Zilveren rijder 1791 als sierspeld: jammer of uniek

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Zilveren rijder 1791 als sierspeld: jammer of uniek

Bericht door LUC » 14 feb 2016, 15:42

Beste N"maten,
Deze halve dukaton west Friesland 1791 lag te koop in onze club.
Normaal zou ik hem eens bekeken hebben en terug gelegd hebben.
Want als munt verzamelaar is dit toch "uit den boze" als we een munt voorzien met een speld. :jajajaja:
Maar het onheil was al geschied, en ik vond het idee om hem te dragen bij Numismatische activiteiten eigenlijk wel cool.
Nu heb ik totaal geen idee wat een 1791 west Friesland zonder speld waard is.
En wat de prijs is als je dit zou kopen in Nederland voorzien van een "eigentijdse speld".
En zijn er leden van dit Forum, die dit totaal veroordelen en deze zouden links laten liggen.
graag uw menig.
Groeten Luc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Thomas
Volledig lid
Volledig lid

Re: Zilveren rijder 1791 als sierspeld: jammer of uniek

Bericht door Thomas » 14 feb 2016, 16:49

Een munt die gebruikt wordt als een sierobject is voor iedereen anders.

Het hangt van de prijs af of je het ervoor over hebt. Als muntenverzamelaar is het een leuk item, maar niet om het als munt te verzamelen.

Het is een erg persoonlijke mening. Voor mijzelf ben ik niet op zoek naar speldjes met munten.
Verzamelaar van:
Nederlands Koninkrijk: Willem III en Wilhelmina (vanaf zf+), Juliana (unc) en Beatrix (unc)
Euromunten: 2 euro CC (unc), jaarsets Nederland en Finland (unc) en de verzamelaarsmunten van Nederland 5 en 10 euro (proof)

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 14 feb 2016, 17:36

Leuke speld!
Niet heel veel waard, maar wel erg leuk om te hebben.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 14 feb 2016, 18:04

Het was vast mode om zo'n speld te dragen. Je ziet wel vaker dat munten tot broche of ketting zijn verwerkt. Mijn vriendin (die niets om munten geeft) heeft eens een armbandje ge-erfd, gemaakt van vier dubbeltjes, twee kwartjes en een halve gulden van Wilhelmina. Op zich een heel leuk ding. Numismatisch gezien heeft het natuurlijk geen enkele waarde meer, maar als je zo'n stuk zou erven van iemand, is dat zeker leuk om te bewaren.

Het is natuurlijk de vraag welke munt er is verwerkt en op welke manier. Deze speld is er gewoon opgesoldeerd. Ik vind dat zelf niet zo mooi. Ik vraag me ook af wanneer deze halve rijder is bewerkt. Ik kan me niet voorstelling dat een simpele soldering 200 jaar blijft zitten.

Wilhelmina munten zijn in ieder geval heel veel tot sierraad verwerkt. Onze vorstin was met name in de oorlog erg populair en het was een daad van verzet zo'n sierraad te dragen. Ook zilveren tientjes van Juliana werden veel tot hanger verwerkt. Ik heb ook wel eens een hanger van Willem III gezien, maar dat lijkt me toch wel iets wat naderhand is gedaan. Willem III was namelijk -op z'n zachts gezegd- niet zo'n geliefde koning. De gouden tientjes van Willem III werden wel "gorilla-tientjes" genoemd. En dat was niet (alleen) op basis van uiterlijke kenmerken van deze vorst. Te pas en te onpas gedroeg hij zich als een olifant in een porceleinkast.

Ik vind die zilveren rijders erg mooie munten en ik wil ze zeker in mijn verzameling opnemen, maar niet als sierraad. Ik vind het dan ook jammer dit exemplaar te moeten zien.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 14 feb 2016, 18:40

Een heel mooie en leerrijke bijdrage, ik stel mij ook vragen bij die soldering ...
Wat betreft die armbandjes, ja zelfs in Dendermonde heb ik al eens een lid gezien met een armbandje
van jullie munten, maar ik had de link niet gelegd met het stille verzet van de bevolking.
(en ik denk de drager ook niet). :gniffel:
Bedankt voor jou reactie en mening.
Groeten Luc. ;)

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 14 feb 2016, 19:02

Graag gedaan. Nederlandse verzamelaars kennen deze verhalen wel, maar ik kan me indenken dat het voor onze zuiderburen minder bekend is. Vandaar de uitleg.
LUC schreef:Nu heb ik totaal geen idee wat een 1791 west Friesland zonder speld waard is.
In de CNM staat deze voor:
ZG € 35
FR € 75
ZF € 150
PR € 350

Ik ben nog niet zo goed met kwaliteiten van procinciaal, maar ik zie dat de munt wat glad begint te worden en dan gaat hij al richting Fraai (misschien nog net iets beter). Daarbij is er natuurlijk nog een verschil tussen cataloguswaarde en verzamelwaarde. Ik gok op een waarde van 50-75 euro. Ik ben eens benieuwd wat andere -meer ervaren- verzamelaars ervan zeggen.

Overigens: een zilveren rijder had toch een waarde van 60 stuivers, niet? Als dat zo is, waarom circuleerde deze munt dan naast het 3 gulden stuk, die ook 60 stuivers waard was? Toch een beetje raar om twee geldstukken met exact dezelfde waarde te hebben.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 14 feb 2016, 19:08

Ik weet niet zeker wie het is maar volgens mij zijn er in het ledenbestand van dit forum één of meerdere leden die dit soort spullen verzamelen. Het is jammer van de munt(en) maar als het een mooi sieraad is geworden dan is dat ook niet verkeerd. Een afzonderlijke munt gaat bij de verzameling en een armband wordt regelmatig gedragen, heeft ook wel weer iets.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 14 feb 2016, 20:04

ja, moest deze munt niet voorzien zijn van een speld, de achterkant is wel wat scherper in detail, maar de voorkant heeft teveel verlies geleden.
en de rand heeft ook bedenkingen.
ik zou hem ook als een zwever tussen FRAAI - ZEER FRAAI plaatsen.
Maar je opmerking:
janssenfrank schreef:Overigens: een zilveren rijder had toch een waarde van 60 stuivers, niet? Als dat zo is, waarom circuleerde deze munt dan naast het 3 gulden stuk, die ook 60 stuivers waard was? Toch een beetje raar om twee geldstukken met exact dezelfde waarde te hebben.
Misschien kan iemand die deze stukken verzameld van het forum dit verklaren. :thuink:
Groeten en bedankt voor de reactie heren. :)
Luc.

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 14 feb 2016, 20:10

janssenfrank schreef:Overigens: een zilveren rijder had toch een waarde van 60 stuivers, niet? Als dat zo is, waarom circuleerde deze munt dan naast het 3 gulden stuk, die ook 60 stuivers waard was? Toch een beetje raar om twee geldstukken met exact dezelfde waarde te hebben.
De zilveren rijder was bedoeld voor de buitenlandse handel en het 3 gulden stuk circuleerde nationaal.

Groeten, Cor.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 14 feb 2016, 20:15

Dank je wel, dat was snel opgehelderd. :thumb up:
Groeten luc

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 14 feb 2016, 20:19

janssenfrank schreef:Ik ben nog niet zo goed met kwaliteiten van procinciaal, maar ik zie dat de munt wat glad begint te worden en dan gaat hij al richting Fraai (misschien nog net iets beter). Daarbij is er natuurlijk nog een verschil tussen cataloguswaarde en verzamelwaarde. Ik gok op een waarde van 50-75 euro. Ik ben eens benieuwd wat andere -meer ervaren- verzamelaars ervan zeggen.
Zonder speld zou deze bij een veilinghuis nog gewoon als ZF omschreven worden. Er zit wel de nodige zichtbare slijtage op, maar er is nog genoeg detail zichtbaar. Zonder speld zou deze nog wel 100 euro opbrengen op een veiling. Met speld een stukje minder, maar hoeveel minder hangt een beetje af of je de juiste koper weet te vinden. Ik zelf zou gokken dat die speld de waarde halveert.
Overigens: een zilveren rijder had toch een waarde van 60 stuivers, niet? Als dat zo is, waarom circuleerde deze munt dan naast het 3 gulden stuk, die ook 60 stuivers waard was? Toch een beetje raar om twee geldstukken met exact dezelfde waarde te hebben.
Ter aanvulling op wat Cor zei: Eind 17e eeuw begon men met een waarde op munten te zetten. De meeste munten die daarna zijn geslagen zonder waardeaanduiding waren voor de handel, met waardeaanduiding waren ze voor binnenlandse circulatie.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 14 feb 2016, 20:42

Bedankt voor de aanvulling spatbord,
ik had eerst 50 Euro geboden, maar ik denk dat ik teveel interesse laten blijken heb bij de verkoper.
ik heb dan toch 70 Euro betaald. (waarschijnlijk minstens 20 euro te veel).
Maar zo gaat het nu eenmaal bij af pingelen. (sta je in sterke positie of niet).
Maar ik vind het wel een mooie opsteker "letterlijk" dan om naar een munten beurs te gaan.
Groeten luc. :D

C.vanderLey
Senior lid
Senior lid

Bericht door C.vanderLey » 14 feb 2016, 20:48

LUC schreef:Maar ik vind het wel een mooie opsteker "letterlijk" dan om naar een munten beurs te gaan.
Precies en dan maakt die 20 euro ook niet uit, jij bent dan wel de enige met iets speciaals aan je jasje :thumb up:

Groeten, Cor.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 14 feb 2016, 22:00

LUC schreef: Maar zo gaat het nu eenmaal bij af pingelen. (sta je in sterke positie of niet).
Herkenbaar Luc. Soms wil je iets graag hebben en dat straal je dan ook uit. Maar weglopen wil nog wel eens helpen, vooral als je iets op het oog hebt wat toch niet zo goed loopt of als het aan het einde van de beurs is.
Op de afgelopen Muntmanifestatie had een verkoper 50% korting op buitenlandse munten. Een Franse 5 Franc wilde ik graag hebben voor die korting. Maar volgens de verkoper was dit een "moeilijk" jaar en had hij er zelf al meer voor betaald. Hier was de korting opeens 25%. Nog steeds niet te duur maar dit veranderen van de spelregels zat me niet lekker. Dus gekozen voor de "bedankt, maar ik kijk nog even verder" wegloopmethode. En dat was voldoende om alsnog 50% korting te krijgen. :knipoog:

En soms lukt dit ook niet. Zelfs al sta je een jaar later over precies dezelfde munt weer te onderhandelen. :suprised: Soms betaal ik dan de prijs, soms laat ik het dan maar lopen.

Ik heb er meer last van dat ik op live internetveiling soms meer bied dan ik van plan was...

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 15 feb 2016, 16:17

klopt Jan, die weg loop truc, en wat later op het einde van de beurs "toevallig" nog eens heel traag naderen.
Kan een wonder geschieden of beter gezegd Euro's. Maar het blijft een truc, soms heb je beet, en anders moet
je de munt of wel inderdaad laten liggen of de handelaar toch zijn gevraagde prijs geven.
Als het echt over een hele mooi stuk gaat ben ik sneller geneigd om de handelaar zijn gevraagde prijs te geven.
ik bedenk ook dat de handelaars ook een winst marge moeten hebben, anders blijft het niet duren hé !
Groeten Luc. :P

secondfoo
Donateur
Donateur

Bericht door secondfoo » 15 feb 2016, 21:37

Even kijken of ik het bijpassende setje met tapatalk kan plaatsen[WINKING FACE]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 16 feb 2016, 06:29

Dat is nou het "gorilla-tientje". Wel een mooie uitvoering, al zou ik niet gaan rondlopen met dat ding op mijn revers.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 16 feb 2016, 14:36

:lach: Nu begrijp ik het, ik had het al in een topic tegen gekomen "GORILLA" MUNTJE.
Maar ik had geen flauw idee, waar over jullie bezig waren en wat dat betekende.
Deze bijlage geeft inderdaad opheldering. :klap:
groeten luc

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 16 feb 2016, 18:32

Ondanks dat het de munt beschadigt zijn sommige fabricages best mooi.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 16 feb 2016, 18:55

We gaan even helemaal off-topic. Ik hoop dat me dat wordt vergeven.

@Luc: Misschien is het het opgevallen dat op het "gorilla-tientje" een heel ander portret van Willem III staat dan op zijn overige munten. Leuk om te weten is dat Willem III dit ontwerp zelf heeft laten maken en erdoor heeft gedrukt bij de Rijks Munt. Muntmeester en Minister van Financiën hadden niks te vertellen; Zijne Majesteit had gesproken: dit portret komt op het 10 guldenstuk!

Maar als ik heel eerlijk ben: ik vind het best een mooi ontwerp. Het portret van Willem I voor de guldens en rijksdaalders van 1840 vind ik eigenlijk ook mooier dan dat op de oudere munten.

On-topic: ik kan me wel voorstellen dat mensen dit soort sieraden interessant vinden en het willen verzamelen. De vraag is alleen of een stuk eigentijds bewerkt is, of dat het later is gedaan. Een speldje solderen is tenslotte niet zo moeilijk.

Mijn oma had vroeger een hanger met een zilveren tientje erin. Ik vraag me ineens af waar dat ding gebleven is. Dat had ik nog best graag willen erven. Dan had het een mooie plek in de kamer gekregen. Maar ja, waarschijnlijk is het door één van de tantes geconfisqueerd.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 24 mei 2017, 18:47

Hoe mooi zilver munten "kunnen" verkleuren na een paar jaren.
Groeten Luc
. :)

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 24 mei 2017, 19:45

Munten zijn net als mannen: hoe ouder, hoe mooier greeny

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”