel muntjes voorbijkomen.
Af en toe gaat er een muntje echt voor een hoog bedrag weg, zoals ook vaak te zien is bij Catawiki.

Nu heb ik bij een collega (JVP munten) een lotje laten veilen, de volledige veiling bestond voor 25% uit provinciaal koper.
Uiteraard heb ik bij het inleveren van zo'n veilinglot wel een prijsgedachte van hetgeen de veiling gaat opleveren en
ik durf wel te stellen dat ik de afgelopen 2 jaar nooit meer dan 3% ernaast zat... Jacco van Poortvliet en Jan Koevoets kunnen dit zeker be-amen.
Deze veiling ging iets anders dan ik verwachtte om eerlijk te zijn.

Allereerst wil ik vermelden dat de betreffende munt in een lotje (bodemvondsten) van de MPO zat.
De kwaliteit is echt beroerd maar het jaartal is nog echt goed zichtbaar.

Het grappige is dat ik de munt vorige maand als lotje van 12 munten heb aangeboden aan iemand die frisia munten verzameld.
Ik wilde voor het lotje (3 oorden, 1 bezemstuiver, 1 dubbele stuiver en 7 duiten) het totaalbedrag van 40 euro hebben.
De kwaliteit van 2 muntjes was netjes (rond fraai) de rest in lage bodemvondst kwaliteit.
De koper wenste alleen de betere 2 over te nemen en liet deze dus schieten :-) (achteraf een gelukje voor mij dus)

Jullie mogen de munt eerst bekijken en de waarde zelf invullen ik zal eerlijk zeggen dat ik de waarde op 3 euro had geschat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Bizarre opbrengst voor een Duit...

Bericht door Willem »

Kreeg via whatsapp de opbrengst van deze munt te lezen, lekker verdiend zeg.

Willem
Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout »

3 euro lijkt mij een mooie opbrengst!
Ik ben benieuwd wat het werkelijk was.
George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III »

Ik kon het niet laten en heb hem even opgezocht...
Tjonge, '...' euro valt wel een beetje tegen. :sarcasm2:
CorioCoins

Ik zal voor de gokkers nog niet verraden wat het uiteindelijk is geworden,
hier voor de nieuwsgierigen onder jullie

De dag voor afloop van de veiling stond deze munt al op een bedrag ruim boven 3 euro (relatief laag bedrag dat ook al niet reëel was),
dus toen vroeg ik mijzelf al af waarom deze zo speciaal was?

In de Krause & Mishler staat dit jaartal niet en
ook op www.duiten.nl staat alleen dat een overslag 1623/1621 waarschijnlijk als contemperaine vervalsing bestaat.
zie hier

Oké... zover is het nog te begrijpen, dus waarschijnlijk is dit dan het eerste bekende exemplaar maar dat maakt de kwaliteit nog immer niet beter dan belabberd.
In mijn ogen is hij dan maximaal 60 euro waard, omdat hij niet beschreven is in de boeken.
Maar waarom zijn er dan 2 bieders die hetzelfde maximum hadden? En waarom is dat maximum zo hoog? Wat zie ik over het hoofd?

Hopelijk zit de uiteindelijke winnende bieder ook op het forum en wilt hij een kleine uitleg geven.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Dit is echt een ongelooflijk bedrag voor deze kwaliteit, :dizzie:
maar naar de andere kant bewijst dit dat er nog verzamelaars zijn waar dat de prijs van geen belang is.
Dus een goede zaak voor jou. :thumb up:
Maar toch ook een opsteker voor de Nederlandse numismatiek. :klap:
Groeten Luc. :D
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Inderdaad een verbazingwekkend hoog bedrag voor een duit. De munt lijkt me trouwens wel echt toe en geen contemporaine vervalsing. En het zal dan inderdaad de eerste Friese duit uit 1621 kunnen zijn die letterlijk boven de grond is gekomen (waar dus waarschijnlijk nog wel meer liggen :knipoog: ).
Maar zelfs dan zou je met deze kwaliteit eerder aan enkele tientjes denken hoewel er dus ook nog een derde bieder was die een serieus hoger bod deed.

Heb je nog melding van deze munt gedaan bij Kees Pannekeet? Voor zijn archief wel leuk zo'n onbekend jaartal.

Gaan er überhapt wel eens duiten weg voor dit soort bedragen? Mij is dat nog niet opgevallen.
CorioCoins

Helaas werkt de link naar emailadres niet meer dus indien je een werkend emailadres heeft ontvang ik die graag per PB.

En ik denk ook dat het een origineel exemplaar betreft, maar dat neemt de hoge biedingen niet weg?
Ik heb in ieder geval nog nooit gezien dat een duit voor dat bedrag werd afgeslagen.
Ik ben er in ieder geval zeer content mee en ik denk dat JVP munten ook aangenaam verrast is.
Grappig is dus dat een Frieslandmunten verzamelaar hem op het uiterlijk heeft laten lopen (een maand geleden) want de jaartallen waren vermeld en dat voor €2,80 ongeveer.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

xntriq-coins schreef:Grappig is dus dat een Frieslandmunten verzamelaar hem op het uiterlijk heeft laten lopen (een maand geleden) want de jaartallen waren vermeld en dat voor €2,80 ongeveer.
Ja, maar dat betekend ook dat hij zijn "huiswerk" niet gedaan heeft, als je echt dit type verzameld moet je dat toch opmerken.
Maar inderdaad hij zal waarschijnlijk betere kwaliteit verzamelen en de datum links laten liggen hebben.
Groeten Luc. :D
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

LUC schreef:Ja, maar dat betekend ook dat hij zijn "huiswerk" niet gedaan heeft, als je echt dit type verzameld moet je dat toch opmerken. Maar inderdaad hij zal waarschijnlijk betere kwaliteit verzamelen en de datum links laten liggen hebben.
Natuurlijk is het mooier om al je munten in minimaal Prachtig te hebben maar als provinciaal verzamelaar zul je toch gauw van sommige zeldzame (of zelfs unieke) exemplaren mindere kwaliteiten moeten accepteren om je verzameling zo compleet mogelijk te krijgen. Ik denk dat hij dit jaartal gewoon over het hoofd heeft gezien want voor 2,80 euro koop je zo'n munt er gewoon bij. Desnoods als "vuller" in afwachting van een beter exemplaar.

Inderdaad het huiswerk niet helemaal goed gedaan. :knipoog:
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

tja zat er ook op te bieden. Maar 50 euro voor deze kwaliteit vond al best veel. Ik heb wel aantal duiten die niet in de catalogus staan of duiten.nl.

Maar daar heb toch nooit meer als 100 euro p.p betaald. Dan wel heeel stuk beter kwaliteit.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
dukaat Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door dukaat »

Ik struin E-bay geregeld af naar Provinciaal geld met ene voorkeur voor oorden en duiten.
Een tijdje geleden viel mij, bij een andere duit, precies hetzelfde op, een belachelijk hoog bedrag voor die munt.
Het enige wat ik toen kon bedenken was dat zeer welgestelde verzamelaars gewoon een zeer hoog bedrag bieden bv 100 of 1000 euro om zo er zeker van te zijn dat zei het betreffende lot winnen. Voor sommige mensen speelt geld gewoon geen rol. Een miljonair kijkt echt niet op een paar honderd euro meer of minder.

Maar zeker gefeliciteerd met de opbrengst :thumb up:

Gr 8):
CorioCoins

Ik ben zeker content met de opbrengst.

Maar Jan W. Ik zou graag een email adres van dhr. Pannekeet vernemen als je die hebt.
Ik wil hem best aanmelden maar dan moet ik Jacco wel toestemming vragen om de foto te gebruiken,
dat heb ik voor het forum wel kunnen regelen, maar wellicht wilt de koper hem niet aanmelden en ik heb geen copyright op de foto...
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

xntriq-coins schreef:Maar Jan W. Ik zou graag een email adres van dhr. Pannekeet vernemen als je die hebt.
Je kunt hem mailen via contact@duiten.nl.

En dan kun je hem altijd nog verwijzen naar deze site als het niet lukt om de foto mee te sturen. :knipoog:
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

De munt staat nu op Duiten.nl met als vermelding vals... heeft iemand het verhaal erachter?
CorioCoins

Grappig dat je het opmerkt ik had het nog niet gezien.
De koper is hiervan niet op de hoogte dat weet ik vrijwel zeker.
De reden waarom deze bodemvondst duit als vals is bestempeld, weet ik ook niet, ik heb geen terugkoppeling gehad?!?
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Duiten.nl: ''Van der Wiel vermelde 1613/11 met een vraagteken in de verzameling van het Fries museum. Hij kende toen het jaartal 1612 nog niet dus mogelijk was dit een 1612/11. Het bestaan van het jaartal 1613 is namelijk hoogst twijfelachtig. In het onderzoek tijdens de oorlogsjaren van de heer van der Wiel naar duiten en oorden in het Fries museum te Leeuwarden9 kwam het jaartal 1612 niet voor. Zijn tweede onderzoek na de oorlog leverde slechts 1 exemplaar op in het KPK. Een interessante variant is een exemplaar met een zeer vreemde 2 in het jaartal gemaakt als een grote dunne letter Z. Dit exemplaar is apart opgenomen als 161Z.Op 23 november 1620 verboden de Staten van Friesland de verdere aanmaak van duiten. Recent zijn wel duiten van latere jaren opgedoken maar door hun soms sterk afwijkende uitvoering moeten deze bestempeld worden als geslagen imitaties of contemporaine particuliere vervalsingen. Het jaartal 1626 is ook in een dergelijke afwijkende uitvoering bekend geworden waarbij vooral de wapenzijde veel overeenkomsten vertoont met het exemplaar 1623/21. Ook het cijfer 6 in het jaartal vertoont veel overeenkomsten en is van een identieke afwijkende uitvoering. Van dit type Friese duiten zijn ook Reckheimse imitaties bekend die eenvoudig te herkennen zijn aan afwijkende teksten, jaartallen en wapenschilden. Zie bij Reckheim voor een (volledige) opsomming.''
CorioCoins

Ik weet waar die duit (want ik was de verkopende partij) vandaan komt en in die partij zat GEEN enkele Rekemse (Reckheimse) duit.
Deze verzamel ik namelijk zelf voor iemand uit mijn vriendenkring die in Rekem woont. (redelijk om de hoek hier)
Een Rekemse vervalsing is daarmee uitgesloten, mede omdat deze ook net iets qua afwerking zijn imo.

Verder zaten zeker een 20-tal Friese munten erbij dus, echt of contemporain vals lijkt me zeker aannemelijker.
Het feit dat het de eerste duit was die het jaartal 1621 droeg, is voor mij ook geen garantie op vals, overigens ook geen garantie voor echt,
maar waarom een jaar namaken die niet bestaat? Volgens mij zijn de replica's van de meeste duiten toch van bestaande jaren?

Ik kom dan meer uit bij een particulier geslagen muntje, niet per definitie zonder opdracht van het regerende hoofd in die periode.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”