Karolusdaalder uit Nijmegen

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Karolusdaalder uit Nijmegen

Bericht door Cosimo » 20 feb 2016, 16:23

Ik zag dat er in deze forumcategorie reeds drie topic zijn verschenen over de Karolusdaalder, alle hadden echter betrekking op de driesteden variant. Misschien is het leuk de 'normale' variant ook eens te belichten. Het kan zijn dat deze wat minder bijzonder is maar het blijft desalniettemin ook een fraaie munt.

Sinds kort bezit ik zelf een exemplaar:
Afbeelding

Geslagen voor de stad Nijmegen in 1555, het jaartal wordt niet op de munt vermeld. Leuk om een munt met de buste van Karel V te hebben, moet ik zeggen.

Andere exemplaren en/of leuke toevoegingen aan het topic zie en lees ik graag.

Cosimo
Laatst gewijzigd door Cosimo op 20 feb 2016, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Nico
Volledig lid
Volledig lid

Re: De Karolusdaalder

Bericht door Nico » 20 feb 2016, 16:56

Mooie munt Cosimo, met een ietwat cracquelé muntplaatje.
Deze Carolusdaalders worden uitgebreid beschreven in het boek "De Stedelijke Munt van Nijmegen", van Tom Passon, uit 1980.
Gefeliciteerd met je aanwinst het zijn heel mooie munten, ik heb er ook eentje van Nijmegen, dit is hij.
Groeten, Nico.
2016-02-20 17.30.06.jpg
2016-02-20 17.27.57.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Nico op 20 feb 2016, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 20 feb 2016, 17:20

Volgens deze site http://nlcoin.com/nijmegencitymint.html zijn er vier verschillende types:

1. Met muntteken Gelders kruis (R4)
2. Idem met blaadje
3. Idem met sterren
4. Idem met sterren en Carol i.p.v. Carolus
Een type met Karolus i.p.v Carolus schijnt een vervalsing te zijn (uit die tijd wellicht).

Dit zijn inderdaad mooie munten om te zien. Misschien moet je even de titel in het topic veranderen in Karolusdaalder uit Nijmegen?

Dit is mijn exemplaar met muntteken blaadje:
Carolusdaalder zj Nijmegen.jpg
En dit is mijn, helaas kwalitatief mindere, exemplaar met muntteken twee sterren. Deze kocht ik een keer op de Muntmanifestatie voor een zeer schappelijk bedrag. Toen startte ik net met provinciaal en was ik blij dat ik deze munt zomaar in het "wild" tegenkwam.
Karolusdaalder zj Nijmegen sterren.JPG
Karolusdaalder zj Nijmegen ak sterren.JPG

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Re: Karolusdaalder uit Nijmegen

Bericht door Cosimo » 20 feb 2016, 17:49

Nico schreef:Mooie munt Cosimo, met een ietwat cracquelé muntplaatje.
Deze Carolusdaalders worden uitgebreid beschreven in het boek "De Stedelijke Munt van Nijmegen", van Tom Passon, uit 1980.
Gefeliciteerd met je aanwinst het zijn heel mooie munten, ik heb er ook eentje van Nijmegen, ik zal zo even een afbeelding plaatsen.
Groeten, Nico.
Dank je! Dat craquelé muntplaatje klopt inderdaad. Ik vind dat echt een bepaalde charme hebben moet ik bekennen, misschien ook wel omdat het een beetje bij de muntslag uit die tijd hoort. Ben benieuwd naar jouw exemplaar.

Edit: Ook een fraai exemplaar Nico, met de sterren zo te zien. Eens kijken de andere varianten ook op dit forum aanwezig zijn. :)
Jan W schreef:Volgens deze site http://nlcoin.com/nijmegencitymint.html zijn er vier verschillende types:

1. Met muntteken Gelders kruis (R4)
2. Idem met blaadje
3. Idem met sterren
4. Idem met sterren en Carol i.p.v. Carolus
Een type met Karolus i.p.v Carolus schijnt een vervalsing te zijn (uit die tijd wellicht).
Dank voor die toevoeging, zo te zien heb ik optie twee. Verder erg mooie munten Jan en leuk om andere exemplaren te zien, fijn dat je deze deelt.
Laatst gewijzigd door Cosimo op 20 feb 2016, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 20 feb 2016, 17:57

Knappe munt heren de "Karolusgulden" of daalder, :dizzie:
eentje die ik ook graag allang bij mijn verzameling zou willen bij plaatsen.
Maar ons type Antwerpen en Brugge is onbetaalbaar, ligt zelfs een zeer mooi exemplaar te koop in Dendermonde.
Voor mensen die 3800 Euro geen probleem vinden, afzakken naar Dendermonde maar.
Ik zelf zou al met bovenstaande type al zeer tevreden zijn.
Ik zal nog wat moeten sparen en nog veel geduld moeten hebben denk ik. :(
Mag ik vragen wat jullie type van Nijmegen zo al kost op een veiling of beurs ?
Groeten Luc :thumb up:

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo » 20 feb 2016, 20:13

Ik ben geen expert op het gebied van prijzen maar het lijkt me veilig om te stellen dat de munten uit Nijmegen dan een stuk goedkoper zijn. Mijn exemplaar was tweehonderd euro, om een idee te geven, wat voor mijn doen overigens al een heel bedrag is.

Nico
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico » 20 feb 2016, 20:20

Mijn daalder heb ik in 2003 gekocht op een veiling, ik betaalde € 275 , excl 20 % kosten, dus totaal € 330. Dat was behoorlijk aan de prijs, er werden er toen 4 geveild, dit was de mooiste, en ook de duurste. Behalve een piedfort van een Karolusdaalder die voor € 3000 wegging.
Het was bij mij ook een van mijn eerste dure aankopen, maar ik kijk er nog vaak met veel plezier naar, het is zondermeer een van mijn mooiste munten.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 20 feb 2016, 20:52

Beste N' Maat,
200 Euro is zoals je zegt al ruim genoeg voor een munt, ook voor mij, maar een Karolusgulden Antwerpen en zeker Brugge is zelfs
in fraaie kwaliteit niet haalbaar voor mij. Dus als ik wat spaar en mijn kans afwacht zou het in de toekomst wel mogelijk zijn
maar dan moet ik waarschijnlijk meer de Nederlandse veilingen op volgen.
Bedankt voor je reactie.
Groeten luc. :thumb up:

Ho! ik lees juist hier ook de reactie van Nico 330 Euro aangekocht in 2003, dus ik denk dat ik toch moet rekening houden nu anno 2016
met 500 - 600 Euro
Heren bedankt voor jullie reactie van beiden.
De Karolusgulden blijft een munt dat voor vele verzamelaars op nr 1 staat als men de grote munten verzameld. :P

Mooie Muntjes
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mooie Muntjes » 20 feb 2016, 21:00

Speciaal voor dit topic hebben wij een Karolusdaalder Nijmegen in onze veiling geplaatst. U vindt deze veiling via http://www.mooiemuntjes.nl (klik op de button met de gouden hamer). Omdat de munt zojuist is geplaatst staat deze nog achterin de veiling. Zoals gebruikelijk staan de turbokavels bovenaan. Deze lopen in een paar uur na plaatsing alweer af.

LET OP: de prijs van de kavels daalt iedere seconde. Het is een kwestie van tijd alvorens de munt een voor u gunstige prijs bereikt. Wacht echter niet te lang want misschien is dan iemand u voor.

Dus mocht u deze munt nog missen in uw collectie dan is dit uw kans.

Met vriendelijke groet,

Teun en René
www.mooiemuntjes.nl

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo » 20 feb 2016, 21:46

Leuk idee! Het betreft zo te zien het vierde type op het lijstje van Jan (sterren en Carol ipv Carolus). Misschien leuk om de foto's ook in dit topic te plaatsen? :)

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 20 feb 2016, 21:47

Die Karolusdaalder op MooieMuntjes is van het vierde type met Carol i.p.v. Carolvs. Hebben we gelijk zo'n beetje alle types wel gehad. :knipoog:
21247.$ext.jpg
21248.$ext.jpg
Mijn exemplaar met muntteken sterren kostte me in 2012 175 euro. Loes van Borculo bood 'm aan tijdens de Muntmanifestatie voor 250 euro. Dat vond ik wel wat veel dus ik vroeg vriendelijk naar haar beste prijs.... :knipoog:

Die andere met muntteken blaadje kostte 260,- op een Duitse veiling, exclusief 17% commissie. Dus iets meer dan 300 euro. Dat vind ik persoonlijk ook wel de limiet voor dit soort munten, je ziet ze toch wel regelmatig opduiken. Of ze moeten nog heel mooi van kwaliteit zijn. :knipoog:

Die Karolusgulden waar Luc op doelt is een ander type. Deze werden tussen 1544 en 1548 in Antwerpen en Brugge geslagen (1ste type). Het 2de type tussen rond 1549 en 1556. Deze zilveren guldens wogen rond de 22,60 gram, de Karolusdaalders uit Nijmegen en de Drie Steden wegen rond de 28 gram.

Vooral het eerste type van de Karolusgulden is een erg mooie munt! Er kwamen verschillende ter veiling bij Elsen tijdens de inmiddels beroemde decemberveiling in 2012. Een erg mooi exemplaar bracht daar toen al 7000 euro op (excl. 20% commissie), zie de foto hieronder (vergroting plus origineel formaat, ongeveer 39 mm.). Een exemplaar in Fraai/Zeer Fraai was geschat op 500 maar ging weg voor 1500 euro (excl. 20%). Deze munten zijn zeldzaam en erg gezocht.

Eén van die historische munten die ik nog graag zelf ook zou willen hebben. :knipoog:
WP_20160220_21_41_29_Pro.jpg

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 20 feb 2016, 22:16

Bedankt Teun en René voor de melding, maar ik ben niet gewoon op deze manier munten aan te kopen.
Ik heb graag de munt even tussen mijn vingers, en ik werk niet met pay pall of iets dergelijks.
Wat de kwaliteit betreft zou ik liever iets mooier willen aankopen.
Maar op 5 Mei hebben we onze internationale munten beurs te Dendermonde, daar leg ik altijd een paar Euro's voor op zij.
Moest je tegen die tijd een zeer fraai exemplaar kunnen vinden met een haalbare prijs en ons een bezoekje willen brengen.
Stuur mij dan gerust een mailtje met foto plus gewenste vraag prijs en dan zal het misschien voor beide van ons een aangename dag worden.
Groeten Luc. :thumb up:
ik krijg juist reactie binnen van Jan.
De Karolusgulden is blijkbaar nog altijd "TOP"

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 20 feb 2016, 22:49

inderdaad Jan, dit is de "ongrijpbare Carolusgulden"voor de meeste verzamelaars onder ons.
En toch zijn er in onze club, die zomaar drie prachtige exemplaren in een hand kunnen voor leggen. :wtf:
Dat is het leven zeker! :D
Groeten Luc
Vorige maand lag er een te koop , prachtig maar gewoon niet te betalen. :kwijl:

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 21 feb 2016, 16:11

Wie weet komt er nog een oude kruik boven de grond die gevuld is met een paar honderd van deze Carolusguldens. :knipoog:

Ik zag dat deze zilveren Carolusguldens (beide types) trouwens ook voor Gelderland zijn geslagen te Nijmegen: http://www.oude-aandelen.nl/nijmegenmunt/karelv.htm

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 21 feb 2016, 18:02

juist jan,
Maar volgens H. VANHOUDT ook te Dordrecht en Maastricht R4
Groeten lus

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo » 26 feb 2016, 15:03

In de huidige Catawiki veiling is deze Karolusdaalder opgenomen, het betreft het vierde type (sterren en Carol ipv Carolus). Schatting veilingmeester: €470 - €615 :shock:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 26 feb 2016, 15:41

Best een aardig exemplaar,
zou ik ook in mijn verzameling opnemen.
Maar ik heb een beetje moeite met de prijs, minimum 470 Euro.
Groeten luc.

Cosimo
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Cosimo » 26 feb 2016, 20:24

Nog drie dagen te gaan en er is al 460 euro geboden (exclusief veiling- en verzendkosten). :shock:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 26 feb 2016, 21:08

Ik vind het wel super dat er al 460 Euro is geboden op die Carolus daalder dat geeft toch aan dat er nog steeds verzamelaars zijn.
En ik zou ook niet graag zien dat hij verkocht wordt voor een onnozel bedrag, want niemand heeft er baat mee dat deze munten
en de munten algemeen vervallen tot "braderij prijzen".
Maar 460 Euro of meer + kosten, eerlijk in onze club krijg je dit niet meer verkocht.
Handelaars zeggen bij ons, als je munten te koop aanbied boven de grens van 250 - 300 Euro dan blijven ze 'heel' lang liggen.
Groeten Luc.

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 26 feb 2016, 21:59

Moet ik toch een keer bij jullie komen kijken ik neem graag duurdere stukken over tegen schappelijke bedragen. Bij catawiki gaan nog steeds munten weg voor te veel geld. Dit bedrag voor die daalder wordt geboden door iemand met wei weinig verstand van munten
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 26 feb 2016, 22:24

Moet je zeker eens doen "spaarvarken" als je komende zaterdag 5 maart niets te doen hebt.
Een adres: Parochiezaal het Kloksken, Wijk het Keur - Pijnderslaan nr 88, 9200 Dendermonde.
De gemoedelijke sfeer die er altijd aanwezig is zal je zeker bevallen. :thumb up:
Er worden munten aangeboden van Stater tot Euro.
We starten om 12.00 tot ongeveer 17.30 uur.
Groeten Luc.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 26 mei 2017, 13:53

LUC schreef:Best een aardig exemplaar,
zou ik ook in mijn verzameling opnemen.
Het is me gelukt !!! :angel:
Groeten Luc.

sjors-sjors
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 26 mei 2017, 17:33

schitterend exemplaar!

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 26 mei 2017, 17:48

Dank je wel sjors,
Ik ben super tevreden, ik denk dat dit mijn beste en mooiste aankoop 2017 zal zijn. :D
Deze daalder krijgt een ere plaats in mijn collectie dat is zeker.
Groeten Luc. :)

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 26 mei 2017, 22:54

Mooie aanwinst LUC

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”