Halve Bourgondische Kruisrijksdaalder Gelderland 1584

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Jan W
Donateur
Donateur

Halve Bourgondische Kruisrijksdaalder Gelderland 1584

Bericht door Jan W » 15 mar 2016, 20:31

Via Ebay een bod geplaatst op een Bourgondische Kruisrijksdaalder 1584. Ik mailde de verkoper nog of hij ook aan het buitenland kon leveren en hoe zwaar de munt was. Op de laatste vraag kreeg ik als antwoord: Ich hab die Münze nicht gewogen aber ich meine so Taler wiegen um die 31 Gramm. Werd die Münze aber sicherheitshalber noch einmal wiegen.

Ik hoorde verder niets meer, de foto zag er goed uit en de veiling liep af. Vandaag kwam de munt aan en tot mijn verbazing blijkt de munt echter een (blijkbaar behoorlijk zeldzame) halve Bourgondische Kruisrijksdaalder te zijn (14,37 gram) uit 1584.

In 1584 werden aan de munt van Harderwijk twee verschillende types van deze munt geslagen:

Type 1 met omschrift: N.DVC.GEL.AD.LEG.PHILIP.BVRGV (Nummus Ducatus Gelria Ad Legem Phillipi Burgundiae - Munt van het hertogdom Gelre volgens de wet van Philips van Bourgondië)

Men bedacht zich waarschijnlijk dat het toch wel een beetje vreemd was om munten te slaan die verwezen naar de gehate voormalige Spaanse overheerser Philips II. In dat zelfde jaar ging men daarom waarschijnlijk gauw over op het 2de type (ook al droeg ook deze het motto van Philips II - Dominus Mihi Adiutor- nog steeds op de achterzijde..).

Type 2: N.DVC.GEL.AD.LEGEM.BVRGVNDICI (Nummus Ducatus Gelria Ad Legem Burgundiae - Munt van het hertogdom Gelre volgens de wet van het Bourgondische (hertogdom).

Mijn exemplaar is van het eerste type. Gezien de prijswaardering in de CNM 2de druk blijkbaar een stukje zeldzamer dan de hele Kruisrijksdaalder van dat jaar (al weet ik niet hoe zeldzaam de munt nu precies is). Omdat ik de grote zilveren munten verzamel past deze munt niet in mijn collectie. Normaal had ik de munt ook teruggestuurd maar nu deze zeldzaam blijkt te zijn hou ik de munt dus maar om eventueel een keer te ruilen of door te verkopen. Maar het is wel een bijzondere munt dus daarom wil ik dit exemplaar even op het forum delen.
WP_20160315_15_59_32_Pro.jpg
WP_20160315_15_59_46_Pro.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Halve Bourgondische Kruisrijksdaalder Gelderland 1584

Bericht door LUC » 15 mar 2016, 21:18

"DE HEER IS MIJN HELPER"
Maar momenteel laat hij mij een beetje in de plan, want ik vind jou munt niet terug in
mijn boek van Hugo ?
1/2 Bourgondische rijksdaalder 1584 ???
Mooie munt wel, mooi van kwaliteit met een zeer mooie patina kleur zo te zien, zo verzamel ik ze graag.
Is deze munt 1584 niet opgenomen in de catalogus of kijk ik er over? :Geek1:
Ik zou hem toch niet direct weg doen Jan.
Groeten Luc. :)

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 15 mar 2016, 21:26

Het is een Gelders exemplaar van na de Spaanse overheersing. Vandaar dat deze niet in VanHoudt staat.

Maar inderdaad nog een heel redelijke staat. Voorlopig doe ik 'm gewoon bij de collectie. :knipoog:

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 15 mar 2016, 22:05

Uiterst zeldzaam Jan :klap:
Dit is wat je noemt echt een geluk bij een ongelukje want dit is echt nog een heel mooi exemplaar!
Gefeliciteerd en wees er zuinig op :thumb up:

Groeten , cor.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 16 mar 2016, 11:04

Mooie vondst, Jan! Soms moet je een beetje geluk hebben. :)

Mocht je toch overwegen deze weg te doen, dan heb ik evt. wel interesse...

Nico
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico » 16 mar 2016, 20:37

Heel mooie aanwinst weer Jan, gefeliciteerd!

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 16 mar 2016, 21:08

Overigens Jan, door het ontbreken van de kroon tussen het vuurstaal en de niet aanwezige vonken was het al duidelijk dat het hier om een halve kruisdaalder ging.
Zo kun je de hele en de halve gemakkelijk van elkaar onderscheiden zonder dat het gewicht hiervoor doorslaggevend zou moeten zijn.

Groeten, Cor.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 16 mar 2016, 21:27

C.vanderLey schreef:Overigens Jan, door het ontbreken van de kroon tussen het vuurstaal en de niet aanwezige vonken was het al duidelijk dat het hier om een halve kruisdaalder ging.
Ja dat klopt, maar ik denk dat Jan zou gefocust was op het jaartal "1584" dat de rest minder van belang was. :lach:
Groeten Luc.
:lollig:

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 17 mar 2016, 10:41

LUC schreef:
C.vanderLey schreef:Overigens Jan, door het ontbreken van de kroon tussen het vuurstaal en de niet aanwezige vonken was het al duidelijk dat het hier om een halve kruisdaalder ging.
Ja dat klopt, maar ik denk dat Jan zou gefocust was op het jaartal "1584" dat de rest minder van belang was. :lach:
:lach:

Ik denk meer dat het komt omdat ik juist niet gefocust ben op de "kleinere" munten. :knipoog: Ik wist inderdaad niet van dat verschil. Dat ik de koper vroeg naar het gewicht was meer om een vervalsing uit te sluiten. Toen hij dat "30 gram" antwoord gaf heb ik verder niet meer gekeken. Ik was dan ook wel verrast dat er een muntje van iets meer dan 14 gram uit de envelop kwam. Nogal een verschil.
Maar een geluk bij een ongelukje dus.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 08 mei 2016, 00:08

Jan W schreef:k denk meer dat het komt omdat ik juist niet gefocust ben op de "kleinere" munten.
Jan ik heb de grote in mijn hand gehad in Dendermonde, een zeer vriendelijke handelaar uit het zuidelijke Limburg.
Ik dacht direct aan jou, hij was mooi maar je zag toch dat hij sporen had opgelopen van de "zure grond".
De patina was niet zo mooi als jou halve, daar ik niet echt weet hoe zeldzaam hij is heb ik gekozen voor een oswalddaalder.
Voor mij eindelijk een portret van Karel V plus een aangename prijs.
Maar als er Nederlandse handelaars die dit bericht mee lezen deze man heeft een ongelooflijk aanbod aan zilver rijders en dukaten en nog veel meer.
Plus hij geeft mooie kortingen. Als je handelt in deze munten dan moet je de internet veilingen even laten en overwegen om de Dendermondse club
een bezoekje te brengen (zijn aanbod is enorm) maar dan na het het komende verlof natuurlijk.
Groeten Luc. :D

JO3023
Senior lid
Senior lid

Bericht door JO3023 » 08 mei 2016, 10:28

De halve bourgondische rijksdaalders zijn altijd zeldzamer dan zijn grotere broer. Je heb ook altijd mazzel Jan W

Gr,
Tristán
Laatst gewijzigd door JO3023 op 10 mei 2016, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 mei 2016, 21:26

LUC schreef:
Jan W schreef:k denk meer dat het komt omdat ik juist niet gefocust ben op de "kleinere" munten.
Jan ik heb de grote in mijn hand gehad in Dendermonde, een zeer vriendelijke handelaar uit het zuidelijke Limburg.
Ik dacht direct aan jou, hij was mooi maar je zag toch dat hij sporen had opgelopen van de "zure grond".
De patina was niet zo mooi als jou halve, daar ik niet echt weet hoe zeldzaam hij is heb ik gekozen voor een oswalddaalder.
Voor mij eindelijk een portret van Karel V plus een aangename prijs.
Maar als er Nederlandse handelaars die dit bericht mee lezen deze man heeft een ongelooflijk aanbod aan zilver rijders en dukaten en nog veel meer.
Plus hij geeft mooie kortingen. Als je handelt in deze munten dan moet je de internet veilingen even laten en overwegen om de Dendermondse club
een bezoekje te brengen (zijn aanbod is enorm) maar dan na het het komende verlof natuurlijk.
Ik sta wel vaker op te kijken van de munten die jij daar koopt. Dat heb ik in NL al tijden niet meer gezien of de munten staan helaas voor (veel te) hoge prijzen te koop.

Kan deze beste man niet eens naar Houten komen op de Muntmanifestatie in september?

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 09 mei 2016, 21:29

JO3023 schreef:De halve bourgondische rijksdaalders zijn altijd zeldzamer dan zijn zijn grotere broer. Je heb ook altijd mazzel Jan W

Gr,
Tristán
Nou, dat valt ook wel mee. Soms heb je als verzamelaar wel eens mazzel, dat heeft iedereen wel eens. :knipoog: Daarnaast is het ook een kwestie van veel rondkijken op sites en dat kost tijd die je er wel in moet steken.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 25 sep 2017, 17:27

JO3023 schreef:De halve bourgondische rijksdaalders zijn altijd zeldzamer dan zijn grotere broer.
Zijn grote broer staat te koop op MA shops door munthandel G. henzen voor 1150 Euro.
Hij is vrij mooi van kwaliteit, maar Jan zijn halve is mooier vind ik persoonlijk.
Het blijft toch een aardig bedrag, misschien zijn er liefhebbers. :knipoog:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 25 sep 2017, 17:58

LUC schreef:Het blijft toch een aardig bedrag, misschien zijn er liefhebbers.
Mocht hier een liefhebber voor zijn Luc dan raad ik hem aan te bieden op het volgende exemplaar:

https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=3338833

Groet, Cor.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 25 sep 2017, 18:21

Dat is inderdaad beter.
Startprijs circa 176 Euro.
En een zeer mooie munt.
Gr. Luc

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”